Dato og tid er 15 okt 2019 13:06

Sene problemer ved bicepsøvelse

Kun til diskussion af styrke relaterede emner. bl.a. SL (Styrkeløft)
Andersen
Newb
Geografisk sted: Kbh.
Kontakt:

Sene problemer ved bicepsøvelse

Indlægaf Andersen » 08 okt 2008 20:57

Jeg diskuterede med en idag, hvor langt ned man skal gå i bicepsøvelser, jeg mener at man skal lade vægten falde helt i bund hver gang, så man belaster bicepsen mest muligt.

Han var meget uenig, da han mener at senen hvor biceps hæfter ved albueleddet, ikke kan holde til den belastning det er at hive vægten op, han snakkede om at den var ret kort.

Mit spørgsmål er så, er der nogensinde nogle der har hørt om det problem?
Hvis der er, hvad er så forklaringen rent fysiologisk på det?

Korte svar er helt okay :)

MVH Andersen
"Den som ikke har tid til fysisk aktivitet, må før eller senere afsætte tid til sygdom." Edward Stanley år 1880

Brugeravatar
WhiteTrash
Kagearm

Re: Sene problemer ved bicepsøvelse

Indlægaf WhiteTrash » 08 okt 2008 22:38

jeg har ofte snakket folk, der har fået ondt i senen ved biceps albuen, men de har nu ofte kørt failures og forced reps med curl stangen på den siddende bænk. Men kører du normal træning og helt ned med stangen giver det da ingen mening at senerne ikke kan følge med musklens længde. Tror du ikke bare det er fordi han vil træne tungere end han kan løfte?

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 09 okt 2008 09:09

Jeg kører ikke til fuld udstrækning, ikke pga. senen, men for at undgå at blodet kan komme ind i musklen, når biceps ellers hænger afslappet.

Andersen
Newb
Geografisk sted: Kbh.
Kontakt:

Indlægaf Andersen » 09 okt 2008 11:24

Hans påstand var" Senen ved biceps er kun 2.5 cm, den kan ikke holde til den belastning det er at hive stangen op fra bunden ".
Udover det, så mente han, at hvis folk over 40år lavede øvelsen til bunden, så ville senen helt sikkert springe på et tidspunkt....

Jeg kunne også godt tro at han kørte til failure, men jeg tror ikke det var det han mente.

Det lyder ikke rigtigt til at der er nogle der har oplevet det samme, så jeg må konkludere at jeg havde ret :lol:

Hvis der er nogle der er uenige, så kom endelig frem, jeg vil nødig springe en sene :?
"Den som ikke har tid til fysisk aktivitet, må før eller senere afsætte tid til sygdom." Edward Stanley år 1880

Emilg
Strandløve
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Emilg » 09 okt 2008 11:31

Andersen skrev:Hans påstand var" Senen ved biceps er kun 2.5 cm, den kan ikke holde til den belastning det er at hive stangen op fra bunden ".
Udover det, så mente han, at hvis folk over 40år lavede øvelsen til bunden, så ville senen helt sikkert springe på et tidspunkt....

Jeg kunne også godt tro at han kørte til failure, men jeg tror ikke det var det han mente.

Det lyder ikke rigtigt til at der er nogle der har oplevet det samme, så jeg må konkludere at jeg havde ret :lol:

Hvis der er nogle der er uenige, så kom endelig frem, jeg vil nødig springe en sene :?

Som udgangspunkt bør man altid træne den fulde muskulærer udstrækning. Som qazws skriver kan man stoppe ofte lige lidt før hvile, for at hindre blodet i at løbe til musklen. Det kan være en måde eksempelvis nemmere at tømme musklens glykogenlager plus at musklen er under spænding hele tiden (TUT) hvilket også kan være et faktor på hypertrofi.
Tjek loggen, billeder på side 3 viewtopic.php?t=20665

Tilbage til "Styrke"