Dato og tid er 30 sep 2020 10:49

Mest optimale rutine for styrke??

Kun til diskussion af styrke relaterede emner. bl.a. SL (Styrkeløft)
Rekylvand
Newb
Indlæg: 31
Tilmeldt: 01 jun 2008 21:09

Mest optimale rutine for styrke??

Indlægaf Rekylvand » 03 jan 2009 18:12

Kort fortalt. Hvad er mest optimalt set/rep for styrketræning alene (ligeglad med bb).

Jeg har flere gange hørt 5x5, men hvad mener I ?

Faarkrog
Nasty
Indlæg: 818
Tilmeldt: 08 nov 2008 22:21
Geografisk sted: Danmark

Re: Mest optimale rutine for styrke??

Indlægaf Faarkrog » 03 jan 2009 18:52

1:
http://www.getbig.dk/article.php?id=15& ... ._Styrketræning
2:
http://www.getbig.dk/article.php?id=44& ... hed_skal_vægtene_køres?
3:
http://www.getbig.dk/article.php?id=125&Stærk_som_en_superhelt


Læs ovenstående artikler, og jeg vil tro du har hvad du ledte efter :)
# Under construction #

Alexander Andersen
Nasty
Indlæg: 952
Tilmeldt: 08 jan 2008 20:50
Geografisk sted: Århus

Re: Mest optimale rutine for styrke??

Indlægaf Alexander Andersen » 03 jan 2009 19:51

5x5 giver både masse og styrke.
Der er mange muligheder f.eks.

5-8 singles
3-7x2-3
Cykler er også meget brugt.
Logbog
20 år - 183 cm - 83 kg

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Mest optimale rutine for styrke??

Indlægaf qazws » 03 jan 2009 20:56

Vægt med 85-95 % er nok det mest optimale for maksimal styrke, og vægte på 55-65 % til speed træning, hvilket også er ret vigtigt, hvis du vil være stærk ;)

Cykler er undtaget for de her procenter - fx går Sheiko ikke specielt højt op; ikke meget mere end 80 %

Duus
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 jan 2009 10:44

Re: Mest optimale rutine for styrke??

Indlægaf Duus » 05 jan 2009 10:47

Så hvis jeg har forstået det rigtig så er det bedst at træne 5x5 ?

Og her om et par måneder går jeg over til at træne masse, vil 3x15 så være godt ? og hvor mange øvelser skal man tage af hver muskelgruppe ?

Faarkrog
Nasty
Indlæg: 818
Tilmeldt: 08 nov 2008 22:21
Geografisk sted: Danmark

Re: Mest optimale rutine for styrke??

Indlægaf Faarkrog » 05 jan 2009 15:11

5x5 er IMO det bedste til styrke + masse på samme tid.
3 gentagelser synes jeg er bedre til styrke. I hvert fald i nogle øvelser.
# Under construction #

Brugeravatar
Armageddon
Kagearm
Indlæg: 57
Tilmeldt: 26 okt 2008 14:33

Re: Mest optimale rutine for styrke??

Indlægaf Armageddon » 13 jan 2009 20:55

Først og fremmest ville det være dumt at lægge sig fast på en bestemt sæt/rep kombination, uanset hvordan den ser ud.

Derudover er dynamisk træning meget overvurderet. For begyndere er der specielt ingen grund til at spekulere i det. Det at man bliver hurtigere til at løfte 70% har ikke overførlighed til topstyrke. For de mere erfarne styrkeløftere vil dynamiske pas være en god ide for at man ikke overstresser CNS og PNS men alligevel aktiverer de store 2b fibre. Uanset om målet er maxstyrke eller Rate of Force Development så vil tung træning være dynamisk træning langt overlegen.

Hvis du er ligeglad med vægtklasser så vil RE træning være at foretrække fremfor DE. De sidste tunge reps i RE ligner ens maxløft mere end de første, hvilket vil fremme de neuromuskulære adaptationer i langt højere grad end DE.
Workcapacity as an android and paintolerance as an immortal

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Re: Mest optimale rutine for styrke??

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 apr 2010 06:31

Som sådan er der ikke nogen bestemt set/rep range som er bedre end en anden, kommer anpå dit samlede program, både meso - og makrocyklusmæssigt (dog sjældent folk reelt bruger makrocyklusser, men køre en mesocyklus af gangen)

eks.
Man kan også se på hvad dine svagheder er ud fra hvad dine mål er, og udfra det kan mere high rep i en cyklus i starten fx være mere favorabel en en meget intens cyklus..

eks. 2
Det kunne også være at et mål som fx at blive rigtig god i dødløft, krævede at man først og fremmest fik en bestemt muskelgruppe (ofte i bagkæden) op på niveau med resten af kroppen, således man først og fremmest får bedre biomekanisk løft, teknisk men også kraftoverførselmæssigt.. (man er ikke stærkere end det svageste led - husk det).. Så hvis man har små haser, og man har analyseret ud fra de meget tunge løft, fx hvis man filmer et max forsøg, så kan det være man konkludere at haserne mangler arbejde får at øge dødløften hurtigst muligt fordi haserne er det som holder en tilbage.. Man skal så have lidt forståelse før man kan analysere korrekt, og der kan man jo nemt lægge en film op herinde fx, så kan folk med erfaring komme med god råd og en samlet analyse..
DK 3. stærkeste mand 2009


Tilbage til "Styrke"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster