Dato og tid er 21 sep 2019 05:54

Slagkraft

Kun til diskussion af styrke relaterede emner. bl.a. SL (Styrkeløft)
Brugeravatar
Billstein
Hjemmetræner
Geografisk sted: Hjørring

Indlægaf Billstein » 29 jul 2004 14:10

Fænomenet slagkraft er et spørgsmål om en simpel fysisk betragtning. Det hele afhænger af hvor hurtigt man er i stand til at bevæge sin hånd gennem luften.

Nedenstående er et udtryk for den energi som eksempelvis et slag afleverer ved anslaget:

E(kin) = ½m x V(i anden potens); hvor m er massen og V er hastigheden.

Da hastigheden er i anden potens vil det være hastigheden som har støst betydning for slagets energi og i mindre grad massen af den genstand der rammer målet, om jeg så må sige :)

Colajunkie

Indlægaf Colajunkie » 29 jul 2004 14:57

Thomas Jagd skrev:
det hele er vigtigt hvis man vil have et godt slag.

Det mener jeg ikke du har ret i. Maksimal styrke har f.eks intet med slagskraft at gøre. Det tager ganske få milisekunder at fyrer at slag af i f.eks boksning. Men det tager noget længere at nå Fmax, i et all-out bænkpres. Derfor har maksimal styrke ikke ret meget med boksning at gøre. En stor gut på 100 kg, som bænker 120 kg, kan sagtens slå meget hårdere end en stor gut på 100 kg, som bænker 200 kg, hvis den førstnævnte har en meget bedre teknik, og er bedre til at ligge kropsvægt bag slaget.

Åh, men du misforstår mig - med det sidste jeg skrev mente jeg ikke at alle ting i vægtløftning/bodybuilding var lige vigtige, men at alle de de forskællige faktorer som bidrager til et kraftigt slag skal være med og det er en dårlig ide at satse mere på et end på andet. Det er ligesom folk der siger at tilvænding til geværet i flugtskydning, er 40% af et godt skud. Det er også åndssvagt at sige for det hele er vigtigt, kan man ikke det ene kan man hellerikke det andet. Ikke optimalt i hvert fald. :)

ØRUM
Newb

Indlægaf ØRUM » 29 jul 2004 16:29

så lang så godt :D

men hvad kan jeg så gøre, for at kunne komme til at slå meget hårdere?

måske er det bare mig, mange tak for svarene, men jeg synes ikke jeg har fået svar på HVAD jeg skal gøre, for at kunne slå hårdere.

nogen teknik, udover rotations-tingen (tak for den forresten) :)?

Brugeravatar
GadeDrengen
Strandløve

Indlægaf GadeDrengen » 29 jul 2004 17:38

ØRUM skrev:men hvad kan jeg så gøre, for at kunne komme til at slå meget hårdere?

Hvis den lokale bokseklub har kvalifiseret indstruktører, så er det da et meget godt sted at starte.
Jeg ønsker mig et dip-stativ i morgengave.

Brugeravatar
Lauritsen
Barbell-Baron
Kontakt:

Indlægaf Lauritsen » 29 jul 2004 18:19

Lær at gå imod modstanderen/boksepuden i det du slår med din slaghånd, sådan at du får din kropsvægt med i slaget.

Brugeravatar
Billstein
Hjemmetræner
Geografisk sted: Hjørring

Indlægaf Billstein » 29 jul 2004 19:47

Der skal mere fart på dit slag. Så vil anslagsenergien blive højere.

God fornøjelse :D

JacobC
Site Admin
Kontakt:

Indlægaf JacobC » 29 jul 2004 21:23

jahh.. teknik er meegt vigtigt.. hmmm da jeg gik til boksning vejede jeg kun 55.. og tjaa var ik vildt stærk... hmm udholden men ik stærk:P der knne jeg allerede slå sådan en fin bokse tingi tivoli op på 10.000.. så teknik og hurtighed ;)..
altså når du skal slå.. skal du ståi den rigtige fodstilling ;).. og så når du slår skal du self vride i hofterne osv.. meld dig ind i en bokseklub;)...
Oplev utrolige resultater med en personlig træner

Webdesigner og Søgeordsoptimering

Brugeravatar
Kenneth Jay, RKC
Diskopumper
Geografisk sted: Slangerup
Kontakt:

Indlægaf Kenneth Jay, RKC » 31 jul 2004 08:41

"Slagkraften øges gennem fodens kontakt med jorden. Den bevæger sig op gennem benet og bliver yderligere forstærket af kraften genereret i hofterotationen.. Rotationen vil yderligere tillade en større ekstension og projektion af den akkumulerede kraft. Samtidig med dette, er ”core” kontraheret og ladet med et højt intra-abdominalt tryk, så kraften har en stabil platform at projicere fra, i det øjeblik hånden/foden rammer målet. Dette er også grunden til at mange kampsystemer bruger ”kiai” til at øge trykket i abdominal regionen (Pavel Tsatsouline kalder det et ”grunt”).

Der mangler dog stadig den sidste vigtige komponent i at kunne producere et kraftfuldt slag. Udvidelsen og kontraktionen af musklerne i thorax vil generere en utrolig kraft til slag og spark. De intercostale og subcostale muskler, samt diaphragma og latissimus dorsi er involveret i vejrtrækningen og besidder en stor styrke. I takt med at benene driver kraften frem og hofterne rotere og ekstendere kraften, bør torsoen også være stærkt kontraheret når slaget/sparket rammer (igennem) målet. Man bør bemærke en kraftfuld kompression i abdominal væggen og thorax."

uddrag fra artiklen "kunsten at slå hårdere og hurtigere" på http://www.strengthrevolutions.com

Stay Fast and Loose!!

Kenneth Jay, RKC
"We are not bodybuilders, we are warriors--this is reflected in our training methods. We seek the simplest method for the maximum result and always deliver." - Steve Cotter

Brugeravatar
GadeDrengen
Strandløve

Indlægaf GadeDrengen » 31 jul 2004 12:18

Go artikkel der Kenneth
Jeg ønsker mig et dip-stativ i morgengave.

Brugeravatar
Kenneth Jay, RKC
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Kenneth Jay, RKC » 03 aug 2004 21:42

Go artikkel der Kenneth

TAK! :D :D
"We are not bodybuilders, we are warriors--this is reflected in our training methods. We seek the simplest method for the maximum result and always deliver." - Steve Cotter

L^P
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf L^P » 04 aug 2004 01:18

Der var vist noget med at Bruce Lee kunne slå ligeså hårdt som en sværvægter hvis ikke hårdere og han vejede jo ik mere end 55 kg den mand kunne udvikle POWER bag sine slag og spark

Brugeravatar
tumling
Gummi-Tarzan
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf tumling » 04 aug 2004 07:13

Tjah, der findes mange skrøner om Bruce Lee... :lol:
"Vegetar" betyder "dårlig jæger" på indiansk.

Styrkeløftere har mere jern på...

Brugeravatar
Kenneth Jay, RKC
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Kenneth Jay, RKC » 04 aug 2004 08:37

Tjah, der findes mange skrøner om Bruce Lee...

Jeg mener nu ikke det er nogen skrøne.... Hvis man har set videooptagelserne at Bruce der demonstrere sin kunnen ved Ed Parker´s engang i tresserne tyder det i allerhøjeste grad på noget exceptionelt. Ligeledes vidner billederne i hans bøger også om en enorm kraft i hans slag og spark.
Yderligere kan man jo også tage det med, at hans nulevende elever; Dan Inosanto, Chuck Norris osv. alle er enige om at han havde POWER som ingen andre.

Der var vist noget med at Bruce Lee kunne slå ligeså hårdt som en sværvægter

Jeg tror absolut at Bruce kunne udvikle kraft og Power langt over hvad en sværvægtsbokser er istand til. Det bliver dog en smule svært at bevise, da Bruce ikke har fået lavet nogle direkte målinger man kan sammenligne med, men det er der andre der har.

Så vidt jeg ved er det en 60 kg tung japansk karate mester, der har den målte rekord for det hårdeste slag og ikke en sværvægtsbokser.

Power to You!

Kenneth Jay, RKC

Brugeravatar
Jenslyn17
Expert
Kontakt:

Indlægaf Jenslyn17 » 04 aug 2004 10:25

Kan man downloade den video, du snakker om??
20 årig knægt på glatis

Plexus
Hjemmetræner

..

Indlægaf Plexus » 04 aug 2004 11:49

Bob spencer 8) En mand med slagkraft i

Tror som sagt det er teknik, bevægelse, vægten , styrken man ligger i den når man slår......

Slag kraft kan varriere fra person til person fordi folk har forskellige arv.

Kan ikke li at slås, så bliver mit tøj ødelagt :(

Tilbage til "Styrke"