Garik skrev:MadzP92 skrev:det forstår jeg ikke.. military er en skulder øvelse og dips er en bryst/triceps øvelse.. ved godt dips rammer skuldrene også men da ikke så meget? :O
Den rammer skuldrene i allerhøjeste grad. Tænk i bevægelser; her er dips og military praktisk talt identiske.
Arh, dér vover jeg at stille mig uenig!
Jeg er så absolut enig i, at dips rammer både skulder og bryst, uagtet hvor meget man bestræber sig på at isolere stimulus. Men at sige, at de praktisk talt er identiske er jeg lodret uenig i. Ved military er der for det første større aktivitet i det claviculare hoved af pecs. Hvorvidt dette er praktisk eller teoretisk kan selvfølgelig diskuteres, men stressprofilen i selve deltoideus er uomtvisteligt anderledes. Eftersom en military press tager udgangspunkt i en mere lateralt roteret humerus, vil stresset skydes længere ind imod midten af delts.
Qua dette, min første hovedpointe; ved military press, er aktiviteten i m. deltoideus ikke lige så koncentreret i den forreste del og desuden mere mobilt. (Med mindre man har sygeligt mobile albue- og glenohumeralled.)
Desuden kan man ved military press forskyde aktiviteten, ikke kun intern i skulder- og brystmuskulaturen, men også mellem triceps / skulderekstensorer. Dips bygger på ekstensionen af albueleddet, hvorimod military press bygger på ekstensionen af glenohumeralleddet.
Qua dette, min anden hovedpointe; dips og military press er, i ordets mest direkte betydning, fundamentalt forskellige. En forskel der udmunder sig i markant større fleksibilitet og stimulusmobilitet ved military press end ved dips.