Dato og tid er 02 dec 2020 01:29

spørgsmål til artiklen fundament træning for begynder

Her kan du stille spørgsmål til specifikke artikler fra www.getbig.dk
Brugeravatar
Lord
Barbell-Baron
Indlæg: 545
Tilmeldt: 08 jul 2007 14:44

spørgsmål til artiklen fundament træning for begynder

Indlægaf Lord » 18 jul 2007 13:40

Jeg vil gerne vide hvad er failur? en forklaring på det?
der står noget om forced reps. hvad er forced reps?

et andet sted i artiklen står der noget om kontinuerlig fremgang. hvad er kontinuerlig fremgang?

og hvad er periodisering?

hvor mange sæt skal man lave i første fase? der bliver nævnt noget om 2 sæt ved den sidste øvelse? er det 2 sæt af 10 reps der skal alves i første fase?

Tyranu
Kagearm
Indlæg: 86
Tilmeldt: 24 maj 2007 17:47
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Tyranu » 18 jul 2007 21:00

failure - engelsk og betyder mislykket/ikke udført = du presser dig selv til du ikke kan tage et eneste mere, og fejler midt i et løft. brug en træningspartner som spotter, så han kan redde dig fra evt. tunge løft i bænkpres osv.

forced reps - forcerede reps = hvis det er planen at du skal løfte en håndvægt 10 gange, men ikke kan mere efter den 7'ende, hjælper du - eller en træningspartner ved at hjælpe til med den anden hånd, så du ender med at have taget 10reps, selvom du ikke selv kunne have klaret dem :)

kontinuerlig fremgang - hele tiden have progression, stige i vægt i faste afmålte kilo.

periodisering - PAS :b


har sikkert misforstået noget, så ret mig hvis jeg har fejl.. :)

Brugeravatar
Lord
Barbell-Baron
Indlæg: 545
Tilmeldt: 08 jul 2007 14:44

Indlægaf Lord » 18 jul 2007 22:17

Tak for hjælpen Tyranu. Da jeg træner hjemme så har jeg ikke nogen makker, så må vel stoppe når jeg ikke kan tage flere reps så.

Ang. kontinuerlig fremgang. kan du ikke uddybe det lidt mere?
hvad betyder progression?
stige i vægt i faste afmålte kilo? hvis man nu spiser mere og stiger i vægt? er det så den rigtige måde? eller skal man passe på med og overspise?

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 18 jul 2007 22:42

Lord skrev:Tak for hjælpen Tyranu. Da jeg træner hjemme så har jeg ikke nogen makker, så må vel stoppe når jeg ikke kan tage flere reps så.

Ang. kontinuerlig fremgang. kan du ikke uddybe det lidt mere?
hvad betyder progression?
stige i vægt i faste afmålte kilo? hvis man nu spiser mere og stiger i vægt? er det så den rigtige måde? eller skal man passe på med og overspise?


Du er helt forkert på den :)
Vægtene menes din træning med vægtskiver/-stænger :D
Progression går ud på at du finder dit 1RM som er dit max løft med en repitation. Dette kan være meget svært for dig uden makker vil jeg mene ;) Står selv med samme problem :?
Tilbage til progressionen : Når du har fundet dit 1RM (dette er meget firkantet) indsætter du den i dit program der kan se sådan ud(husk et eksempel så det kan se meget anderledes ud):
5*5@X i en øvelse.

For at finde ud af hvad X er bruger du denne metode:

Uge 1: 5*5@60% af 1RM
Uge 2: 5*5@65% af 1RM
Uge 3: 5*5@70% af 1RM

Osv osv. Det er meget firkantet progression :) Spørg hvis du ikke forstår det. Lidt træt så det blev en hurtig forklaring :roll:

Brugeravatar
Lord
Barbell-Baron
Indlæg: 545
Tilmeldt: 08 jul 2007 14:44

Indlægaf Lord » 18 jul 2007 23:03

Dette kan være meget svært for dig uden makker vil jeg mene Står selv med samme problem

hvor i landet er du fra?
Tilbage til progressionen : Når du har fundet dit 1RM (dette er meget firkantet) indsætter du den i dit program der kan se sådan ud(husk et eksempel så det kan se meget anderledes ud):
5*5@X i en øvelse.

For at finde ud af hvad X er bruger du denne metode:

Uge 1: 5*5@60% af 1RM
Uge 2: 5*5@65% af 1RM
Uge 3: 5*5@70% af 1RM

Osv osv. Det er meget firkantet progression Spørg hvis du ikke forstår det. Lidt træt så det blev en hurtig forklaring

tror godt jeg kan følge dig. det må jeg regne lidt med i morgen når jeg er mere frisk. må tage mig sammen og begynde træningen igen. har ikke trænet siden i mandags pga. min motion cykel ikke virker mere, så den del er ude af træninge lige forløbig. vægt træningen og min kost er gået i ged da jeg er blevet mere og mere forvirret af og kigge på de forskellige trænings progammer herinde. men vil prøve fra i morgen og give Fundament træning for begyndere en chance. tror også jeg ændre lidt i min kost. dropper nok mit kreatin og fortsætter lidt endnu med protein pulver.

Tyranu
Kagearm
Indlæg: 86
Tilmeldt: 24 maj 2007 17:47
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Tyranu » 18 jul 2007 23:57

I din kost gælder det bare om at du får nok protein, ca. 1,5-2gram pr. kropsvægt - dvs. hvis du fx. vejer 70 kg. og vi siger 2g, så ser formlen sådan ud - 70*2=140g. protein dagligt.
For at du kan bruge din proteinpulver optimalt skal du finde ud hvor meget protein du typisk indtager om dagen - og så spæde op med proteinpulver-shakes , som du blander op i mælk, eller vand :)

Hvis vi siger du spiser 40g. protein fra din grillkylling, 30g. fra æg, 15g. fra mælk og 10g. fra pålæg ser regnestykket sådan ud:

40+30+15+10 = 95g. protein på en hel dag

Dit daglige proteinbehov var 140g, så derfor:
140-95 = 45g protein du mangler at indtage.

Du skal så fordele de 45g. i det antal shakes du finder passende, og hvis du blander op i mælk, kan du tælle mælkens proteiner med, og spare lidt pulver. :)

Udover at have styr på protein skal du sørge for at spise sundt, hellere spise meget og sundt, end spise meget lidt og usundt.
Start dagen med et stort måltid morgenmad, og tag med i dine overvejelser at en shake vil være godt her, da kroppen har lagt hele natten og tærret på dine proteindepoter.

Ting der er gode at spise:

Morgenmad:
Havregryn
Müesli u. sukker og chokolade
A38
Frugt
Omelet
Rugbrød m. kødpålæg

Middagsmad:
Rugbrød m. kødpålæg
Fisk
Æg
Tun
Ris
Frugt

Aftensmad har jeg ikke selv sat mig ind i, da jeg ikke har nogen indflydelse der alligevel. Det er mutter.. :b

Husk altid at holde dig i kalorieoverskud, medmindre du vil tabe dig (cutte).
Hvis du cutter skal du helst undgå at smide mere end et ½kg i ugen, da du ellers vil tabe for meget muskelmasse.. :)

Brugeravatar
Lord
Barbell-Baron
Indlæg: 545
Tilmeldt: 08 jul 2007 14:44

Indlægaf Lord » 19 jul 2007 13:03

Tyranu: det med kosten ved jeg godt. det er bare det når jeg bulker så selvom jeg spiser meget med sundt mad så får jeg lidt mave af det.

Ang. med proteiner, så er det svært at regne ud hvor meget jeg spiser om dagen. ved det ligger på nogenlunde 130g. men er ikke sikker. det er svært at regne ud specielt når man skal regne ud hvor meget der er i ens frugt og grønt og salat. det kan sikkert lade sig gøre. men det er besværligt.

jeg kan se i din log at du kører efter fundament træning for begynder. du er godt nok igang med 2 fase kan jeg se.

jeg vil starte med det program, vil starte med første fase. men i begge faser er der samme øvelser. problemet er at jeg træner hjemme og derfor ikke har de maskiner der skal til for at kunne lave dips og Reverse grip chin ups.
bænkpress kan også være et mindre problem. har bænken men ikke stativet til og sætte vægten i. men det kan nok lade sig gør.

jeg ved ikek om jeg skal droppe fundament træning for begynder og bare køre mit eget program. skal flytte om 1 måned, så kan nok starte på motionscenter om 1½-2 måneder og så starte på fundament træning for begynder på det tidspunkt.

links til min log og min træning er her. hvis du vil se på det.

viewtopic.php?t=16900
viewtopic.php?t=16916

Tyranu
Kagearm
Indlæg: 86
Tilmeldt: 24 maj 2007 17:47
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Tyranu » 20 jul 2007 19:54

Lord skrev:... ikke har de maskiner der skal til for at kunne lave dips og Reverse grip chin ups.


Ang. det med dips kan du lave dem hvis du har en bordplade med et knæk på 90'grader, altså et hjørnebord.
Ellers kan du altid hive 2 stole frem, og gøre det på ryglænet der, hvis du er forsigtig, og hiver benene godt op under dig.

Har selv planer om at skifte programmet "Fundament træning for begyndere" ud med et hjemmestrikket program, bygget op om Ahrnold's programguide, da jeg tit føler jeg har energi til mere. :)
Ellers er det er godt program, hvis du er ny, og vil have hele kroppen trænet op. :)

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 20 jul 2007 20:07

det er svært at regne ud specielt når man skal regne ud hvor meget der er i ens frugt og grønt og salat. det kan sikkert lade sig gøre. men det er besværligt.


Der er normalt ikke noget protein af betydning i din mad, der er i bældfrugt tror jeg det hedder/staves men ellers meget sjældent.

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Indlæg: 750
Tilmeldt: 15 jul 2007 22:30
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

..

Indlægaf Lundique » 20 jul 2007 21:14

Jeg vil sige, at 2 gr protein pr. dag er sat lige i overkanten. De 2 gr pr. dag er mere egnet til bodybuildere, som der kører meget intenst.

Jeg vil i stedet sige 1,5 gr pr. kg legemsvægt, men når dette er sagt, så heller for meget end for lidt.

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Indlæg: 3727
Tilmeldt: 02 aug 2004 12:16
Geografisk sted: København K

Re: ..

Indlægaf Arhnold » 20 jul 2007 21:25

Lundique skrev:men når dette er sagt, så heller for meget end for lidt.


Nej, så blir man fed! Proteiner er overvurderede af mange bodybuildere!

Lord, jeg har læst et par af dine spørgsmål. Synes det er svært at hjælpe dig - du spørger i øst og i vest, du mangler simpelthen en basisviden. Jeg vil foreslå dig at læse følgende artiker:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=70
http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=101
TJ har lavet en masse "myte" artikler, læs dem
viewtopic.php?t=14535
viewtopic.php?t=14636
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100
Dødløft: 150
Squat: 120
_______________
Total: 370

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Indlæg: 750
Tilmeldt: 15 jul 2007 22:30
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: ..

Indlægaf Lundique » 20 jul 2007 21:34

Arhnold skrev:
Lundique skrev:men når dette er sagt, så heller for meget end for lidt.


Nej, så blir man fed! Proteiner er overvurderede af mange bodybuildere!

Lord, jeg har læst et par af dine spørgsmål. Synes det er svært at hjælpe dig - du spørger i øst og i vest, du mangler simpelthen en basisviden. Jeg vil foreslå dig at læse følgende artiker:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=70
http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=101
TJ har lavet en masse "myte" artikler, læs dem
viewtopic.php?t=14535
viewtopic.php?t=14636


Jeg mente det på den måde hellere lidt for meget end lidt for lidt. Men tror heller ikke det er sådan noget man pludselig kommer i for meget "overskud" af..

Brugeravatar
Lord
Barbell-Baron
Indlæg: 545
Tilmeldt: 08 jul 2007 14:44

Indlægaf Lord » 20 jul 2007 22:32

Nej, så blir man fed! Proteiner er overvurderede af mange bodybuildere!

Lord, jeg har læst et par af dine spørgsmål. Synes det er svært at hjælpe dig - du spørger i øst og i vest, du mangler simpelthen en basisviden. Jeg vil foreslå dig at læse følgende artiker:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=70
http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=101
TJ har lavet en masse "myte" artikler, læs dem
viewtopic.php?t=14535
viewtopic.php?t=14636


Jeg har læst den første artikel, tror også jeg har læst den anden. jeg husker ikke så godt. lidt af en svaghed, efter at læse et par artikler, så kan jeg ikke huske så meget af de første artikler jeg har læst.

Dine 2 artikler om træning for begynder har jeg også kigget på fra et par dage siden.
Men jeg har også læst fundament træning for begynder. fase 2 ligner lidt den træning du har beskrevet. så hvis jeg startede fase 1 fra fundament træning så ville jeg også nå frem til fase 2 som er lidt af det samme som det du har skrevet, så kan jeg altid skifte imellem fase 2 og din træning.

men jeg tror jeg venter med det til jeg er flyttet. vil nu fortsætte den træning jeg træner.

Min motions cykel virker foresten ikke mere. vil ikke købe en ny da jeg skal flytte om en måned og så er der bare mere og flytte på og skal måske starte i motions center efter jeg flytter så er det lidt spild af penge. køber måske en normal cykel og cykler lidt udendørs i stedet for.

hvis jeg ikke motionere ved siden af træningen vil det få mig til og stige for meget i vægt eller få for høj fedt procent? kan det have påvirkning på min træning?

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 20 jul 2007 22:38

Lord skrev:
Nej, så blir man fed! Proteiner er overvurderede af mange bodybuildere!

Lord, jeg har læst et par af dine spørgsmål. Synes det er svært at hjælpe dig - du spørger i øst og i vest, du mangler simpelthen en basisviden. Jeg vil foreslå dig at læse følgende artiker:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=70
http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=101
TJ har lavet en masse "myte" artikler, læs dem
viewtopic.php?t=14535
viewtopic.php?t=14636


Jeg har læst den første artikel, tror også jeg har læst den anden. jeg husker ikke så godt. lidt af en svaghed, efter at læse et par artikler, så kan jeg ikke huske så meget af de første artikler jeg har læst.

Dine 2 artikler om træning for begynder har jeg også kigget på fra et par dage siden.
Men jeg har også læst fundament træning for begynder. fase 2 ligner lidt den træning du har beskrevet. så hvis jeg startede fase 1 fra fundament træning så ville jeg også nå frem til fase 2 som er lidt af det samme som det du har skrevet, så kan jeg altid skifte imellem fase 2 og din træning.

men jeg tror jeg venter med det til jeg er flyttet. vil nu fortsætte den træning jeg træner.

Min motions cykel virker foresten ikke mere. vil ikke købe en ny da jeg skal flytte om en måned og så er der bare mere og flytte på og skal måske starte i motions center efter jeg flytter så er det lidt spild af penge. køber måske en normal cykel og cykler lidt udendørs i stedet for.

hvis jeg ikke motionere ved siden af træningen vil det få mig til og stige for meget i vægt eller få for høj fedt procent? kan det have påvirkning på min træning?


Om du cykler eller ej påvirker ikke nævnsesværligt din træning, da dine muskler ligesom i løb bruges på en anden måde.
Om du tager for meget på/får for meget fedt, afhænger 100% af din kost, cykling kan kun påvirke det. Hvis du tager for meget på skærer du bare ned i den mængde mad du spiser så enkelt er det :)

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Indlæg: 3727
Tilmeldt: 02 aug 2004 12:16
Geografisk sted: København K

Indlægaf Arhnold » 20 jul 2007 23:55

Lord, læs nu. Og prøv at forstå det. Alle de cyckling spørgsmål er jo netop et resultat af du ikke forstår de basale principper!
Følg loggen - bulker løs for tiden:



http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044



Løft for tiden:



Bænk: 100

Dødløft: 150

Squat: 120

_______________

Total: 370


Tilbage til "Diskussion af artikler på www.getbig.dk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster

cron