Dato og tid er 20 sep 2019 11:15

FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Her kan du stille spørgsmål til specifikke artikler fra www.getbig.dk
Aaskov
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 apr 2008 16:52

FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Aaskov » 30 apr 2008 18:40

Hej Getbig.dk brugere

Jeg nyder faktisk at træne under dette program, men jeg prøver at få to venner, som jeg træner med på den.

Vi alle tre er begyndere af forskellige grader (4 uger og op til ca et halvt år). Og vi er kun blot lige startet på programmet.

Mine venner beklager sig over programmet ikke er hårdt nok og de føler ikke at de får noget ud af træningen et par timer efter. (Derfor laver de 3-4 forskellige øvelser mere)

Jeg, personligt, føler mig faktisk heller ikke udmattet eller på nogen som helst måde øm i kroppen efter træniningen, som vi/jeg gjorde istarten da vi trænede det meste af kroppen.

Jeg tror på dette program er det rigtige. Håber I(Thomas) kan være med til at overbevise mig, når de to andre prøver at modbevise mig..(Eller om I har en forklaring)

Aaskov
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 apr 2008 16:52

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Aaskov » 30 apr 2008 19:10

Hehe, det er selvfølgelig rigtigt..

Men det vil jeg nu også mene at vi gør måske lige undtaget idag, hvor jeg ihvertfald, lige ville køre stille og roligt på f.eks dødløft for at være sikker på rigtig udførelse (en fra centeret hjalp)

Men udover det, så synes jeg stadig (efter mandagens træning) at jeg ikke er øm/træt som hvis man nu f.eks tager håndvægter + et par biceps øvelser mere..

Men jeg er fast besluttet på at prøve programmet i et par mdr'er,
som skrevet af Thomas skal man øge hver gang. Så det bliver nok hårdere :)

Teddy
Diskopumper
Indlæg: 157
Tilmeldt: 23 apr 2008 09:57
Geografisk sted: Et sted imellem køleskabet og fitness centeret

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Teddy » 30 apr 2008 20:01

Som DC skriver er ømhed ikke lig med effektiv træning.
Ømhed er blot lig med en overanstrengt muskel.

At gennemsmadre en muskel gruppe er slet ikke nødvendig for at få en effektiv træning.

Det er ligesom at spise, du er har faktisk fået for meget når du føler dig mæt.

Men hvis i ikke føler i er trætte nok, så er det helt klart at i skal op i vægt, og er i lige startet så skal i nok komme til at svede senere.

Jeg er selv lige startet på fundament træning, og jeg er nået til uge 4, og jeg er gået 2,5 kg op i alle øvelser 3 gange om ugen.
Og det ligevægts indtag jeg havde på 10 iso øvelser og som du siger, en ordentlig gennemsmadret træning, er nu blevet for lidt, jeg er begyndt at tabe mig, hvor jeg tog ca. 2-300 g. på om ugen før.
Så der er ikke tvivl for mig om at dette program er langt hårdere end den anden trænings form.

Skriv igen, når du rykker 140 kg Full Squat, og 160 kg. Deadlift, og sig du ikke får nok ud af din træning ......hehe..... :lol:
GAAAAB

qazws
Hercules
Indlæg: 3367
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf qazws » 30 apr 2008 20:08

Jeg vil faktisk påstå, at hvis I bliver ømme af programmet, har I en ekstremt lav workcapasity :lol: The thing is, at det første år er det slet ikke nødvendigt! I vokser ved bare at se på en vægt :badgrin:

Teddy
Diskopumper
Indlæg: 157
Tilmeldt: 23 apr 2008 09:57
Geografisk sted: Et sted imellem køleskabet og fitness centeret

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Teddy » 30 apr 2008 20:17

qazws skrev:Jeg vil faktisk påstå, at hvis I bliver ømme af programmet, har I en ekstremt lav workcapasity :lol: The thing is, at det første år er det slet ikke nødvendigt! I vokser ved bare at se på en vægt :badgrin:


Jeg har lagt en håndvægt lige under fjernsynet nu.
Kigger på den hele tiden, når der er reklamer. :lol:

Synes jeg allerede er vokset lidt :o
GAAAAB

Aaskov
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 apr 2008 16:52

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Aaskov » 30 apr 2008 20:29

Haha... :)

qazws: Så er det jo næsten godt at vi ikke bliver ømme, kan jeg regne ud :)

Teddy: Det vil jeg gøre!!! :) Men der går nok noget tid med mine 65kg i vægt hehe.. :)

Brugeravatar
Arhnold
Hercules
Indlæg: 3736
Tilmeldt: 02 aug 2004 12:16
Geografisk sted: København K

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Arhnold » 01 maj 2008 08:32

Aaskov - jeg gjorde som dine venner i starten, og troede at jo mere færdig og smadret jeg var efter træning, des mere effektivt havde det været - og det var endnu bedre hvis jeg havde hevet i kabler og lavet bicepsøvelser fordi det bedre ku mærkes. Det resulterede i at jeg i starten gik ok frem, men på et tidspunkt gik det bare i stå!!! Det var faktisk dét der førte mig herind på forummet og også til andre fora, og med de træningsråd jeg fik / læste mig til i forskellige artikler, kunne jeg se at jeg havde grebet det helt forkert an. Jeg er lige siden gået meget fremad, og det endda på trods af at jeg træner halvt så meget (næsten), og ikke spenderer store summer på proteinpulver mv!
Følg loggen - bulker løs for tiden:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=11044

Løft for tiden:

Bænk: 100
Dødløft: 150
Squat: 120
_______________
Total: 370

Teddy
Diskopumper
Indlæg: 157
Tilmeldt: 23 apr 2008 09:57
Geografisk sted: Et sted imellem køleskabet og fitness centeret

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Teddy » 05 maj 2008 16:53

Det som jeg sidder og tænker lidt på er split'et.

Hvoffor kører 2 gange om ugen med bryst, og kun 1 gang om ugen med ryg og skuldre ?.

Burde man så ikke lave splittet 2-delt over 4 dage istedet for 3, så man trænede f.eks. MAN - ONS - FRE og så tog en ONS træning om MAN, og så starte forfra, så splitett strækker sig over 8 dage.
På den måde ville man kunne træne bryst og ryg 2 gange pr. rotation.
Samtidig ville jeg så også gerne træne triceps og skuldre 2 gange pr. rotation.
Da Biceps nu trænes 2 gange.

Så man lagde Dips ind på MAN træning og Skulder press ind på FRE træning.

Så programmet så således ud:

Mandag

Squat 5 sæt x 5 reps
Bænkpres 5 sæt x 5 reps
Skulderpres 5 sæt x 5 reps
Dips 5 sæt x 5 reps
Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps


Onsdag

Dødløft 5 sæt x 5 reps
Bent Over Barbell Rows 5 sæt x 5 reps
Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps
Hammer Curls 5 sæt x 5 reps
Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps


Fredag

Front Squat 5 sæt x 5 reps
Incline bænkpres 5 sæt x 5 reps
Skulderpres 5 sæt x 5 reps
Dips 5 sæt x 5 reps
Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Mandag

Dødløft 5 sæt x 5 reps
Bent Over Barbell Rows 5 sæt x 5 reps
Reverse Grip Chin Ups 5 sæt x 5 reps
Hammer Curls 5 sæt x 5 reps
Mave m. Belastning 3 sæt x 10 reps

Sidste mandag bliver så rykket til tirsdag osv.
Dette vil måske også have en fremmende effekt iform af forskellige dage med forskellige energi niveauer, f.eks. har jeg altid en "killer" torsdag på job'et, så fredags træningen er altid lidt svær at komme igennem, nu ville det skifte hele tiden, så det ikke var de samme øvelser hele tiden det gik ud over.

Eller er en sådan omskrivning af programmet fuldtstændig at ødelægge hele konceptet ?
Sørger man for at være fyldt godt op på energien før træning, så burde de 10-12 min's længere trænning ikke være et problem.
GAAAAB

Teddy
Diskopumper
Indlæg: 157
Tilmeldt: 23 apr 2008 09:57
Geografisk sted: Et sted imellem køleskabet og fitness centeret

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Teddy » 05 maj 2008 16:55

Teddy skrev: Sidste mandag bliver så rykket til tirsdag osv.


Selvfølgelig flyttes sidste MAN program så til ONSDAG.......DOH ! :)
GAAAAB

Teddy
Diskopumper
Indlæg: 157
Tilmeldt: 23 apr 2008 09:57
Geografisk sted: Et sted imellem køleskabet og fitness centeret

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf Teddy » 05 maj 2008 17:34

DADDY COOL skrev:
Teddy skrev:Eller er en sådan omskrivning af programmet fuldtstændig at ødelægge hele konceptet ?

Ja - hvorfor tror du TJ har lavet programmet sådan, nemlig til begyndere :wink:
Desuden er han en af de mest kompetente der har været her på FF :)

Så jo, det du har lavet er et helt andet koncept og vil bare skabe forvirring :wink:


okay :)
Det var skam ingen kritik af TJ's kompetance.
GAAAAB

qazws
Hercules
Indlæg: 3367
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: FUNDAMENT TRÆNING FOR BEGYNDERE - Hårdt nok?

Indlægaf qazws » 05 maj 2008 20:28

Lidt off-topic. Programmet "Fundament træning for begyndere" er iøvrigt ikke et fullbody, som mange siger (inkl. mig selv, indtil jeg for nylig tænkte over det), men derimod et træk-/pres splitprogram.


Tilbage til "Diskussion af artikler på www.getbig.dk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster