Dato og tid er 20 sep 2019 10:58

EKSPLOSIV STYRKE !

Her kan du stille spørgsmål til specifikke artikler fra www.getbig.dk
sisemeN

EKSPLOSIV STYRKE !

Indlægaf sisemeN » 05 aug 2005 17:20

Jeg har et par spørgsmål vedr. artiklen: EKSPLOSIV STYRKE.

Først og fremmest - der står: Prilephins table klik her
Prøv engang at klikke på teksten og se hvad der sker; det er nemlig helt rigtigt - nadar, ikke en skid. Nå, men jeg vil da gerne se denne tabel/skema for jeg er sikker på at jeg ville kunne bruge det til at planlægge mit program. Så hvis der er nogen der ligger inde med linket (det der dur altså), vil jeg blive meget glad for at få det.

Nummer to spørgsmål :D : Jeg dyrker Kickboxing, så denne artikel kan man vist rolig sige appelerer til mig. Men jeg kan ikke helt lade være med at tænke på; når vi træner Kickboxing er det armbøjninger, squads o.lign. i en uendelighed. Dette er primært for at blive stærk, men i aller højste grad også for udenholdenhed - det batter ikke meget at være stærk i 1. runde, hvis man ikke kan klare mere end 1.
I artiklen skrives der at man skal træne de store muskler med tunge vægte for at blive hurtig - hvilket man jo må sige lyder ret logisk når man høre det. Men ret mig hvis jeg tager fejl; at træne hurtighed med tunge vægte og lave reps, vil det ikke være det modsatte af at træne udenholdenhed med høje reps (måske 100 armbøjninger) ? Og risikerer man ikke at modarbejde sig selv hvis man både satser på hurtighed og udholdenhed ?

henning
Expert
Kontakt:

Re: EKSPLOSIV STYRKE !

Indlægaf henning » 05 aug 2005 18:20

sisemeN skrev:Jeg har et par spørgsmål vedr. artiklen: EKSPLOSIV STYRKE.
Men ret mig hvis jeg tager fejl; at træne hurtighed med tunge vægte og lave reps, vil det ikke være det modsatte af at træne udenholdenhed med høje reps (måske 100 armbøjninger) ? Og risikerer man ikke at modarbejde sig selv hvis man både satser på hurtighed og udholdenhed ?
Man risikerer forhåbentlig at supplere sig selv i stedet for :D
At udholdenhedstræningen giver udholdenhed og eksplosiv træning giver hurtighed.
Det ene udelukker vel ikke det andet.
Bare nogle tanker, for jeg ved ikke ret meget om det :o
Henning :training:

sisemeN

Re: EKSPLOSIV STYRKE !

Indlægaf sisemeN » 06 aug 2005 12:55

henning skrev:Man risikerer forhåbentlig at supplere sig selv i stedet for :D
At udholdenhedstræningen giver udholdenhed og eksplosiv træning giver hurtighed.
Det ene udelukker vel ikke det andet.
Bare nogle tanker, for jeg ved ikke ret meget om det :o
Henning :training:

Hej Henning !

Ja, jeg ved det faktisk ikke helt - om de supplere hinanden, men det håber jeg da.
Jeg har i forvejen rigelig problemmer med at tilpasse træning sådan at den ene ting ikke "skader" den anden:
Mandag kører jeg triceps, bryst og skuldre.
Tirsdag kickboxing, og her kører vi jo også en del triceps, bryst og skuldre og jeg har jo i hvert fald ikke nået at restituere fra mandagen på dette tidspunkt - så det kan være det skader mere end det gavner !?!?
Onsdag er det biceps og ryg - endelig en dag der ikke volder problemmer :)
Torsdag er det igen kickboxing men triceps, bryst, skuldre, ben og abs.
Fredag er det så ben jeg træner, og her her jeg jo så i hvert fald ikke restitueret fra torsdag af.
Lørdag og søndag er naturligvis fuldstændig fredet for bare at få en lille chance for at restituere til mandag hvor racet starter forfra.
Jeg har altid lært at man ikke må træne den samme muskel to dage i træk, for så streser man den for meget - og det gør jeg så to gange om ugen, så hvad mon det ender ud i !?!?
Så man kan vist rolig sige at jeg har rigeligt at bekymre mig om i forvejen, uden at skulle til at tænke på om jeg nu også skal vælge mellem hurtighed og udholdenhed :?

PS:
Sq mildest talt nogle flotte resultater du har der :D ......der er mange af os "unge" der ikke engang kan hamle op med det der - man kan vist rolig kalde dig et forbillede :wink:

Razor_Dahl
Newb

Spørgsmål

Indlægaf Razor_Dahl » 15 jun 2007 12:23

Lige for at rode op i et gammelt emne.

Sad netop og læste artiklen omkring eksplosiv styrke. Der skrives så at øvelsesvalget kun bør være store øvelser som squat, dødløft, bænkpres, military presses og push presses. Ellers har jeg misforstået noget :)

Mit spørgsmål her er så, hvad med de andre øvelser? Er det i forbindelse med sport ikke nødvendigt med andre øvelser? Eller, hvordn skal de køres?

En ting til er, jeg dyrker amerikansk fodbold og svømning, så det må vel være CAT træningen jeg skal have fat i?

Håber der er klogere sjæle der vil svare på det :)
Coz the show aint the money!

Tilbage til "Diskussion af artikler på www.getbig.dk"