Dato og tid er 21 sep 2019 19:05

Gode råd vedrørende træning..

Artikler skrevet af brugerne på dette debatforum
Sniper
Barbell-Baron
Indlæg: 674
Tilmeldt: 26 aug 2004 10:54
Geografisk sted: Amager

Gode råd vedrørende træning..

Indlægaf Sniper » 12 jan 2007 12:05

Her er lidt gode råd fra min side angående træning. Det vatr skrevet som et svar på en post, men synes at rådene nedenfor er main prior for en hver med interesse i muskeltræning. Den er ikke specielt uddybende, men giver et overblik over hvad der bør fokuseres på mht træningen:

-Undervurder ikke kosten det er main prior. Et godt råd er at indtage 30%protein 30%fedt og 40% kylhydrater energimæssigt på dagsbaisis. Da der er forskel på kcal-indholdet, energi pr 100g, skal dette self. tages til betragtning.

-Dine muskler vokser ikke når du træner men imellem træningspassene, så sørg for nok hvile ellers overtræner du.. Søvn er essentiel i muskelopbyggelsesprocessen så sørg for at få nok søvn.

-Vilje og vedholdenhed, men mere træning er ikke nødvendigvis bedre. Enhver seriøs BB'er har været i en situation hvor man pumper og pumper sin røv af for at gaine og der sker intet.. Overtræning min ven, been there done that.. Det er spild af tid og nedbryder blot din krop.. Du vil selv opleve det og så tænk på mit råd igen, og tag ved lære..

-Progression er vejen frem.. Planlagt progression kan være en stor fordel for den trænede BB'er hvor dagsformen er okay at køre efter som nybegynder og self. også sikre et gain for den trænede, men nok ikke maksimalt.

-Sats på basisøvelser da disse sikre større udskildelse af væksthomoner i kroppen og aktiverer flere muskelgrupper af gangen. Du kan træne hurtigere eller nå mere pga færre seperate øvelser pr. muskelgruppe.

- Husk protein- og energi-indtag lige efter træningen indeholdende hurtigoptageligt protein. Ellers så suppler med en langsommere optagelig proteinblanding igennem træningspasset så musklerne straks kan begynde at restiturerer.

-Resultater kommer ikke lettjent og jeg har mange gange hørt piger sige man bare skal træne max og så blir man stor indenfor nogle måneder.. Min ex sagde om sin ven: "han har en flot krop så nu når han begynder at træne og træner 5 gange om ugen så blir han nice og stor indenfor nogle måneder.. Bullshit, de ved ik en skid hvad det drejer sig om og hvor hårdt slid og vedholdenhed der ska til.. 5 gange om ugen, jeg kender fyren og har selv trænet dagligt tidligere, han holder ikke til 3 gange om ugen i længden.. Du ser ikke resultater på et par måneder, du vokser ikke så meget som du går og regner med, og det er ikke altid lige motiverende at træne så ofte og nogengange ikke føle der sker en skid.. Jeg tænkte selv i starten, wtf. jeg giver den bare max over sommerferien, 2-3 mdr, og så er jeg lækker og stor... Næh nej sådan fungerer det ikke og specielt ikke når kosten og viden ikke er med i processen.. Min ex var overbevist om at han ville blive hvis ik større end mig, så stor i alt fald hurtigt, og at overbevise hende om at der sku pauser osv til var ik muligt for stædig er hun.. Men om et halvt år vil hun måske ændre syn på det når han ikke er vokset ret meget og har givet den fuld gas, men måske tror hun bare at det må være fordi han ikke træner som han skal... Nå, men det jeg vil frem til er at det ikke altid er let at gaine, og der vil være perioder hvor der intet sker, men vedholdenhed vil føre til resultater på lang sigt.

Lidt generelle råd herfra
- Sniper
Senest rettet af Sniper 14 jan 2007 13:07, rettet i alt 1 gang.
WHAT DOESN'T KILL YOU, MAKES YOU STRONGER!!!
Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=14815

Brugeravatar
Crus0
Barbell-Baron
Indlæg: 688
Tilmeldt: 05 mar 2006 19:06
Geografisk sted: Hirtshals;)

Indlægaf Crus0 » 12 jan 2007 16:42

-Undgå hovedsagelig længere træningspas end 1-1,5time da der herefter udskilles store mængder nedbrydningsstoffer og gainet reduceres.


Det er en myte!

Brugeravatar
Matt
Expert
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 29 sep 2004 17:39
Geografisk sted: Glostrup

Indlægaf Matt » 12 jan 2007 17:57

Crus0 skrev:
-Undgå hovedsagelig længere træningspas end 1-1,5time da der herefter udskilles store mængder nedbrydningsstoffer og gainet reduceres.


Det er en myte!


Nej et er ej, det er da logik!

Men man kan sagtens træne i længere tid af gangen, i så fald skal man bare huske at supplere med en shake i løbet af træningspasset :wink:

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 12 jan 2007 18:26

Matt skrev:
Crus0 skrev:
-Undgå hovedsagelig længere træningspas end 1-1,5time da der herefter udskilles store mængder nedbrydningsstoffer og gainet reduceres.


Det er en myte!


Nej et er ej, det er da logik!

Men man kan sagtens træne i længere tid af gangen, i så fald skal man bare huske at supplere med en shake i løbet af træningspasset :wink:


øhh nej?


grunden til at man opfordre til at træne omkring en time og ikke mere (opvarmning er ikk taget med) er fordi testosteron niveaut falder efter denne tid i teorien.. Men træn du bare længere, det behøver du ikke tænke for meget over..
DK 3. stærkeste mand 2009

Brugeravatar
Braas
Nasty
Indlæg: 788
Tilmeldt: 11 jan 2006 22:20
Geografisk sted: Skårup City

Indlægaf Braas » 12 jan 2007 19:17

Men hvor stor betydning har det? Det stiger jo igen, så snart man får renset noget af alt den satans kortisol ud.
I'm a Super Hero In Training - S.H.I.T.

Brugeravatar
Crus0
Barbell-Baron
Indlæg: 688
Tilmeldt: 05 mar 2006 19:06
Geografisk sted: Hirtshals;)

Indlægaf Crus0 » 12 jan 2007 19:17

Matt skrev:
Crus0 skrev:
-Undgå hovedsagelig længere træningspas end 1-1,5time da der herefter udskilles store mængder nedbrydningsstoffer og gainet reduceres.


Det er en myte!


Nej et er ej, det er da logik!

Men man kan sagtens træne i længere tid af gangen, i så fald skal man bare huske at supplere med en shake i løbet af træningspasset :wink:


FOrstår ik dig indlæg Matt! :D! Først modsiger du mig, og så giver du mig ret! :P

Brugeravatar
Misterhamper
Champ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: 24 sep 2006 20:11

Indlægaf Misterhamper » 12 jan 2007 19:18

Braas skrev:Men hvor stor betydning har det? Det stiger jo igen, så snart man får renset noget af alt den satans kortisol ud.


Det kortisol der kommer fra længere træningspas er så vidt jeg ved også i så små mængder, det ikke rigtig har noget at sige...
viewtopic.php?f=5&t=18149&start=0
Nyeste billeder af mig!

Brugeravatar
Shinosi
Strandløve
Indlæg: 471
Tilmeldt: 16 jul 2005 10:53
Geografisk sted: Amager
Kontakt:

Indlægaf Shinosi » 12 jan 2007 19:42

Ville også mene det var en myte...

Fra getbig:
MYTE: MAN SKAL HOLDE SIN TRæNING UNDER 1 TIME
Dato: 12 / 03 - 2005
Kategori: Generelle træningsråd
Forfatter: Thomas Jagd

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=106
Jeg vil have mig en pige som squater...
Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=14995

Elvirus
Hjemmetræner
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17 feb 2004 02:07

Indlægaf Elvirus » 13 jan 2007 03:49

Hormonerne er jo afhængige af de tilgængelige nutrienter (blandt andet), og kan ikke simplificeres i et tidsdiagram. Muskelproteinsyntesen er squ en kompleks satan :twisted:

Nu vi er ved det

Sats på basisøvelser da disse sikre større udskildelse af væksthomoner i kroppen


Efterhånden en fjer der er blevet til nogle høns på internetforaer. Nogle studier indikerer at tung træning (hvor de tilfældigvis har brugt squats og lignende) muligvis kan medføre en stigning i nogle anabole hormoner. MEN derfra at gå til at råbe "Flerledsøvelser = væksthormon = meget mere hypertrofi", vil jeg mene er spekulationer.

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 13 jan 2007 10:41

Elvirus skrev:Hormonerne er jo afhængige af de tilgængelige nutrienter (blandt andet), og kan ikke simplificeres i et tidsdiagram. Muskelproteinsyntesen er squ en kompleks satan :twisted:

Nu vi er ved det

Sats på basisøvelser da disse sikre større udskildelse af væksthomoner i kroppen


Efterhånden en fjer der er blevet til nogle høns på internetforaer. Nogle studier indikerer at tung træning (hvor de tilfældigvis har brugt squats og lignende) muligvis kan medføre en stigning i nogle anabole hormoner. MEN derfra at gå til at råbe "Flerledsøvelser = væksthormon = meget mere hypertrofi", vil jeg mene er spekulationer.


Hvad har du at bakke din mening op med :wink: (shh, folk begynder bare med isolerende preacher curls og alt muligt :roll: )
DK 3. stærkeste mand 2009

Elvirus
Hjemmetræner
Indlæg: 275
Tilmeldt: 17 feb 2004 02:07

Indlægaf Elvirus » 13 jan 2007 10:51

Bakke, hvad op ?

At hormonniveauer påvirkes af næringsindtag, burde vel ikke kræve en henvisning.

Omkring hvorvidt man oplever en abnorm mer-hormonel stigning ved "basis", sammenlignet med andre øvelser (ex squat vs. benpres), er det vel ikke min opgave at underbygge det. Min påstand er jo netop at det IKKE kan underbygges videnskabeligt :wink:

MEN kan ved lejlighed godt lede efter noget der beskriver nogle % ændringer i plasmaniveauer for nogle forskellige anabole hormoner.

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 13 jan 2007 11:01

Elvirus skrev:Bakke, hvad op ?

At hormonniveauer påvirkes af næringsindtag, burde vel ikke kræve en henvisning.

Omkring hvorvidt man oplever en abnorm mer-hormonel stigning ved "basis", sammenlignet med andre øvelser (ex squat vs. benpres), er det vel ikke min opgave at underbygge det. Min påstand er jo netop at det IKKE kan underbygges videnskabeligt :wink:

MEN kan ved lejlighed godt lede efter noget der beskriver nogle % ændringer i plasmaniveauer for nogle forskellige anabole hormoner.


nevermind.. :roll:
DK 3. stærkeste mand 2009

Brugeravatar
Matt
Expert
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 29 sep 2004 17:39
Geografisk sted: Glostrup

Indlægaf Matt » 13 jan 2007 14:22

Crus0 skrev:
Matt skrev:
Crus0 skrev:
-Undgå hovedsagelig længere træningspas end 1-1,5time da der herefter udskilles store mængder nedbrydningsstoffer og gainet reduceres.


Det er en myte!


Nej et er ej, det er da logik!

Men man kan sagtens træne i længere tid af gangen, i så fald skal man bare huske at supplere med en shake i løbet af træningspasset :wink:


FOrstår ik dig indlæg Matt! :D! Først modsiger du mig, og så giver du mig ret! :P


Jeg gav dig kun delvist ret :D

Sniper
Barbell-Baron
Indlæg: 674
Tilmeldt: 26 aug 2004 10:54
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Sniper » 14 jan 2007 13:08

Okay, har ændret lidt så.. Troede ellers på det.. Måske fordi man har hørt så mange sige det.. :oops:
WHAT DOESN'T KILL YOU, MAKES YOU STRONGER!!!

Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=14815

Brugeravatar
Taurus
Newb
Indlæg: 34
Tilmeldt: 11 nov 2006 22:56

Indlægaf Taurus » 16 jan 2007 16:24

Matt skrev:
Crus0 skrev:
-Undgå hovedsagelig længere træningspas end 1-1,5time da der herefter udskilles store mængder nedbrydningsstoffer og gainet reduceres.


Det er en myte!


Nej et er ej, det er da logik!

Men man kan sagtens træne i længere tid af gangen, i så fald skal man bare huske at supplere med en shake i løbet af træningspasset :wink:


Jeg tillader mig lige at blande mig i jeres debat.
Der er stor sandsynlighed for at begge parter har ret. Således ud fra helt nye undersøgelser der i jeres diskussion peger mod immunforsvaret.

Træning under en time er absolut at anbefale HVIS - man træner intensivt ved hvert pas.
Eksempelvis er failuretræning meget hårdt ved kroppens immunforsvar da denne form for træning sætter kroppen i en tilstand svarende til et højt stressniveau (det vi kalder den dårlige stress) hvor der udskilles meget andrenalin (og kortisol).
Vil man træne efter denne metode, skal træningen således være meget kort, helst kun 40-45 minutter.

Trænes der ikke efter failure ved hvert pas, men efter eksempelvis progression over et givent antal uger (VL-/SL-orienteret), kan trænings volumen godt hæves, og dermed er 1½-2 timers træning en følge af mere voluminøs træning.

Det stress der påføres kroppen under vægttræning, er en grundlæggende parameter for bestemmelse af metodikken.
Immunforsvaret påvirkes ret kraftigt af denne træning - en grund til at sikre sig en tilstrækkelig mængde glutamin gennem kosten.

Det er forklaringen med den viden man til dato er i besiddelse af. Dette ændres sandsynligvis som forskningen jo fortsætter i dette uudtømmelige emne.

Så en evt. kommende strid håber jeg hermed er elimineret. Det er træningsintensiteten der afgør, om det skal være over eller under en time.
Med intensitet skal her forstås hvor 'hårdt man går til den' i selve sættet!


Tilbage til "Brugerskrevne artikler om træning og kost"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron