Dato og tid er 16 sep 2019 23:29

Faldgruberne for begyndere.

Artikler skrevet af brugerne på dette debatforum
Bogarder
Site Admin
Geografisk sted: 8000

Indlægaf Bogarder » 30 nov 2009 23:17

Ideen med denne artikel er først og fremmest at beskrive fejlene og frustrationerne, man oftest støder ind i, når man skal besvare spørgsmål vedrørende effektiv træning. Den skal ikke ses som en pudsning af egen glorie, idet jeg tror de fleste rutinerede udøvere, vil kunne nikke genkendende til mange situationer der bliver beskrevet.

Fitness og bodybuilding universet er på mange punkter mere gennemsyret af flere myter end det gamle Grækenland, og herudover kræver det en del energi at sætte sig ind i stoffet omkring muskelgrupper, kost, træningsprogrammer og jeg kunne blive ved. Ikke så sært mange begyndere vælger at lede efter en lettere løsning, når man nu bare gerne vil ligne Arnold, og helst på en uge hvor starter man så?

Faldgrube nr.1: Den amerikanske drøm

Du har nu trænet godt og vel 2 måneder, og fremskridtene er til at overskue. Godt nok er der taget et par kg. på, men det er som om der mangler noget, og der er stadig ikke 120 kg. på bænkpres stangen som ellers var planen.
Hvad gør man så?
Vægtøgningen går langsommere og langsommere, stagnere måske ligefrem, og frustrationerne begynder at melde sig.

Du begynder at kigge rundt, og tænker på hvad forskellen er på dig, og ham i hjørnet der curler 100 kg. Svaret er selvfølgelig ikke træningserfaring, tid, teknik eller kost. Svaret må være kosttilskud!

Der er intet dårligt ved princippet bag kosttilskud, lad mig hurtigt gøre dette klart. Det er ikke uundværligt, men gør hverdagen lettere for folk der ikke går rundt med et køleskab på ryggen. Problemet ligger i opfattelsen af kosttilskud som vidundermiddel, hos begyndere. Flere tusinde kroner bliver sendt af sted til amerikanske firmaer for at købe Dynamics Super Nitro Power Instant Protein Weigth Gainer Deca, med new legal formula vel at mærke.

For det første kan disse produkter ofte findes til halv pris og bedre kvalitet herhjemme, for det andet og måske endnu mere væsentligt, sælger de en drøm om hurtige og let opnåelige resultater. Den drøm der ofte er det største problem når det kommer til opstart af træning.

Alle større resultater tager tid, og tålmodighed. Også selvom vi hellere vil høre at vi skal drikke to shakes om dagen, frem for at lægge kosten om. Start med de simple forståeligeråd, og konkretiser dine fokuspunkter senere.

Faldgrube nr. 2: Din vens, vens råd..

En af de største problemer i at vejleder folk der gerne vil være større, specielt når man som undertegnede ikke kan præstere en større kampvægt end 75 kg, er at folk muligvis ikke tror du ved hvad du snakker om. Men derimod var der jo ham min brors, vens, ven der stillede op til DM i 1992, han må vide hvad han snakker om..

Hvilket leder mig hen til spørgsmålet, kan man argumenterer mod en større overarm? Svaret er selvfølgelig ja! Men dette kan være besværligt at anerkende for folk der ikke stiller sig kritisk overfor de råd de modtager, og ikke tager et øjeblik til at sætte sig ind i, om hvorvidt disse råd egentlig er brugbare for netop dem.
Prioriteringen af både træning, kost, og lad os kalde det risikofyldte tilskud, gør at DM vinderens råd vedrørende træning, har en minimal overførbarhed til de fleste på 16 år hvis mål er at veje 10 kg mere.

Mine venners, store venners råd gjorde at jeg selv startede ud med et 5-split program, som jeg brugte godt og vel 1 år. Stort set uden resultater, hverken styrkemæssigt eller når det kom til muskeltilvækst. Jeg kunne ikke forstå det, jeg gjorde jo alt de store sagde, og min tålmodighed løb lige så stille ud.
Pludselig mødte jeg en instruktør som sagde det modsatte af alt hvad jeg havde hørt før. Jeg burde træne hele kroppen de 3 gang om ugen jeg var i centret, og han foreslog mig nogle basisøvelser at bygge dette op over.

Jeg var dybt kritisk, og hadede denne type træning, det var jo meget hårdere, men resultaterne i denne periode talte for sig selv. Dette gav mig mod til selv at undersøge flere ting på et højere niveau, og indså hurtigt, at denne instruktør, faktisk var den første jeg havde mødt der rent faktisk vidste noget som helst jeg kunne bruge om træning.

På trods af mange er blevet klogere, trives mange af myterne flittigt i de lokale centre, læs bare listen her på siden, under artikler.

Lyt til personer der rent faktisk har uddannelse og erfaring, der er brugbar indenfor den gruppe du tilhører. Læs om grundprincipperne indenfor din type træning, og forhold dig kritisk til de råd du får ud fra en logisk tankegang.

Faldgrube nr. 3: Egoets kamp mod fornuften.

Denne ser jeg som måske den værste fejl, selvom det måske ikke er en begynderfejl. Det er netop dette der gør den problematisk.

I takt med at resultaterne begynder at indfinde sig, vægten stiger, eller falder, alt efter hvad man ønsker, og man synes ens egen udførelse af dødløft er smukkere end en ballet opført på det kongelige teater. Ja i takt med dette, og med at man begynder at sætte navneskilt på ens yndlingsbænk i centeret, begynder ens ego, og troen på egen kunnen, inden for denne verden at vokse.
Egoet, der får dig til hånligt at grine af den 16-årige dreng med to små håndvægte, han febrilsk prøver at løfte med bare nogenlunde teknik. Du ved jo bedre, og har glemt alt om at du så præcis lige sådan ud for blot et års tid siden.

Med dette opstår to store problemer: troen på egen ufejlbarlighed, og derigennem den manglende evne til at modtage råd og vejledning. Samtidig opstår ofte lysten til helt uden nogen som helst baggrund i andet end selvlærte teknikker, og din vens råd, at lære disse ting videre.

Dette er grunden til at der den dag i dag forsat er utrolig mange der laver bl.a. træk til nakken, selvom dette for længst er blevet bevist meget uhensigtsmæssigt. Fordi man i ens egen tilfredshed, slet ikke er åben for nye tilgange, samt rettelser der i længden kan redde en for skader, eller skabe bedre resultater.

Vær åben overfor konstruktive diskussioner vedrørende din træning. Dette fører både til en større bevidsthed omkring hvorfor du gør som du gør. Og så risikere du samtidig at blive klogere.

Dette skal som sagt ikke ses som nogen faktuel facitliste, men mere som et par velmente råd, fortalt igennem kendte eksempler. Har som så mange andre set mig selv falde i disse fælder, og endnu flere.
Håber blot, at det jeg gør opmærksom på disse selvdøbte faldgruber, kan hjælpe nogle begyndere til at tænke over deres træning i et nyt lys, og måske samtidig give nogle af de lidt ældre et smil på læben, og noget at tænke over. :wink:

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Re: Faldgruberne for begyndere.

Indlægaf Garik » 30 nov 2009 23:31

Sticky materiale :)

Rigtig fin artikel, der kan give nybegyndere et lidt mere nuanceret syn på, at træningen ikke udelukkende er 10% fremskridt hver måned :)

Rigtig godt skrevet!
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Brugeravatar
Daddy Cool
ADMIN

Indlægaf Daddy Cool » 30 nov 2009 23:47

Kanont - kunne ikke have gjort det bedre =D> =D> =D>

DC
Billede
"There can be only one,"

"Stay teight"

www.facebook.com/getbig.dk

Brugeravatar
webmaster
Champ
Geografisk sted: Flensborg
Kontakt:

Indlægaf webmaster » 01 dec 2009 09:31

Flot arbejde :-)

Møller2980
Gummi-Tarzan

Indlægaf Møller2980 » 04 dec 2009 20:43

Fedt nok.. !

er selv lige startet :D så der er lige lidt at tænke over ;)

SUPER ! :wink:

Faarkrog
Nasty
Geografisk sted: Danmark

Indlægaf Faarkrog » 07 dec 2009 14:37

Godt skrevet!
Selvom der selvfølgelige findes utallige af faldgruber, så er dette IMO tre af de største :)
# Under construction #

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 07 dec 2009 19:49

Freakin fuckin fedt skrevet dér =D> :rockon:
Board moderator

Brugeravatar
Daddy Cool
ADMIN

Indlægaf Daddy Cool » 07 dec 2009 19:55

Det er vist ikke kun begyndere der kan have glæde af den Artikkel :wink:
Billede
"There can be only one,"

"Stay teight"

www.facebook.com/getbig.dk

Giessing
Geografisk sted: Hvidovre, Danmark
Kontakt:

Indlægaf Giessing » 09 dec 2009 20:09

Tak for den lækre artikel :o) Vil helt klart træde mere varsomt på den følgene rejse jeg skal begive mig ud på ;o)

Brugeravatar
bakari
Kagearm

Indlægaf bakari » 10 dec 2009 20:22

Spændende at læse (: Informativt frem for alt!
Med venlig hilsen,

Tullesfar
Newb
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Tullesfar » 25 dec 2009 20:05

Synes man bør læse denne mindst 1 gang hver anden måned, så man lige husker det =D>

lillpump

Indlægaf lillpump » 26 jan 2010 20:35

mega godt skrevet..
var nemlig meget i tvivl om nogle ting men fandt svaret i den her artikel :d

lillpump :twisted:

BiggyD
Gummi-Tarzan
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Indlægaf BiggyD » 27 jan 2010 14:28

Det er sq en god artikel! Dejlig læsning... og nice at man faktisk ikke er hoppet i de faldgruber :) Man kan jo hurtigt lægge artiklen over på sig selv, og den måde man træner - det er godt "den kedelige" træner har været der og hjulpet mig...
Start 1/4 @ 128kg, fedtprocent 31%
sidste måling 2/6 @ 124kg, fedtprocent 26,5%
26/10 @ 113,5 <-- 7/9 @ 117,4kg <-- 27/7 @ 120,8 <-- 13/7 @ 119,4 <-- 6/7 @ 121,8

BubbaBubba

Indlægaf BubbaBubba » 10 feb 2010 18:32

God artikel som er skrevet så man forstår den..
Dejligt for en som er grøn i faget som jeg :)

Jannik Pedersen
Barbell-Baron
Geografisk sted: Mars

Indlægaf Jannik Pedersen » 19 feb 2010 15:17

der er ikke noget galt med træk til nakke øvelsen, ja det er en bevægelse du ikk laver i hverdagen men gør ''alt med måde'' også er det fint :)
no limit just power!

viewtopic.php?f=4&t=21941

Tilbage til "Brugerskrevne artikler om træning og kost"