Dato og tid er 14 okt 2019 11:38

Diverse spørgsmål

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 208
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Diverse spørgsmål

Indlægaf Dysp » 17 jan 2007 20:35

Hey guys; jeg har lige en række spørgsmål som er begyndt at undre mig.

1) Jeg er udemærket bevidst omkring progression osv, samt hvordan man provokerer musklerne i hypertrofi osv. Til trods for det har jeg læst herinde, flere gange, at der ingen idé er i at træne den samme muskel mere end én gang. Altså, fx. tage bænkpres og bagefter gå over til frie håndvægte og lave nøjagtig den samme bevægelse. Dette giver fint mening i min verden, men når jeg er i centeret føles det utroligt nemt for mig at gå fra bænk og sige: "Det var så dén del af brystet". Jeg har aldrig den der smerte i brystet mere(har trænet seriøst 2 måneder nu, ca) som skriger af rå power :p
Og, jeg oplever heller aldrig DOMS mere dagen efter. Ydemere synes jeg også at væksten måske ikke ligefrem er imponerende meget stigende mere.
Så spørgsmålet lyder; kan det ikke være en fordel at træne lidt mere den "samme" øvelse, i stedet for bare kun at tage bænk? Jeg mener, 2 øvelser til major?
"HEY!!! Du kan sgu da bare smide noget mere vægt på, så skal du nok få smadret det bryst!"
- Nej, fordi jeg kører jo stadigvæk max i bænkpres og det ender tit i failuretræning(kører naturlig progression), så det er sgu ikke arbejdsindsatsen der er noget i vejen med når jeg træner bænk. Jeg er altså bange for, at min krop er ved at vænne sig til den belastning som jeg giver den, SELVOM det er hårdt for den at tage de kilo og de reps den bliver præsenteret for.

Hilfe :)

Hvad angår pecturalis minor, kan den overhovedet ses? Det er faktisk den eneste muskel som jeg ikke er helt sikker på hvor er placeret, jeg synes at jeg kan huske at den er vedhæftet skulderen og sidder fast på ribbene; men skide være med det. Kan man se at den bliver stor eller bidrager den blot med styrke? :)

Kan være jeg kommer på nogle flere spørgsmål, har sgu tit en masse..

the-QB
MOOONSTER
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 20 jun 2006 14:09

Indlægaf the-QB » 17 jan 2007 21:06

og det ender tit i failuretræning(kører naturlig progression)


Der kan du meget vel have dit svar .. når du kører til failure tit, så er musklen længere om at restituere, og så når den ikke at bygge sig optimalt op inden næste træning, hvor du så igen smadrer den til failure måske .. og så er det jo en ond cirkel ..

og selv om du kører på dagsform er det INGEN undskyldning for failure .. så må du lære at kunne mærke på dig selv, om du har til en rep mere, eller om du vil faile den sidste hvis du prøver ..
Vejen til den gode football-form

Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.

Brugeravatar
Flagermusen
Arnold
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 14 mar 2006 18:32
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Flagermusen » 17 jan 2007 21:34

Pectoralis Minor sidder faktisk inde bagved Pectoralis Major som du kan se på billedet her

Billede


Hvis det er clavicular du tænker på (den øverste del af brystet) så er dens placering udemærket illustreret på dette billede:

Billede

Som man kan se, er den ikke en separat muskel, men nærmest en forlængelse af brystet.
Min klassiske log kan findes her:
http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12076

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 208
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Indlægaf Dysp » 18 jan 2007 09:14

Tak for billedet med minor. Det var den jeg tænkte på, som jeg også skrev.

Hvad angår failuretræning så er det altså ikke ret tit at det sker og jeg kører aldrig forced reps e.lign.
Problemet er jo at jeg hverken har DOMS dagen efter eller "opstramning" af brystet på dagen ved træningen. Selvfølgelig hjælper det lidt at træne, men jeg føler ikke at der sker det helt vilde ved kun at tage bænk.
Jeg tror ikke at failuretræning er årsagen til mit spørgsmål.
Jeg synes jeg har beskrevet spørgsmålet fint i forumbeskrivelsen, så læs igen og se om du kan forstå hvad jeg virkelig mener :)

Men tak for svarene anyways.

Brugeravatar
Flagermusen
Arnold
Indlæg: 1245
Tilmeldt: 14 mar 2006 18:32
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf Flagermusen » 18 jan 2007 15:40

Det lyder som om, at du ikke rigtig kan få aktiveret brystet optimalt af en eller anden grund (f.eks. en stærk frontskulder, eller dårlig teknik).

Jeg havde samme problem da jeg startede, og der er forskellige ting du kan gøre ved det:

1) Lave et godt opspænd når du bænker og som DC siger, holde bredre på stangen. Finpudse teknikken. Eksperimenter lidt rundt og se om der er nogle steder hvor den virkelig bider.

2) Køre dumbell bænk. Denne øvelse giver en lidt større ROM end almindelig barbell bænk. Kør f.eks. både DB bænk og Incline DB bænk som din brystrutine.

3) Køre barbell bænk med Double Contraction. Det hjalp gevaldigt på mig. Søg eventuelt lige i forummet hvis du ikke ved hvad det er. Den er taget op en del gange før :wink:

4) Køre military press før bænk i din normale træningsrutine. Dette trætter din frontskulder, hvilket tvinger brystet til at lave størstedelen af arbejdet da en (stærk) frontskulder ikke ville være i stand til at tage over.
Vær dog lige obs på hvor mange kilo du tager her. Med en træt frontskulder skal du nok fjerne nogle skiver fra stangen end hvad du plejer at køre bænk med.

Prøv alle 4 forslag og se hvad der hjælper bedst :)
Min klassiske log kan findes her:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12076

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 208
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Indlægaf Dysp » 18 jan 2007 23:07

Flagermusen skrev:Det lyder som om, at du ikke rigtig kan få aktiveret brystet optimalt af en eller anden grund (f.eks. en stærk frontskulder, eller dårlig teknik).

Jeg havde samme problem da jeg startede, og der er forskellige ting du kan gøre ved det:

1) Lave et godt opspænd når du bænker og som DC siger, holde bredre på stangen. Finpudse teknikken. Eksperimenter lidt rundt og se om der er nogle steder hvor den virkelig bider.

2) Køre dumbell bænk. Denne øvelse giver en lidt større ROM end almindelig barbell bænk. Kør f.eks. både DB bænk og Incline DB bænk som din brystrutine.

3) Køre barbell bænk med Double Contraction. Det hjalp gevaldigt på mig. Søg eventuelt lige i forummet hvis du ikke ved hvad det er. Den er taget op en del gange før :wink:

4) Køre military press før bænk i din normale træningsrutine. Dette trætter din frontskulder, hvilket tvinger brystet til at lave størstedelen af arbejdet da en (stærk) frontskulder ikke ville være i stand til at tage over.
Vær dog lige obs på hvor mange kilo du tager her. Med en træt frontskulder skal du nok fjerne nogle skiver fra stangen end hvad du plejer at køre bænk med.

Prøv alle 4 forslag og se hvad der hjælper bedst :)


Tak for svarene, jeg vil helt sikkert prøve nogle af dine råd. Men jeg er ikke sindsygt interesseret i at køre DB bænk, mest fordi jeg nyder bænkpres. Jeg kunne selvfølgelig veksle en smule, dog :)


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster