Dato og tid er 26 jan 2021 21:54

Opvarmning vs opvarmningssæt

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
runningman

Opvarmning vs opvarmningssæt

Indlægaf runningman » 06 mar 2007 12:03

Hej,

Jeg har tænkt lidt over, om det ikke er overkill at køre et opvarmningssæt, hvis man varmer ordentligt op på en anden måde?

Hvis jeg skal træne overkrop, varmer jeg altid op ved at bruge en ro maskine i 10 minutter. Er det så ikke overkill at køre et opvarmningssæt derudover?

Jeg ser nemlig mange der kommer ind i centeret som går direkte til maskinerne/fri-vægte og bare går igang. For dem, vil jeg mene at et opvarmningssæt er relevant.

Hvad siger I?

Sniper
Barbell-Baron
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Sniper » 06 mar 2007 12:25

Hvis du får opvarmet den muskelgruppe som du skal træne så jo, men der er jo muskler som romaskinen ikke rammer og det er jo netop det et opvarmningssæt er tiltænkt som. Nemlig at forberede de involverede muskler om at de skal bruges. Personligt får jeg ikke altid opvarmet og skadespotentialet er vel større ved ikke at gøre det, men jeg er nu sluppet meget billigt indtil videre :wink: (7-9-13 bank under bordet).
WHAT DOESN'T KILL YOU, MAKES YOU STRONGER!!!
Log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=14815

Brugeravatar
Friche
Nasty
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlægaf Friche » 06 mar 2007 13:38

Du kan sagtens gøre begge dele uden overhovedet at komme i nærheden af "overkill". Men altså du skal jo ikke varme op så tungt at du bliver træt af det og ikke kan genneføre sættene. Lidt cardio og et par lette sæt så er du godt igang.

runningman

Indlægaf runningman » 07 mar 2007 09:23

Tak for jeres svar.

I samme omgang - hvad bruger I som opvarmning?
Er det lige den goe gamle med at svinge et kosteskaft lidt rundt i 30 sek.

Som skrevet, bruger jeg selv mest en ro maskine. Den rammer arme, mave, ryg, bryst og ben - og pulsen kommer godt op. Indimellem kører jeg også et opvarmningssæt, men det synes jeg bare ikke er nok, i sig selv.

grundt
Hjemmetræner
Geografisk sted: køge
Kontakt:

Indlægaf grundt » 07 mar 2007 09:53

jeg kører som regel altid enten lidt step eller powerwalking-maskine(kan ikk lige huske hvad den hedder), og så et let opvarmningssæt med lidt flere gentagelser, og lidt hurtigere, for lige at tænde det område
brug spejlet som din vejviser.

Ulrik-k
Strandløve
Kontakt:

Indlægaf Ulrik-k » 07 mar 2007 15:06

Jeg plejer bare at gøre sådan, at jeg tager nogle flere gentagelser med lav vægt, og det gør jeg så i hver øvelse, .

DingoDamp
Hercules
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf DingoDamp » 07 mar 2007 16:25

Det kan da ikke være meget bryst den romaskine tager fat i.. I hvilken del af bevægelsen presser du noget væk fra kroppen?
Klik på billedet for log
Billede
Mens sana in corpore sano - En sund sjæl i et sundt legeme

runningman

Indlægaf runningman » 08 mar 2007 11:03

jeg presser ikke noget vær fra kroppen - jeg trækker. Man behøver vel ikke presse noget væk fra kroppen for at bruge brystmuskulaturen?

Men jeg forstår godt din pointe - det er ikke meget brystmusklerne bliver varme i en ro maskine, derfor kører jeg også opvarmningssæt inden bænkpres.

DingoDamp
Hercules
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf DingoDamp » 08 mar 2007 20:31

runningman skrev:jeg presser ikke noget vær fra kroppen - jeg trækker.
Ja præcis

Man behøver vel ikke presse noget væk fra kroppen for at bruge brystmuskulaturen?
Alle brystøvelser er presse øvelser, netop fordi brystet er en muskel der hjælper med at skubbe ting væk fra kroppen. Du træner heller ikke triceps ved at trække noget op til kroppen, selvom det måske er samme bevægelse som i en triceps øvelse.
Klik på billedet for log

Billede

Mens sana in corpore sano - En sund sjæl i et sundt legeme

grundt
Hjemmetræner
Geografisk sted: køge
Kontakt:

Indlægaf grundt » 09 mar 2007 07:58

der vil jeg så ikk give dig ret dingo.. en øvelse om pullover og flyes, er ikke en skub-øvelse.. jeg ved så ikk lige hvor gode de er til at varme om med de to der, men bryst behøver ikk at være skub
brug spejlet som din vejviser.

runningman

Indlægaf runningman » 09 mar 2007 08:15

Dingo, når jeg snakker om at bruge brystmusklerne i en ro maskine, snakker jeg jo om opvarmning - ikke decideret træning af musklerne. Har du prøvet en ro maskine?

Tilbage til "Begynder forum"