Dato og tid er 17 jan 2021 10:09

Indstruktørens ord

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Razor_Dahl
Newb
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 jun 2007 12:12

Indstruktørens ord

Indlægaf Razor_Dahl » 31 jul 2007 16:23

Hey,
Vi har i det center hvor jeg træner netop fået ny indstruktør. Han kom så hen og snakkede lidt med os og foreslog os at kører en 3-5 sæt af 8-14 gentagelser. Hvert sæt skulle vare 40 sek og man skulle ca tage 4 sek om hver gentagelse. Vi trænede langsomt i starten, men ikke helt så langsom som det her.

Er det den mest optimale måde at træne hvis ønsket er at smide mere masse på ?
Det føltes rigtigt godt, brændte virkelig igennem og er helt færdig nu, så må vel mere eller mindre virke? :)
Coz the show aint the money!

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 209
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Re: Indstruktørens ord

Indlægaf Dysp » 01 aug 2007 01:45

Razor_Dahl skrev:Hey,
Vi har i det center hvor jeg træner netop fået ny indstruktør. Han kom så hen og snakkede lidt med os og foreslog os at kører en 3-5 sæt af 8-14 gentagelser. Hvert sæt skulle vare 40 sek og man skulle ca tage 4 sek om hver gentagelse. Vi trænede langsomt i starten, men ikke helt så langsom som det her.

Er det den mest optimale måde at træne hvis ønsket er at smide mere masse på ?
Det føltes rigtigt godt, brændte virkelig igennem og er helt færdig nu, så må vel mere eller mindre virke? :)


Hans rep-range virker nu lidt hård, jeg vil nærmere sige 3-5 sæt á 6-12 gentagelser. Prøv at læse lidt om begrebet TUT(Time Under Tension).
Det handler i princippet om at have en højspændingsintensitet så lang tid så muligt. Desværre kan ma bare ikke løfte 1RPM 8 gange, så derfor må man skære lidt ned på vægten og lidt op på rep-range.
Min pointe er, at du ikke kan køre 5 sæt á 10 med en vægt, som er stor nok til at udløse hypertrofi(maximalt gain).
Han har da ret i det han siger, men han glemmer at fortælle dig alting. Der er også stor forskel på hvilke øvelser du kører hvad i. Det er logisk at du har hårdere ved isolationsøvelser med stor vægt(fx curls), end fx. dødløft/squat/bænkpres, da du bruger flere muskelgrupper der og derfor bliver mindre udmattet og kan tage hårdere vægte flere gange(dog afhængig af din trænede muskeltype).

Dvs. jeg tror ikke du kan tage 5 sæt á 10 med en vægt i curls, som er stor nok til hypertrofi, der burde nok tage mindre sæt af mindre reps, fx 3 sæt á 6 eller 8.
Ved store basisøvelser kan du godt bevæge dig ud i et større rep-range, men sørg stadigvæk for at have en god vægt på.
Personligt kan jeg køre 4 sæt á 8 med 66 kg i bænkpres uden problemer, men sniger jeg det op på 71 kg, så kan jeg kun tage 4 sæt á 3-4 stks. Kan du følge mig?

Håber det ikke bare var tågesnak, ellers må du lige spørge mig igen :p

Razor_Dahl
Newb
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 jun 2007 12:12

Indlægaf Razor_Dahl » 01 aug 2007 13:26

Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 209
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Indlægaf Dysp » 01 aug 2007 13:55

Razor_Dahl skrev:Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?


Ja, jo. 5x5 i basisøvelser er nu fint nok.
Jeg smutter snart, så du får et hurtigt svar på det første.
I stedet for at tænke i sekunder, så tænk på at løfte hurtigt og sænke langsomt, hermed opnår du en excentrisk fase og en dynamisk fase og det er positivt; har ikke tid til at forklare dig hvorfor, lige nu :p

Razor_Dahl
Newb
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 jun 2007 12:12

Indlægaf Razor_Dahl » 01 aug 2007 14:33

Ja okay, det var også sådan vi trænede førhen, men tænkte det måske ville være bedre på den nye måde om ikke andet som en forandring i træningen så musklerne ikke vænner sig til et bestemt energiforbrug ? :wink:

For som jeg har forstået det er det godt at varriere for at musklerne ikke vænner sig til en bestemt træningsform og derved nedsætter energiforbruget?
Coz the show aint the money!

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 01 aug 2007 17:39

Dysp skrev:
Razor_Dahl skrev:Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?


Ja, jo. 5x5 i basisøvelser er nu fint nok.
Jeg smutter snart, så du får et hurtigt svar på det første.
I stedet for at tænke i sekunder, så tænk på at løfte hurtigt og sænke langsomt, hermed opnår du en excentrisk fase og en dynamisk fase og det er positivt; har ikke tid til at forklare dig hvorfor, lige nu :p


Du opnår nu også en excentrisk fase hvis du kører øvelsen hurtigt. Du mener vist at den excentriske fase skal udføres langsomt og den koncentriske, hurtigt.

Der står mere om emnet her: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=15
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 209
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Indlægaf Dysp » 01 aug 2007 19:36

komodo skrev:
Dysp skrev:
Razor_Dahl skrev:Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?


Ja, jo. 5x5 i basisøvelser er nu fint nok.
Jeg smutter snart, så du får et hurtigt svar på det første.
I stedet for at tænke i sekunder, så tænk på at løfte hurtigt og sænke langsomt, hermed opnår du en excentrisk fase og en dynamisk fase og det er positivt; har ikke tid til at forklare dig hvorfor, lige nu :p


Du opnår nu også en excentrisk fase hvis du kører øvelsen hurtigt. Du mener vist at den excentriske fase skal udføres langsomt og den koncentriske, hurtigt.

Der står mere om emnet her: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=15


Den excentriske fase er minimal, hvis du bare slipper vægten og lader den bounce imod brystet, som mange nybegyndere gør det.
Ja, koncentriske var det ord jeg ledte efter, men dynamisk er det også >:]

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 02 aug 2007 20:07

Dysp skrev:
komodo skrev:
Dysp skrev:
Razor_Dahl skrev:Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?


Ja, jo. 5x5 i basisøvelser er nu fint nok.
Jeg smutter snart, så du får et hurtigt svar på det første.
I stedet for at tænke i sekunder, så tænk på at løfte hurtigt og sænke langsomt, hermed opnår du en excentrisk fase og en dynamisk fase og det er positivt; har ikke tid til at forklare dig hvorfor, lige nu :p


Du opnår nu også en excentrisk fase hvis du kører øvelsen hurtigt. Du mener vist at den excentriske fase skal udføres langsomt og den koncentriske, hurtigt.

Der står mere om emnet her: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=15


Den excentriske fase er minimal, hvis du bare slipper vægten og lader den bounce imod brystet, som mange nybegyndere gør det.
Ja, koncentriske var det ord jeg ledte efter, men dynamisk er det også >:]


Den excentriske fase er ikke mindre ved at du kører vægten hurtigt! Den excentriske/koncentriske fase i en øvelse, er kroppens bevægelser (op/ned, frem/tilbage), og bliver derfor hverken større eller mindre ved at du kører vægten hurtigt. Det gør TUT derimod.
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Indlæg: 750
Tilmeldt: 15 jul 2007 22:30
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 02 aug 2007 20:49

komodo skrev:
Dysp skrev:
komodo skrev:
Dysp skrev:
Razor_Dahl skrev:Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?


Ja, jo. 5x5 i basisøvelser er nu fint nok.
Jeg smutter snart, så du får et hurtigt svar på det første.
I stedet for at tænke i sekunder, så tænk på at løfte hurtigt og sænke langsomt, hermed opnår du en excentrisk fase og en dynamisk fase og det er positivt; har ikke tid til at forklare dig hvorfor, lige nu :p


Du opnår nu også en excentrisk fase hvis du kører øvelsen hurtigt. Du mener vist at den excentriske fase skal udføres langsomt og den koncentriske, hurtigt.

Der står mere om emnet her: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=15


Den excentriske fase er minimal, hvis du bare slipper vægten og lader den bounce imod brystet, som mange nybegyndere gør det.
Ja, koncentriske var det ord jeg ledte efter, men dynamisk er det også >:]


Den excentriske fase er ikke mindre ved at du kører vægten hurtigt! Den excentriske/koncentriske fase i en øvelse, er kroppens bevægelser (op/ned, frem/tilbage), og bliver derfor hverken større eller mindre ved at du kører vægten hurtigt. Det gør TUT derimod.


Der er jeg ikke helt enig med dig. Den excentriske fase er det bremse arbejder man laver (fx. i bænkpres, når stangen sænkes til bryst), og netop dette bliver da mere krævende når øvelsen laves langsomt. Endvidere er der folk, som slet ikke laver det excentriske, fordi de nærmest bare slipper vægten i denne fase, for igen at lave en koncentrisk fase.
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2643
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 02 aug 2007 21:59

Lundique skrev:
komodo skrev:
Dysp skrev:
komodo skrev:
Dysp skrev:
Razor_Dahl skrev:Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?


Ja, jo. 5x5 i basisøvelser er nu fint nok.
Jeg smutter snart, så du får et hurtigt svar på det første.
I stedet for at tænke i sekunder, så tænk på at løfte hurtigt og sænke langsomt, hermed opnår du en excentrisk fase og en dynamisk fase og det er positivt; har ikke tid til at forklare dig hvorfor, lige nu :p


Du opnår nu også en excentrisk fase hvis du kører øvelsen hurtigt. Du mener vist at den excentriske fase skal udføres langsomt og den koncentriske, hurtigt.

Der står mere om emnet her: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=15


Den excentriske fase er minimal, hvis du bare slipper vægten og lader den bounce imod brystet, som mange nybegyndere gør det.
Ja, koncentriske var det ord jeg ledte efter, men dynamisk er det også >:]


Den excentriske fase er ikke mindre ved at du kører vægten hurtigt! Den excentriske/koncentriske fase i en øvelse, er kroppens bevægelser (op/ned, frem/tilbage), og bliver derfor hverken større eller mindre ved at du kører vægten hurtigt. Det gør TUT derimod.


Der er jeg ikke helt enig med dig. Den excentriske fase er det bremse arbejder man laver (fx. i bænkpres, når stangen sænkes til bryst), og netop dette bliver da mere krævende når øvelsen laves langsomt. Endvidere er der folk, som slet ikke laver det excentriske, fordi de nærmest bare slipper vægten i denne fase, for igen at lave en koncentrisk fase.


Den excentriske fase bliver ikke mindre. Den er som den er, lige meget hvor hurtigt du bevæger vægten. (underforstået at du udfører øvelsen ens, uanset hastigheden.) Det giver dog fra et hypertrofimæssigt synspunkt et bedre resultat hvis man som du siger, forlænger TUT under den excentriske del. (som artiklen af TJ også påpeger...)
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Dysp
Hjemmetræner
Indlæg: 209
Tilmeldt: 22 nov 2006 17:11

Indlægaf Dysp » 03 aug 2007 17:49

komodo skrev:
Lundique skrev:
komodo skrev:
Dysp skrev:
komodo skrev:
Dysp skrev:
Razor_Dahl skrev:Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?


Ja, jo. 5x5 i basisøvelser er nu fint nok.
Jeg smutter snart, så du får et hurtigt svar på det første.
I stedet for at tænke i sekunder, så tænk på at løfte hurtigt og sænke langsomt, hermed opnår du en excentrisk fase og en dynamisk fase og det er positivt; har ikke tid til at forklare dig hvorfor, lige nu :p


Du opnår nu også en excentrisk fase hvis du kører øvelsen hurtigt. Du mener vist at den excentriske fase skal udføres langsomt og den koncentriske, hurtigt.

Der står mere om emnet her: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=15


Den excentriske fase er minimal, hvis du bare slipper vægten og lader den bounce imod brystet, som mange nybegyndere gør det.
Ja, koncentriske var det ord jeg ledte efter, men dynamisk er det også >:]


Den excentriske fase er ikke mindre ved at du kører vægten hurtigt! Den excentriske/koncentriske fase i en øvelse, er kroppens bevægelser (op/ned, frem/tilbage), og bliver derfor hverken større eller mindre ved at du kører vægten hurtigt. Det gør TUT derimod.


Der er jeg ikke helt enig med dig. Den excentriske fase er det bremse arbejder man laver (fx. i bænkpres, når stangen sænkes til bryst), og netop dette bliver da mere krævende når øvelsen laves langsomt. Endvidere er der folk, som slet ikke laver det excentriske, fordi de nærmest bare slipper vægten i denne fase, for igen at lave en koncentrisk fase.


Den excentriske fase bliver ikke mindre. Den er som den er, lige meget hvor hurtigt du bevæger vægten. (underforstået at du udfører øvelsen ens, uanset hastigheden.) Det giver dog fra et hypertrofimæssigt synspunkt et bedre resultat hvis man som du siger, forlænger TUT under den excentriske del. (som artiklen af TJ også påpeger...)


Okay, det her går over i flueknepperi. Ja, exentrisk TUT bliver mindre, det er vi enige om.
Men, hvis vi skal gå i detaljer kan jeg påstå at der ingen excentrisk fase overhovedet er, hvis man bare slipper vægten for igen at tage en koncentrisk fase, som gutten ovenover også skriver.

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Indlæg: 750
Tilmeldt: 15 jul 2007 22:30
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 03 aug 2007 20:51

komodo skrev:
Lundique skrev:
komodo skrev:
Dysp skrev:
komodo skrev:
Dysp skrev:
Razor_Dahl skrev:Hey, tak for det fine svar :)

Det var ikke blot tågesnak nej.
Men du foreslår 3 sæt @ 6-8 gentagelser. Skal vi så stadig holde os til de 40 sek pr sæt altså sætte varigheden pr gentagelse lidt op fra de 4 sek til 5-6 sek, så vi ikke kommer helt op på 10 gentagelser men i stedet en 6-8 stykker ?

Lige i de store basisøvelser har vi besluttet at holde os til 5x5 altså lidt mere styrkebaseret, hvis jeg har forstået ret?


Ja, jo. 5x5 i basisøvelser er nu fint nok.
Jeg smutter snart, så du får et hurtigt svar på det første.
I stedet for at tænke i sekunder, så tænk på at løfte hurtigt og sænke langsomt, hermed opnår du en excentrisk fase og en dynamisk fase og det er positivt; har ikke tid til at forklare dig hvorfor, lige nu :p


Du opnår nu også en excentrisk fase hvis du kører øvelsen hurtigt. Du mener vist at den excentriske fase skal udføres langsomt og den koncentriske, hurtigt.

Der står mere om emnet her: http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=15


Den excentriske fase er minimal, hvis du bare slipper vægten og lader den bounce imod brystet, som mange nybegyndere gør det.
Ja, koncentriske var det ord jeg ledte efter, men dynamisk er det også >:]


Den excentriske fase er ikke mindre ved at du kører vægten hurtigt! Den excentriske/koncentriske fase i en øvelse, er kroppens bevægelser (op/ned, frem/tilbage), og bliver derfor hverken større eller mindre ved at du kører vægten hurtigt. Det gør TUT derimod.


Der er jeg ikke helt enig med dig. Den excentriske fase er det bremse arbejder man laver (fx. i bænkpres, når stangen sænkes til bryst), og netop dette bliver da mere krævende når øvelsen laves langsomt. Endvidere er der folk, som slet ikke laver det excentriske, fordi de nærmest bare slipper vægten i denne fase, for igen at lave en koncentrisk fase.


Den excentriske fase bliver ikke mindre. Den er som den er, lige meget hvor hurtigt du bevæger vægten. (underforstået at du udfører øvelsen ens, uanset hastigheden.) Det giver dog fra et hypertrofimæssigt synspunkt et bedre resultat hvis man som du siger, forlænger TUT under den excentriske del. (som artiklen af TJ også påpeger...)


Så blev vi også enige :wink:
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 83 gæster

cron