Razor_Dahl skrev:Hey,
Vi har i det center hvor jeg træner netop fået ny indstruktør. Han kom så hen og snakkede lidt med os og foreslog os at kører en 3-5 sæt af 8-14 gentagelser. Hvert sæt skulle vare 40 sek og man skulle ca tage 4 sek om hver gentagelse. Vi trænede langsomt i starten, men ikke helt så langsom som det her.
Er det den mest optimale måde at træne hvis ønsket er at smide mere masse på ?
Det føltes rigtigt godt, brændte virkelig igennem og er helt færdig nu, så må vel mere eller mindre virke?

Hans rep-range virker nu lidt hård, jeg vil nærmere sige 3-5 sæt á 6-12 gentagelser. Prøv at læse lidt om begrebet TUT(Time Under Tension).
Det handler i princippet om at have en højspændingsintensitet så lang tid så muligt. Desværre kan ma bare ikke løfte 1RPM 8 gange, så derfor må man skære lidt ned på vægten og lidt op på rep-range.
Min pointe er, at du ikke kan køre 5 sæt á 10 med en vægt, som er stor nok til at udløse hypertrofi(maximalt gain).
Han har da ret i det han siger, men han glemmer at fortælle dig alting. Der er også stor forskel på hvilke øvelser du kører hvad i. Det er logisk at du har hårdere ved isolationsøvelser med stor vægt(fx curls), end fx. dødløft/squat/bænkpres, da du bruger flere muskelgrupper der og derfor bliver mindre udmattet og kan tage hårdere vægte flere gange(dog afhængig af din trænede muskeltype).
Dvs. jeg tror ikke du kan tage 5 sæt á 10 med en vægt i curls, som er stor nok til hypertrofi, der burde nok tage mindre sæt af mindre reps, fx 3 sæt á 6 eller 8.
Ved store basisøvelser kan du godt bevæge dig ud i et større rep-range, men sørg stadigvæk for at have en god vægt på.
Personligt kan jeg køre 4 sæt á 8 med 66 kg i bænkpres uden problemer, men sniger jeg det op på 71 kg, så kan jeg kun tage 4 sæt á 3-4 stks. Kan du følge mig?
Håber det ikke bare var tågesnak, ellers må du lige spørge mig igen