Dato og tid er 30 sep 2020 10:22

For ung til træning?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Brugeravatar
BORK
Gummi-Tarzan
Indlæg: 139
Tilmeldt: 09 sep 2007 16:03

For ung til træning?

Indlægaf BORK » 05 nov 2007 08:05

Jeg har en bror på 14 år (15 til feb), som jeg endelig har fået overtalt til at komme igang med noget træning osv. Nu vil jeg dog lige forhøre mig ang. hvorvidt han må træne eller ej, og hvordan.

Jeg er klar over han ikke må træne med for lave reps, så hvis han kører med en 3x12 burde det være fint?

Kan han køre dødløft, bænkpres og squat osv?

Jeg har tænkt mig at vejlede ham hele vejen igennem, vil bare gerne vide hvordan han skal trænes. Da jeg ikke ved så meget om når man ikke er fuldt udvokset osv.

Brugeravatar
BORK
Gummi-Tarzan
Indlæg: 139
Tilmeldt: 09 sep 2007 16:03

Re: For ung til træning?

Indlægaf BORK » 05 nov 2007 09:35

DADDY COOL skrev:
BORK skrev:Jeg har en bror på 14 år (15 til feb), som jeg endelig har fået overtalt til at komme igang med noget træning osv. Nu vil jeg dog lige forhøre mig ang. hvorvidt han må træne eller ej, og hvordan.

Jeg er klar over han ikke må træne med for lave reps, så hvis han kører med en 3x12 burde det være fint?

Kan han køre dødløft, bænkpres og squat osv?

Jeg har tænkt mig at vejlede ham hele vejen igennem, vil bare gerne vide hvordan han skal trænes. Da jeg ikke ved så meget om når man ikke er fuldt udvokset osv.


http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id=95


Jeg fortjener slap for ikke at søge.
Tak :idea:

Nicolai Schmidt
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 dec 2007 16:07
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Indlægaf Nicolai Schmidt » 16 dec 2007 16:15

Nu er jeg selv 15 år og begyndte at træne da jeg var 14 år. Og jeg har forhørt mig om det samme, og svaret er ja det må man godt ! ;)

Så længe man kan tage 8-15 gentagelser i et set så er der ingen fare for skader osv. Og hvad ang. squat og dødløft og benkpress må han også gerne køre det så længe han kan tage de overstående gentagelser i hvert et set ! ;)

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 16 dec 2007 17:46

Nicolai Schmidt skrev:Nu er jeg selv 15 år og begyndte at træne da jeg var 14 år. Og jeg har forhørt mig om det samme, og svaret er ja det må man godt ! ;)

Så længe man kan tage 8-15 gentagelser i et set så er der ingen fare for skader osv. Og hvad ang. squat og dødløft og benkpress må han også gerne køre det så længe han kan tage de overstående gentagelser i hvert et set ! ;)


Jeg vil sige at han har præcis det samme skadepotentiale som andre. Dvs. at han ligesom alle andre kan få skader ved for tung træning og overtræning. Dette har dog nødvendigvis ikke noget at gøre med den mængde gentagelser han kører og han kan sagtens køre fx 5*5.

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Indlæg: 750
Tilmeldt: 15 jul 2007 22:30
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 16 dec 2007 22:29

Jeg kan ikke se nogen grund til at kører 5x5 for en på 14 år. Det kan godt være at artiklen siger noget andet, men min personlige holdning er, at man ikke skal træne for tungt.
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!

tynd arm
Champ
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 24 jul 2004 13:12

Indlægaf tynd arm » 24 dec 2007 03:26

qazws skrev:
Nicolai Schmidt skrev:Nu er jeg selv 15 år og begyndte at træne da jeg var 14 år. Og jeg har forhørt mig om det samme, og svaret er ja det må man godt ! ;)

Så længe man kan tage 8-15 gentagelser i et set så er der ingen fare for skader osv. Og hvad ang. squat og dødløft og benkpress må han også gerne køre det så længe han kan tage de overstående gentagelser i hvert et set ! ;)


Jeg vil sige at han har præcis det samme skadepotentiale som andre. Dvs. at han ligesom alle andre kan få skader ved for tung træning og overtræning. Dette har dog nødvendigvis ikke noget at gøre med den mængde gentagelser han kører og han kan sagtens køre fx 5*5.


Jeg vil fraråde at han køre tungt 5x5 ( i en alder af kun 14 år), specielt ben træning skal man være varsom med i den alder.

I teenager årene er tuberositas tibia ikke færdig udviklet, og pattela senen kan rive sig løs, og give inflammation i senen (springerknæ). Grunden er at muskelmassen i quadriceps udvikler sig alt for hurtigt i forhold til tuberositas tibia som er det sidste sted i knoglemassen der færdig udvikler sig

Brugeravatar
JØRGEN STORM
MOOONSTER
Indlæg: 1486
Tilmeldt: 19 feb 2004 15:04

Indlægaf JØRGEN STORM » 25 dec 2007 23:49

Børn i den alder bør efter min mening heller aldrig træne vægttræning uden kompetent supervision.
Vi kender alle sammen nogle 18-20 årige der er kommet til skade ved at træne som de blinde slås, og samme skabninger formodes ikke at have været meget mere fornuftige 4-6 år tidligere.
Vægttræning er godt, men de bedste øvelser rummer helt klare faremomenter, hvis de udføres i dårlig teknik og/eller af en endnu fysisk utilstrækkeligt forberedt person.
Det "problem" løser man ikke i tilstrækkelig grad blot ved at advokere et lidt højere antal reps.
THERE CAN ONLY BE ONE!

Brugeravatar
Lundique
Nasty
Indlæg: 750
Tilmeldt: 15 jul 2007 22:30
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Indlægaf Lundique » 25 dec 2007 23:52

Ved at lave flere reps, bliver workload mindre, hvilket medfører mindre stress på musklen, så det kan jeg ikke helt se hvorfor?

Dog er jeg heller ikke tilhænger af, at mindreårige skal træne.
Bestrong Be natural! <- Lundique's log!

Brugeravatar
JØRGEN STORM
MOOONSTER
Indlæg: 1486
Tilmeldt: 19 feb 2004 15:04

Indlægaf JØRGEN STORM » 26 dec 2007 00:01

Tanken er vel, at ved at anvende en belastning, der tillader et højere antal reps, så reduceres risikoen for, at poden fuldstændigt mister kontrollen og kommer til skade?
Jeg anbefaler også selv et højere antal rep/lettere vægt til ALLE begyndere, selv når de er under min kyndige og altid milde og muntre supervision, da det er en observation, at det kan være vanskeligt at indlære nye teknik og motoriske spidsfindigheder samtidigt med at man forsøger at slå verdensrekord.
THERE CAN ONLY BE ONE!

Brugeravatar
achilles
Hjemmetræner
Indlæg: 286
Tilmeldt: 22 maj 2006 18:21
Geografisk sted: Ninja Town
Kontakt:

Indlægaf achilles » 26 dec 2007 00:10

High rep træning resultere i langt større synaptisk facilitation derfor kan jeg kun give storm ret i hans udsagn.
Don't increase ROM at joints that need stability. Increase ROM at joints that need mobility


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 72 gæster

cron