Dato og tid er 30 sep 2020 10:05

To modsætninger, eller kan man gå på kompromis?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 05 jan 2008 20:58

daffy duck skrev:
Arhnold skrev:
daffy duck skrev:Jeg tror bare jeg cutter først, og derefter prøver at gaine muskel.
Men hvornår ved jeg, at jeg er klar til at ændre min kost og træning? Er det bare når man selv er tilfreds?


Cut først, så gain. Hvorfor? Jo, mens du cutter kan du køre et basisprogram hvor du lærer de store øvelser (squat, død bænk osv) at kende. Når du så er færdig med at cutte kan du så virkelig trykke igennem hér!


Det vil jeg så gøre.
Når man cutter, er det så nødvendigt med tilskud? Tænker mest på f. eks protein og lignende.


Nej, selvfølgelig er det ikke desideret nødvendigt, men det kan hjælpe med at få de proteiner man har brug for, når man ikke kan spise så meget.

Brugeravatar
daffy duck
Newb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04 jan 2008 21:06
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf daffy duck » 05 jan 2008 22:27

Okay, så er jeg med :D

Er der noget pulver I kan anbefale til cut fra shoppen?

Daniel H
Diskopumper
Indlæg: 153
Tilmeldt: 23 dec 2007 12:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Indlægaf Daniel H » 05 jan 2008 22:37

tynd arm skrev:
Tak Men så lad mig stille et andet spørgsmål (hvis det står i artiklen og jeg har overset det, undskylder jeg).
Nu tager jeg proteinpulver (Whey protein) når jeg træner, men er dét en ulempe når jeg prøver at tabe mig??
Altså går proteinen KUN i musklerne, eller sætter noget af det sig også i mine fedtdepoter?


Det er kun fedt og kulhydrater/sukker der lagers i dine fedt deporter på kroppen, protein udskilles gennem urinen.

Dvs.
For du for meget protein tisser du det ud

For du for meget kulhydrater/sukker og fedt, bliver du tyk


Er du sikker på det? Jeg har hørt fra mange (bl.a. fitness instruktører) at hvis man tager for meget protein, sætter det sig, hvis det ikke bliver forbrændt, og da man kun kan optage x-antal proteiner på x-antal tid, bliver man fed hvis man propper sig med for meget protein? Det skal lige siges at disse kilder er upålidelige, selvom det er fitness instruktører, synes jeg tit at de snakker om noget de ikke ved så meget om?

Men til sagen, hvis man bruger rent valle protein, så selvom man tager 50g for meget en træningsdag, så tisser man det bare ud? :)

Brugeravatar
JØRGEN STORM
MOOONSTER
Indlæg: 1486
Tilmeldt: 19 feb 2004 15:04

Indlægaf JØRGEN STORM » 06 jan 2008 00:32

For at tabe fedt, skal du være i kalorieunderskud.
Sigt på -500Kcal pr. dag, hvilket modsvarer et fedttab på ca. 1/2kg pr uge.
Vægttræning samtidigt med det nødvendige energiunderskud "forsvarer" den EKSISTERENDE muskelmasse mod energiunderskuddet, men regn ikke med at kunne opbygge mere muskelmasse end du allerede har, sålænge du er i fedttabsfasen.
Træningen er dog langt fra spildt, tværtimod.
Som allerede nævnt vil du kunne minimere tabet at muskelvæv i forhold til diæt alene, og den motoriske og neurale indkodning og tilpasning kan stadigvæk foregå, således at det f.eks. godt kan lade sig gøre at notere styrkefremgang, selvom energibalancen er svagt negativ.
Når du cutter, bør du sørge for lidt ekstra protein, f.eks. 2.5-3.0 g pr kg. kropsvægt, - dels fordi protein mætter godt og det får du brug for, og dels fordi du må påregne, at en del af det indtagne protien fyres af til energi pga. energiunderskuddet.
THERE CAN ONLY BE ONE!

tynd arm
Champ
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 24 jul 2004 13:12

Indlægaf tynd arm » 06 jan 2008 01:48

Daniel H skrev:
tynd arm skrev:
Tak Men så lad mig stille et andet spørgsmål (hvis det står i artiklen og jeg har overset det, undskylder jeg).
Nu tager jeg proteinpulver (Whey protein) når jeg træner, men er dét en ulempe når jeg prøver at tabe mig??
Altså går proteinen KUN i musklerne, eller sætter noget af det sig også i mine fedtdepoter?


Det er kun fedt og kulhydrater/sukker der lagers i dine fedt deporter på kroppen, protein udskilles gennem urinen.

Dvs.
For du for meget protein tisser du det ud

For du for meget kulhydrater/sukker og fedt, bliver du tyk


Er du sikker på det? Jeg har hørt fra mange (bl.a. fitness instruktører) at hvis man tager for meget protein, sætter det sig, hvis det ikke bliver forbrændt, og da man kun kan optage x-antal proteiner på x-antal tid, bliver man fed hvis man propper sig med for meget protein? Det skal lige siges at disse kilder er upålidelige, selvom det er fitness instruktører, synes jeg tit at de snakker om noget de ikke ved så meget om?

Men til sagen, hvis man bruger rent valle protein, så selvom man tager 50g for meget en træningsdag, så tisser man det bare ud? :)


Ja, da du ikke kan lager protein på samme måde som fedt og kulhydrater.

Men der er dog lidt energi (kalorier) i proteinpulver, men det er så ekstremt lavt, at det er ren pølsesnak at bekymre sig om at blive tyk af at spise proteinpulver.

Eksempelvis er der lige så mange kalorier i en proteinshake som i to mandariner.

John Elton
Gummi-Tarzan
Indlæg: 133
Tilmeldt: 24 aug 2007 22:08
Kontakt:

Indlægaf John Elton » 06 jan 2008 13:15

tynd arm skrev:
Ja, da du ikke kan lager protein på samme måde som fedt og kulhydrater.

Men der er dog lidt energi (kalorier) i proteinpulver, men det er så ekstremt lavt, at det er ren pølsesnak at bekymre sig om at blive tyk af at spise proteinpulver.

Eksempelvis er der lige så mange kalorier i en proteinshake som i to mandariner.


Mener at kunne huske fra biologitimerne, at man får tilført 4kcal pr gram protein man spiser. Til sammenligning får man vidst 9kcal pr gram fedt man spiser og 7kcal for alkohol. Man må vel derfor sagtens kunne blive fed af at spise for meget protein...
Se min log her.

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 06 jan 2008 19:17

John Elton skrev:
tynd arm skrev:
Ja, da du ikke kan lager protein på samme måde som fedt og kulhydrater.

Men der er dog lidt energi (kalorier) i proteinpulver, men det er så ekstremt lavt, at det er ren pølsesnak at bekymre sig om at blive tyk af at spise proteinpulver.

Eksempelvis er der lige så mange kalorier i en proteinshake som i to mandariner.


Mener at kunne huske fra biologitimerne, at man får tilført 4kcal pr gram protein man spiser. Til sammenligning får man vidst 9kcal pr gram fedt man spiser og 7kcal for alkohol. Man må vel derfor sagtens kunne blive fed af at spise for meget protein...


Protein: 4 kcal
Kulhydrat: 4 kcal
Fedt: 9kcal
Alkohol: 7kcal (har læst 30kJ, så det må passe meget godt :) Dette er dog ikke den væsentlig faktor omkring indtagelse af alkohol. Når du har indtaget alkohol er din lever travlt beskæftiget med at forbrænde, og i den tid kan den ikke forbrænde fedt. En anden væsentlig faktor: Tømmermænd :lol:)

John Elton
Gummi-Tarzan
Indlæg: 133
Tilmeldt: 24 aug 2007 22:08
Kontakt:

Indlægaf John Elton » 06 jan 2008 19:45

qazws skrev:
Protein: 4 kcal
Kulhydrat: 4 kcal
Fedt: 9kcal
Alkohol: 7kcal (har læst 30kJ, så det må passe meget godt :) Dette er dog ikke den væsentlig faktor omkring indtagelse af alkohol. Når du har indtaget alkohol er din lever travlt beskæftiget med at forbrænde, og i den tid kan den ikke forbrænde fedt. En anden væsentlig faktor: Tømmermænd :lol:)


Hold da ferie - det var da alligevel utroligt, at jeg kunne huske det. Vel nok noget af det eneste jeg kan fra min gymnasietid :D
Se min log her.

kafka
Gummi-Tarzan
Indlæg: 100
Tilmeldt: 13 jul 2007 16:41

Indlægaf kafka » 06 jan 2008 20:13

qazws skrev:Mit bud på dette er at det bare ser sådan ud. Du vil umiddelbart se ud til at tage muskler på mens du taber dig, specielt hvis du går fra +18-20% til 10-12%. Tvivler stærkt på at du kan tage muskler på mens du taber, også da mange af de processer der hjælper med at opbygge muskler går langsommere når kroppen ikke får nok kalorier.


Mjaa, altså.. Nu vil jeg jo nødig modsige nogen her, jeg har utvivlsomt mindre forstand på hvordan det præcist hænger sammen end dem der allerede har udtalt sig her i tråden... Men jeg læste noget om en undersøgelse der viste at overvægtige begynderer er lidt af en undtagelse mht det med at man ikke kan tage muskler på og tabe sig samtidigt.. Ikke helt sikker på hvorfor, men de der test personer tog pænt meget musklemasse på samtidigt med at de tabte sig, i start fasen. Artiklen er her, den virker seriøs nok så vidt jeg kan se, og han understreger også at det kun er overvægtige begynderer, der kan lave det trick med at tage muskler på samtidigt med de taber sig. Personligt er jeg også helt sikker på at jeg tog en del muskler på i starten af min træning.. Selvom jeg har tabt mig konstant siden jeg begyndte. Er helt sikker på at det var ikke kun fordi fedtet forsvandt og gjorde mig mere "tone'd" :) Det er tilgengæld slut nu, har ikke fået nævneværdigt større muller de sidste 5-8 kg jeg har tabt mig.

Brugeravatar
daffy duck
Newb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04 jan 2008 21:06
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf daffy duck » 06 jan 2008 20:55

For lige, at bidrage til det andet ang. protein der køre i tråden.
Jeg spurgte en kammerat som næsten er færdig med farmaceut udd. og jeg mener ihvertfald han kan sit kram, han siger: "nitrogenet i aminosyrerne bliver udskilt via urinsyrecyklusen, mens resten ryger ind og bliver oxideret i citronsyrecyklus. Så hvis du indtager mere protein end hvad du har brug for oplagres det som fedt."

tynd arm
Champ
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 24 jul 2004 13:12

Indlægaf tynd arm » 07 jan 2008 19:28

daffy duck skrev:For lige, at bidrage til det andet ang. protein der køre i tråden.
Jeg spurgte en kammerat som næsten er færdig med farmaceut udd. og jeg mener ihvertfald han kan sit kram, han siger: "nitrogenet i aminosyrerne bliver udskilt via urinsyrecyklusen, mens resten ryger ind og bliver oxideret i citronsyrecyklus. Så hvis du indtager mere protein end hvad du har brug for oplagres det som fedt."


Vrøvl, det du skriver giver ingen mening :roll:

proteiner aflejres ikke i kroppen
fordi for stort indtag af protein skaber deaminering, som er fraspaltning en aminogruppen (NH3) og i form af ammoniak (NH3) i leveren.
Ammoniak er giftigt for kroppen i store mængder og omdannes i leveren til urinstof, urinstoffet udskilles gennem nyren til urin, og gennem tarmen.

I tilfælde hvor kroppen mangler energi i form af fedtstoffer og glukose, omdannes protein til glukose, der er derfor protein for enheden 1 gram protein = 4 kalorier, denne enhed er kun interesandt så længe man er i kalorie underskud.

Men når kroppen for sin energi dækket af fedtstoffer og kulhydrater, er proteiner eneste funktion at genopbygge cellerne, overskydende protein bliver omdannes i leveren til urinstof, og pisset ud.

Der er derfor ufattelig mange slankekure (Atkinson mm) bygger på et massivt indtag af protein

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 07 jan 2008 20:18

Men i princippet ligger man så altid i kalorieunderskud, fordi at kroppen normalt ikke får den mængde kalorier den skal ha' gennem bare kulhydrater og fedt, eller hva'?

Brugeravatar
daffy duck
Newb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04 jan 2008 21:06
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf daffy duck » 07 jan 2008 21:17

tynd arm skrev:
daffy duck skrev:For lige, at bidrage til det andet ang. protein der køre i tråden.
Jeg spurgte en kammerat som næsten er færdig med farmaceut udd. og jeg mener ihvertfald han kan sit kram, han siger: "nitrogenet i aminosyrerne bliver udskilt via urinsyrecyklusen, mens resten ryger ind og bliver oxideret i citronsyrecyklus. Så hvis du indtager mere protein end hvad du har brug for oplagres det som fedt."


Vrøvl, det du skriver giver ingen mening :roll:

proteiner aflejres ikke i kroppen
fordi for stort indtag af protein skaber deaminering, som er fraspaltning en aminogruppen (NH3) og i form af ammoniak (NH3) i leveren.
Ammoniak er giftigt for kroppen i store mængder og omdannes i leveren til urinstof, urinstoffet udskilles gennem nyren til urin, og gennem tarmen.

I tilfælde hvor kroppen mangler energi i form af fedtstoffer og glukose, omdannes protein til glukose, der er derfor protein for enheden 1 gram protein = 4 kalorier, denne enhed er kun interesandt så længe man er i kalorie underskud.

Men når kroppen for sin energi dækket af fedtstoffer og kulhydrater, er proteiner eneste funktion at genopbygge cellerne, overskydende protein bliver omdannes i leveren til urinstof, og pisset ud.

Der er derfor ufattelig mange slankekure (Atkinson mm) bygger på et massivt indtag af protein


Jeg var næsten sikker i min sag, bob bob. ;)

Men det må vel så betyde, at jeg godt kan drikke protein shakes mens jeg cutter? :roll:

Brugeravatar
DoomDuck
Diskopumper
Indlæg: 197
Tilmeldt: 03 dec 2007 00:17
Kontakt:

Indlægaf DoomDuck » 07 jan 2008 21:38

Du er ikke så nem at snyde :wink:
- Gas gir mass'

Loggen (Pauset) log

Brugeravatar
daffy duck
Newb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 04 jan 2008 21:06
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlægaf daffy duck » 08 jan 2008 14:53

Haha, nej jeg er så satans snu :lol:


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 81 gæster

cron