Dato og tid er 28 sep 2020 19:32

Fundament træning for begynder (lang post)

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Bota
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 feb 2008 19:02

Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Bota » 18 feb 2008 19:19

Hej
Jeg skal til at starte med dette program. Jeg har dog en del spørgsmål inden jeg går igang med det.

Jeg har trænet en 5 månedes tid før, men det er efterhånden 2 måneder siden jeg stoppede. Sidst jeg trænede lavede jeg ikke Squats eller dødløft. De eneste øvelser jeg lavede med stang dengang, var bænkpres. Skal jeg i den forbindelse skippe fase 1, eller vil det være en god ide at tage de 6 uger med?

Nu står der i fase 2, at det er Bend Over Barbell Rows m. reverse grip. Vil det sige man skal tage dem med håndfladerne fremad? Der står ikke noget om reversed grip i fase 1.

I det center jeg er i, kan man ikke tage inclined bænkpres med en "fri" stang, den er låst i en maskine. Er dette et problem?

Hvis jeg gerne vil lave noget konditræning også, er det så noget man kan gøre lige efter styrketræning, eller skal man vente?

Tilsidst nogle spørgsmål om mad:
Jeg har hørt man skal have spist mad ca. 1 time inden man skal træne. Er dette korrekt og er det nok med et par stykker frugt, eller skal det være et ordentligt måltid?

Og så har jeg desuden fået at vide man ikke må spise i ca. 1½ time efter træningen. Er dette også korrekt?

Det skulle være alt indtil videre.

Brugeravatar
Helsinghof
Hjemmetræner
Indlæg: 272
Tilmeldt: 06 mar 2007 15:23
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Helsinghof » 18 feb 2008 19:46

Jeg sprang dem over pga. tidligere træningserfaring, har ikke skadet mig.. bare start langsom ud med kiloerne på squat og dødløft, så du får teknikken på plads :)


Håndfladerne fremad ja

Så hellere tage dem med frie håndvægte.. smith stativ kan langt fra anbefales..

Du kan gøre det som opvarming? ;)

Spise før eller efter træning.. der er jeg på barbund, jeg bulker, så jeg spiser og spiser bare konstant :badgrin:

Brugeravatar
DoomDuck
Diskopumper
Indlæg: 197
Tilmeldt: 03 dec 2007 00:17
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf DoomDuck » 18 feb 2008 20:14

Helsinghof skrev:Jeg sprang dem over pga. tidligere træningserfaring, har ikke skadet mig.. bare start langsom ud med kiloerne på squat og dødløft, så du får teknikken på plads :)


Håndfladerne fremad ja

Så hellere tage dem med frie håndvægte.. smith stativ kan langt fra anbefales..

Du kan gøre det som opvarming? ;)

Spise før eller efter træning.. der er jeg på barbund, jeg bulker, så jeg spiser og spiser bare konstant :badgrin:


Jeg vil da ikke anbefale at sprænge fase et over af den grund, slet ikke, teknik skal på plads, og desuden vil du stadig have en god fremgang hvis du kun har trænet 5mdr og derefter har haft pause i 2mdr, det har ihvertfald gjort noget ved din form.
Start som var du grøn, så er du også bedre stillet mod skader!
- Gas gir mass'

Loggen (Pauset) log

Brugeravatar
Helsinghof
Hjemmetræner
Indlæg: 272
Tilmeldt: 06 mar 2007 15:23
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Helsinghof » 18 feb 2008 20:31

Sagde bare at jeg ingen skader havde fået ved det.. og teknikken mangler jo kun ved de 2 øvelser.. det kommer efter par træningspas hvis man ikke er helt tabt :wink:

Brugeravatar
DoomDuck
Diskopumper
Indlæg: 197
Tilmeldt: 03 dec 2007 00:17
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf DoomDuck » 18 feb 2008 20:49

Helsinghof skrev:Sagde bare at jeg ingen skader havde fået ved det.. og teknikken mangler jo kun ved de 2 øvelser.. det kommer efter par træningspas hvis man ikke er helt tabt :wink:


Dødløft er ihvertfald en farlig øvelse at være for ivrig med! squat, kan også være det, men plejer generalt ikke at være et problem.

Men pas nu på med dødløft.. få 110% styr på din teknik før du smider flere kilo på
- Gas gir mass'

Loggen (Pauset) log

Bota
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 feb 2008 19:02

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Bota » 19 feb 2008 09:47

Helsinghof skrev:Håndfladerne fremad ja

Så hellere tage dem med frie håndvægte.. smith stativ kan langt fra anbefales..

Du kan gøre det som opvarming? ;)


Først og fremmest, tak for svarene indtil videre. Det med håndfladerne fremad virker umiddelbart mere unaturligt for mig en med håndryggen fremad. Han skriver også 2 forskellige ting i fase 1 & 2, så hvilken metode skal der anvendes i dette program?

Hvad skal jeg tage med frie håndvægte? (er det incline bænkpres du snakker om her?)

Og 2 tillægsspørgsmål til sidst:
Hvor mange grader skal man tage de incline bænkpres på?

Da jeg trænede før, spiste jeg 2 bananer og ca. 35-40g proteinpulver lige efter træningen. Er det fornuftigt?

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf qazws » 19 feb 2008 10:26

30 grader

Ja det er fint.

Brugeravatar
Helsinghof
Hjemmetræner
Indlæg: 272
Tilmeldt: 06 mar 2007 15:23
Geografisk sted: Struer
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Helsinghof » 19 feb 2008 13:31

Bota skrev:Hvad skal jeg tage med frie håndvægte? (er det incline bænkpres du snakker om her?)


Ja, det er så.. Medmindre du har mulighed for at gøre det med en normal barbell stang.. Smith løfter du bare ujævnt i.. man kan jo sagtens presse mere med den ene arm end den anden. :)

Bota
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 feb 2008 19:02

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Bota » 20 feb 2008 11:51

Tak for alle svarene. Så er jeg ved at være klar til at starte med programmet.

Det sidste jeg stadig er i tvivl om, er de Bent over barbell rows. Er der nogen der ved om disse er med eller uden reverse grip, da der står 2 forskellige ting i fase 1 & 2?

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf qazws » 20 feb 2008 13:25


Bota
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 feb 2008 19:02

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Bota » 28 feb 2008 12:49

Har nu trænet et par gange. Har derfor et par spørgsmål mere.

Er det normalt at man bliver øm i benene, specialt på bagsiden og indersiden af låret, når man laver dødløft?

Og den maveøvelse (cable crunch tror jeg den hedder), der synes jeg det trækker meget i armene og jeg må bruge musklerne der, for at holde den rolig. Har jeg for meget vægt på?

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf qazws » 28 feb 2008 13:09

Dødløft: de første gange, ja. Det forsvinder nok når du har trænet i ca 2 uger.

Cable crunches: Hvis du bliver nød til at bruge andre muskler, så ja, så har du for meget vægt på - tag vægten af og øv teknikken, kør dem lidt for let istedet.

Bota
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 feb 2008 19:02

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Bota » 28 feb 2008 13:38

Det er ikke så meget når jeg udfører selve crunch, at jeg trækker med armene. Det er når jeg sidder stille, der er det vel naturaligt at man bruger armene for at holde vægten?

Bota
Indlæg: 9
Tilmeldt: 18 feb 2008 19:02

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf Bota » 05 mar 2008 10:29

Jeg overvejede at tage de maveøvelser i en maskine istedet. Den minder meget om denne: http://www.exrx.net/WeightExercises/Rec ... runch.html

Er der noget galt i det, eller er det bedre at få indøvet Cable Crunch ordentligt?

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Fundament træning for begynder (lang post)

Indlægaf qazws » 05 mar 2008 11:45

Øv cable chrunches, undgå maskiner


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 74 gæster

cron