Dato og tid er 05 apr 2020 02:14

Ben træning?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Brugeravatar
Lord
Barbell-Baron

Ben træning?

Indlægaf Lord » 29 sep 2008 18:58

hej. det er ang. jeg har haft problemer med mit knæ de sidste 7 år ca. og har undgået og træne øvelser hvor jeg belaster mit knæ. altså har kun trænet overkrop.

men det sidste halve år er jeg begyndt og træne ben igen, som f.eks. squat, front squat og dødløft.

jeg løfter 40kg i squat. har aldrig løftet særlig tungt i bænk eller andet.

men selvom den stang med 40 kg ikke føles så tung, så kan jeg ikke gå helt 100 % ned i knæene da jeg har har problemer med mit ene knæ og kan f.eks. ikke gå i (hug). så selvom jeg ville kunne løfte mere end de 40kg da det ikke føles så tungt. så har jeg selv svært ved og udfører squat øvelsen med de 40 kg pga. mit knæ.

jeg har før fået at vide af én at ben træning er fundamentet for at resten af kroppen bliver stærker?

altså jo hårde og stærker ben jo stærker krop og bedre løft man kan lave i alt andet?

Er det rigtigt??

Franskfisker
Newb
Kontakt:

Re: Ben træning?

Indlægaf Franskfisker » 29 sep 2008 22:27

Ja
Hej! Ønsker du at benytte en effektiv slankekur kan du snart læse mere om dette. Så kig forbi www.simpelslankekur.dk hvis du har lyst!

Emilg
Strandløve
Geografisk sted: Amager

Indlægaf Emilg » 30 sep 2008 06:21

Franskfisker skrev:Ja

NEJ, forklar lige hvordan en muskel i benene skal have indflydelse på fx din biceps. Det vedkommende har fortalt, eller nok ment, er at hypertrofi, altså muskel størrelse, bliver mest optimal hvis man træner benene med, hvilket også er rigtig, pga af hormon udskildensen, men det er ikke sådan at benene indgår i et muskulært samspil med fx armene, så du ikke kan blive stærk i arme uden ben, for det kan man sagtens.
Tjek loggen, billeder på side 3 viewtopic.php?t=20665

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 30 sep 2008 08:23

Emilg skrev:

NEJ, forklar lige hvordan en muskel i benene skal have indflydelse på fx din biceps. Det vedkommende har fortalt, eller nok ment, er at hypertrofi, altså muskel størrelse, bliver mest optimal hvis man træner benene med, hvilket også er rigtig, pga af hormon udskildensen, men det er ikke sådan at benene indgår i et muskulært samspil med fx armene, så du ikke kan blive stærk i arme uden ben, for det kan man sagtens.

Jo, jo, du skal bare cheate tilstrækkeligt nok med benene :D :lol:

Emilg
Strandløve

Indlægaf Emilg » 30 sep 2008 08:30

qazws skrev:
Emilg skrev:

hehe, det er sku en led cheat der skal laves.

Brugeravatar
Lord
Barbell-Baron

Indlægaf Lord » 30 sep 2008 13:04

Emilg skrev:
qazws skrev:
Emilg skrev:

ok. men jo stærker ben man har og jo mere tungt man kan træne sine ben. har den en påvirkning på f.eks. bænkpress eller andre dele af kroppen, at man så også kan løfte mere i bænkpress eller får større brystmuskler?

Emilg
Strandløve

Indlægaf Emilg » 30 sep 2008 15:23

Lord skrev:
Emilg skrev:
qazws skrev:
Emilg skrev:

ok. men jo stærker ben man har og jo mere tungt man kan træne sine ben. har den en påvirkning på f.eks. bænkpress eller andre dele af kroppen, at man så også kan løfte mere i bænkpress eller får større brystmuskler?

Nej de har ikke direkte forbindelse til andre muskler end dine ben, træner du skulder, så træner du skulder, og ikke musklerne i fodsålen. I hypertrofi, altså muskel størrelse, spiller benene en rolle, da man ved bentræning producere en del hormon, der kan hjæpe på hypertrofien.

Franskfisker
Newb
Kontakt:

Indlægaf Franskfisker » 30 sep 2008 18:05

Så, altså kan man stille det sådan op:
Man kan tage én person som kun træner bænkpres. Så kan man tage en anden person som kan køre et program som sheiko eller et andet styrkeprogram, og i følge dig vil ham som kun træner bænk kunne bænke lige så meget som ham der kører et styrkeprogram?
Det tror jeg simpelthen hen er forkert. De folk som fx stiller op til bænkpres konkurrencer osv træner jo heller ikke kun bænkpres for den sags skyld. Altså vil jeg mene, at det altid er tilrådeligt at træne benene, da det vil give det bedste resultat styrke og størrelses mæssigt og selvfølgelig også rent visuelt.
Hej! Ønsker du at benytte en effektiv slankekur kan du snart læse mere om dette. Så kig forbi www.simpelslankekur.dk hvis du har lyst!

thecg
Strandløve

Indlægaf thecg » 30 sep 2008 19:28

Franskfisker skrev:Så, altså kan man stille det sådan op:
Man kan tage én person som kun træner bænkpres. Så kan man tage en anden person som kan køre et program som sheiko eller et andet styrkeprogram, og i følge dig vil ham som kun træner bænk kunne bænke lige så meget som ham der kører et styrkeprogram?
Det tror jeg simpelthen hen er forkert. De folk som fx stiller op til bænkpres konkurrencer osv træner jo heller ikke kun bænkpres for den sags skyld. Altså vil jeg mene, at det altid er tilrådeligt at træne benene, da det vil give det bedste resultat styrke og størrelses mæssigt og selvfølgelig også rent visuelt.

Prøv og læs hva han skriver :)

Nej de har ikke direkte forbindelse til andre muskler end dine ben, træner du skulder, så træner du skulder, og ikke musklerne i fodsålen. I hypertrofi, altså muskel størrelse, spiller benene en rolle, da man ved bentræning producere en del hormon, der kan hjæpe på hypertrofien.

Franskfisker
Newb
Kontakt:

Indlægaf Franskfisker » 30 sep 2008 20:46

Har jeg gjort og jeg snakker ikke kun om størrelse. Jeg snakker også om styrke. Stærkere ben = stærkere bryst. Hvis man pumper vildt igennem i de 3 store øvelser: bænk, dødløft og squat vil man kunne opnå bedre resultater i hver øvelse ved at træne alle disse i stedet for kun én af øvelserne. Kald det hvilket som helst smart medicinsk ord, sådan hænger det sammen i min verden - og i mange andres:)

Brugeravatar
Lord
Barbell-Baron

Indlægaf Lord » 30 sep 2008 22:41

ok. men hvad gør jeg så ved problemet? :?

Nu er det jo sådan at jeg ligesom er gået i stå ved squat og front squat ved f.eks. 40kg. kan sikkert godt løfte lidt mere, men vil nok ikke være særlig smart for mit knæ.

så i stedet for jeg begynder løfte mere end 40kg som jeg ikke synes føles tung, så går jeg i stå ved de 40 kg, eller kan være nødt til og gå 5-10 kg ned i vægt endda for ikke at belaste mit knæ :|

og jeg vil gå udfra at hvis det med hormoner og hypertrofi passer som i nævner. så betyder det at hvis jeg løfter mere i squat og dødløft f.eks. så vil jeg også blive stærker i bænk, eller i hvert fald få stærker krop ud af det, og få hormonerne fordelt ud i kroppen, eller hvordan det nu fungere.

men ja jeg ved squ ikke hvad jeg skal gør. :?: :cry: :evil: det er virkelig fucked up at jeg pga. min knæskade ikke får det optimale ud af min træning.
vil jo heller ikke bare øge vægten i squat bare fordi jeg ved jeg kan løfte mere, hvis det så betyder for meget belastning for mit knæ.

og jeg ved ikke engang selv hvad der er galt med mit knæ, har i det her link viewtopic.php?f=7&t=19884
forklaret hvad problemet er. men lægerne har ikke givet mig ordentlig forklaring eller behandling.

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 01 okt 2008 10:22

Der er selvfølgelig ikke en direkte sammenhæng, som fx at hvis du smider 10kg på sin squat, så stiger din bænk med 2 kg. Men i bænkpres, for at fortsat bruge det eksempel, kan der drages mange fordele fra andre øvelser og deres resultater. Squat styrke din core = mere stabil bænk; Dødløft lægger masse på din ryg = Dit bryst løftes højere = Kortere ROM i bænkpres = Flere kg; Facepulls styrker dine skuldres externe rotaterer = Færre skader = Mere bænkprestid (alt det her er selvfølgelig stillet meget firkantet op!). Der er også de mere direkte sammenhæng, hvor boardpresses styrker din triceps og dermed din generelle styrke, men specielt lockout styrke. Men jeg vil ikke grave mere i det, inden det bliver for rodet!

Jeg vil give Frankfisker ret i, at det kræver styrke i både dødløft og squat, for at blive god til at køre bænkpres. Men hvis du virkelig vil sprænge dit bænkpres plateu, så handler det altså om, som WSB-gutterne også siger, at styrke det svageste led i kæden, og det er altså i det flestes tilfælde vil at styrke en øvelse med lidt mere direkte sammenhæng (Bænk - boardpresses, benchpress w/ chains/bands, tate presses osv. Squat - Box squat w/ chains/bands, front squat, sumo deadlifts osv. Dødløft - Rackpulls, deadlifts w/ bands/chains, goodmornings osv.). Det kræver dog en store viden om de tre løft og træning generelt at kunne vide hvilke øvelser, man bør vælge.

Emilg
Strandløve

Indlægaf Emilg » 01 okt 2008 11:08

Franskfisker skrev:Så, altså kan man stille det sådan op:

Ved du hvad forskellen på styrkeløfteres og bodybuilderes træning Primært er??

En bodybuilder er i sagens natur, ligeglad med hvor mange kg, der er på stang, hvis vi ser bort fra de fleste syntes det er en motiverende faktor, men tænker hypertrofi, hormon udskilledse (så selvfølgelig ben træning), TUT (time under tension, tiden hvorundre musklen er i spænding), han ønsker et symetrisk udseende og planlægger træning efter hans gode og svage punkter. Der er selvfølgelig også en masse andet, men disse er nogle primære betegnelser for en bodybuilder træningsmetoder.

En styrkeløfter bygger sit program op efter hans løft, så ud over at træne selve løftet, vil han træne de øvelser der kan forbedre hans løft. du kan være ret sikker på, at han ikke træner fx læg, hvis han kun stiller op i bænk. Vi kan sagtens være enige om at de fleste løftere træner de 3 store. men hvis vi antager at vedkommende kun vil bænk presse, så lægger han altså ikke særlig meget vægt på benene, hvis de overhovedt bliver trænet.
Måske lidt groft skitseret. Men da en løfter ikke tænker hypertrofi, men type 2x muskelfibre, så kan du ikke bilde mig ind, at benene er uundværlige, specielt når vi ikke snakker om en prof, men en alm ung mand.

Franskfisker
Newb
Kontakt:

Indlægaf Franskfisker » 01 okt 2008 13:27

Emilg skrev:hvis vi antager at vedkommende kun vil bænk presse, så lægger han altså ikke særlig meget vægt på benene, hvis de overhovedt bliver trænet.

Der er jeg så ikke enig. Men sådan er det. Til OP vil jeg anbefale at du måske søger går til lægen igen for at få fastslået hvad der virkeligt er galt? En som jeg kender har haft problemer med sine knæ og er blevet opereret. Og det har fungeret super godt! Så måske kan det være din løsning, hvis det er særdeles hæmmende:) Måske kan en fysioterapeut eller en (sports)kiropraktor også hjælpe dig?

Emilg
Strandløve

Indlægaf Emilg » 01 okt 2008 16:15

Franskfisker skrev:
Emilg skrev:hvis vi antager at vedkommende kun vil bænk presse, så lægger han altså ikke særlig meget vægt på benene, hvis de overhovedt bliver trænet.

Der er jeg så ikke enig. Men sådan er det. Til OP vil jeg anbefale at du måske søger går til lægen igen for at få fastslået hvad der virkeligt er galt? En som jeg kender har haft problemer med sine knæ og er blevet opereret. Og det har fungeret super godt! Så måske kan det være din løsning, hvis det er særdeles hæmmende:) Måske kan en fysioterapeut eller en (sports)kiropraktor også hjælpe dig?

Altså, vil du mene at fordi du laver en benbøjnin så vil du automatisk være bedre til at lave en armstrækning. Det har jo som sådan intet muskulært, umiddelbart er det tætteste led transversus i denne sammenhæng, men da de fleste alligevel squatter og dødløfter med bælte, så bliver den heller ikke super aktiveret der.

Tilbage til "Begynder forum"