Dato og tid er 30 sep 2020 09:47

Store øvelser- VS små

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Brugeravatar
WhiteTrash
Kagearm
Indlæg: 50
Tilmeldt: 24 sep 2008 17:04

Store øvelser- VS små

Indlægaf WhiteTrash » 09 okt 2008 21:05

Er der nogen, der ved den store forskel på store øvelser?(fx dødløft) eller små isolerede øvelser som fx biceps curl.

Det jeg tænker på er: Når jeg træner dødløft SKAL jeg minimum have 1 min imellem hvert sæt(ellers går jeg helt død) Men hvis jeg træner en lille isolerede øvelse kan jeg godt holde kortere pauser.

skal man holde længere pauser imellem hvert sæt ved store øvelser fremfor små isolerede øvelser? Eller er jeg bare en sissy til dødløft?

Emilg
Strandløve
Indlæg: 495
Tilmeldt: 04 jul 2008 08:52
Geografisk sted: Amager

Re: Store øvelser- VS små

Indlægaf Emilg » 10 okt 2008 05:49

pauserne afhænger meget af hvor belastet dit nervesystem er blevet, den tommelfingerregl med 1 min efter hvert sæt er ca tiden det tager kroppen at fylde energidepoterne i musklerne op. men ved tunge løft 1-5 rm kan der forekomme store belastninger på centralnervesystemet, og det kan tage op til 5 min ved rigtig tungeløft før det er helt klart igen.

Er det svar på dit spørgsmål??
Tjek loggen, billeder på side 3 viewtopic.php?t=20665

Brugeravatar
WhiteTrash
Kagearm
Indlæg: 50
Tilmeldt: 24 sep 2008 17:04

Re: Store øvelser- VS små

Indlægaf WhiteTrash » 10 okt 2008 13:11

jo, hvis jeg har forstået det rigtigt :)

Ved store tunge øvelser, hvor flere muskler aktiveres bliver nervesystemet mere belastet end ved isolerings øvelser. Og af denne grund kan det tage længere tid, at fylde energidepoterne op end ved isolerings øvelser?

Jo det hjalp en del - tak

Emilg
Strandløve
Indlæg: 495
Tilmeldt: 04 jul 2008 08:52
Geografisk sted: Amager

Re: Store øvelser- VS små

Indlægaf Emilg » 14 okt 2008 08:51

WhiteTrash skrev:jo, hvis jeg har forstået det rigtigt :)

Ved store tunge øvelser, hvor flere muskler aktiveres bliver nervesystemet mere belastet end ved isolerings øvelser. Og af denne grund kan det tage længere tid, at fylde energidepoterne op end ved isolerings øvelser?

Jo det hjalp en del - tak


Ja. Altså det der spiller en rolle i hvor udkørt man er efter et givent sæt, er den belatningen nervesystemet bliver udsat for og hvor meget kreatin man når at fylde op i musklens depot i pausen indtil næste sæt.
Tjek loggen, billeder på side 3 viewtopic.php?t=20665

Mikkel Leicht
Superhero
Indlæg: 6513
Tilmeldt: 21 maj 2004 20:48
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Re: Store øvelser- VS små

Indlægaf Mikkel Leicht » 07 apr 2010 12:05

De større øvelser er mere krævende og træner langt mere af kroppen på en øvelse, og dermed besparelse af tid, foruden at man også får en god grund styrke..

Isolationsøvelserne smider man ind efter 1-2 basisøvelser fx (alt efter program) og der kan du altid skære ned på pauserne får at optimere fx hypertrofi som nok er målet for dig

Var du nu orienteret mod styrke var isolationsøvelserne ofte udskiftet med lidt større øvelser eller andet arbejde på nogen svagheder som holder en tilbage, som BBer er det mere hvilken muskel som halter.. visse muskelgrupper kan også være nemmere at træne med isolationsøvelser indover også, det kunne være lats eller delts...
DK 3. stærkeste mand 2009


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 69 gæster