Dato og tid er 13 aug 2020 18:54

Respons på begynderprogram - af kortet. :)

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Rasmus B
Kagearm
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 nov 2008 17:29

Respons på begynderprogram - af kortet. :)

Indlægaf Rasmus B » 16 nov 2008 21:25

Hey GB

Jeg er en dreng på 16 år, som har trænet i et halvt år nu. Jeg er 165 og vejer omtrent 50 kg.

Jeg vil gerne have mere masse, men sandelig også meget styrke.

Er min udvikling i forhold til kilo fin?

Eks. Uge 1. Mandag: Bænkpres 4 x 5 rep 20 kg
Uge 2. Mandag: Bænkpres 4 x 5 rep. 22,5 kg ?


Mandag:
Bænkpres
Squat
Military presses
Inderside lår
Mave
Chin ups


Onsdag:
Dødløft
Front squat
Yderside lår
Mave
Dips


Fredag:
Incline bænkpres
Stivbenet dødløft
Db Bent Over Row
Hyperextensions
Bicepscurl

1. Hvordan er programmet? Er det fint med tid, rep, sæt, udviklingen osv. Nogle ting jeg mangler?
2. Skal jeg drikke proteinshake efter træning eller kold kakao?
3. Hvilke øvelser kan jeg lave for mine underarme? - Laver nogle klemme øvelser for hånd og underarm hver aften undtagen weekend, men det kunne jo være nogle af jer havde nogle andre forslag. Skal bruge det da jeg kører motocross :)

EDIT

4. Regner med at ro 5 min. som opvarmning, er det nok?

5. Vil gerne tabe mig lidt ved min mave. Er ikke tyk, men vil gerne have en mere tydelig mave. :) - Nu når jeg ikke er så høj osv. og spiser en helt masse. Er hele tiden sulten, synes jeg ikke det er hensigtsmæssigt hvis jeg laver et "cut". Altså indtager færre kalorier, da det nok vil hæmme min udvikling. Så har tænkt på enten at kører interval træning som opvarmning eller efter jeg har trænet, så jeg kan få lidt fedt væk. Lave intervaltræning på cykel. 80 sek rolig cykling og så 40 sek. spurt . Fortsat i 20-30 min. :)
Hvad har i af forslag?


MVH

Rasmus
Senest rettet af Rasmus B 19 nov 2008 09:12, rettet i alt 8 gange.

Faarkrog
Nasty
Indlæg: 818
Tilmeldt: 08 nov 2008 22:21
Geografisk sted: Danmark

Re: Program til 16 årig

Indlægaf Faarkrog » 16 nov 2008 21:28

Må ærlig indrømme, at jeg ikke lige læste hele din post, men hvis dit nye program nu ikke virker, så ved jeg at der findes nogen her:
viewtopic.php?f=13&t=20360
# Under construction #

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Program til 16 årig

Indlægaf qazws » 16 nov 2008 21:53

Jeg læser sgu heller ikke al det igennem; kog det ned, tak :lol:

Rasmus B
Kagearm
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 nov 2008 17:29

Re: Respons på begynderprogram og lidt spørgsmål

Indlægaf Rasmus B » 17 nov 2008 21:29

Jeps. Men er bare i tvivl om jeg skal tage en proteinshake efter træning eller drikke noget kakao. I den forbindelse tænker jeg også lidt på økonomi. Men i må godt prøve og vægte dem uden syn på økonomi, med økonomi og hvad i så vil foretrække når man tænker på begge ting. :)

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Respons på begynderprogram og lidt spørgsmål

Indlægaf qazws » 18 nov 2008 09:09

Det er billigere og bedre at bruge proteinpulver. Problem solved ;)

Hvis du drikker en liter kakao efter træning, indtager du ca. 100g sukker og betaler 7kr og får ca. 35g protein.

Hvis du skal indtage samme mængde protein via Getbigs pulver skal du indtage 42g pulver (med en koncentration på 80 %) og får 5g sukker. Hvis du skal gøre det 100 gange koster det 700kr for kakaoen. Hvis du køber en 5kg spand med protein, koster den 649 kr. Dvs. du sparer 50kr og har stadig 800g i overskud!

Rasmus B
Kagearm
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 nov 2008 17:29

Re: Respons på begynderprogram og lidt spørgsmål

Indlægaf Rasmus B » 18 nov 2008 09:15

Okay. Mange tak. :) Skal jeg blande det med druesukker, for at få det optaget hurtigt?

Nogle som kan svare på de andre spørgsmål og give lidt respons på mit program? :) - Ville glæde mig meget.

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Respons på begynderprogram og lidt spørgsmål

Indlægaf qazws » 18 nov 2008 12:28

Det kan du godt.

- Kog det ned, tak ;)

Rasmus B
Kagearm
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 nov 2008 17:29

Re: Respons på begynderprogram og lidt spørgsmål

Indlægaf Rasmus B » 18 nov 2008 14:30

Ved ikke hvad jeg skal slette, da jeg gerne vil have besvaret alle spørgsmålene. SKal prøve, men det burde nu ikke tage mere end 5 min at læse max. ! :)

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Respons på begynderprogram - kort nu :)

Indlægaf qazws » 18 nov 2008 20:46

Undskyld jeg belærer dig, men bare "så du ved det" til næste gang, vil jeg mene at alt dette er unødvendigt:

Jeg har dog trænet forkert efter hvad jeg kan læse. Jeg har kun kørt isolationsøvelser. Jeg har fået nyt program 3 gange, men ingen af gangene har der været frivægtsøvelser med.


Jeg har læst en masse her på det sidste og vil nu hører jeres meninger om mit eget program. Jeg vil gerne have mere masse, men sandelig også meget styrke.

Regner med at få en instruktør til at vise mig alle øvelserne først og deefter kører øvelserne med lav vægt, så jeg kan finde teknikkerne. Efter en uge eller når jeg føler mig klar, begynder jeg så med lidt mere vægt og rep.


Jeg regner med at køre programmet i 8-9 uger, og dernæst have en pause på en uge og så en halv uge hvor jeg træner let. Og så begynde programmet igen, bare med 5 x 5 rep.



Jeg er skideglad med hvor mange kg du løfter, bare du løfter så tungt som du kan HVER gang ;) Så bare drop overvejelserne om

Jeg dog ikke hvordan jeg skal få flere rep og kilo på, da det ikke er de samme øvelser alle tre dage. Skal jeg så bare træne med
4 x 5 rep hver uge og så forøge kilo hver uge? Vist nedenfor.

Eks. Uge 1. Mandag: Bænkpres 4 x 5 rep 20 kg
Uge 2. Mandag: Bænkpres 4 x 5 rep. 22,5 kg ?


Programmet:

Jeg ville ændre det sådan her

Mandag:
Squat
Bænkpres
Chin-ups
Military Presses
Mave + Læg

Onsdag:
Stivbenet Dødløft
Front Squat
Yates Rows
Dips
Mave + Læg

Fredag:
Dødløft
Dumbell Rows
Incline Bænkpres
Pull-ups
Mave + Læg

Reps: 4x10 eller 5x5

Baseret på dit program altså...

1) og 2) er besvaret...

3) Dit greb burde udvikle sig fint, hvis du kører dødløft. Imo bør du ikke supplere med andet.

4) Hvis du føler dig varm, ja.

5) Spis sundt, dyrk motion (20-30 min efter hver træning) og træn tungt.

Rasmus B
Kagearm
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 nov 2008 17:29

Re: Respons på begynderprogram - kort nu :)

Indlægaf Rasmus B » 19 nov 2008 09:08

Okay. Mange tak :)

Rasmus B
Kagearm
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 nov 2008 17:29

Re: Respons på begynderprogram - af kortet. :)

Indlægaf Rasmus B » 19 nov 2008 10:30

Andre som kan give lidt respons? :)

Rasmus B
Kagearm
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 nov 2008 17:29

Re: Respons på begynderprogram - af kortet. :)

Indlægaf Rasmus B » 19 nov 2008 18:45

Damn. :S

Var oppe i centret i dag, for at få lavet program/vist øvelser. Han frarådede mig dog at køre næsten alle øvelserne, da han mente at det ville belaste mine led og knogler meget, da jeg ikke er udvokset endnu. Så han ville give mig 2 øvelser hver 2-3 måned. Han ville have programmet til at se således ud mandag, onsdag og fredag.

Pulldowns
Øvre ryg i maskine
Chin ups
Benpress - lår og læg
Yderside lår
Inderside lår
Bænkpress i Smith stativ
Mave
Pull ups
Dips
"Gå squat"

Han vil have mig til at kører øvelserne langsomt og 3 x 15 rep.

Er der nogle som har god viden omkring dette, som kan afvise/bekræfte hans påstande?

Faarkrog
Nasty
Indlæg: 818
Tilmeldt: 08 nov 2008 22:21
Geografisk sted: Danmark

Re: Respons på begynderprogram - af kortet. :)

Indlægaf Faarkrog » 19 nov 2008 18:49

Altså alle øvelser på hver træningsdag?
# Under construction #

Rasmus B
Kagearm
Indlæg: 81
Tilmeldt: 15 nov 2008 17:29

Re: Respons på begynderprogram - af kortet. :)

Indlægaf Rasmus B » 19 nov 2008 19:54

Ja, han sagde at hvis jeg kørte det som jeg først havde tænkt mig, ville jeg kun få musklerne 1 gang om ugen. Men, der er jo en øvelse for ben, bryst, ryg og mave hver gang. Det er ikke de samme, men de lapper jo ind over hinanden, right?

qazws
Hercules
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Respons på begynderprogram - af kortet. :)

Indlægaf qazws » 19 nov 2008 20:55

Manden er en idiot. Gå i gang med programmet nu. Skab dig en idé om hvordan øvelser udføres (se videoer og læs guides etc.). Led så efter en person i dit center (ikke en træner nødvendigvis) og få ham til at instruere dig.

Bare lige for at pointere, hvorfor manden er idiot og har designet et lorteprogram:

Pulldown/Chin-ups/Pull-ups = 3 øvelser, der i det store hele rammer samme muskler.
Inder/yderside lår - muskler, som skal fungere som stabilisatorer, skal trænes sådan. Ikke i en isoleret bevægelse.
Benpress - lår og læg/Bænkpress i Smith stativ - De to øvelser skriger af hhv. knæ- og skulder-skader, når de bare står alene.
Udover det har du ingen træning af baglåret. Du har ingen øvelser, som kræver at du bruger "coren" (dvs. de stabiliserende muskler omkring maven og lænden). Du har MÅSKE ingen øvelse til trapz (dvs. den muskel, som er nummer 1 grund til skulderskade, hvis den ikke bliver trænet) medmindre "Øvre ryg i maskine" er en ro-øvelse.


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster