Dato og tid er 28 nov 2020 06:02

Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Alatar
Hjemmetræner
Indlæg: 246
Tilmeldt: 20 jan 2009 20:59

Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Alatar » 12 mar 2009 17:18

#1: Hvordan skal man så træne, når det kommer til sæt og reps og man ikke skal vokse i størrelse mere.
#2: Muskelhårdhed kommer det med tiden ligemeget hvordan ens antal på sæt og reps ser ud?
#3: Ens protein indtag behøver vel heller ikke ligge på 2g/kg/dag mere, når man ikke opbygger muskelmasse mere, men bare holder det opnåede vedlige?

Jeg spørger også lidt fordi f.eks. Erector Spinae bare vokser hurtigere i dødløft, end den øverste del af ryggen gør ved BOR m.m. . Og jeg vil gerne have det til at følges ad :)
Min Log
Basher: "Jamen det vi gør, er at vi ligger på lur... og så når..."

Alatar
Hjemmetræner
Indlæg: 246
Tilmeldt: 20 jan 2009 20:59

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Alatar » 15 mar 2009 10:35

hmm er der aldrig nogen, der har prøvet at blive tilfreds med deres resultat? :D
Min Log
Basher: "Jamen det vi gør, er at vi ligger på lur... og så når..."

Siig
Strandløve
Indlæg: 397
Tilmeldt: 05 nov 2008 13:38

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Siig » 15 mar 2009 17:06

det kan altid blive bedre :P
«I think gay marriage is something that should be between a man and a woman» - Arnold Schwarzenegger

Julforevigt
Hjemmetræner
Indlæg: 210
Tilmeldt: 04 mar 2009 23:03

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Julforevigt » 16 mar 2009 12:07

Du lader vel bare være med at stige i vægt.
Bedste løft:
Bænkpres: 107,5
Dødløft 185 kg
Squat: 140 kg
Mili: 7x58 kg

Siig
Strandløve
Indlæg: 397
Tilmeldt: 05 nov 2008 13:38

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Siig » 16 mar 2009 12:37

Alatar skrev:#3: Ens protein indtag behøver vel heller ikke ligge på 2g/kg/dag mere, når man ikke opbygger muskelmasse mere, men bare holder det opnåede vedlige


jo det er jeg ret sikker på du skal, hvis du ligger i kalorie underskud og ikke får nok protein mister du masse
«I think gay marriage is something that should be between a man and a woman» - Arnold Schwarzenegger

Theise
Newb
Indlæg: 21
Tilmeldt: 01 dec 2007 12:24

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Theise » 16 mar 2009 19:26

Hvis det stod til mig, skulle du finde dit ligevægtsindtag og indtage det fra nu af og træne med de vægte du har opnået nu :)

- Har tit tænkt tanken, og det var ihvertfald sådan her jeg ville gøre!

Du burde jo hverken blive større eller mindre, med mindre dine muskler vænner sig til vægten, kunne du nogle dage smide 2 kilo ekstra på ved hver øvelse.
Men are haunted by the vastness of eternity, and so we ask ourselves: Will our actions echo across the centuries? Will strangers hear our names, long after we are gone, and wonder who we were, how bravely we fought, how fiercely we loved?

Sixpack Boy
Barbell-Baron
Indlæg: 593
Tilmeldt: 14 jan 2007 15:10

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Sixpack Boy » 20 mar 2009 20:58

Jeg tror virkelig at du er den første person som er blevet ''tilfreds'' med sin krop. Jeg selv tror ikke at jeg nogensinde bliver tilfreds, men hvis du vil beholde din form så sørg for at holde vægten og træne som du træner nu :wink:
Hvis du ikke svømmer drukner du......
Min log:
http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=15128

Alatar
Hjemmetræner
Indlæg: 246
Tilmeldt: 20 jan 2009 20:59

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Alatar » 20 mar 2009 22:11

Jeg er skam ikke tilfreds endnu, men det er noget som jeg ikke har kunnet finde tråde om. Der var nogle hvis man søgte på "vedligeholdelse", hvor nogle skrev at et fullbody program 2 gange om ugen ville kunne gøre det.

Men der stod ikke noget om sæt og rep range eller protein indtag.

Jeg synes det ville give god mening, hvis ens protein indtag skulle ændres til 1-1.5g/kg/dag, når man kun vil vedligeholde sin muskelmasse og ikke øge den mere.
Min Log
Basher: "Jamen det vi gør, er at vi ligger på lur... og så når..."

Julforevigt
Hjemmetræner
Indlæg: 210
Tilmeldt: 04 mar 2009 23:03

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Julforevigt » 22 mar 2009 17:06

DADDY COOL skrev:
Alatar skrev:Jeg synes det ville give god mening, hvis ens protein indtag skulle ændres til 1-1.5g/kg/dag, når man kun vil vedligeholde sin muskelmasse og ikke øge den mere.

Man kan saktens øge sin muskelmasse med 1-1½ g. protein :wink:

Sagtens... Siden jeg startede med at træne har jeg både fået for lidt protein og været i kalorieunderskud, men jeg er da stadig blevet både støre og stærkere :)
Bedste løft:
Bænkpres: 107,5
Dødløft 185 kg
Squat: 140 kg
Mili: 7x58 kg

Alatar
Hjemmetræner
Indlæg: 246
Tilmeldt: 20 jan 2009 20:59

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Alatar » 09 apr 2009 17:57

Er der ingen der har nogle svar på spørgsmål 1 og 2 ?
Min Log
Basher: "Jamen det vi gør, er at vi ligger på lur... og så når..."

Alatar
Hjemmetræner
Indlæg: 246
Tilmeldt: 20 jan 2009 20:59

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Alatar » 08 maj 2009 12:48

tt
Min Log
Basher: "Jamen det vi gør, er at vi ligger på lur... og så når..."

NoGood
Diskopumper
Indlæg: 191
Tilmeldt: 12 feb 2009 21:45

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf NoGood » 08 maj 2009 13:00

Alatar skrev:#1: Hvordan skal man så træne, når det kommer til sæt og reps og man ikke skal vokse i størrelse mere.
#2: Muskelhårdhed kommer det med tiden ligemeget hvordan ens antal på sæt og reps ser ud?
#3: Ens protein indtag behøver vel heller ikke ligge på 2g/kg/dag mere, når man ikke opbygger muskelmasse mere, men bare holder det opnåede vedlige?

Jeg spørger også lidt fordi f.eks. Erector Spinae bare vokser hurtigere i dødløft, end den øverste del af ryggen gør ved BOR m.m. . Og jeg vil gerne have det til at følges ad :)


1: Nøjagtig ligesom du træner for at bygge muskelmasse. Sæt frekvensen ned til 1/2 gange om ugen med fokus på basisøvelser.
2: Muskelhårdhed kaldes også the myogenic tone - det skabes ved tung træning (>80% af 1RM) og hører også sammen med myofibrilliær hypertrofi, dvs. forstørrelse af muskelfibrene som er det man primært opnår ved lidt lavere reps. De typiske bodybuildere har deres pumpede "look" på grund af meget sarcoplasmisk hypertrofi (større andel af væske i musklerne) som er et resultat af højrep træning. Et eksempel på en professionel bodybuilder med muskelhårdhed er Dorian Yates mod eksempelvis Ronnie Colemans mere pumpede look.
3: Man kan sagtens bygge muskelmasse med mindre, men jeg vil da foreslå du holder det oppe.

Udover det synes jeg først du skal have smækket en del kilo på rammen inden du begynder at tænke for meget i weakpoints. Hvis du kan se det komme så modificer eller tilføj en øvelse til at afhjælpe problemet.

Alatar
Hjemmetræner
Indlæg: 246
Tilmeldt: 20 jan 2009 20:59

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Alatar » 08 maj 2009 13:38

fedt, der kom da et uddybende svar :) tak

Så høj reps træning giver altså bløde muskler, da de kommer til at bestå af mere væske?

Jeg har taget mere end 10 kg nu, men det er et stykke tid siden jeg har vejet mig. Men jeg har tilføjet Kelso Shrugs, for at få lidt masse imellem skulderbladene
Min Log
Basher: "Jamen det vi gør, er at vi ligger på lur... og så når..."

Brugeravatar
Armageddon
Kagearm
Indlæg: 57
Tilmeldt: 26 okt 2008 14:33

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Armageddon » 08 maj 2009 15:19

NoGood skrev: Muskelhårdhed kaldes også the myogenic tone - det skabes ved tung træning (>80% af 1RM) og hører også sammen med myofibrilliær hypertrofi, dvs. forstørrelse af muskelfibrene som er det man primært opnår ved lidt lavere reps. De typiske bodybuildere har deres pumpede "look" på grund af meget sarcoplasmisk hypertrofi (større andel af væske i musklerne) som er et resultat af højrep træning. Et eksempel på en professionel bodybuilder med muskelhårdhed er Dorian Yates mod eksempelvis Ronnie Colemans mere pumpede look.
3: Man kan sagtens bygge muskelmasse med mindre, men jeg vil da foreslå du holder det oppe.


Det er ikke helt rigtigt. De nyeste resultater viser at der kun findes en væsentlig form for hypertrofi, nemlig den myofibrilære. Dvs antallet af kontraktile elementer i musklen er det der øges når der hypertroferes og bindevævet der følger med. Den sarcoplasmiske hypertrofi, som bl.a. Mel Siff og Zatsiorsky har skrevet om eksisterer højst sandsynligt ikke, og hvis den eksisterer så er det i forsvindende lille grad.

Men det er heller ikke nemt at finde rundt i når nogle af de mest anerkendte teoretikere bedriver den slags pseudovidenskab og postulerer noget der er direkte nonsens.
Workcapacity as an android and paintolerance as an immortal

Brugeravatar
Armageddon
Kagearm
Indlæg: 57
Tilmeldt: 26 okt 2008 14:33

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf Armageddon » 08 maj 2009 15:21

Alatar skrev:Så høj reps træning giver altså bløde muskler, da de kommer til at bestå af mere væske?

Jeg har taget mere end 10 kg nu, men det er et stykke tid siden jeg har vejet mig. Men jeg har tilføjet Kelso Shrugs, for at få lidt masse imellem skulderbladene


Nej, enten forekommer der myofibrilær hypertrofi ellers også kommer der ikke noget. Men hvac med at forsøge at blive stærkere nu da du er tilfreds med din krop. Evt noget vægtløftning eller styrkeløft? Det har mange positive effekter på knogler, hurtighed osv.
Workcapacity as an android and paintolerance as an immortal


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 69 gæster

cron