Dato og tid er 25 nov 2020 12:01

Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
NoGood
Diskopumper

Re: Når ens ønskede størrelse er nået... hvad så ?

Indlægaf NoGood » 08 maj 2009 16:24

Har du nogle kilder til det, for det lyder rigtig spændende! :)

Men hvad er så svaret på fænomenet med muskelhårdhed eller myogenic tone som mange tilskriver tungere træning og netop ændring balancen mellem sarcoplasmisk og myofibrilliær hypertrofi? Og synes da også det ser ud til at holde vand i den virkelige verden hvis man ser på styrkeløftere (de lidt tyndere af slagsen) og bodybuildere.

Alatar: Udfra den teori jeg har skrev om så vil balancen mellem væske og egentlig muskelvæv skydes mere i væskens favør. Mener dog stadigvæk der er nok argumentation for at lavere reps kan give en illusion af muskelhårdhed.

Alatar
Hjemmetræner

Indlægaf Alatar » 08 maj 2009 17:24

Armageddon skrev:Nej, enten forekommer der myofibrilær hypertrofi ellers også kommer der ikke noget. Men hvac med at forsøge at blive stærkere nu da du er tilfreds med din krop. Evt noget vægtløftning eller styrkeløft? Det har mange positive effekter på knogler, hurtighed osv.

:) Jeg er ikke tilfreds endnu. Det var bare nogle fremsynede spørgsmål jeg havde, og som jeg gerne ville have svar på.

Men jeg træner da 5x5 eller 4x6 i store øvelser og 3x8-10 i andre. Se evt. første indlæg i min log
Min Log
Basher: "Jamen det vi gør, er at vi ligger på lur... og så når..."

Brugeravatar
Armageddon
Kagearm

Indlægaf Armageddon » 15 maj 2009 18:53

NoGood skrev:Har du nogle kilder til det, for det lyder rigtig spændende! :)

Men hvad er så svaret på fænomenet med muskelhårdhed eller myogenic tone som mange tilskriver tungere træning og netop ændring balancen mellem sarcoplasmisk og myofibrilliær hypertrofi? Og synes da også det ser ud til at holde vand i den virkelige verden hvis man ser på styrkeløftere (de lidt tyndere af slagsen) og bodybuildere.

Alatar: Udfra den teori jeg har skrev om så vil balancen mellem væske og egentlig muskelvæv skydes mere i væskens favør. Mener dog stadigvæk der er nok argumentation for at lavere reps kan give en illusion af muskelhårdhed.

Der er mange ting der taler imod. Hvis sarcoplasmatisk hypertrofi i nævneværdig grad skulle være muligt for bb'er ville det kræve at nogle af proteinernes tilstedeværelse skulle være øget og dermed forstørre det osmosiske træk af væske til MCH'erne. Hvilke proteiner skulle det være? Og hvorfor skulle bb træning give flere af dem? Den smule saroplasmatiske hypertrofi der er observeret er hos marathonløbere (i verdenseliten). og det skyldes en forstørrelse af mitokondrier, men det er meget begrænset og muligvis et akut fænomen.

Man har observeret øgninger mitokondrier og enzymer i det sarcoplasmatiske reticuulum, men det er kun koncentration der er øget, ikke den samlede volumen for sarcoplasmet.

Myogenic tone er nok ikke andet end vaskularitet.

Og det er ikke fordi jeg vil give dig kilder, der er bare ikke nogle lige pt, så man skal være godt inde i fysiologien for at det giver mening. Dog skal det siges at de specifikke processer stadig ikke helt er kortlagt, derfor er der stadig en vis usikkerhed omkring hvad der helt præcist spiller ind.
Workcapacity as an android and paintolerance as an immortal

Tilbage til "Begynder forum"