Dato og tid er 13 aug 2020 17:32

vudering af træningsprogram

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Bogarder
Site Admin
Indlæg: 745
Tilmeldt: 31 aug 2009 19:34
Geografisk sted: 8000

Re: vudering af træningsprogram

Indlægaf Bogarder » 11 nov 2009 17:43

DAHLEN skrev:
Bogarder skrev:Nemlig ;)


Godt :D
de øvelser du nænte, er det også 3*8, eller hva vil du foreslå? :)


Kør dem efter dagsformen, det er forskelligt hvad du ville kunne køre i de øvelser. Plejer selv at køre 3x10 og så få mere vægt på når jeg kan køre flere. Så prøv dig lidt frem ;)

DAHLEN
Newb
Indlæg: 12
Tilmeldt: 19 maj 2008 22:16

Re: vudering af træningsprogram

Indlægaf DAHLEN » 11 nov 2009 17:44

Bogarder skrev:
DAHLEN skrev:
Bogarder skrev:Nemlig ;)


Godt :D
de øvelser du nænte, er det også 3*8, eller hva vil du foreslå? :)


Kør dem efter dagsformen, det er forskelligt hvad du ville kunne køre i de øvelser. Plejer selv at køre 3x10 og så få mere vægt på når jeg kan køre flere. Så prøv dig lidt frem ;)


Okay. Endnu engang tak :D

Rasmus LAdefoged
Hjemmetræner
Indlæg: 224
Tilmeldt: 09 mar 2008 21:50
Geografisk sted: Ca. Skive

Re: vudering af træningsprogram

Indlægaf Rasmus LAdefoged » 12 nov 2009 17:58

Bogarder, jeg har laver programmet til Dahlen. Og jeg vil sige det er dumt at smide alle core øvelserne ind på push dagene. Dahlens core skal nok blive presset med rows, squats og dødløft, og hvis den trænger til mere, bør det være på disse dage. Core behøver ikke mere frekvens end andre muskelgrupper.

Bogarder
Site Admin
Indlæg: 745
Tilmeldt: 31 aug 2009 19:34
Geografisk sted: 8000

Re: vudering af træningsprogram

Indlægaf Bogarder » 13 nov 2009 00:01

Rasmus LAdefoged skrev:Bogarder, jeg har laver programmet til Dahlen. Og jeg vil sige det er dumt at smide alle core øvelserne ind på push dagene. Dahlens core skal nok blive presset med rows, squats og dødløft, og hvis den trænger til mere, bør det være på disse dage. Core behøver ikke mere frekvens end andre muskelgrupper.


Vi er helt enige! Men back squats og dødløft har mest fokus på lænden, for det første og er forøvrigt, ikke det jeg ville kalde direkte træning. Vi snakker derfor ikke om "for" høj træningsfrekvens. Præcis ligesom vi ikke snakker om for for høj træningsfrekvens omkring deltoideus, selv om vi hurtigt kan blive enige om denne aktiveres i begge træningspas, og ville et stykke hen ad vejen være langt mere relevant.

Nej, yderlig maveøvelser er ikke nødvendige, men som jeg også har skrevet kan han suplere med en decideret maveøvelse eller to. Bemærk forskellen i disse forslag.

Som jeg ser det er der ikke grund til ikke at træne core i et to-split, men mavetræning er ofte misforstået, og overdrevet, forstår fint din argumentation. :wink:

Rasmus LAdefoged
Hjemmetræner
Indlæg: 224
Tilmeldt: 09 mar 2008 21:50
Geografisk sted: Ca. Skive

Re: vudering af træningsprogram

Indlægaf Rasmus LAdefoged » 13 nov 2009 09:34

Men deltoid komplekset bliver jo netop ikke ramt med særlig høj frekvens, anterior og medial bliver ramt 2 gange, og posterior bliver ramt 2 gange :)

Der er måske nogle der vil påpege at chin ups rammer pectoralis og måske lidt anterior deltoid, men det er i så lille grad det ikke er værd at nævne.

Du har fuldkommen ret i, at core træning er overvurderet. Dog vil jeg ikke give dig ret i at squat og dødløft ikke udfordrer maven - true det er primært lænden der bliver busted, men abs og obliques får sine tæsk. (Har f.eks. selv måtte opgive at lave DB rows med cheat efter en ME dag med front squat og rack pulls).

Tidligere blev der spurgt om, hvorfor jeg havde smækket 4x6 i iso øvelser. Dahlen svarede rimelig korrekt, men måske jeg bør uddybe. Intensiteten vil stige, og ofte vil jeg tro at densiteten også ville stige. Det er altså to parametre, hvor der bliver "forbedringer" hen i mod vækst. Self forsvinder TUT lidt, men folk reagerer forkert, og Dahlen har kørt højere reps før.
Det giver self ingen mening at teste 1RM i curls f.eks. - det giver ingen mening medmindre man er konkurrence løfter i en eller anden form - men der er øvelser hvor det giver mere mening.

Bogarder
Site Admin
Indlæg: 745
Tilmeldt: 31 aug 2009 19:34
Geografisk sted: 8000

Re: vudering af træningsprogram

Indlægaf Bogarder » 13 nov 2009 10:57

Rasmus LAdefoged skrev:Men deltoid komplekset bliver jo netop ikke ramt med særlig høj frekvens, anterior og medial bliver ramt 2 gange, og posterior bliver ramt 2 gange :)


Det er stort set umuligt at isolere de forskllige dele af deltoid, men det var faktisk heller ikke min pointe, mig der vrøvlede sorry.. Vi snakker stabilisatorer, ligesom core stabilisation, er rotator cuffen, udsat for stress uden en dags pause i et typisk push/pull program, men det betyder ikke at du ikke iso skulderøvelser ind.. Og her kan vi faktisk godt sammenligne ;)

Rasmus LAdefoged skrev:Du har fuldkommen ret i, at core træning er overvurderet. Dog vil jeg ikke give dig ret i at squat og dødløft ikke udfordrer maven - true det er primært lænden der bliver busted, men abs og obliques får sine tæsk. (Har f.eks. selv måtte opgive at lave DB rows med cheat efter en ME dag med front squat og rack pulls).


Tyngdepunket i frontquat er jo netop flyttet sådan at frontdelen af din core bliver primær stabilisator! Og ja selvfølgelig påvirker de, men i f.eks rackpulls er din mave altså ikke smadret 3 dage efter..

Reagerer lidt på udsagnet om at core træning på bryst dagen er direkte dumt, fordi dette ikke er sandt, da ens core ofte pøvirkes på to forskellige måder.
Om det er nødvendigt så? Nej! Men det er biceps curls osv. jo strengt taget heller ikke.. Hvis programmet var ment som et komprimeret program, ville du sagtens kunne argumentere for at droppe maveøvelserne, men når du derefter propper et sæt ekstra på disse, falder det lidt til jorden :wink:

Køber ellers din grund til 4x6 sættene, havde nok valgt at lægge dem i de store øvelser for at øge intensiteten her, men det er jo bare mig :)

Rasmus LAdefoged
Hjemmetræner
Indlæg: 224
Tilmeldt: 09 mar 2008 21:50
Geografisk sted: Ca. Skive

Re: vudering af træningsprogram

Indlægaf Rasmus LAdefoged » 13 nov 2009 12:12

Ja selvfølgelig er det et lidt radikalt udsagn at sige det er direkte dumt - men efter normale programmer vil det være dumt.

Isolering af deltoid komplekset er jeg ikk helt enig i, det anterior og lateral arbejder i øj grad sammen, men posterior hører mere til ens bagkæde. Men lad nu det ligge.

Som sagt er det godt med forandring, og jeg vil foreslå at kigge lidt på Christian Thibaudeau for inspiration til mange forskellige forslag på hvordan man ka få sleevebursting guns ;)

Bogarder
Site Admin
Indlæg: 745
Tilmeldt: 31 aug 2009 19:34
Geografisk sted: 8000

Re: vudering af træningsprogram

Indlægaf Bogarder » 13 nov 2009 21:42

Vi behøves heller ikke blive helt enige :wink: Som du nok har opdaget er der mange tilgange til sandhederne indenfor træning..

Hvis man kan argumentere for ens træningsmetoder, er meget af det hen ad vejen jo en smagsag.. Og man skal altid huske at motivation er en vigtig faktor, så hvis man bare synes det er federe at køre 6 gentagelser frem for 8, så er det måske bedre for en!

Reagerer på visse ting fordi de står i et begynderforum, ikke fordi disse nødvendigvis er forkert, men fordi man regner med de er uigennemtænkte, og derfor uhensigtsmæssige.

Tjekker ham canadieren ud, har hørt navnet, men ikke læst noget..


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 141 gæster

cron