Dato og tid er 27 nov 2020 23:59

løbetræning?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
BiggyD
Gummi-Tarzan
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

løbetræning?

Indlægaf BiggyD » 20 jan 2010 10:43

Hejsa

Jeg er begyndt på et løbeprogram hvor jeg skal kunne gå fra at løbe 100m til 5km, http://www.dourun.dk/begynd_prg.asp (slet link hvis det ikke er lovligt)

Men jeg tænker mere... nu er jeg kommet igang, men når jeg løber får jeg ondt i skinnebenet foran. Jeg ved godt det har noget med belastning at gøre, men er det noget jeg skal være varsom med? kan det udvikle sig til noget skidt?

Har aldrig løbet før - max 100m da jeg spillede am football for 7-8 år siden... men nu skal der ske noget med vægten igen!

På forhånd takker...
Start 1/4 @ 128kg, fedtprocent 31%
sidste måling 2/6 @ 124kg, fedtprocent 26,5%
26/10 @ 113,5 <-- 7/9 @ 117,4kg <-- 27/7 @ 120,8 <-- 13/7 @ 119,4 <-- 6/7 @ 121,8

Bogarder
Site Admin
Geografisk sted: 8000

Re: løbetræning?

Indlægaf Bogarder » 20 jan 2010 10:49

Skinnebensbetændelse :) Google det.. Klassisk problem.

BiggyD
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Indlægaf BiggyD » 20 jan 2010 11:31

hmm jeg har lige prøvet at læse om det og så vidt jeg kan komme frem til er det mere ved der hvor musklerne hæfter fast og ikke midt på benet som ejg har det?

Men det kan naturligvis have noet med det at gøre... Jeg har som sagt aldrig løbet før så jeg tænker det måske kan være derfor, sådan noget begynder ballade??
26/10 @ 113,5 <-- 7/9 @ 117,4kg <-- 27/7 @ 120,8 <-- 13/7 @ 119,4 <-- 6/7 @ 121,8

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Garik » 20 jan 2010 12:37

Føles det som om det er inde "bag" ved knoglen på skinnebenet?

Altså sådan som jeg ser det, kan det skyldes et par ting:

- Overanstrengelse/overbelastning: Hyppig skade hos både nybegyndere og erfarne løbere... Sådan som den løbeplan ser ud, kunne man godt fristes til at tro, at man giver den gas, når man går fra at gå til at løbe. Det er jo hele tiden intervaltræning. Pas på med ikke at løbe for hurtigt, når du har gået i 5 min.. Hellere løbere langsomt og bygge det op.

- Dårlige løbesko: Løbeskoene er alfa og omega... Få foretaget en løbetest... Det kan gøre en verden til forskel...

- Forkert løbestil: Hvis du løber forkert kan du også anstrenge benene på en forkert/akavet måde; igen, få foretaget en løbetest eller opsøg læge... Omend de nok vil sige, at skinnebensbetændelse er en skrøne :) Fik jeg i hvert fald at vide, da jeg nærmest ikke kunne gå :D

Og ellers kan anti-inflammatorisk medicin måske tage det - i tilfælde af at der virkelig er tale om en betændelsestilstand...
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

BiggyD
Gummi-Tarzan
Kontakt:

Indlægaf BiggyD » 21 jan 2010 10:39

Moberg skrev:Føles det som om det er inde "bag" ved knoglen på skinnebenet?

Altså sådan som jeg ser det, kan det skyldes et par ting:

- Overanstrengelse/overbelastning: Hyppig skade hos både nybegyndere og erfarne løbere... Sådan som den løbeplan ser ud, kunne man godt fristes til at tro, at man giver den gas, når man går fra at gå til at løbe. Det er jo hele tiden intervaltræning. Pas på med ikke at løbe for hurtigt, når du har gået i 5 min.. Hellere løbere langsomt og bygge det op.

- Dårlige løbesko: Løbeskoene er alfa og omega... Få foretaget en løbetest... Det kan gøre en verden til forskel...

- Forkert løbestil: Hvis du løber forkert kan du også anstrenge benene på en forkert/akavet måde; igen, få foretaget en løbetest eller opsøg læge... Omend de nok vil sige, at skinnebensbetændelse er en skrøne :) Fik jeg i hvert fald at vide, da jeg nærmest ikke kunne gå :D

Og ellers kan anti-inflammatorisk medicin måske tage det - i tilfælde af at der virkelig er tale om en betændelsestilstand...

smerten er mellem musklen og knoglen på "forsiden" af benet - jeg tror måske jeg skal prøve med nogle andre løbesko, jeg har jo bare mine alm. træningssko/løbesko.

Når jeg løber er det med 10,0km/t og jeg går med 6,0km/t - jeg er 193 så har også lidt semi lange ben :) men prøvede at sætte det til 9,0km/t og det virkede en smule langsomt. Men det er ikke sådan at jeg løber stærkt det er niveauet over lunde :) hehe

Takker for input... vil overveje skoene... men høre gerne andre inputs! :)

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Garik » 21 jan 2010 13:52

Ahh... Jeg troede du løb udenfor... Men så vil jeg lige tilføje, at jeg, personligt, synes, løbebånd belaster benene på en meget ubehagelig måde - kan jo være det? Løber af princip aldrig på løbebånd :)
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 21 jan 2010 14:55

Moberg skrev:Ahh... Jeg troede du løb udenfor... Men så vil jeg lige tilføje, at jeg, personligt, synes, løbebånd belaster benene på en meget ubehagelig måde - kan jo være det? Løber af princip aldrig på løbebånd :)

Ikke for at være på tværs, men jeg er lodret uenig :P
Jeg døjer lidt med mine knæ, og dér er løbebånd meget mere behageligt end udendørs 8)
Board moderator

Bogarder
Site Admin

Indlægaf Bogarder » 21 jan 2010 15:41

Storfod skrev:
Moberg skrev:Ahh... Jeg troede du løb udenfor... Men så vil jeg lige tilføje, at jeg, personligt, synes, løbebånd belaster benene på en meget ubehagelig måde - kan jo være det? Løber af princip aldrig på løbebånd :)

Ikke for at være på tværs, men jeg er lodret uenig :P
Jeg døjer lidt med mine knæ, og dér er løbebånd meget mere behageligt end udendørs 8)

Afhænger meget af personen.. Og ikke mindst kvaliteten af de løbebånd der løbes på ;)

LRohrP
Barbell-Baron

Indlægaf LRohrP » 21 jan 2010 17:39

Topic starter:

Da jeg gik på efterskole sidste år, fik vi at vide af vores gymnastik træner. At man får skinnebensbetændelse, hvis man får kulde til skinnebenene.
Og det føles som knubber, hvis man kører en finger ned over skinne benet.
så det er da en ting du kan teste :)
helbredelse = hvis du går med fodboldstrømper, skisokker, benvarmere eller bruger tigerbalsam. til at varme dine skinneben .. :)

håber det kan hjælpe lidt .. har selv haft det, og det hjalp med skisokker :)
Licensløfter i VSS

-> Min log viewtopic.php?f=6&t=22965

-Kig i artiklerne, før du spørger :)

Brugeravatar
Daddy Cool
ADMIN

Indlægaf Daddy Cool » 21 jan 2010 17:59

LRohrP skrev:Topic starter:

Da jeg gik på efterskole sidste år, fik vi at vide af vores gymnastik træner. At man får skinnebensbetændelse, hvis man får kulde til skinnebenene.
helbredelse = hvis du går med fodboldstrømper, skisokker, benvarmere eller bruger tigerbalsam. til at varme dine skinneben .. :)

Er det ikke begrænset med kulde man får på et indendørs løbebånd? :wink:
Billede
"There can be only one,"

"Stay teight"

www.facebook.com/getbig.dk

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 21 jan 2010 18:04

Daddy Cool skrev:
LRohrP skrev:Topic starter:

Er det ikke begrænset med kulde man får på et indendørs løbebånd? :wink:

Kan være den står i et kølerum :-"
Board moderator

LRohrP
Barbell-Baron

Indlægaf LRohrP » 21 jan 2010 20:23

Hvor har topic starter skrevet, at han løber på løbebånd ? :)

det kan jo være han løber udenfor, her om vinteren :)
Licensløfter i VSS

Bogarder
Site Admin

Indlægaf Bogarder » 21 jan 2010 23:07

LRohrP skrev:Hvor har topic starter skrevet, at han løber på løbebånd ? :)

det kan jo være han løber udenfor, her om vinteren :)

Kulde skulle ikke være en af hovedårsagerne til skinnebensbetændelse ,) er ked af at skuffe din læge. At varme indlæg kan være en stor hjælp forebyggende, er så en hel anden sag.

LRohrP
Barbell-Baron

Indlægaf LRohrP » 22 jan 2010 08:06

Okay. Det fik vi bare at vide af vores gymnastik træner :)
Licensløfter i VSS

Bogarder
Site Admin

Indlægaf Bogarder » 22 jan 2010 08:13

LRohrP skrev:Okay. Det fik vi bare at vide af vores gymnastik træner :)

Mente også lærer :badgrin:

Men som sagt ikke noget dårligt råd alligevel..

Tilbage til "Begynder forum"