Dato og tid er 05 apr 2020 01:02

Hvilken slags træning? Må man træne efter thaiboksning?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Nikolaj C.
Newb

Hvilken slags træning? Må man træne efter thaiboksning?

Indlægaf Nikolaj C. » 16 maj 2010 20:54

Hejsa.

Jeg er begyndt at gå ekstremt meget op i kampsport, og hvordan kroppen og dens muskler virker.

Jeg har lige et par "amatør" spørgsmål, som jeg håber i gider hjælpe med.
Hvis man f.eks. skal have en krop, som de har i Never back down hvordan skal man så træne? Styrketræning, eller bodybuilding?

Hvis jeg træner 3 split program, mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag, gør det så noget at jeg samtidig tager til thaiboksning mandag, tirsdag, torsdag, og fredag? Jeg har nemlig hørt, at det er rimelig vigtigt at give sine muskler ro, men hvad mener man helt nøjagtig med ro?

Jeg har også hørt, at man får rent ud sagt, dårligere kondi af at træne med vægte, fordi du kun har pulsen oppe en lille smule, eller i kort tid, pga. pauserne mellem sættene? passer det?

Mange tak på forhånd! :)

XxEliteXx
Kagearm

Re: Hvilken slags træning? Må man træne efter thaiboksning?

Indlægaf XxEliteXx » 18 maj 2010 19:52

Nikolaj C. skrev:Hejsa.

Jeg er begyndt at gå ekstremt meget op i kampsport, og hvordan kroppen og dens muskler virker.

Jeg har lige et par "amatør" spørgsmål, som jeg håber i gider hjælpe med.
Hvis man f.eks. skal have en krop, som de har i Never back down hvordan skal man så træne? Styrketræning, eller bodybuilding?

Hvis jeg træner 3 split program, mandag, tirsdag, onsdag, torsdag og fredag, gør det så noget at jeg samtidig tager til thaiboksning mandag, tirsdag, torsdag, og fredag? Jeg har nemlig hørt, at det er rimelig vigtigt at give sine muskler ro, men hvad mener man helt nøjagtig med ro?

Jeg har også hørt, at man får rent ud sagt, dårligere kondi af at træne med vægte, fordi du kun har pulsen oppe en lille smule, eller i kort tid, pga. pauserne mellem sættene? passer det?

Mange tak på forhånd! :)

Hej Nikolaj
Jeg forstår ikke helt, altså egentlig kommer det ikke mig noget ved, men jeg spørger bare.. Hvorfor er det du vil have en ''krop'' som en film stjerne har ? :D
Tro mig det er bare skuespil ;)
Hvis du vil være god til Kampsport .. så se på de store ''kæmper'' Som chuck liddell, eller Mauricio Rua..
Eller Taibokseren selv Tony Jaa.. eller Rashad evans.. Osv osv jeg kan blive ved hele dagen.. Min pointe er.. at en ''Fighter ikke behøver en ''flot'' krop for at vinde en kamp.
Har selv 12 år erfaring med Kickboxing og 5år erfaring med MMA

- Haha det er lort som folk siger ;D havde også hørt at det skulle gør ens krop ''stiv'' og mindske smedigheden.. men det er alt løgn..
Det eneste der ikke rigtig dur er at.. Hvis du både bodybuilder og Thaibokser.. og hvis du ikke æder nok vokser du ikke.. men taber dig derimod.. Så Hvis du selv ved at du kan æde nok, så kan du rolig træne begge dele ;)

Ps. Er du en Let vægt Thaibokser eller Heavy weight?

- XxEliteXx

Brugeravatar
Noceo
Expert
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Indlægaf Noceo » 18 maj 2010 20:05

Vil gerne pointere endnu engang at du alt andet end lige ikke kan gøre noget som får dig i dårligere kondi. Det er det man ikke gør der er problemet...

En ting du dog nok ska sætte dig lidt ind i er Rate of force development (RFD), eller kort sagt, hvor hurtigt muskler kan udvikle kraft.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Ham den fede
Diskopumper
Geografisk sted: Birkerød - Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 20 maj 2010 22:30

Og husk, at hvis du vil slå og sparke hårdt, er det oftest antagonisterne der er flaskehalsen! Med andre ord, vil du slå hårdt skal du træne meget ryg. Vil du sparke hårdt skal du træne meget baglår!

XxEliteXx
Kagearm

Indlægaf XxEliteXx » 21 maj 2010 21:43

Ham den fede skrev:Og husk, at hvis du vil slå og sparke hårdt, er det oftest antagonisterne der er flaskehalsen! Med andre ord, vil du slå hårdt skal du træne meget ryg. Vil du sparke hårdt skal du træne meget baglår!

hahaha neej man ;D
Det er noget folk tror ;D
Den eneste måde at sparke hårdt på er ,, Smedighed, teknik,, og masser af øvelser ;D
Det samme med slag.. For at få hård slag skal du øve dig rigtig meget.. ( på en bokse pude eller sådan noget ) men teknikken er det vigtigeste. .
Når det kommer til kampsport er størrelse ingenting ;) teknikken tager over i stedet;)

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 22 maj 2010 23:32

Aha... Har du lyst til at forklare hvordan "teknik" får benet til at bevæge sig? Eller armen? Er udmærket godt klar over, at teknik er vigtig for at opnå fuld kraft med god form og hurtighed, har selv trænet kampsport i 14 år.
Det handler ganske simpelt om, at musklen bevæger (eksempelvis) knæleddet. Den ENESTE måde at øge den optimale kraft i et spark, er ved en styrkeforøgning i muskulaturen omkring knæet. (Her isoleret i strækket af knæleddet, jeg er godt klar over, at såvel hofte som rotation har meget at sige) Fakta er, at quadriceps kun bevæger sig med en kraft i slutfasen, som nervesystemet vurderer, at haserne kan bremse, før benet bliver revet over. Så hvis dine quadriceps er stærke, men dine haser er svage, bremser nervesystemet din bevægelse. Ellers kan du hygge dig med en fibersprægning. Se bla. på fodboldspillere. En fibersprængning i haserne er en af de mest hyppige skader, på trods af netop denne muskulaturs tilsyneladende ligegyldige rolle i et spark. Det er simpelthen fordi en svag baglårsmuskulatur har stået overfor en stærk quadriceps som ganske enkelt har revet haserne over. DERFOR skal man træne meget haser, hvis man ønsker et stærkt spark. Og ja, teknik er pisse vigtigt. Selvfølgelig.

XxEliteXx
Kagearm

Indlægaf XxEliteXx » 23 maj 2010 00:36

Ham den fede skrev:Aha... Har du lyst til at forklare hvordan "teknik" får benet til at bevæge sig? Eller armen? Er udmærket godt klar over, at teknik er vigtig for at opnå fuld kraft med god form og hurtighed, har selv trænet kampsport i 14 år.
Det handler ganske simpelt om, at musklen bevæger (eksempelvis) knæleddet. Den ENESTE måde at øge den optimale kraft i et spark, er ved en styrkeforøgning i muskulaturen omkring knæet. (Her isoleret i strækket af knæleddet, jeg er godt klar over, at såvel hofte som rotation har meget at sige) Fakta er, at quadriceps kun bevæger sig med en kraft i slutfasen, som nervesystemet vurderer, at haserne kan bremse, før benet bliver revet over. Så hvis dine quadriceps er stærke, men dine haser er svage, bremser nervesystemet din bevægelse. Ellers kan du hygge dig med en fibersprægning. Se bla. på fodboldspillere. En fibersprængning i haserne er en af de mest hyppige skader, på trods af netop denne muskulaturs tilsyneladende ligegyldige rolle i et spark. Det er simpelthen fordi en svag baglårsmuskulatur har stået overfor en stærk quadriceps som ganske enkelt har revet haserne over. DERFOR skal man træne meget haser, hvis man ønsker et stærkt spark. Og ja, teknik er pisse vigtigt. Selvfølgelig.

Prøv at hør min ven..
Jeg sagde ikke at du bruger teknik til at bevæge dine arme ;D
selvfølgelig er det muskler ;D
Meeen.. størrelse er ikke vigtigt.. Altså.. jeg vil vædde på at jeg nok kan sparke 3 gange så hårdt som Jay cutler ? ( han har nogle kraftige hamstrings )
Pointen med kampsport er jo netop at udfør rigtig teknik sådan at du kan slå nogen der er større end dig selv.. Tager vi Bruce Lee som et eksempel.. Han var ikke så stor.. Men han side kick siges at være ligeså kraftig som at blive ramt af en bil ;)
Size doesn't matter ;)

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 23 maj 2010 00:58

Det er simpelthen tåbeligt at sidde og sige, at en større muskel ikke kan udvikle mere kraft. :roll: Teknik er nødvendigt for at benytte sin kraft fuldt ud, men tar du selve styrken kombineret med RFD, så nej. Det kan godt være, at du ved meget om kampsportsteknik, men du kan simpelthen ikke argumentere dig udenom, at kraften i bund og grund skal findes i musklen. Og ro på med hvad du hører om typer som Bruce Lee... At han skulle have et stærkt sidekick er underligt, i og med han dyrkede WingChun i alle årene indtil hans gennembrud i filmindustrien, hvorefter han tillagde sig sin pumblikums-elskede, teatralske stilart med bla. sidekick og flyvende cirkelspark. Større muskel = Større kraft i bevægelsen. Period.

Brugeravatar
Jonas R
Barbell-Baron

Indlægaf Jonas R » 23 maj 2010 08:52

XxEliteXx skrev:Tager vi Bruce Lee som et eksempel.. Han var ikke så stor.. Men han side kick siges at være ligeså kraftig som at blive ramt af en bil ;)
Size doesn't matter ;)

men havde han haft endnu større muskler havde det været som at blive ramt af en lastbil. size matters.
hvis to personer har perfekt teknik, men den ene er mere muskuløs end den anden, hvem sparker så hårdest? ja.
Stats:
Højde ~184 cm
Vægt ~97 kg

Bænkpres - 1x115 kg
Squat - 1x145 kg
Dødløft - 1x175 kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=25007

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 23 maj 2010 10:17

bare lige lidt hurtig fysik.
Hvis et spark fra bruce lee føles som at blive ramt af en bil. Så vil bruce lee mærke den samme kraft i sit ben med mindre han sparker den anden fyr væk. Det lyder da for åndsvagt.

don gottlieb
Newb

Indlægaf don gottlieb » 23 maj 2010 13:17

bruce lee dyrkede ik kun wing chun og hans side kicks var lede efter de dokumentarer jeg har set. manden øvede jo også 14 timer i døgnet.

Nikolaj C.
Newb

Indlægaf Nikolaj C. » 25 maj 2010 14:50

I må meget undskylde jeg ikke har svaret, men troede ikke nogen kunne svare, da tråden efterhånden blev gammel!

Mange tak for alle jeres svar.

Ja, jeg vil gerne se ud som nogle af de der filmstjerner, men er dette ikke muligt eller?

Jeg vil sådan set bare gerne være flot og ripped, og have den bedste krop til at forsvare mig selv men jeg ved ikke hvordan jeg skal træne for det? Jeg har på fornemmelsen at det er eksplosive og hurtige muskler jeg skal have til det, ligesom Muay thai!

Ramt af en biler - kunne ikke lade være med at grine, det jo for sindssygt! :D

XxEliteXx
Kagearm

Indlægaf XxEliteXx » 26 maj 2010 08:44

Nikolaj C. skrev:I må meget undskylde jeg ikke har svaret, men troede ikke nogen kunne svare, da tråden efterhånden blev gammel!

Mange tak for alle jeres svar.

Ja, jeg vil gerne se ud som nogle af de der filmstjerner, men er dette ikke muligt eller?

Jeg vil sådan set bare gerne være flot og ripped, og have den bedste krop til at forsvare mig selv men jeg ved ikke hvordan jeg skal træne for det? Jeg har på fornemmelsen at det er eksplosive og hurtige muskler jeg skal have til det, ligesom Muay thai!

Ramt af en biler - kunne ikke lade være med at grine, det jo for sindssygt! :D

Tråden bliver ikke for gammel :D
- Tjo det er muligt.. Men jeg kan stadig ikke se mening med ''never backdown'' kampsport og flot krop :D
Tror lidt det er individuelt.. Jeg synes personligt det ser bedst ud med en del masse på kroppen.. Hvor nogle synes det ser bedst ud hvis man er slank og rippet.. ( små arme og lidt af et flad bryst ) - Latterligt :P

Det med bruce Lee er rigtigt.. Så en dokumentar om det ;)
jeg vil anbefale at gå ind og finde et begynder program og kør det :D

Brugeravatar
Jonas R
Barbell-Baron

Indlægaf Jonas R » 26 maj 2010 10:37

Synes også tråden kørte ret meget af sporet :b

Men der er intet i vejen med at ville ligne filmstjerner.. Det eneste du skal gøre er at træne som de fleste andre og stoppe halvvejs. du går jo ikke fra splejs til arnold på en uge, så du skal bare igang med god kost og hård træning :)
Jeg kan godt forstå du vil have muskler der kan bruges til noget, så derfor vil jeg anbefale dig at træne efter styrke frem for masse, og have en masse eksplosiv træning.. læs evt. denne artikel: http://www.getbig.dk/article.php?id=125 ... _superhelt

find nogle programmer - eller lav dit eget hvis du kan - som bygger på DE og ME dage. bare et 2split eller noget?

Det er meget vigtigt at give musklerne ro, da det er i restitutionsperioden de vokser. samtidig med thaiboksning bliver det dog svært helt at undgå at træne samme muskel flere dage i træk, men der er også forskel på styrketræning og kampsport.. personligt træner jeg boksning 2 dage i ugen og styrketræning 3 dage i ugen, hvor min boksning ligger samme dag som min styrketræning. dermed får musklerne en hel dag at slappe af i før det går løs igen :) På samme måde kan du træne efter et 2 split hvor du træner mandag, tirsdag, torsdag og fredag tidligere på dagen og går til thaiboksning bagefter. styrketræningsmæssigt vil du få nok restitution, og selvom jeg ikke ved hvor vildt i går til den til thaiboksning, så er det vel også mest udholdenhed og kondition der fokuseres på? hvis du så holder weekenden fri får du ladet helt op til at starte mandag igen :)
Stats:
Højde ~184 cm
Vægt ~97 kg

Bænkpres - 1x115 kg
Squat - 1x145 kg
Dødløft - 1x175 kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=25007

Nikolaj C.
Newb

Indlægaf Nikolaj C. » 27 maj 2010 10:39

Det for vildt at kunne sparke så hårdt. Ja, jeg giver ret i det ser federe ud med en del masse, men der er mange tøser der synes det kan blive for meget, så det vil jeg gerne holde mig lidt fra!!

- Jeg siger mange mange tak for en masse utroligt gode svar, det var sgu virkelig noget man kunne bruge til noget!

- Vi ses. :D

Tilbage til "Begynder forum"