Dato og tid er 17 apr 2021 06:44

Nybegynder

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
laerkholm
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23 maj 2010 21:49

Nybegynder

Indlægaf laerkholm » 23 maj 2010 22:06

Hey
Så er her endnu en tænker i sikkert. Og ja, håber i kan hjælpe mig lidt på vej, med forskellige spørgsmål til træning. Har læst de forskellige introartikler til træning, men har dog stadig et par spørgsmål.

Først lidt om mig
Jeg er en fyr på 21 år, 190 cm, 75 kg ca. Spinkel/normal af bygning

Jeg tænker jeg vil begynde at træne for at opnå lidt større muskelmasse, samt få mere energi.

Jeg tænker jeg vil udmunde min træning i svømning, "krydret" med løb og håndvægte herhjemme. Jeg cykler ca. 20 min hver dag frem og tilbage fra studie, derudover håber jeg på en 4-5 svømmetræninger og 1-2 løb samt 1-2 træning med håndvægte, armbøjninger mv. hvad der kan laves hjemme. Men
- Vil svømmetræning virke godt til muskelopbygning, eller skal man lave koncentreret vægttræning?

Først vil jeg høre hvor tit jeg kan tillade at træne i opstarten, med svømning. Kan jeg træne hver dag? Tænker jeg kan træne 6-7 gange om ugen i starten (med svømning) hvor senere hen skal træne mindre måske 4 gange om ugen? Så kort:
- Hvor lang tids restitution skal man have mellem træningspas?

Jeg tænker desuden jeg vil tage lidt kosttilskud (efter træning og før man skal sove måske), i form af proteinpulver eller proteinbar. Overvejer både at have valle og kreatin pulver, eller er det unødvendigt? Det jeg dog er i tvivl om er hvor meget protein der er i et normalt "sundt" måltid. Jeg har læst mig til at man skal ca. gå efter 1.8g protein pr. kg kropsvægt fordelt over hele dagen.
Men hvis man laver en omgang kød med noget kartofler og bønner, hvor meget protein indeholder sådan et måltid? (Hvis man overhoved kan udtale sig om det) Så kort:
- Hvor meget protein (evt. i %) er der ca. i et sundt måltid?
- Hvor essentielt er 6 måltid om dagen?

Jeg takker på forhånd mange gange!

Brugeravatar
Noceo
Expert
Indlæg: 2549
Tilmeldt: 24 feb 2004 21:19
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Re: Nybegynder

Indlægaf Noceo » 24 maj 2010 09:20

Hmm, det var en farlig masse spørgsmål, og mange af dem afhænger af så mange faktorer at det er nærmest umuligt at give et præcist svar. Men jeg prøver alligevel et par guidelines.

Hvad skal jeg træne?
Noget simpelt først og fremmest. I starten handler det meget om at "vænne" sig til træningen. Fundamenttræning for begyndere(af Thomas Jadg) er en god artikel at læse igennem i den sammenhæng. Husk det bare er inspiration, du behøver ikke at følge hans programmer slavisk.

Hvor tit skal jeg så træne det?
3 Gange om ugen til en start er nok meget passende. Så er der også plads til lidt restitution.

Hvad så med mit svømning?
Svømning (og andet cardio) har ikke meget at gøre med vægt træning og derfor kan man også uden de større problemer se det som to forskellige ting. Du kan altså sagtens svømme på de dage du ikke løfter vægte (og sådan set også på de dage du gør), uden at det får nogen større indflydelse.

Så svømning har intet at gøre med vægttræning? Men hvordan træner jeg så bedst for muskelvækst?
Igen kig i TJ's artikel. Mht. udstyr så kan du sagtens komme godt igang med lidt simpelt udstyr, men i det lange løb vil du med fordel kunne kigge efter et center, eller skaffe dig noget mere udstyr selv.

Jamen et center er dyrt?
Ja, men nogle studieinstitutioner har træningslokaler, de er oftest billigere. Det kan også være værd at undersøge hvilket vægtløftningsklubber der er i nærheden, da ofte tilbyder gode faciliteter til næsten ingen penge.


Fortsættes...
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Brugeravatar
Noceo
Expert
Indlæg: 2549
Tilmeldt: 24 feb 2004 21:19
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Re: Nybegynder

Indlægaf Noceo » 24 maj 2010 09:27

Vi fortsætter med kosten...

Hvad skal jeg spise for at vokse?
Det korte svar er: Alt, og meget af det!
Eller lidt mere præcist så en god varieret kost med masser af protein (uden at overdrive), samt tilstrækkelig med vitaminer, mineraler og naturligvis også kalorier nok.

Hvad er rigeligt protein og hvor finder jeg det?
Kød er den mest åbenlyse kilde. Kød indeholder ca. 20% protein, stort set uanset hvilket type kød. Du kan selv tjekke og kigge på hvor det ellers findes.
Mht. hvor meget du skal have, så er der forskellige meninger. Men ca. 2g pr. kg. kropsvægt er der nok ikke så mange der er helt uenige i. Del det ud over dagen i portioner af 30-40g.
Hvis du finder der svært at få nok igennem kosten, så kan du supplere med kosttilskud i form af proteinpulver.

Hvad så med fedt og kulhydrater?
Det er primært kalorier, men ikke udelukkende. Men spis varieret og så får du formentlig ingen problemer på dette område.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Storfod
Hercules
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 02 jan 2008 23:09
Geografisk sted: 5854 Gislev

Re: Nybegynder

Indlægaf Storfod » 24 maj 2010 12:08

Noceo skrev:
Hvad så med mit svømning?
Svømning (og andet cardio) har ikke meget at gøre med vægt træning og derfor kan man også uden de større problemer se det som to forskellige ting. Du kan altså sagtens svømme på de dage du ikke løfter vægte (og sådan set også på de dage du gør), uden at det får nogen større indflydelse.



Bare lige husk på at jo mere cardio/motion man dyrker ved siden af,
desto flere kalorier skal man indtage for at vokse :wink:
Board moderator


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster

cron