Dato og tid er 17 apr 2021 05:28

Træning efter skade

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Lentz
Expert
Indlæg: 2134
Tilmeldt: 23 jan 2010 09:37

Træning efter skade

Indlægaf Lentz » 25 maj 2010 08:32

Hej alle Bodybuildere, og styrketrænere :D

Jeg har haft brækket kraveben, og det er nu lidt over 3 måneder siden jeg blev opereret og 4 måneder siden det brækket, så det er ved at være på tide jeg snart skal op og træne igen ! :)

Jeg har haft 4-5 måneders erfaring, med ret god progression og fået en del ros over min teknik, og løft.

Så mit spørgsmål er nu hvor jeg ikke har trænet i ca. 4måneder, om jeg bør starte med TJ's Fundament program?
Jeg havde ellers haft AHT fullbody programmet i tankerne, men tror det vil blive lidt for tunge vægte at starte ud med, men ville lige høre jeres mening.

Smid lidt guldkorn ud ! :D
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199

Brugeravatar
Noceo
Expert
Indlæg: 2549
Tilmeldt: 24 feb 2004 21:19
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Re: Træning efter skade

Indlægaf Noceo » 25 maj 2010 09:44

Nu ved jeg ikke hvad lægerne har sagt mht. træning (selvom 4 mdr. burde være tid nok til at tingene er vokset sammen), men du skal selvfølgelig først og fremmest lytte til dem.

Derudover så er fundament træning nok en meget fin idé. Du behøver ikke nødvendigvis følge TJ's 100% men idéen med et fullbody uden at løfte alt for tungt er nok meget fornuftig.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Lentz
Expert
Indlæg: 2134
Tilmeldt: 23 jan 2010 09:37

Re: Træning efter skade

Indlægaf Lentz » 25 maj 2010 09:49

Noceo skrev:Nu ved jeg ikke hvad lægerne har sagt mht. træning (selvom 4 mdr. burde være tid nok til at tingene er vokset sammen), men du skal selvfølgelig først og fremmest lytte til dem.

Derudover så er fundament træning nok en meget fin idé. Du behøver ikke nødvendigvis følge TJ's 100% men idéen med et fullbody uden at løfte alt for tungt er nok meget fornuftig.


Tænkte jeg godt, tak for det ! :D

Men vil Frontsquat ikke være lidt hårdt mod mit kraveben, da vægten basalt set ligger der på ? :)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199

Brugeravatar
Noceo
Expert
Indlæg: 2549
Tilmeldt: 24 feb 2004 21:19
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Re: Træning efter skade

Indlægaf Noceo » 25 maj 2010 16:21

Da kravebenet reelt er den eneste faste kontakt (kontakt gennem knogler) fra armen til brystkassen kan du i mange tiltælde godt risikere at det bliver forholdvis hårdt belastet. Jeg tror dog ikke nødvendigvis front squat er specielt slem i den sammenhæng, såfremt du placere stangen rigtigt.
Men start forsigtigt i alle øvelser der belaster kravebenet og spørg evt. lægen om råd hvis du er i tvivl.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Lentz
Expert
Indlæg: 2134
Tilmeldt: 23 jan 2010 09:37

Re: Træning efter skade

Indlægaf Lentz » 25 maj 2010 21:48

Noceo skrev:Da kravebenet reelt er den eneste faste kontakt (kontakt gennem knogler) fra armen til brystkassen kan du i mange tiltælde godt risikere at det bliver forholdvis hårdt belastet. Jeg tror dog ikke nødvendigvis front squat er specielt slem i den sammenhæng, såfremt du placere stangen rigtigt.
Men start forsigtigt i alle øvelser der belaster kravebenet og spørg evt. lægen om råd hvis du er i tvivl.


I Will do ! :)

Men en knogle kan jo ikke genoptrænes som en muskel, den skal jo have ro til at heele sig og blive klar til kamp igen, så er det ikke "Enden eller" om man kan starte med sin træning?
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199

Brugeravatar
Noceo
Expert
Indlæg: 2549
Tilmeldt: 24 feb 2004 21:19
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Re: Træning efter skade

Indlægaf Noceo » 26 maj 2010 07:43

Lentz skrev:
Noceo skrev:Da kravebenet reelt er den eneste faste kontakt (kontakt gennem knogler) fra armen til brystkassen kan du i mange tiltælde godt risikere at det bliver forholdvis hårdt belastet. Jeg tror dog ikke nødvendigvis front squat er specielt slem i den sammenhæng, såfremt du placere stangen rigtigt.
Men start forsigtigt i alle øvelser der belaster kravebenet og spørg evt. lægen om råd hvis du er i tvivl.


I Will do ! :)

Men en knogle kan jo ikke genoptrænes som en muskel, den skal jo have ro til at heele sig og blive klar til kamp igen, så er det ikke "Enden eller" om man kan starte med sin træning?


En knogle reagerer ikke nødvendigvis negativt på stress, men det er klart at den ikke skal overbelastes, både sådan helt generelt og mht. skader. Så helt enten/eller vil jeg ikke mene det er.
Desuden plejer man at sige 6-8 uger (så vidt jeg husker) for knoglevæv at vokse sammen. Du er ude omkring 12 (siden operationen), så tingene burde efterhånden være på plads. Men derfor kan man jo stadig godt være forsigtig i starten.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Lentz
Expert
Indlæg: 2134
Tilmeldt: 23 jan 2010 09:37

Re: Træning efter skade

Indlægaf Lentz » 26 maj 2010 08:05

Noceo skrev:
Lentz skrev:
Noceo skrev:Da kravebenet reelt er den eneste faste kontakt (kontakt gennem knogler) fra armen til brystkassen kan du i mange tiltælde godt risikere at det bliver forholdvis hårdt belastet. Jeg tror dog ikke nødvendigvis front squat er specielt slem i den sammenhæng, såfremt du placere stangen rigtigt.
Men start forsigtigt i alle øvelser der belaster kravebenet og spørg evt. lægen om råd hvis du er i tvivl.


I Will do ! :)

Men en knogle kan jo ikke genoptrænes som en muskel, den skal jo have ro til at heele sig og blive klar til kamp igen, så er det ikke "Enden eller" om man kan starte med sin træning?


En knogle reagerer ikke nødvendigvis negativt på stress, men det er klart at den ikke skal overbelastes, både sådan helt generelt og mht. skader. Så helt enten/eller vil jeg ikke mene det er.
Desuden plejer man at sige 6-8 uger (så vidt jeg husker) for knoglevæv at vokse sammen. Du er ude omkring 12 (siden operationen), så tingene burde efterhånden være på plads. Men derfor kan man jo stadig godt være forsigtig i starten.


Det er rigtigt man siger 6-8uger før den har sat sig sammen, (det skal siges at min knogle var brækket HELT over, så de stod til hver sin side).

Men man siger der går fra 6-12måneder før den er groet 100% sammen helt ind i marvet..
Men skal så også siges jeg har stadig den plade inde,der skulle holde min skulder, og det føles som om den skubber sig ud, og ser også sådan ud, så jeg har været ret urolig for at starte igen :s

Men tusind tak for hjælpen, glad for god response ;)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199

Brugeravatar
Noceo
Expert
Indlæg: 2549
Tilmeldt: 24 feb 2004 21:19
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Re: Træning efter skade

Indlægaf Noceo » 26 maj 2010 20:43

Så lidt...

Og jeg er desværre ikke fraktur ekspert, kender kun lige de mest basale ting :)
Også derfor jeg et par gange har anbefalet at du spørger læge (evt. kirurgen) hvor meget det kan holde til. Men god fornøjelse med hvad end du kommer igang med.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Brugeravatar
Jonas R
Barbell-Baron
Indlæg: 588
Tilmeldt: 27 nov 2009 20:50

Re: Træning efter skade

Indlægaf Jonas R » 26 maj 2010 20:50

rent styrkemæssigt vil det også være bedst at starte ud med et fullbody, da AHT har ret tunge vægte, og efter 4 uger uden træning er dine max løft ikke hvad de har været.. så det skal også lige genoptrænes :)
Stats:
Højde ~184 cm
Vægt ~97 kg

Bænkpres - 1x115 kg
Squat - 1x145 kg
Dødløft - 1x175 kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=25007

Lentz
Expert
Indlæg: 2134
Tilmeldt: 23 jan 2010 09:37

Re: Træning efter skade

Indlægaf Lentz » 27 maj 2010 15:19

Jonas R skrev:rent styrkemæssigt vil det også være bedst at starte ud med et fullbody, da AHT har ret tunge vægte, og efter 4 uger uden træning er dine max løft ikke hvad de har været.. så det skal også lige genoptrænes :)


Det har du så sandelig ret i, tænkte også at efter som mine løft er blevet væsentligt sænket, så ville den ikke give samme profit :)
Men AHT er også fullbody hvis det er 10x3 du køre ;)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster

cron