Dato og tid er 17 apr 2021 06:12

kan man taber sig og gaine muskler hvis man er overvægtig?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
madgelo

kan man taber sig og gaine muskler hvis man er overvægtig?

Indlægaf madgelo » 29 maj 2010 17:08

Hej,

Jeg tog 30+ kg på i løbet af vinter bla. fordi jeg hold op med at træne og ikke passede på hvad jeg spiste. nu vejer jeg omkring 125-130 kg ( jeg er 1.9m)
:( :( :( :( :(

Jeg har hørt at man ikke kan både tabe sig og gainer muskler, passer det også hvis man er meget overvægtig?
Jeg har fået købt noget proteinpulve og begydt at træne igen ca. 3-4 gange om ugen.
kan man få større muskler med kcal underskud hvis man har masser af fedt at tag af.

mange tak

O.

Snowblind
Kagearm
Geografisk sted: Vejle

Re: kan man taber sig og gaine muskler hvis man er overvægtig?

Indlægaf Snowblind » 29 maj 2010 17:23

I teorien kan man ikke samtidig være i kalorieunderskud, og øge muskelmasse, da kroppen altid vil prioritere således:
1: Livsnødvendige funktioner, varme, fordøjelse osv.
2: Restitution
3: Belastningskompensering, eller gain i muskelstørrelse.

Dog vil man sagtens kunne have perioder hvor man er i overskud, og i underskud, og i overskudsperioden vil din krop have mulighed for at gaine muskler.

Jeg tabte selv 17 kg sidste sommer, i løbet af en periode på 4 måneder, hvor jeg samtidig havde stor fremgang i min styrketræning.
Bænkpres: 146 kg
Squat: 152 kg
Dødløft: 204 kg
"Anatomi, is destiny"

Brugeravatar
Noceo
Expert
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Indlægaf Noceo » 30 maj 2010 10:45

Man kunne måske forestille sig at kroppen, såfremt du får protein nok, vil være istand til at bruge energi fra fedtforbrædning til proteinsyntesen. Det er dog kun en teori, som jeg endnu ikke har været i stand til at finde noget dokumentation omkring. Hverken be- eller afkræftende.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

Ham den fede
Diskopumper
Geografisk sted: Birkerød - Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 30 maj 2010 21:28

Men energien fra forbrændingsprocesserne går jo til det arbejde man udfører... Igen, input = output, så tror mere på idéen med overskudsperioder i et generelt cut-indtag. Men det kræver fa'me en stram kostplan - hvis det overhovedet er praktisk muligt. :b

madgelo

Indlægaf madgelo » 30 maj 2010 21:33

mange tak for jeres hjælp

tror bare jeg prøver at tabe sig til mit optimale vægt først

kører ca 3000 kcal/dag i underskud lige pt,, håber at træning 3-4 gange om ugen og protein tilskud er not til at holde forbrænding oppe imens, så må jeg jo bygge muskler bagefter.

DanishViking
Newb

Indlægaf DanishViking » 31 maj 2010 08:46

Hey medgelo!

ja det er i høj grad muligt. det er ikke nødvendigt først at tabe sig, og derefter tage på muskler. hvis du træner effektivt, spiser sundt og med mange proteiner, har en lille kalorieunderskud, får din søvn, så vil du alt andet lige over en 6 måneders periode tabe dig samtidig med du får en større muskelmasse

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 31 maj 2010 09:20

Danisj Viking, hvordan kan du være så sikker på det...? Rent fysiologisk gir det jo ikke mening... Med 300kcal underskud i løbet af hele dagen kan man vel godt antage, at eventuelle overskudsperioder ville være meget begrænsede, så hvor er det du ville få den energi hypertrofien kræver fra? For ikke at nævne de nødvendige aminosyrekæder? Jeg siger stadig no-go. Det kan godt være du ikke er meget for bulk/cut-idéen, men man kan altså ikke bygge muskler af ingenting..

Lentz
Expert

Indlægaf Lentz » 31 maj 2010 09:27

Ham den fede skrev:Danisj Viking, hvordan kan du være så sikker på det...? Rent fysiologisk gir det jo ikke mening... Med 300kcal underskud i løbet af hele dagen kan man vel godt antage, at eventuelle overskudsperioder ville være meget begrænsede, så hvor er det du ville få den energi hypertrofien kræver fra? For ikke at nævne de nødvendige aminosyrekæder? Jeg siger stadig no-go. Det kan godt være du ikke er meget for bulk/cut-idéen, men man kan altså ikke bygge muskler af ingenting..

Det med at du ikke kan cutte og bygge muskler samtidig, er altså rent teoretisk, i virkeligheden virker det ikke nødvendigvis sådan.
Selvfølgelig vil du få mest hypertrofi ved at bulke, det er vi enige i, MEN

Du har f.eks. nogle facer på dagen hvor du lige har indtaget mad, og der kan din krop godt nå at udnytte de proteiner der ligger i maden, inden, den for det forbrændt.

Men dette er et emne som er meget debateret, jeg har ingen dokumentation for min påstand, men kan dog sige jeg har kunne mærke det på min egen krop ! :)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199

DanishViking
Newb

Indlægaf DanishViking » 31 maj 2010 09:56

Ham den fede skrev:Danisj Viking, hvordan kan du være så sikker på det...? Rent fysiologisk gir det jo ikke mening... Med 300kcal underskud i løbet af hele dagen kan man vel godt antage, at eventuelle overskudsperioder ville være meget begrænsede, så hvor er det du ville få den energi hypertrofien kræver fra? For ikke at nævne de nødvendige aminosyrekæder? Jeg siger stadig no-go. Det kan godt være du ikke er meget for bulk/cut-idéen, men man kan altså ikke bygge muskler af ingenting..

hey :)

jeg hører dig, er heller ikke decideret imod cut/bulk. har faktisk selv kørt den metode ret slavisk før med fine resultater. teorien bag er sikkert også rigtig nok, men i praksis er tingene bare ikke så sort/hvidt

selvom du er i et kalorieunderskud over en periode, feks en dag, så betyder det ikke du er i kalorieunderskud konstant i løbet af denne periode. som personen før mig også skriver. hvorfor nævner du aminosyrekæder? jeg nævner jo også vigtigheden af at ens kost har nok protein (du ved vil godt at protein består af aminosyrer?)

grunden til jeg konsekvent nægter at tro på at teorien holder i praksis, er at jeg selv har haft vægttab med dertil hørende muskelvækst. her mener jeg både hvor meget jeg steg i øvelser, men også volumen, eftersom nervesystemet også spiller en stor rolle for musklers styrke

jeg siger ikke at det ene er bedre end det andet. slår bare fast at man ikke behøver at gøre én ting af gangen. og at cut/bulking ikke er den eneste vej frem

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 31 maj 2010 12:10

DanishViking skrev:

jeg hører dig, er heller ikke decideret imod cut/bulk. har faktisk selv kørt den metode ret slavisk før med fine resultater. teorien bag er sikkert også rigtig nok, men i praksis er tingene bare ikke så sort/hvidt

selvom du er i et kalorieunderskud over en periode, feks en dag, så betyder det ikke du er i kalorieunderskud konstant i løbet af denne periode. som personen før mig også skriver. hvorfor nævner du aminosyrekæder? jeg nævner jo også vigtigheden af at ens kost har nok protein (du ved vil godt at protein består af aminosyrer?)

grunden til jeg konsekvent nægter at tro på at teorien holder i praksis, er at jeg selv har haft vægttab med dertil hørende muskelvækst. her mener jeg både hvor meget jeg steg i øvelser, men også volumen, eftersom nervesystemet også spiller en stor rolle for musklers styrke

jeg siger ikke at det ene er bedre end det andet. slår bare fast at man ikke behøver at gøre én ting af gangen. og at cut/bulking ikke er den eneste vej frem

Jamen det er så her jeg må stille mig uenig :) Hvis man skal tabe sig kræver det et kalorieunderskud, og med det i mente er nævneværdige overskudsperioder imo usandsynlige. Som sådan er der ikke noget i vejen med teorien, den understøtter jo også overskudsperiode-hypotesen, men med fokus på vægttab må det jo siges at være mindre optimalt. Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg sagde aminosyre, kunne ligeså godt have sagt protein, min pointe er bare, at man skal bruge protein for at opbygge muskler Er man i kalorieunderskud, vil proteinerne blive forbrændt, og derved er det ikke muligt at bruge dem til hypertrofi. Er udmærket godt klar over at nervesystemet er vigtigt ift. styrke, det er jo netop det man træner efter i lowrep-sæt. Men et forøget neuralt drive har jo for så vidt ikke en ski' at gøre, med din muskelmasse. :b Hvad angår vækst i muskelmasse, nægter jeg simpelthen at tro på, at det har fundet sted. Jeg tror snarere, at det har været placebo pga. en øget markering følgende fald i fedtprocent.

Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner
Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf Rambøl » 31 maj 2010 13:30

Husk på at kroppen er uhyre avanceret, men på ingen måde en maskine der slavisk fungerer i henhold til regler som f.eks. kalorieunderskud = 0% muskelvækst.

Jeg er overbevist om at kroppen kan opbygge muskelmasse med den energi som ligger i fedtdepoterne. Også i perioder hvor energiindtaget, gennem maden, ligger en smule under det som kroppen i gennemsnit forbrænder.

Snowblind
Kagearm
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Snowblind » 31 maj 2010 14:01

Den eneste måde du kan overbevise dig selv om at det er muligt at cutte og have muskelvækst på samme tid, er så vel at du kommer til at opleve det, på din egen krop. Fordi det er muligt.
Bænkpres: 146 kg
Squat: 152 kg
Dødløft: 204 kg
"Anatomi, is destiny"

Lentz
Expert

Indlægaf Lentz » 31 maj 2010 14:16

Ham den fede skrev:
DanishViking skrev:

Jamen det er så her jeg må stille mig uenig :) Hvis man skal tabe sig kræver det et kalorieunderskud, og med det i mente er nævneværdige overskudsperioder imo usandsynlige. Som sådan er der ikke noget i vejen med teorien, den understøtter jo også overskudsperiode-hypotesen, men med fokus på vægttab må det jo siges at være mindre optimalt. Jeg ved egentlig ikke hvorfor jeg sagde aminosyre, kunne ligeså godt have sagt protein, min pointe er bare, at man skal bruge protein for at opbygge muskler Er man i kalorieunderskud, vil proteinerne blive forbrændt, og derved er det ikke muligt at bruge dem til hypertrofi. Er udmærket godt klar over at nervesystemet er vigtigt ift. styrke, det er jo netop det man træner efter i lowrep-sæt. Men et forøget neuralt drive har jo for så vidt ikke en ski' at gøre, med din muskelmasse. :b Hvad angår vækst i muskelmasse, nægter jeg simpelthen at tro på, at det har fundet sted. Jeg tror snarere, at det har været placebo pga. en øget markering følgende fald i fedtprocent.

Men tilgengæld hvis du nu spiser et stort måltid mad lige inden træning, og stort måltid mad, lige efter træning, så vil du jo i denne periode af dagen være i kcal-overskud, og så vil han jo rent faktisk stadig stige lidt i både muskelmasse og styrke, ikke?

Og at det han spiser stort på disse tidspunkter gør jo bare han skal spise færre kcal de andre tidspunkter af dagen, så han stadig ikke overstiger han DAGLIGE kcal-indtag, kan du give mig ret i det? :)

Men igen som der er blevet sagt, er kroppen ikke en forstålig maskine, på samme måde som en motor, den er alt for kompliceret :)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 31 maj 2010 21:15

Jatak er godt klar over at kroppen er kompliceret, men det ændrer ikke på den mest basale fysiske læresætning af alle; input=output. Når dit energiforbrug er højere end dit kalorieindtag, har du ikke energi til hypertrofi. Kroppen frigører ikke lige pludselig på magisk vis energi fra fedtdepoterne. Det er jo mangel på forståelse at tro, at det er fedtet der giver energien. Fedtet forbrændes, igennem denne forbrændningsprocess frigives der energi, der tilsvarer det udførte arbejde - maksimalt! Man frigiver ikke mere energi ved forbrændingen end det givne arbejde kræver, ellers ville det godt nok være let, at løbe langt... Desuden er det totalt uomtvisteligt at der kræves protein til muskelvækst. Er man i kalorieunderskud forbrændes det protein man spiser. Forbrændt protein KAN nu en gang bare ikke bruges i syntesen. Så hvor kommer disse byggesten så fra? Påstås det, at kroppen kan bygge muskler uden aminosyrekæder? Et hus uden mursten?

Og nu skal kulhydraterne jo lige spaltes og ned til tarmsystemet før de kan optages. Jeg går ikke ud fra at en person der cuttede ville leve primært på mono- eller di-sakkarider, så optagelsen og derved energifrigørelsen er langsom og jævn. Dette taler imod teorien om midlertidige overskudsperioder. Og ligemeget hvad, vil kroppen prioritere den nødvendige energi over proteinsyntese. Kroppen lader ikke bare et lille lager af protein ligge i tilfælde af, at man skulle træne en muskel. MÅSKE kunne der være noget om snakken, hvis ikke valleprotein var så letforbrændeligt. Men faktum er, at kroppen har lettere ved at forbrænde valle end kasein. I og med, at valle er det hurtigtoptagelige protein, ryger idéen med et "protein-boost" lige efter træning, når du i det store hele er i minus i energiregnskabet.

Hvis én eller anden skulle få lyst til at lave konkrete målinger under et vægttab, med lean muskelmasse ift. fedt% i løbet af vægttabet, vil jeg meget gerne se det. Indtil da, ser jeg ingen grund, til at afvige fra min overbevisning. Muskelvækst under cut er placebo.

*edit* ... og styrkeforøgning har ikke nødvendigvis noget som helst med masse at gøre.

Lentz
Expert

Indlægaf Lentz » 31 maj 2010 21:34

Jeg kan tydeligt forstå din påstand, da det rent fysisk og kemisk ikke vil give nogen mening, men igen som vi alle ved er kroppen ikke så "Sort / hvid" Som vi så gerne vil gøre det.

Du har ret i den forbrænder de proteiner den nu en gang for givet, indtil den for et overskud af kcal, så vil den udnytte proteiner til musklerne.

Men når det så er sagt, så igen vil jeg stadig stå inde for at der er visse faser på en dag hvor du dog stadig kan få kroppen til at udnytte proteinerne til byggesten. Kroppen kan ikke kende forskel på 4timer - 24 timer eller 2 uger, den arbejder med det den får givet, og råber efter det den har mangel på, så igen som tidligere nævnte eksempel kan du jo sagtens være i "overskud" i et par timer om dagen, og bagefter igen underskud, alt efter hvordan du fordeler dit indtag.

Det er jo for så vidst samme princip der er brugt i ABCDE Diæten, dog bare hvor jeg bruger en del korter horisonter at se ud fra ! ;)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg

Tilbage til "Begynder forum"