Dato og tid er 05 mar 2021 21:09

Muskel typer.

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Quiz
Newb

Muskel typer.

Indlægaf Quiz » 21 mar 2011 18:34

Læste noget med at muskler ændre sig mellem styrke og udholdenhed ved antallet af gentaggelser. Og hvis det er rigtigt, hvor lang tid tager det så at ændre muskeltypen/fibrene ? :)

Lentz
Expert

Re: Muskel typer.

Indlægaf Lentz » 21 mar 2011 19:31

Quiz skrev:Læste noget med at muskler ændre sig mellem styrke og udholdenhed ved antallet af gentaggelser. Og hvis det er rigtigt, hvor lang tid tager det så at ændre muskeltypen/fibrene ? :)

Kroppen består af 3 forskellige slags muskelfibre:

Type: I
Type: IIa
Type: IIx

Type: I (Løb, cykling, osv)
Her er kontraktionshastigheden langsom, og kraften lille, men udholdenheden er høj dog med lav energiomsætning.

Type: IIa
Her er kontraktionshastigheden Hurtig, og kraften er altså stor.
Udholdenhedden er "mellem", hvor at energiomsætningen er høj.

Type: IIx (Eksplosiv træning -> Styrkeløftning / vægtløftning)
Her er kontraktionshastigheden meget hurtig og kraften er utrolig stor.
Udholdenheden er lille men igen, så her er energiomsætningen højest.

Lad os tage dine ben som eksempel:

Eksempel:
Peter er født med 50% hvide fibre (Type IIa) og 50% røde fibre (Type I)

Hvis peter vælger at lave rigtig meget cykling og løb, vil det med tiden være muligt at ændre forholdene til eksempelvis 70% røde - 30% hvide.

Hvis peter vælger at lave rigtig meget vægtløftning vil det med tiden være muligt at ændre forholdene til eksempelvis 70% hvide og 30% røde..

Det er ikke noget der sker pludseligt, det er noget der tager rigtig lang tid.. Hvor vidt hvor meget forholdene kan ændres ved jeg ikke...
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199

Ham den fede
Diskopumper
Geografisk sted: Birkerød - Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 21 mar 2011 22:45

Det er aldrig påvist, at man kan forskyde fibertype-balancen - tvært imod. Det er genetikken, der afgør, hvorvidt man er bedst egnet til eksplosiv eller længerevarende sport. Det er derfor, at ikke alle har lige let ved at blive gode marathonløbere / 100meter-sprintere. Det er desuden også derfor, at det har været populært i specielt kommunistiske stater, at tage en muskelbiopsi på børn, for derefter at tvinge dem til at udøve den sport til hvilken barnets muskelfiber-sammensætning var mest optimal.
Jeg taler her om type I -> type II og omvendt - det er muligt at omdanne type IIx til type IIa gennem tung styrketræning.

Hvis det er fordi, at du gerne vil forskyde din balance så du kan blive bedre til løb eller anden sport, kommer det ikke til at ske - men træning hælper selvfølgelig altid =)

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 21 mar 2011 22:49

Typefordelingen er desuden meget varierende i kroppens forskellige muskler :!: =)

Lentz
Expert

Indlægaf Lentz » 22 mar 2011 05:46

Ham den fede skrev:Typefordelingen er desuden meget varierende i kroppens forskellige muskler :!: =)

Var også derfor jeg tog ben som eksempel :)

Men jeg er helt sikker på at jeg har læst en kilde hvor fra det konkluderes efter forsøg at det er muligt at forskyde % fordelingen..

Og hvis man tænker logisk over det, hvorfor skulle det så ikke være muligt?
Hele din krop tilpasser sig jo de forhold du sætter for den? :)
Alle løft RAW !!
-83kg Klasse.
(Stævne / Træning)
PR:
Squat 207.5kg / 210kg
Bænkpress 122.5kg / 115kg
Dødløft: 237.5kg / 220kg

Log: viewtopic.php?f=6&t=24695&p=276199#p276199

Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner
Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf Rambøl » 22 mar 2011 08:57

Lentz skrev:
Ham den fede skrev:Typefordelingen er desuden meget varierende i kroppens forskellige muskler :!: =)

Var også derfor jeg tog ben som eksempel :)

Men jeg er helt sikker på at jeg har læst en kilde hvor fra det konkluderes efter forsøg at det er muligt at forskyde % fordelingen..

Og hvis man tænker logisk over det, hvorfor skulle det så ikke være muligt?
Hele din krop tilpasser sig jo de forhold du sætter for den? :)

Jeg tilslutter mig det her. Er også temmelig sikker på at eg i en nær fortid har været i berøring med en lignende konklusion.

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 22 mar 2011 10:32

http://sportsmedicine.about.com/gi/o.ht ... %3D1280565

"It is generally accepted that endurance training does not change the percentage
distribution of the muscle fibre types when classified with the ATP-ase method only
into two groups (I and II), (Barnard, Edgerton & Peter, 1970; Gollnick, Armstrong,
Saltin, Saubert, Sembrowich & Shepherd, 1973). However, using a more refined
ATP-ase method, subdividing the group II fibres into IIA, JIB, IIAB and 1IC,
the present study shows (Table 2) in agreement with Andersen & Henriksson (1977 b),
that the distribution of type II fibres in subgroups may change within the same subject
during a period of endurance training."

Altså sker der som sagt transformation indenfor undergrupperne af type II, men der sker ingen nævneværdig forskydning af type I/type II-balancen.

Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner

Indlægaf Rambøl » 22 mar 2011 10:37

Det er en kilde fra 1979, ikke sandt?

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 22 mar 2011 11:16

Jo..? =)

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 22 mar 2011 11:18

"Although a trend was found for a decrease in the percentage of type IIb fibers, high-intensity sprint cycle training caused no significant changes in the fiber type distribution or cross-sectional area"

Effects of sprint cycle training on human skeletal muscle
C. A. Allemeier, A. C. Fry, P. Johnson, R. S. Hikida, F. C. Hagerman, and R. S. Staron

År 1994.

Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner

Indlægaf Rambøl » 22 mar 2011 11:24

Jeg vil også gerne være med til at det er den aktuelle viden vi kender til og derfor vores foreløbige udgangspunkt.

For mig ser det ud til at være gode kilder, men det ændrer ikke ved at jeg synes at huske en anderledes konklusion på samme emne fra en kilde jeg så/hørte for ikke så lang tid siden. Måske et år tilbage.

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 22 mar 2011 11:32

Der er bred konsensus om, at trauma på spinae kan forårsage generel forskydning fra type I til type II? Det er ikke sådan noget du har læst?

Der er desuden også få studier der hævder at konkludere, at type IIx/b kan ændres til type I, men det er langt fra endegyldigt og desuden udgører type 2x/b omkring 5% af musklens samlede areal hos utrænede mennesker, og endnu mindre hos folk der i forvejen har styrketrænet - hvor de typisk er blevet til type IIa. Så jeg ved ikke hvor afgørende det i sidste ende overhovedet ville være.

Forskydning indefor type II undergrupper er jo ellers som bekendt muligt. Det er heller ikke dette du har læst?
Der er masser af studier der slutteligt konkluderer, at "fibertransformation er muligt" hvormed der menes indenfor type II undergrupper - dette kan jo give et forkert indtryk, hvis man kun læser det sidste af abstractet. =)

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 22 mar 2011 11:34

Desuden, er det muligvis en gammel kilde, men metoden er den samme der bliver brugt til lignende studier den dag idag, så jeg mener bestemt at den stadig er særdeles valid!

Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner

Indlægaf Rambøl » 22 mar 2011 11:43

Hvad jeg har hørt har jeg opfattet i en sammenhæng hvor det er blevet fortalt, jeg læser ikke mange tekster om fysiologi og dette emne er for specifikt til at jeg kan forestille mig at have læst om det.

I og med det er så længe siden jeg hørte det omtalt kan jeg heller ikke stå inde for om jeg husker det rigtigt. Men jeg er temmelig sikker på det omhandlede hvordan eliteatleter som dyrker ensformige bevægelser i en konditionsbetonet idræt, over tid (og især efter alderen hvor kroppen topper fysisk, 28 så vidt jeg ved) oplever at deres styrkemæssige præstationer falder, men på trods af det, kan yde bedre og bedre ved at deres muskler så at sige bliver sejere.

Jeg går ud fra at der er tale om en ændring af muskelfibersammensætningen.

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 22 mar 2011 17:04

Jeg tror ikke det handler om typeforskydning, men snarere om en forøgning af mitokondrie- og kappilærkoncentration samt forhøjet enzymaktivitet. Styrkefaldet forårsages som oftest af relativt mindre neuralt drive og et generelt svind af muskelfibre i kraft af faldet testosteron niveau.

Det lyder for mig som en mere plausibel fortolkning :)

Tilbage til "Begynder forum"