Dato og tid er 05 mar 2021 21:11

Muskel typer.

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner
Geografisk sted: Lyngby

Re: Muskel typer.

Indlægaf Rambøl » 22 mar 2011 17:32

Ham den fede skrev:Jeg tror ikke det handler om typeforskydning, men snarere om en forøgning af mitokondrie- og kappilærkoncentration samt forhøjet enzymaktivitet.

Altså syretolerance? Nej det er ikke det jeg tænker på. Det som jeg tænker på og som jeg også har set testet på eliteatleter er noget andet end syretolerance. I disse test var det fascinerende hvor lavt laktat tallet gennem arbejde over en lang periode, op til en times hårdt arbejde - mere specifikt roning.

Ham den fede
Diskopumper
Geografisk sted: Birkerød - Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 22 mar 2011 18:01

Nej nej, det er to helt forskellige ting. Mitokondrie- og kappilærkoncentrationen afgører hvor god din muskel er, til at udføre aerobt arbejde - syretolerance ligger i det anaerobe felt =)

Quiz
Newb

Indlægaf Quiz » 22 mar 2011 18:26

jeg ville faktisk bare vide om man kan gå fra at være godt til tung styrketræning på 3 rep osv. til at blive utroligt gymnastisk med udholdenhed i top.

Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner

Indlægaf Rambøl » 24 mar 2011 19:15

Ham den fede skrev:Nej nej, det er to helt forskellige ting. Mitokondrie- og kappilærkoncentrationen afgører hvor god din muskel er, til at udføre aerobt arbejde - syretolerance ligger i det anaerobe felt =)

Det er altså iltoptagelse i stedet? :) :)

Vi skal have det på plads så vi snakker samme sprog. Jeg har prøvet at samle mig lidt viden og fandt denne side:

http://loebesiden.dk/kropogtraening.php

Det er letlæseligt og umiddelbart godt til at skabe forståelse for kroppen. Kig under afsnittet "Musklerne", der kommer et bud på hvad som skaber debatten.

Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner

Indlægaf Rambøl » 24 mar 2011 19:19

Quiz skrev:jeg ville faktisk bare vide om man kan gå fra at være godt til tung styrketræning på 3 rep osv. til at blive utroligt gymnastisk med udholdenhed i top.

Undskyld vi misbruger din tråd.

Jeg er ret sikker på mit svar her: at du bruger de samme muskelfibre til styrketræning - om træningen så er af den ene eller anden karakter. Det er et spørgsmål om at skifte træningsprogram og så ellers træne, træne, træne til du er blevet god til mange reps.

Tilbage til "Begynder forum"