Hopper sgu lige ind her

Jeg vil mene, at:
Low bar squat er fint egnet til begyndere. Teknikken er ikke mere krævende end ved high bar, bare en anelse anderledes. Desuden bliver spinae-stabilitet i mindre grad en falskehals, så der kan fokuseres mere på benene.
Jeg har lidt svært ved, at læse ud af OP, om du søger muskeltilvækst eller styrke, men alt andet lige, er low bar, i min verden, mindst lige så potent som high bar.
Du skal bare være opmærksom på, at det arbejder den bagerste muskulatur, altså baller og haser, relativt mere. Suppler derfor gerne med en frontsquat variant.
Dit postulat ift. hypertrofi vil jeg gerne anfægte, Lentz. Forskellen er jo stor. Ikke alene bliver volumet større ved samme ROM og eventuelt TUT, men man eliminerer også en typisk flaskehals. Desuden forskydes stresset også i signifikant grad mod den posteriore kæde. Den eneste ulempe jeg kan se, er at man ikke får ligeså meget m. erector spinae aktivitet, men den aktivitet der finder sted, er med højere vægt, så alt i alt går det jo tilnærmelsesvis op. Desuden vil dette ellers i stort set alle tilfælde opvejes af dødløftvarianter. I min verden, har squat presstyrke som førsteprioritet.
Hvad angår teknik, ville jeg aldrig lade knævandringen være udtalt, når der er tale om en nybegynder. Stresset over ledbånd og senevæv i knæet er simpelthen for stort for en utrænet. Så Jeg vil helt klart sige, at knæene skal blive bag tæerne. Den teknik Letnz forklarer er ganske rigtig teoretisk det stærkeste løft. Men i min optik, skal man lige kravle før man kan sprinte, og jeg synes ikke, at man - i nogen basisøvelse - skal gå direkte til styrkeoptimerende teknik. Let lige foden lidt fra speederen og opbyg noget ledstyrke. Som nybegynder ift. squat, er den "rigtige" teknik ift. at løfte tungest muligt, langt fra den sundeste.