Dato og tid er 25 jan 2021 20:38

koncentrisk lowerback - rounded back stiff-legged ?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Snailfist
Arnold

koncentrisk lowerback - rounded back stiff-legged ?

Indlægaf Snailfist » 07 mar 2012 07:57

Jeg har bildt mig selv ind at fordi jeg har en svag ryg, ville jeg ha godt af at lave noget koncentrisk arbejde til ryggen istedet for al det statiske fra dødløft, squats, swings, olympiske løft, whatever.

Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at lave andet end rygbøjninger på jorden med mindre jeg får en buddy til at sidde på mine ben.

Så jeg tænker jeg vil lave lidt stiff-legged dødløft som assist øvelse på min dødløft dag. men gøre det med rund ryg. min 1rm dødløft er 140 kg. jeg har kørt 3x10x40 kg, med rund ryg, hvilket ikke er det store problem men man kan mærke ryggen har været på arbejde bagefter (men det er også kun 2 gange jeg har gjort det).

Jeg troede det var meningen man skulle runde ryggen i stiff-legged men Dorian Yates ser ud til at synes noget andet. Er det farligt at runde ryggen ?

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Re: koncentrisk lowerback - rounded back stiff-legged ?

Indlægaf Garik » 07 mar 2012 10:16

Ja for fanden! Aldrig runde i ryggen! Træn din corestyrke op, så ryggen bliver stærk. Ellers smadrer du din lænd.
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Gasarm
Kagearm

Indlægaf Gasarm » 07 mar 2012 12:29

Hvor mange rep. plejer folk at tage med stiff deadlift, 8 er vel ok ved diæt også ?

Jeg tænker på, at hvis man træner den øvelse, så kan man vel godt pakke sin rygbænk væk el. sælge den, er den ik overflødig så ?

Han er på videoen blevet noget mindre ik ? ja han er da stadig kæmpe, men jeg så ham engang liwe i off season, fuck han var for grov...sindsygt stor dreng :)

Brugeravatar
Garik
Hercules

Indlægaf Garik » 07 mar 2012 14:00

SLDL er primært til hams og (meget) lidt til lænden i form af core-styrke. Generelt er hyper extensions ikke vanvittig meget værd ud over som prehab/rehab.
Loggen

Sundere.org

Gasarm
Kagearm

Indlægaf Gasarm » 07 mar 2012 15:10

Garik skrev:SLDL er primært til hams og (meget) lidt til lænden i form af core-styrke. Generelt er hyper extensions ikke vanvittig meget værd ud over som prehab/rehab.

ok, tak for svar, alle de forkortelse på ord, er der evt. en liste over dem ?

Mener du en rygbænk er kun til opvarmning el. hur ???

Beklager med kan ik de forkortelser alle sammen.

Gasarm
Kagearm

Indlægaf Gasarm » 07 mar 2012 21:39

Gasarm skrev:
Garik skrev:SLDL er primært til hams og (meget) lidt til lænden i form af core-styrke. Generelt er hyper extensions ikke vanvittig meget værd ud over som prehab/rehab.

ok, tak for svar, alle de forkortelse på ord, er der evt. en liste over dem ?

Mener du en rygbænk er kun til opvarmning el. hur ???

Beklager med kan ik de forkortelser alle sammen.

Er der nogen der kan "oversætte" ovenstående ?

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 07 mar 2012 22:02

Tak for info, jeg holder mig til mit opspænd så :)

Jeg oversætter :P :
SLDL = Stiff-legged deadlift
Hams = Hamstrings = Baglår
Core = mave/ryg til stabilisering
Hyper extensions = rygbøjning på den skrå bænk.
Rehab = genoptræning
Prehab = skadesforebyggelse.

Gasarm
Kagearm

Indlægaf Gasarm » 07 mar 2012 22:26

Snailfist skrev:Tak for info, jeg holder mig til mit opspænd så :)

Rehab = genoptræning

Tak for det :)
Mon rygbænken bliver skrottet så, jeg vil lige oversætte, hvad mener du, kan rygbænk undværes hvis man træner SLDL ?
Der er da ikke mange styrkeløftere der bruger rygbænk.

Brugeravatar
Garik
Hercules

Indlægaf Garik » 08 mar 2012 11:20

Gasarm skrev:
Snailfist skrev:Tak for info, jeg holder mig til mit opspænd så :)

Rehab = genoptræning

Tak for det :)
Mon rygbænken bliver skrottet så, jeg vil lige oversætte, hvad mener du, kan rygbænk undværes hvis man træner SLDL ?
Der er da ikke mange styrkeløftere der bruger rygbænk.

Som sagt er rygbænken et fint værktøj til prehab/rehab (jævnfør ovenstående), men ikke til muskelmasse/styrke. SLDL træner som sådan ikke lænden i nævneværdig grad. Den rammer hams og (meget) lidt core, fordi du skal spænde op. Squat, dødløft, til dels bænkpres og BOR er bedre til at træne kernen (som er hovedformålet med rygbænken, hvor man laver hyper extensions).
Loggen

Sundere.org

Bodywerkz.dk
Kagearm

Indlægaf Bodywerkz.dk » 08 mar 2012 16:46

Nej, det er ikke farligt, at runde i ryggen, men hold vægten lavere. 8-12RM er intet problem, forudsat, at du har en fornuftig styrke i lænden.
Det ændrer dog en del ved teknikken, og hvorvidt det er fordelagtigt er et meget teoretisk spørgsmål, der står uden reelt facit.
Går man efter udtalt hypertrofi i ekstensormuskulaturen, er det en ganske fornuftig fremgangsmåde. Så alt afhængig af målet, kan det være ganske gavnligt at bøje rygsøjlen.

Hvis dit mål udelukkende er at styrke din nedre ryg, kunne du med fordel kombinere din sædvanlige isometriske træning med noget koncentrisk, til at opbygge større, og derved potentielt stærkere, muskulatur.

Prøv dig frem, men fokuser på konstant at holde spænd i muskulaturen og start gradvist med større og større bevægelser.

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 08 mar 2012 21:49

Tak for 2nd opinion. Jeg synes selv det giver mening at træne koncentrisk ligesom jeg gør med alle andre øvelser.

Jeg synes min ryg er ok stærk i low reps, fik lige sat 10 kg ekstra på min 1RM DL så den nu er på 2xBW. Mit problem er at jeg i øvelser som KB swings ingen power i ryggen har efter 10 reps fordi min ryg spænder helt op/syrer til. Så ville gerne prøve at lave noget koncentrisk til ryggen.

Hypertrofi kommer langsomt af sig selv, så det har jeg ikke meget fokus på. Jeg vil bare komme i bedre form og blive stærkere.

Jeg ville bruge den som assist øvelse til mit 5/3/1 program på dødløftdagen, 3x10 rounded bag og 3x20 KB swings (24 kg). men du vil ha mig helt ned på 30 kg ?

Tilbage til "Begynder forum"