Dato og tid er 20 sep 2019 21:39

Mave buler ud / er rund, men kan se abs

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Thomasjj
Newb

Mave buler ud / er rund, men kan se abs

Indlægaf Thomasjj » 22 jan 2013 07:58

Hej Getbig.
Jeg er aktiv styrketræner, vejer 77kg, er 1.75høj og har en fedt% på 12-15 stykker lige pt.
Da jeg er igang med at smide noget masse på, er jeg lidt ligeglad med fedt%, så har ikk målt den det sidste stykke tid.
Men både nu, og før hen da den var lavere, har jeg kunne se mine mave muskler, ikke sådan fitness-model tydeligt, men det er da synelige.
Men min mave har alligevel altid "bullet ud" og været rund, så det næsten ligner jeg er tyk..
er det fordi jeg spiser så meget at min maevsæk bliver udspilet, eller er det fordi mine mave muskler ikke er stærke nok til at holde maven inde?
jeg har hørt at det kunne være pga. stramme/stærke hip-flexors og lænd, og for svage glutes/hamstrings/abs der kunne være skylden, da dette giver et svej i ryggen. Dette har jeg prøvet at rette op på, men føler ikke rigtig det virker. Det kan selvfølgelig godt være jeg bare er utålmodig, og bare skal blive ved, men ville lige høre om nogen her har erfaringer med dette, (: ?

Mvh. Thomas

regnis
Newb

Re: Mave buler ud / er rund, men kan se abs

Indlægaf regnis » 22 jan 2013 18:21

Hvor lang tid har du trænet? :)

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 23 jan 2013 10:02

Mit gæt er at coren ikke er stærk/trænet nok.
Prøv at søge på core træning på google/youtube,
og så lav nogle af de øvelser du finder :)
Board moderator

Bengt-BIG-BEN
Hjemmetræner

Indlægaf Bengt-BIG-BEN » 23 jan 2013 18:56

Jeg begyndte at træne core-træning og "tabte" 5 cm om livet uden at gå ned i vægt, blev også mere markeret. Core træning virker alle der træner bør træne det, jeg skulle være begyndt for længst, det har også hjulpet på min rygproblemer gennem flere år...

Thomasjj
Newb

Indlægaf Thomasjj » 24 jan 2013 10:11

@regnis: Jeg har vel trænet seriøst i 2 år, men også i en del år før det hvor jeg absolut intet vidste (:
@storefod: det vil jeg prøve
@Bengt-BIG-BEN: fulgte du et bestemt program, eller lavede du bare nogen ekstra øvelser du inkorporerede i dit program? jeg har nemlig også haft knas med ryggen, hovedsagelgit pga. og under dødløft og squat..
http://www.bodyplanning.com/coretr%C3%A ... dfordring/
^-- er det første og det bedste fra google, er det blot noget i den retning?

Og mange tak for svarene (:

Bengt-BIG-BEN
Hjemmetræner

Indlægaf Bengt-BIG-BEN » 24 jan 2013 16:24

Jeg tog en snak med en fysioterapeut, der gav mig nogle øvelser, bruger ca 1/2 - 1/3 tid på core, ved godt det lyder af meget, men det virker og er "besværet" vær. Smerter ved squat og dødløft er ofte forkert teknik og at coren ikke er stærk nok, du kan i samme omfang få fysioterapeuten til at se din teknik efter. Vælg en fysioterapeut der har med sportsskader at gøre.

Thomasjj
Newb

Indlægaf Thomasjj » 24 jan 2013 20:00

det lyder af meget ja, men det sikkert sundt.
har PT ikke råd til en fysio (er fattig studerende...), men vil helt sikkert igang med noget core.
ved du hvor "krævende" det er for kroppen ? kan man evt. lave det på sine "off dage" ? træner 3 gange om ugen, kan man så lave core ind imellem (: ?
er glad for mit program, men der ikke meget energi til overs..

edit: http://www.youtube.com/watch?v=Ne7bv88_kno , jeg fandt over dette link, et "core" program fra Vince DelMonte, det vil jeg prøve at gi en chance, som opvarmning til min anden træning.

steenmillinder

Indlægaf steenmillinder » 11 feb 2013 18:08

lol det lyder som om du beskriver min fysik, med meget stor sandsynlighed er det fordi der ikke er så meget fedt under din hud som hedder subcutaneus fat, men du har nogle 'fedtlommer' under dine mavemuskler og rundt om dine organer som hedder visceral fat som du muligvis har mere af.
Fik du en fedt procentmåling hvor man måler dit totale volumen fx. i vand og så vejer dig, vil du opdage at din fedt% nok er højere end hvis du niver huden strategiske steder og måler derudfra.
Det er mest dine gener som bestemmer hvor stor en andel af din reserveenergi du gemmer hvor, jeg har selv prøvet at cutte MEGET ned, og der havde jeg 6 pack med flad mave, når jeg bulker har jeg stadig 5-6 pack, men det ser ud som om jeg har slugt en skildpadde når jeg bare slapper af.
Der er også en sidste ting som er ret så væsentlig, hvis jeg vejer mig om morgenen efter morgendejen er lagt og godt drænet, kontra når jeg har spist og drukket hele dagen og er godt mæt, så kan der være op til 7kg til forskel!! og jeg vejer i midten af 70'erne og er 172 høj, så tæt på dig, prøv en enkelt dag at lade dig blive godt sulten og tømt din tarm godt og grundigt :roll: og så se din mave.
Sidste ting, visceral fat er MEGA usundt!! det er en snak for sig, men prøv at læse lidt op på visceral fat, kan være relevant...
(stærke mavemuskler strammer slf også op til en vis grad - men prøv at se fysikken på styrkeløftere kontra. gymnaster, begges træning er meget styrkebaseret men med forskellige formål- gymnaster har de sygeste kerneøvelser!!! meget at lære af dem, se www.gymnasticbodies.com )

Thomasjj
Newb

Indlægaf Thomasjj » 11 feb 2013 20:45

lyder som om vi er i samme situation! har aldrig hørt om visceral fat, så det vil jeg da helt sikkert undersøge!
for det er irriterende at have en rund mave.. (:

NR3C4

Indlægaf NR3C4 » 26 feb 2013 11:06

Medmindre det er doping guts, så ligger problemet sikkert på dine indre mavemuskler.
Jeg foreslår øvelser som Stomach Vacuum, der fokuserer netop på disse muskler.

Thomasjj
Newb

Indlægaf Thomasjj » 26 feb 2013 16:05

Der har aldrig været dope i nærheden af mine blodårer, så det er ikke problemet (:
har hørt om Ab vacuums, så det vil jeg prøve (:
Ved du hvordan det bedst at progresse? holde maven suget ind i længere tid ad gangen, eller lave flere "reps"? og hvad er et godt scheme?

NR3C4

Indlægaf NR3C4 » 26 feb 2013 16:39

Lavede dem selv i en periode, da jeg var fascineret af andres resultater - og det gjorde underværker for mig.

Jeg kan faktisk ikke helt huske, hvordan man progressede.
Mener, man holdte den i længere tid, og man øgede kræften, man sugede med.

Men det må du ikke binde mig op på. :)
Senest rettet af NR3C4 26 feb 2013 18:24, rettet i alt 1 gang.

Thomasjj
Newb

Indlægaf Thomasjj » 26 feb 2013 16:50

jeg prøver noget (:
tager en 3 "sæt" af 20-30 sekunder, og forøger tiden!
og tak (:

Tilbage til "Begynder forum"