Dato og tid er 21 sep 2019 05:51

Jeg vil blive stærkere

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Nike3033
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 maj 2013 11:47

Jeg vil blive stærkere

Indlægaf Nike3033 » 08 maj 2013 12:15

Jeg har de sidste 2 år trænet on and off. Jeg vil nu gerne gøre nået mere ud af det og blive stærkere.
Jeg er 18 år, vejer 90 kg (med fedt på mave, lår og bryst). Min bmi er dog normal da jeg er 198 høj.

Jeg kunne godt tænke mig at blive større, jeg har de sidste 2 måneder trænet 4-5 gange om ugen med et 2 splits program, hvor jeg har kørt skuldre-bryst-biceps og ryg-ben-triceps og mave engang imellem. Til ben laver jeg 5 øvelser (to leg, et for lår, et baglår og så der træner det hele). 4 til ryggen og 3 øvelser til resten.

Mine forældre er på kur så vi lever af sundt mad, og jeg spiser egentlig bare det der kommer på bordet.

Jeg kan ikke mærke træningen dagen efter, hvilket jeg synes er mærkeligt da alle andre snakker om at det er hårdt dagen efter (jeg kan kun hvis jeg har holdt en pause). Nogen siger at jeg så ikke gør det hårdt nok, men jeg tager nok kilo til at jeg næsten ikke kan tage detn sidste rep. Jeg har prøvet at køre mange reps (18), af 3 sæt. Sådan mellem 10-12 reps og for nylig 6 reps. Jeg føler at 6 reps er bedst da jeg rigtig kan mærke det når jeg træner, men jeg kan stadig ikke mærke det dagen efter. Jeg kan godt mærke at jeg bliver lidt stærkere da jeg er steget i vægt, men føler bare at der må være et eller andet galt.

Jeg har dårlig ryg og knæ, så jeg har desværre ikke mulighed for dødløft og squat (kan godt squate med lidt vægt, men der skal meget til), et af mine mål er selvfølgelig at kunne gøre det.
Jeg spiller basketball og med min højde burde jeg kunne dunke, jeg kan godt komme derop, men jeg skal hoppe lidt højere da jeg ikke kan holde bolden med en hånd og bliver nødt til at bruge 2 eller holde bolden anderledes med 1 som så kræver at jeg hopper højere.

Det ville være dejligt hvis nogen kan finde på et program eller et eller andet jeg kan gøre for at blive stærkere og omdanne det fedt jeg har.

På forhånd tak :)

staybig
Hjemmetræner
Indlæg: 298
Tilmeldt: 28 mar 2013 19:46

Re: Jeg vil blive stærkere

Indlægaf staybig » 08 maj 2013 16:08

Hvis du gerne vil blive større og stærkere skal du ligge i kalorie overskud. Hvis du vil tabe fedt skal du ligge i underskud.

Hvis du træner bryst-skuldre og biceps dag 1, går det så ikke ud over din ryg træning næste dag?

Nej du behøver ikke kunne mærke dagen efter at du har trænet, det er da en rar følelse at kunne mærke at man har lavet noget. Men det er absolut ikke et must for kroppen.

Hvis du gerne vil blive stærkere så hold dig til omkring de 6-reps.

At du ikke kan lave dødløft og squat er noget lort. Kan du heller ikke holde til at lave nogle varianter? dødløft fra block? split-squat?

Det du skriver om at du ikke kan dunke, forstår jeg ikke lige hvad du mener med? Vil du kunne hoppe højere? Eller skal jeg komme med et bud på hvordan man holder bolden i en hånd?

ps, du kan ikke omdanne fedt.

Nike3033
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 maj 2013 11:47

Re: Jeg vil blive stærkere

Indlægaf Nike3033 » 09 maj 2013 11:45

Jeg har bare hørt en masse der siger at man kan, men jeg ved jo ingenting d:
Det med basket var bare en for dårlig og lang forklaring på at jeg ikke har nok benmuskler til at hoppe højt nok.
Jeg har som sagt ikke så meget styr på det så jeg ved ikke hvad split squat og alt det der er.

Men tak for hjælpen :)

Snailfist
Arnold
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 07 jan 2010 10:00

Re: Jeg vil blive stærkere

Indlægaf Snailfist » 09 maj 2013 15:59

Man kan ikke omdanne fedt til muskler nej. Men du kan godt som begynder smide fedt og tage muskler på samtidig.

Træn tungt med 1-5 gentagelser pr sæt. Spis sundt, undgå stress og sov rigeligt.

Brugeravatar
Daddy Cool
ADMIN
Indlæg: 821
Tilmeldt: 28 sep 2004 15:50

Re: Jeg vil blive stærkere

Indlægaf Daddy Cool » 09 maj 2013 16:25

Snailfist skrev:Man kan ikke omdanne fedt til muskler nej. Men du kan godt som begynder smide fedt og tage muskler på samtidig.

Træn tungt med 1-5 gentagelser pr sæt. Spis sundt, undgå stress og sov rigeligt.


Det er der ikke meget Hypotrofi i, men en del styrke !

Men hvis man f.eks. kører 10 sæt af 3 rep. med næsten max. 3 min. mellem sæt,
så sker der virkelig noge rent Hypotrofimæssigt, hvis det skal holdes med få rep. :wink:
Billede
"There can be only one,"

"Stay teight"

www.facebook.com/getbig.dk

Snailfist
Arnold
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 07 jan 2010 10:00

Re: Jeg vil blive stærkere

Indlægaf Snailfist » 11 maj 2013 13:47

Daddy Cool skrev:
Snailfist skrev:Man kan ikke omdanne fedt til muskler nej. Men du kan godt som begynder smide fedt og tage muskler på samtidig.

Træn tungt med 1-5 gentagelser pr sæt. Spis sundt, undgå stress og sov rigeligt.


Det er der ikke meget Hypotrofi i, men en del styrke !

Men hvis man f.eks. kører 10 sæt af 3 rep. med næsten max. 3 min. mellem sæt,
så sker der virkelig noge rent Hypotrofimæssigt, hvis det skal holdes med få rep. :wink:


enig men tråden hedder: "Jeg vil blive stærkere" og det han søgte er: "Det ville være dejligt hvis nogen kan finde på et program eller et eller andet jeg kan gøre for at blive stærkere"

han nævner så at han har en drøm om at blive større også, men det virker ikke til at være prioriteten, som jeg læser det :)

Brugeravatar
Daddy Cool
ADMIN
Indlæg: 821
Tilmeldt: 28 sep 2004 15:50

Re: Jeg vil blive stærkere

Indlægaf Daddy Cool » 11 maj 2013 14:23

Han vil vist være større og stærkere, men har svært ved at formulere og prioitere,
- en god kombi må vel være noget 6 x 6 ( har selv haft god erfaring med det) :wink:
Billede
"There can be only one,"

"Stay teight"

www.facebook.com/getbig.dk

wackerguy
Kagearm
Indlæg: 58
Tilmeldt: 05 nov 2008 22:40

Re: Jeg vil blive stærkere

Indlægaf wackerguy » 17 maj 2013 08:06

Jeg vil sige det samme som de andre. Hvis du gerne vil være stærkere skal du holde dig til få gentagelser. Men vær sikker på du er klar til det før du hopper ud i det. Prøvede det selv for noget tid siden hvor jeg kørte 5x5 men det viste sig at være lidt skidt og jeg døjer stadigvæk med min venstre arm. Så en god ide er at være godt igang med et "almindeligt" program før du hopper ud i noget hvor der er mange flere kilo på. Men hvis du samtidig gerne vil være større vil jeg sige du skal køre mellem 6 og 10 reps. Så skal der nok ske noget både med styrke og masse. Så længe du er i kalorie overskud som også nævnes i det første indlæg. Ellers vokser du ikke.


Tilbage til "Begynder forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 32 gæster

cron