Dato og tid er 17 sep 2019 00:12

Supersæt vs std.sæt?

Start venligst med at poste dine indlæg her i begynder forumet hvor tonen er mere blød overfor "dumme spørgsmål"
Bladiki_bla

Supersæt vs std.sæt?

Indlægaf Bladiki_bla » 01 feb 2014 20:58

Hej, jeg har nogle spørgsmål ang. træningsmetode.
Før jeg startede træningen, så læste jeg mig frem til hvordan og hvorledes, men har godt nok misforstået en ting - Måden man træner på.
F.eks: Når der står sådan her:
Close Grip Bench Press 4×8
Pushdown 4×8
EZ Bar Skullcrusher 4×10
Cable Kickback 4×12
EZ Bar Curl 4×8
Wide Grip Curl 4×8
Hammer Curl 4×8
Concentration Curl 4×12

Så har jeg troet at et sæt bliver udført sådan:
8 reps af close grip bench... og lige efter
8 reps af pushdown
10 reps af skullcrusher
12 reps af kickback
8 reps af wide grip curl
8 reps af hammer curl
12 reps af concentration curl
Så er 1 sæt udført. Og efter hvert sæt holder jeg 2 minutters pause... og jeg gentager så det samme 3 gange mere, og hermed har jeg udført 4 sæt i alt, også er træningen færdig. Sådan har jeg trænet indtil videre.
Jeg har altså troet at det var sådan man gik det igennem, men har så, efter lang tid, forstået at det ikke er sådan.

Mit spørgsmål er så: Selv om jeg har trænet forkert, så har jeg altså set/fået betydelige resultater, og jeg sætter mere vægt på efter noget tid osv. Mit mål med træningen er at få mere muskelmasse og styrke. Har lavet noget research og at denne metode jeg har trænet med kaldes en form for "supersæt". Denne måde at træne på - kan jeg fortsætte, eller burde jeg kører efter den rigtige metode som jeg forklarer nedenunder. Hvis jeg havde kørt efter den rigtige metode, ville jeg så ha fået bedre resultater? og hvad er bedst? eller er der ingen forskel? og har jeg i det hele taget trænet forkert?
Kunne godt tænke mig at vide den måde jeg har trænet på - hvad det helt præcis kaldes? om det er supersæt eller noget helt andet?

Ret mig hvis jeg tager fejl, den korrekte metode er altså sådan her:
8 reps af close grip bench, lille pause, 8 reps af det samme igen, lille pause, 8 reps, lille pause og 8 reps... også har man udført 4 sæt af close grip bench? også går man videre til næste øvelse på samme måde. Har jeg forstået det rigtigt/forkert?

sune larsen

Re: Supersæt vs std.sæt?

Indlægaf sune larsen » 03 feb 2014 20:44

Jeg skal ikke gøre mig klog, men har trænet selv i mange år og har altid lært at når du kører de samme sæt over en længere periode sker der ikke de vilde fremskridt, du blir sene stærk, men vokser ikke som du kunne og burde. Jeg selv stiger imellem gentagelserne istedet for at kører de samme kg hver gang
6-8-10-12 også når der er gået en måned ændre jeg mit program for at narre musklerene så de arbejder anderledes og yder mer'. det vil sige startede jeg med ben og mave om mandagen skal jeg ikke det næste uge osv. osv.

Der er også den metode hvor du starter højt og tager pindene ud efterhånden som du kører, Kender du den teknik?

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men her er lidt af de råd jeg normalt gir til andre

Opvarmning: Cykel i 10.minutter inden træning
Gør at din puls er oppe og du får noget ud af træningen fra starten af
Træn ikke mere end 2 muskelgrupper af gangen, fordi så får du det maximale ud af træningen og træn en lille og en stor muskel hver dag du træner. Derfor træner du
Mandag kører du Biceps/ Ryg
Onsdag kører du Triceps/ Bryst
Fredag kører du Skuldre/ Nakke
Søndag kører du Mave/ Ben

Tips og gode råd.
1. Hver muskelgruppe skal være af 4 sæt og starter med fire gentagelser også stiger du efter hvert sæt og slutter på 10 gentagelser. Eks... 4-6-8-10
2. Vinkelen på dine arme i håndvægte og bryst må ikke være over 90 Grader, da kroppen ikke er bygget til den slags overbelastning
3. Aldrig stig mere end 2 kilo på en uge da kroppen kan få en skade ved det
4. Sørg altid for at have forholdsvis godt med tøj på så du ikke fryser i pauserne.
Max 45 Sekunder pauser imellem sættene
5. Træningen skal være med en hvile dag imellem til at musklerne kan få lov til at vokse
6.vigtigt Ingen rygning 1 time før og efter Træning, ellers lukker dine blodår til en 3 del også kan kroppen ikke pumpe nok blod ud til musklerne
6. Aldrig træk stangen bag nakken når du træner ryg da det er skadeligt for skuldrene
7. Træk luft ind af næsen når du løfter /trækker/skubber og ud af munden når du slipper igen
8. Alt du trækker til dig går i Biceps og alt du skubber fra dig går i Tricepsen
9. Efter træning må du ikke blive kold i musklerne og du skal løsne dem lidt med hænderne

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 06 feb 2014 23:02

sune larsen skrev:4. Sørg altid for at have forholdsvis godt med tøj på så du ikke fryser i pauserne.

Træner du udendørs?
Board moderator

Bengt-BIG-BEN
Hjemmetræner

Indlægaf Bengt-BIG-BEN » 04 mar 2014 17:15

:oops: jeg kom til at stige 3 kilo igår under min træning…...

Tilbage til "Begynder forum"