Dato og tid er 14 aug 2020 01:00

Bænkpress dårligt til nybegyndere?

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
Mac88
Newb

Bænkpress dårligt til nybegyndere?

Indlægaf Mac88 » 01 feb 2006 23:20

Hej. Vi har sådan et bænke-stativ i mit træningscenter, og har fået at vide at man ikke skal bænke til en start da det kunne være skadeligt.. Hvor skadeligt er det og hvor sker skaden?

Min træningskammerat bænker på livet løs og han vil bare højere op i vægt... han sætter meget på, og overanstrenger nok sig selv en del...

Hvad er bedst til en start / det første stykke tid..
Senest rettet af Mac88 02 feb 2006 00:02, rettet i alt 1 gang.
Rookie

Brugeravatar
AlexLT
Gummi-Tarzan
Geografisk sted: Skovlunde

Indlægaf AlexLT » 01 feb 2006 23:51

Det lyder da godt nok som en gang varm luft. Hvis du skulle blive ødelagt af at lave bænkpres så burde du også blive ødelagt af alle andre øvelser.
Álvaro - Verdens flinkeste mand

Mac88
Newb

Indlægaf Mac88 » 02 feb 2006 00:03

AlexLT skrev:Det lyder da godt nok som en gang varm luft. Hvis du skulle blive ødelagt af at lave bænkpres så burde du også blive ødelagt af alle andre øvelser.

tænkte jeg nok :D
Rookie

Brugeravatar
Braas
Nasty
Geografisk sted: Skårup City

Re: Bænkpress dårligt til nybegyndere?

Indlægaf Braas » 02 feb 2006 00:44

Mac88 skrev:Hej. Vi har sådan et bænke-stativ i mit træningscenter, og har fået at vide at man ikke skal bænke til en start da det kunne være skadeligt.. Hvor skadeligt er det og hvor sker skaden?

Min træningskammerat bænker på livet løs og han vil bare højere op i vægt... han sætter meget på, og overanstrenger nok sig selv en del...

Ja, den gang mig og alle dem i min by var en flok små discopumpere der kun tog curls og bænkpres, blev der også bænket på livet løs, men vi havde ikk nogen skader.
I'm a Super Hero In Training - S.H.I.T.

Brugeravatar
plindboe
Diskopumper
Geografisk sted: København

Re: Bænkpress dårligt til nybegyndere?

Indlægaf plindboe » 02 feb 2006 09:10

Mac88 skrev:Hej. Vi har sådan et bænke-stativ i mit træningscenter, og har fået at vide at man ikke skal bænke til en start da det kunne være skadeligt.. Hvor skadeligt er det og hvor sker skaden?

Man kan let pådrage sig en skulderskade hvis man ikke træner rotator-cuff. Mange nybegyndere er ikke klar over denne risiko, så skulderskader ved bænkpres er ganske hyppigt. Så husk at træn rotator-cuffen sideløbende og bænkpres vil være en øvelse jeg kun varmt kan anbefale til nybegyndere.

Her er 3 fine artikler om rotator-cuffen, og hvordan den trænes:

Link
http://www.t-nation.com/findArticle.do? ... 80rotator2
http://www.paddlesup.ca/doctors/shoulders.html

Peter :)

DingoDamp
Hercules
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf DingoDamp » 03 feb 2006 13:53

Har trænet bænk siden dag 1, har aldrig trænet cuff og aldrig haft skulderskade..
Klik på billedet for log
Billede
Mens sana in corpore sano - En sund sjæl i et sundt legeme

Brugeravatar
plindboe
Diskopumper
Geografisk sted: København

Indlægaf plindboe » 03 feb 2006 14:49

DingoDamp skrev:Har trænet bænk siden dag 1, har aldrig trænet cuff og aldrig haft skulderskade..

Tja, alle er forskellige. Skader grundet svag rotater cuff lader dog til at være ganske hyppige. Jeg selv fik det efter 5 måneders seriøs træning da jeg cirka nåede de 80kg. 3 måneder tog det før jeg rigtigt kunne genoptage bænk igen, med et max på sølle 50 kg. Det er dog blevet meget bedre, og intet mærkes når jeg løfter med ordenlig styrkeløft teknik. Dog kan der stadigt ikke dippes.

Mit råd er, selvfølgeligt skal der bænkpresses, det er jo en af de ultimative øvelser, men træn også rotator cuffen, better safe than sorry. Det kan sagtens komme snigende uden man ved det. Pludseligt viser det sig selvom man dagene før intet mærkede, og en lang pause, samt genoptræning, med stort tilbageskridt er den eneste løsning.

Peter :)

Brugeravatar
komodo
Expert
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Indlægaf komodo » 03 feb 2006 15:10

Jeg mener at det nærmest er vigtigere for nybetyndere at køre øvelser som bænkpres, end for øvede. Især i starten går det rigtigt hurtigt med styrken, og hvis man opnår denne gennem maskiner, styrker man ikke sine led og sener synderligt. Når man så bevæger sig over til bænkpres, er man relativt stærk, men har svage led... Det vil derfor være bedst at starte med bænkpres, selvfølgelig med lav vægt i starten, for ikke at overbelaste leddene og for at få teknikken på plads.
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Brugeravatar
groove
Barbell-Baron

Indlægaf groove » 03 feb 2006 18:55

Skadespotentialet kan du ihvertfald minimere hvad at starte MEGET let og så bygge stille og roligt op.

Tilbage til "Bodybuilding"