Dato og tid er 24 jan 2021 09:06

Ingen smerte?

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
Dysp
Hjemmetræner

Ingen smerte?

Indlægaf Dysp » 23 nov 2006 18:56

Nu har jeg efterhånden været medlem af forskellige fitness- og styrkecentre de sidste 2 år, selvom min træning knap strækker sig til et halvt, fordi jeg simpelthen er verdens ynkeligste menneske på det punkt. Men nu skal det sgu være! Nu skal jeg i gang og jeg har tænkt mig at give den god gas både med kosten, men også med træningen. Jeg er så lige begyndt igen for 2 uger siden, hvor jeg så har trænet ca. 4 gange pr. uge i et 2-splitsprogram. Jeg er rimelig meget styr på biologi og træning, så mit problem ligger ikke der. Det ligger i, at jeg har kørt bryst og haft sindsyg ondt i dem dagen, samt flere dage efter. Dette er selvfølgelig helt normalt, da det er "god smerte"; som man får når man træner, det er klart.
Men, da jeg så i.. tirsdags trænede bryst og virkelig pressede mig hårdt - helt til failure i de sidste øvelser; og hvor mit bryst virkelige kunne mærke at det havde trænet, der havde jeg overhovedet ikke den mindste smerte dagene efter.
Hvad skyldes det?
Og hvad er det egentlig for et fænomen som gør, at man har den "gode smerte" efter træningen?

Jeg er klar over, at kreatin mindsker "smerten", men jeg tager endnu ikke kreatin. Det skal jeg dog i gang med, men det er en anden sag.

Og jeg er ny på forummet, så hej!

Brugeravatar
Misterhamper
Champ

Indlægaf Misterhamper » 23 nov 2006 19:23

Som du sikkert allerede ved: ALDRIG KØR TIL FAILURE ELLER LAV FORCED REPS.

Men den "gode smerte" er kaldet DOMS. Det er såmænd bare en hævelse, ligesom hvis du slår dig selv på armen. Ikke ligefrem noget, man burde sigte efter at få - men dog heller ikke noget slemt noget at få. :) Det behøves heller ikke at få DOMS for at ens muskler vokser, langt fra...

Og det er forresten heller ikke godt at banke sit bryst alt for meget igennem. Til sidst er det så gennembanket, det ikke kan nå at genopbygge sig selv til næste træning, og det er ikke en god ting. :) Derfor det er bedre med 0-1 isolationsøvelser, fremfor 4-5 isolationsøvelser.
viewtopic.php?f=5&t=18149&start=0
Nyeste billeder af mig!

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 23 nov 2006 19:32

Misterhamper skrev:Som du sikkert allerede ved: ALDRIG KØR TIL FAILURE ELLER LAV FORCED REPS.

Men den "gode smerte" er kaldet DOMS. Det er såmænd bare en hævelse, ligesom hvis du slår dig selv på armen. Ikke ligefrem noget, man burde sigte efter at få - men dog heller ikke noget slemt noget at få. :) Det behøves heller ikke at få DOMS for at ens muskler vokser, langt fra...

Og det er forresten heller ikke godt at banke sit bryst alt for meget igennem. Til sidst er det så gennembanket, det ikke kan nå at genopbygge sig selv til næste træning, og det er ikke en god ting. :) Derfor det er bedre med 0-1 isolationsøvelser, fremfor 4-5 isolationsøvelser.

Noget af det lyder meget fornuftigt, så jeg vil slå det op i et leksikon :) Mange tak for svaret.

Dog får du nok ikke "DOMS" af at slå dig selv på armen, da hævelsen skyldes tilført blodstrømninger til det skadede væv.
Senest rettet af Dysp 23 nov 2006 19:36, rettet i alt 1 gang.

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 23 nov 2006 19:35

Misterhamper skrev:Som du sikkert allerede ved: ALDRIG KØR TIL FAILURE ELLER LAV FORCED REPS.

DOMS typically causes stiffness, swelling, strength loss and pain.[2] [3] Continued exertion of sore muscles can cause further swelling and pain, and lengthen the period of muscular soreness. There is some scientific evidence that further training—a so-called second bout—has no negative effect on the reinforcement process.[4] Training in a state of constant soreness would be uncomfortable, although one may be able to adapt to it. The relationship between muscular soreness, the rest required and hypertrophy is a contentious topic in bodybuilding. Claims that perpetual muscular soreness assures muscle growth are opposed by reports of stagnation through overtraining.

Ville bare lige poste det :)

Brugeravatar
andersbr
Arnold
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf andersbr » 23 nov 2006 20:39

Som du helt sikkert BURDE vide, er at der altid er undtagelser for hver regl. Så lad være med at slynge sådan noget ud, med mindre du forklarer det hele. Vi ved alle at forced reps og failure kræver meget mere restitution, men kan man opnå den optimale restitution inden man skal træne bryst igen, kan det være en ganske god ting :)
If I hadn't made me
I would've been made somehow
if I hadn't assembled myself
I'd have fallen apart by now

Log : http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=9073

Brugeravatar
RaplaDyX
Strandløve
Geografisk sted: In the gym!
Kontakt:

Indlægaf RaplaDyX » 24 nov 2006 16:45

Jeg kører sgu tit til failure, og jeg har INGEN problemer med skader eller at jeg ikke vokser. Tværtimod... Såå...
(\__/)
(O.o )
(#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Brugeravatar
Misterhamper
Champ

Indlægaf Misterhamper » 24 nov 2006 16:51

andersbr skrev:

Som du helt sikkert BURDE vide, er at der altid er undtagelser for hver regl. Så lad være med at slynge sådan noget ud, med mindre du forklarer det hele. Vi ved alle at forced reps og failure kræver meget mere restitution, men kan man opnå den optimale restitution inden man skal træne bryst igen, kan det være en ganske god ting :)

Så vidt jeg ved stimulerer det ikke ekstra hypertrofi at køre til failure, så derfor er der ikke rigtig nogen grund til at sigte efter failure selvom man godt kan restituere sig fra det...
Nyeste billeder af mig!

Brugeravatar
Misterhamper
Champ

Indlægaf Misterhamper » 24 nov 2006 17:01

DADDY COOL skrev:Nej sikkert ikke med den korte træningserfaring du har :lol:

DC

Så må du da gerne uddybe :) Giver det størrere hypertrofi eller andre goder? At ikke kunne løfte en vægt giver ikke rigtig mening i mine øjne til at kunne give forøget hypertrofi. At få andre til at løfte vægten for en via forced reps lyder heller ikke rigtig til at give størrere hyperotrofi...
Nyeste billeder af mig!

Brugeravatar
hulck
Nasty
Geografisk sted: Aalborg.

Indlægaf hulck » 24 nov 2006 17:26

mvh, hulck.

DingoDamp
Hercules
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlægaf DingoDamp » 24 nov 2006 18:11

Jeg er da også af den opfattelse at hvis man skal holde en lang, ufrivillig pause (ferie f.eks.), så kan man da godt tæske igennem med lidt forced og failure i sidste træningspas.. Ikke voldsomt selvfølgelig.. Hvis ud løfter 5x5x70 kg i bænk, skal du self. ikke køre forced med 5x5x85 kg .. Alt med måde.
Klik på billedet for log
Billede
Mens sana in corpore sano - En sund sjæl i et sundt legeme

Tilbage til "Bodybuilding"