Dato og tid er 28 nov 2020 05:33

Vokset i underskud???

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
eatstatic
Newb

Vokset i underskud???

Indlægaf eatstatic » 23 jan 2008 18:52

Ja for 3 mdr startede undertegnede på styrketræning og måtte lægge ud med at cutte - jeg gider nemlig ikke miste den masse jeg har. Derfor var planen at ligge i underskud og træne 2-split + supplere med en smule cardio. I hele perioden er jeg gået frem i styrke og har den seneste måned tabt 6 kg.

Her kommer så det underlige - mine overarme er vokset mellem 1,5 og 2 cm...???

Det skal siges at jeg spiser rigeligt protein - altså 1,5 - 2 gram pr. kg legemsvægt og altid en shake efter træning.

Er 32 år og ikke helt rookie har før trænet i kortere perioder.

Hvordan er det muligt... - begyndergains? (i så fald hvor længe varer det ved), eller har jeg kørt zigzag med succes???

Bryst er reduceret (da der er for meget flæsk :D )

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Vokset i underskud???

Indlægaf qazws » 23 jan 2008 19:25

Hvad var din start-/slutvægt og hvo høj er du?

eatstatic
Newb

Indlægaf eatstatic » 23 jan 2008 19:53

Jeg startede denne gang på 98 og er lige knap nede på 92 nu.

eatstatic
Newb

Indlægaf eatstatic » 23 jan 2008 19:55

Ja glemte lige højden: 186

Brugeravatar
toe-toe
Newb

Indlægaf toe-toe » 23 jan 2008 21:26

Muscle memory :-)
Bulk for satan!!!

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 23 jan 2008 21:40

toe-toe skrev:Muscle memory :-)

Han har da ikke trænet før ? :P

Undersøgelser viser at begynder (specielt overvægtige begyndere) kan gaine muskel på samme tid med de ligger i kalorieunderskud, dvs. gaine muskel mens de taber fedt. Det er nok det der er sket for dig :)

Brugeravatar
Troles
Newb
Geografisk sted: Amager
Kontakt:

Indlægaf Troles » 23 jan 2008 21:53

Ja, det kan sagtens ske :) Jeg har selv prøvet det. Jeg tabte ca 5 kg, og alligevel kunne jeg øge kg i både bænk og squat.

eatstatic
Newb

Indlægaf eatstatic » 23 jan 2008 22:26

Ok. Er klar over at man godt kan have fremgang i styrke, men er dog overrasket (positivt naturligvis) over væksten.

Den med overvægtige begyndere kunne være interressant at få uddybet. Hænger det sammen med den energi man har lagret i fedtdepoterne? Jeg tænker på om den kommer en til gode således den "fylder underskuddet ud" samtidig med kroppen prioriterer muskelopbygning grundet den øgede belastning?

Hvis i forstår :D ...

Jeg har læst en masse om emnet, men der er jo modstridende udsagn på området. Nogen har oplevet det samme som jeg (det er dog næsten altid vi småfede). Interessant når man selv oplever det - så bliver man jo nysgerrig.

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 23 jan 2008 22:45

eatstatic skrev:Ok. Er klar over at man godt kan have fremgang i styrke, men er dog overrasket (positivt naturligvis) over væksten.

Den med overvægtige begyndere kunne være interressant at få uddybet. Hænger det sammen med den energi man har lagret i fedtdepoterne? Jeg tænker på om den kommer en til gode således den "fylder underskuddet ud" samtidig med kroppen prioriterer muskelopbygning grundet den øgede belastning?

Hvis i forstår :D ...

Jeg har læst en masse om emnet, men der er jo modstridende udsagn på området. Nogen har oplevet det samme som jeg (det er dog næsten altid vi småfede). Interessant når man selv oplever det - så bliver man jo nysgerrig.

My bad mht træningserfaring :D Vidste jeg havde overset noget :roll:

Jeg skal ikke gøre mig klog på emnet, men jeg ved der foreligger undersøgelser og forsøg der beviser, at overvægtige nybegyndere gainede muskel imens de tabte fedt.
Mit eget bud på grunden er også at fedt-depoterene supplerer energien, men det er lige så meget gæt som dig, så lad være med at hænge mig op på det !! ;)

eatstatic
Newb

Indlægaf eatstatic » 23 jan 2008 22:58

:lol: Nej jeg hænger skam ikke nogen op på noget. Nå jeg må bare nyde det. Nu smider jeg sgu lige 10 kg mere - så må vi se om jeg skal øre i overskud der efter. Det bliver nok ikke ved med at ¨gå sådan her i underskud :lol: .

Brugeravatar
Erasmus
Strandløve
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Erasmus » 12 feb 2008 19:36

qazws skrev:

Undersøgelser viser at begynder (specielt overvægtige begyndere) kan gaine muskel på samme tid med de ligger i kalorieunderskud, dvs. gaine muskel mens de taber fedt. Det er nok det der er sket for dig :)

Jeg vil, uden at have belæg for det, påstå det ikke kun er "begyndere" eller "overvægtige" der kan det. Med den rette kost og den rette træning, kan det godt lade sig gøre, over en længere periode.

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 12 feb 2008 19:40

Erasmus skrev:
qazws skrev:

Jeg vil, uden at have belæg for det, påstå det ikke kun er "begyndere" eller "overvægtige" der kan det. Med den rette kost og den rette træning, kan det godt lade sig gøre, over en længere periode.

Fin lille teori. Men så er det heller ikke mere.

Brugeravatar
Erasmus
Strandløve
Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Erasmus » 12 feb 2008 20:42

qazws skrev:
Erasmus skrev:
qazws skrev:

Det var dog et meget kortfattet imbecilt modargument? "Men så er det heller ikke mere", hvad ved du om det? Hvorfor er det ikke mere end en teori? Det du påstår ovenstående er en teori, men du siger undersøgelser viser. Jeg påstår kun det kan lade sig gøre, pga. min tidligere erfaring med vægttab.

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 12 feb 2008 20:55

Erasmus skrev:
qazws skrev:
Erasmus skrev:
qazws skrev:

Det var dog et meget kortfattet imbecilt modargument? "Men så er det heller ikke mere", hvad ved du om det? Hvorfor er det ikke mere end en teori? Det du påstår ovenstående er en teori, men du siger undersøgelser viser. Jeg påstår kun det kan lade sig gøre, pga. min tidligere erfaring med vægttab.

Jeg VED jeg har set bevis for min "påstand". Nu skal jeg bare lige finde det, indtil da må du tro mig på mit ord ;)
Jeg kan ikke bruge din såkaldte erfaring til en skid. Kom dog med nogen videnskabelige beviser!
Jeg fortsætter med at lede efter mine ;)

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 12 feb 2008 21:52

Man kan ikke tabe fedt og bygge muskler samtidig
-jo, hvis man har en høj fedtmasse og lav muskelmasse og/eller i øvrigt træner nok
Jo det kan man godt, med forbehold for udgangspunktet. Kroppen er designet sådan at jo dårligere udviklet eller optimeret en given parameter er, jo lettere er den at ændre. Hvis man har en meget tarvelig fedtprocent er den altså lettere at ændre end hvis den er i bund i forvejen. Dette princip kan udvides til stort set alle aspekter af den humane fysiologi. Da den utrænede som regel har både en lidt høj fedtmasse og en lidt lav muskelmasse vil det altså oftest være muligt at gøre begge ting samtidig, i hvert fald i nogle måneder. Dette gælder i særligt høj grad for kvinder, hvilket der i øvrigt er god dokumentation for i den faglige litteratur.
Derudover er det min personlige holdning at det fortsat kan lade sig gøre, forudsat det samlede træningstimulus er stort nok. Jeg har læst anthropometriske (læren om kropssammensætning) studier om skovhuggere som gennemsnitligt vejede 90-95 kilo med fedtprocenter på 10-12 stykker! Det gennemsnitlige menneskes muskelmasse og fedtmasse taget i betragtning og det faktum at skovhuggere næppe gør meget ud af at cycle deres kost, gør at de med meget stor sandsynlighed har gjort begge dele samtidig til et resultat på linie med en ret seriøst vægttrænende. Det kan godt være at deres arbejde minut for minut ikke er lige så tungt eller udmattende som en træning, men hvis der er 50 timer om ugen, så tæller det alligevel....
Der må ikke herske tvivl om at hvis man har max 10 timer ugentlig træning til rådighed om ugen er bulke/cutte approachen på langt sigt den bedste løsning, men jeg mener at i individer med en høj fedtprocent og en lav muskelmasse er der mulighed for at det kan være lige så godt at forsøge at tabe fedtmasse og bygge muskelmasse samtidig indtil fedtprocenten er kommet ned i et rimeligt leje.

Jeg må desværre ikke linke til kilden, og jeg ved godt dette ikke er et videnskabelig bevis eller noget, men det er det bedste jeg lige kan komme op med lige nu.

Tilbage til "Bodybuilding"