Dato og tid er 16 okt 2019 23:37

Overtræning

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
t35
Newb
Indlæg: 21
Tilmeldt: 30 nov 2007 14:49

Overtræning

Indlægaf t35 » 04 jun 2008 09:54

Kan man træne for meget?

altså, ikke træne for meget så det overflødige træning ikke giver noget, men simpelthen så det går hen og har en negativ effekt?

fx, hvis jeg nu trænede biceps hver evig eneste dag, ville det så ende med at have en negativ effekt?

Donkey Kong
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 mar 2008 16:18

Re: Overtræning

Indlægaf Donkey Kong » 04 jun 2008 09:57

Der er nogle artikler vedrørende dette! Men ja højst sandsynligt

rhomboid
Kagearm
Indlæg: 75
Tilmeldt: 04 jun 2008 09:56

Re: Overtræning

Indlægaf rhomboid » 04 jun 2008 10:00

selvfølgelig er det muligt at overtræne, især en så lille muskel som biceps som i forvejen bliver stimuleret ved diverse ryg og skulder øvelser.
når man styrketræner, nedbrydes ens muskelfibre, for derefter at blive genopbygget stækere. så i tilfælde af du trænede hver dag, så ville musklerne ikke nå at genopbygge sig selv, og derved ikke stige i styrke.
og hvis du er rigtig uheldig ville de falde ja.
jeg har et umiddelbart ambivalent og dog kritisk forhold til teoriens autentiske herkomst ..

qazws
Hercules
Indlæg: 3367
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Overtræning

Indlægaf qazws » 04 jun 2008 11:50

rhomboid skrev:selvfølgelig er det muligt at overtræne, især en så lille muskel som biceps som i forvejen bliver stimuleret ved diverse ryg og skulder øvelser.
når man styrketræner, nedbrydes ens muskelfibre, for derefter at blive genopbygget stækere. så i tilfælde af du trænede hver dag, så ville musklerne ikke nå at genopbygge sig selv, og derved ikke stige i styrke.
og hvis du er rigtig uheldig ville de falde ja.


Det er ikke helt rigtigt. Hvis hans træning hver dag består af et sæt curls, vil han sandsyneligvis ikke overtræne medmindre hans work capasity er ekstrem lav.

Overtræning kommer ikke bare sådan lige over en uge. Det er en reaktion på at du har akkumeleret for meget træthed. Akkumellition af træthed kommer i større mængder når du træner, og det er det du skal resturere. Overtræning er et stadie langt henne i slutningen af et forløb, hvor du har akkumuleret (opbygget) mere træthed, end du har kunne resturere dig fra. Før overtræning kommer du ind i andre stadier, fx overreaching. Tegn på at det går den forkerte vej er så stagnering af styrke (dvs. din styrke går tilbage), træthed, mangel på energi, sygdom etc. etc. Skaderne kommer så i stor grad når du faktisk er ude i overtræning, også er du ikke i tvivl.

Også skal det lige til sidst tilføjes, at en muksel ikke skal være 100% restureret, før du må træne den igen. Du skal bare sørge for at råde bod på, når du over en periode træner en muskel mere end den kan resturere fra.

Læs også:
http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id ... te:_Overtræningsfænomenet
http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id ... kel_skal_være_restitueret_før_den_kan_trænes

Czyber
Kagearm
Indlæg: 99
Tilmeldt: 01 apr 2007 23:13

Re: Overtræning

Indlægaf Czyber » 04 jun 2008 22:36

God uddybning men nu vi er ved flueknepperi.

Når noget stagnere, udvikler det så langsommere for tilsidst at gå istå. Det går altså ikke tilbage ved stagnering.

qazws
Hercules
Indlæg: 3367
Tilmeldt: 07 jan 2007 15:48
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Re: Overtræning

Indlægaf qazws » 05 jun 2008 10:24

Czyber skrev:God uddybning men nu vi er ved flueknepperi.

Når noget stagnere, udvikler det så langsommere for tilsidst at gå istå. Det går altså ikke tilbage ved stagnering.


God pointe, men ens styrke stagnere under alle omstændigheder, for så at begynde at gå tilbage :)

t35
Newb
Indlæg: 21
Tilmeldt: 30 nov 2007 14:49

Re: Overtræning

Indlægaf t35 » 05 jun 2008 14:57

Mange tak for svarene !

basket-ball
Newb
Indlæg: 11
Tilmeldt: 10 jun 2008 18:19

Re: Overtræning

Indlægaf basket-ball » 17 jun 2008 10:54

det er rigtig hvad de overstående skriver, men den vigtigste faktor er at du spiser rigtigt! "uden mad og drikke, dur helten ikke" ;)

når du bruger dine muskler skal de bruge en mængde "mad" til at blive klar igen og det skal du sørge for at give dem. Spis nok protein og kulhydrater og på de rigtige tidspunkter! Hvis du spiser rigtigt vil du have meget sværer ved at overtræne dine muskler.

En god ting er også at du strækker musklerne ud efter træningen og gør det grundigt.

Jeg vil anbefale dig at spise få noget protein før og efter træning og også få nogle hurtige kulhydrater lige efter træning.

her er nogle links jeg vil anbefale dig at læse:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id ... _tr%E6ning

http://www.getbig.dk/vis_artikel.php?id ... s_samtidig!

Du kan evt. lige kigge lidt mere rundt på nettet under "mad og restitution" for at finde lidt info, jeg gider ikke lige finde dem alle sammen for dig, men der er mange gode kost råd under artikler på getbig.dk ;) :D

Brugeravatar
komodo
Expert
Indlæg: 2644
Tilmeldt: 10 mar 2005 11:54
Geografisk sted: Herning - Riget i midten (ex-Silkebronx)
Kontakt:

Re: Overtræning

Indlægaf komodo » 17 jun 2008 14:15

Hvis har lyst til lidt uddybende artikler omkring overtræning, er her nogle stykker af John Berardi:
http://www.bodybuilding.com/fun/berardi22.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/berardi26.htm
http://www.bodybuilding.com/fun/berardi27.htm

Her er en om overtræning vs. overreaching:
http://www.bodybuilding.com/fun/drsquat14.htm
Vegetar - gammel indiansk ord for "dårlig jæger"
HST og Sheiko - all the way!
Den noget inaktive log: http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?p=118609#118609

Billede

Herlevsen
Kagearm
Indlæg: 78
Tilmeldt: 02 jul 2008 23:45

Re: Overtræning

Indlægaf Herlevsen » 12 feb 2009 14:05

basket-ball skrev:En god ting er også at du strækker musklerne ud efter træningen og gør det grundigt.

Vrøvl, der er ingen tekniske beviser for at udstrækning skulle have nogen gavnlig effekt på restitutionen.

Snowblind
Kagearm
Indlæg: 65
Tilmeldt: 24 nov 2008 17:17
Geografisk sted: Vejle

Re: Overtræning

Indlægaf Snowblind » 12 feb 2009 19:02

Jeg strækkede ud efter træningen det første halve år jeg trænede, herefter har jeg trænet i 2 år seriøst hvor jeg ikke har gjort det, uden skader eller deforme muskler og "gorilla-arme" jeg tror det kommer meget an på den enkelte person, jeg har heller ikke haft problemer med muskelspændinger eller lign.
Bænkpres: 146 kg
Squat: 152 kg
Dødløft: 204 kg
"Anatomi, is destiny"

NoGood
Diskopumper
Indlæg: 191
Tilmeldt: 12 feb 2009 21:45

Re: Overtræning

Indlægaf NoGood » 12 feb 2009 21:58

Normalt er det ikke musklernes restitution der ikke kan følge med, men nervesystemet. Muskulær overtræning er rimelig sjældent, men derfor vil du stadig hindre din fremgang ved at træne biceps hårdt hver dag, da det ikke er sikkert de helt kan nå at restituere og du vil ikke kunne løfte ligeså tunge vægte i curls og rygøvelser og vil derfor rekruttere færre fibre.

Brugeravatar
LCA
Barbell-Baron
Indlæg: 543
Tilmeldt: 26 sep 2007 18:16

Re: Overtræning

Indlægaf LCA » 14 feb 2009 00:23

Herlevsen skrev:
basket-ball skrev:En god ting er også at du strækker musklerne ud efter træningen og gør det grundigt.

Vrøvl, der er ingen tekniske beviser for at udstrækning skulle have nogen gavnlig effekt på restitutionen.


QFT

Emilg
Strandløve
Indlæg: 495
Tilmeldt: 04 jul 2008 08:52
Geografisk sted: Amager

Re: Overtræning

Indlægaf Emilg » 14 feb 2009 08:47

Snowblind skrev:Jeg strækkede ud efter træningen det første halve år jeg trænede, herefter har jeg trænet i 2 år seriøst hvor jeg ikke har gjort det, uden skader eller deforme muskler og "gorilla-arme" jeg tror det kommer meget an på den enkelte person, jeg har heller ikke haft problemer med muskelspændinger eller lign.


Muskel ømhed kommer af ødelagte muskelfibre. Det kan en udstækning ikke hjælpe på. Det er restitution der er løsningen.
De fleste får, ved udstrækning, en umiddelbar effekt, men den forsvinder og du er lige så øm som før du strækte ud
Tjek loggen, billeder på side 3 viewtopic.php?t=20665


Tilbage til "Bodybuilding"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster