Dato og tid er 30 sep 2020 10:41

Restitiution

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
Siiiimon
Newb

Restitiution

Indlægaf Siiiimon » 20 jan 2010 15:56

Hej allesammen .

Normalt siger man jo at kroppen skal have 48 timer til at restituerer efter end styrketræning. Men kan jeg træne Cardiotræning på hviledagen, sådan så jeg træner fullbody styrketræning den ene dag, cardio den næste og så fullbody igen den 3. dag?

Jeg tænker bare om kroppen har brug for restituition efter cardiotræning?

Jeg træner hhv. 5 kvarter fullbody, og 3 kvarter cardiotræning.
Jeg prøver i øjeblikket på at få fedtprocenten ned uden at miste for meget muskelmasse.

Hilsen Simon.

Møller2980
Gummi-Tarzan

Re: Restitiution

Indlægaf Møller2980 » 20 jan 2010 17:25

Ikke andet end at du måske køre meget træt hvis du bliver ved på den måde; du kan evt. køre cardi efter styrketræningen og så 100% hvile på off dagende, det ville nok være mest optimalt, men hvis du kan holde til det, så kan du jo selv afgøre det ... :)

Brugeravatar
Garik
Hercules
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Garik » 20 jan 2010 17:27

Da jeg kørte fullbody mandag-onsdag-fredag og løbeture tirsdag-torsdag-lørdag, kunne jeg mærke det i hele kroppen hver dag...
Squat'en blev forringet, kræfterne var der bare ikke, men andre øvelser led også under det...

Og så var jeg konstant træt, sulten og afkræftet :)
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Brix
Strandløve

Indlægaf Brix » 22 jan 2010 09:24

Hej allesammen .

Normalt siger man jo at kroppen skal have 48 timer til at restituerer efter end styrketræning. Men kan jeg træne Cardiotræning på hviledagen, sådan så jeg træner fullbody styrketræning den ene dag, cardio den næste og så fullbody igen den 3. dag?

Jeg prøver i øjeblikket på at få fedtprocenten ned uden at miste for meget muskelmasse.

Hilsen Simon.
Hej allesammen .

Hilsen Simon.

Det findes der nok ikke et generelt svar på. Du skal lytte til din krop :wink:

Umiddelbart ser jeg ikke de store problemer i det, VEL OG MÆRKE hvis du lytter til kroppen og reagerer på det du mærker.

Du kan med fordel lægge "lette" uger ind efter behov. Med letter uger mener jeg moderat intensitet på både vægttræningen og cardio. Dette giver kroppen ro til at restituere.

Men igen, ingen er ens så lyt til kroppen og begynder du at mærke konstant træthed, faldende styrke osv. skal du reagere med en uge let træning og måske mere hvis det er det din krop kræver.

Kost er naturligvis også en faktor her, men det ved du nok godt.
Det er bedre at ramme ved siden af, end slet ikke at ramme!

Brugeravatar
Rambøl
Hjemmetræner
Geografisk sted: Lyngby

Indlægaf Rambøl » 22 jan 2010 10:10

Bedre form --> hurtigere restitution.
Hårdere træning --> længere restitution

"Hård træning" varierer og der gælder forskellige forhold såsom udmattelsesgrad og størrelsen på den stressede/trænede muskelgruppe, men som udgangspunkt kræver ekspolosiv træning (styrketræning o.lign.) længst restitution.

I denne sammenhæng er det nok din egen form som skal være afgørende for hvor lang rest.periode du har brug for... For at svare på lidt af det du spørger om, så kan du snildt lave cardiotræning mens du restituerer efter et styrketræningspas.

Mikkel Leicht
Superhero
Geografisk sted: MORS, nykøbing
Kontakt:

Indlægaf Mikkel Leicht » 09 apr 2010 06:40

Større workcapacitet du har, desto hurtigere kommer man sig fra tung og intens træning.. Cardio kan øge restitutionstiden hvis den er meget hård, men kan ved lav til moderat intensitet være med til at forbedre restitutionen, både kortsigtet og langsigtet (kort: god blodflow i perioden og efter, så der kommer mere næring ud, langsigtet: bedre kondi har ofte den tendens at forbedre ens workload og arbejdskapacitet, samt gøre en mere frisk i det hele taget)

I bund og grund kommer det ned på hvordan dit program er tilrettelagt ud fra din restitutionsmuligheder..

Du kan overveje at smide restitutionsarbejde ind i form af let til moderat cykling/svømning.. forskellige øvelser, som water-jogging, vand-terapi (varm og koldt vands terapi), massage (gerne deep-tissue), lette og korte styrkepas af fx 45min med god opvarmning samt udstræk, GPP træning (på sigt kan forbedre restitutionen markant ved at øge ens samlede GPP)..

man kan også mange gange spise sig til mindre restitutionstid, ved at få nok protein og være i et lille til stort bulk-indtag.. Få nok vitaminer og mineraler.. Spise varieret så man får nogen af de mindre kendte stoffer som givetvis kan have fordele, som fx visse former for fytokemikalier.. masser af fibre (specielt hvis man har et højt kolesteroltal, og ofte har dårligmave).. Undgå slik og ringe carbs så vidt muligt.. Tilskud kan også mange gange bruges med fordel..
DK 3. stærkeste mand 2009

Jannik Pedersen
Barbell-Baron
Geografisk sted: Mars

Indlægaf Jannik Pedersen » 16 apr 2010 16:20

1 - 5 rm = 72timer
5 - 15 rm = 48 timer
15+ rm(genoptræning) = 24timer
no limit just power!

viewtopic.php?f=4&t=21941

Brugeravatar
SimonRoer
Diskopumper
Geografisk sted: Ribe

Indlægaf SimonRoer » 18 apr 2010 11:34

Lige en tilføjelse af hvad mikkel sagde:
massage (gerne deep-tissue

Så er "Foam rolling" et billigt og nemt alternativ til massage. En foam roller koster 200-450kr, find en med solid core så holder den længere og holder formen.
10-15rul hen over muskelgruppen og 30-45sec konstant press på sore spots.
"Go Big Or Go Home!"
Følg min log og min vej til powarh!:
viewtopic.php?f=6&t=23153

Bogarder
Site Admin
Geografisk sted: 8000

Indlægaf Bogarder » 27 apr 2010 22:15

Kører selv lige pt. hver uge.

5 gange styrke træning
2 gange boksning
1 gang spinning
3 gange løb, kortere ture
2 steady state cardio 30-45 min.

Ved siden af en fuldtids arbejdsuge..

Er jeg slidt, nææ, kun når jeg ikke får sovet nok eller spist rigeligt. Hvor meget restitution folk har brug for er individuelt. Mærk efter dine egne grænser, og pres dem.

Den med overtræningen, bliver hurtigt en sovepude, fordi man lige føler sig mindre oplagt.

Tilbage til "Bodybuilding"