Dato og tid er 17 apr 2021 06:21

Et tænkt eksempel...

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
phra
Kagearm

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf phra » 22 maj 2010 16:35

ChristianR - Da du mener det er så enkelt et spørgsmål ville det have været en fordel om du i første post i tråden havde skrevet alt det om kost, protein osv - alt dette er du senere kommet i tanke om burde være skrevet.

Pointen er at hvis det er så enkelt, hvorfor fand** kan du så glemme alle de informationer i din første post?

tak fordi du tilføjede denne tråd til forum =D>
Yeah Buddy !

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 22 maj 2010 17:50

Phra nu har du fluekneppet dig til en masse viden som vi andre kunne regne ud var sådan. hvornår kommer svaret ?

Hints til hvad du kan fluekneppe videre i: Søvn, stress og sygdomme

Tak fordi du fuckede denne tråd op =D>

BåB
Gummi-Tarzan

Indlægaf BåB » 22 maj 2010 17:52

godt sagt snailfist :)

Hvis man ikke kan bidrage med andet end kritik af det stillede spørgsmål, bør man nok ikke svare :)

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 22 maj 2010 18:09

Moberg skrev:Det svarer til at sige, at du godt kan bygge et hus, der kræver 400 mursten, af 200 mursten, hvis bare man "arbejder hårdt nok" på det...

Perfekt sammenligning :lol: =D>
Board moderator

phra
Kagearm

Indlægaf phra » 22 maj 2010 20:29

@Snailfist - har du læst tråden fra starten?

Du kan ikke se pointen i at intet menneske kan ligge på sit ligevægtsindtag i 365 dage?

Du kan ikke se pointen i at udgangspunktet har ændret sig fra trådstarters 1. post til nu?

Ovenstående medfører vel at svaret der gives udfra det endelige udgangspunkt ikke er svaret på spørgsmålet i 1 post i tråden?

hvis vi antager at en person kunne ovenstående postulering har du jo selv givet det udemærkede svar som enhver kunne gætte.

Beklager hvis der mangler sarkasme i indlæget.
Yeah Buddy !

Snailfist
Arnold

Indlægaf Snailfist » 22 maj 2010 22:34

phra skrev:@Snailfist - har du læst tråden fra starten?

Du kan ikke se pointen i at intet menneske kan ligge på sit ligevægtsindtag i 365 dage?

Du kan ikke se pointen i at udgangspunktet har ændret sig fra trådstarters 1. post til nu?

Ovenstående medfører vel at svaret der gives udfra det endelige udgangspunkt ikke er svaret på spørgsmålet i 1 post i tråden?

hvis vi antager at en person kunne ovenstående postulering har du jo selv givet det udemærkede svar som enhver kunne gætte.

Beklager hvis der mangler sarkasme i indlæget.

Ja, jeg har læst det...?

Jeg kan ikke se pointen i at "intet menneske kan ligge på sit ligevægtsindtag i 365 dage?" det er jo netop et 'tænkt' eksempel

Udgangspunktet er præcist det samme som det startede med at være. hvis man træner hårdt og går udfra at alt kører, pånær kcalindtaget... kan man så ændre udseende ?

Jeg har da givet den ringeste forklaring, og jeg skriver det jo også. Jeg siger at min logik fortæller mig et eller andet. Hvordan kan mine gætterier blive et kvalificeret svar. og et svar som enhver kunne 'gætte' er da ikke noget videnskabeligt svar. Der er en million myter om kroppen fordi folk gætter.

Som jeg ser det er tråden en kritik af reglen om at hvis man vil smide fedt skal man være i kcalunderskud og hvis man vil have større muskler skal man være i kcal underskud.
Udfra de to regler vil den halvfede mand med tynde arme efter 3 års træning have fået en god kondi og blevet stærk, men han vil ikke være synligt mere muskuløs eller tyndere.

ChristianR
Strandløve

Indlægaf ChristianR » 23 maj 2010 11:46

BåB skrev:Det er ret enkelt ja :)
Man vil se langt bedre ud efter 3 år. Påstanden om kalorieoverskud/underskud og opbyggelse af muskler/tab af fedt mener jeg generelt er misforstået. Den er sand, men den er aldrig gældende i det virkelige liv. Hvis den skal gælde skal man jo indtage nøjagtig samme energimængde konstant - ikke bare samme energimængde i løbet af en hel dag.
Tror også det var det Noceo mente med føde gennem slange.
Hvis man f.eks. spiser et stort måltid kl 10 og der så går 3 timer inden næste måltid, har man ikke haft samme energitilførsel i bare de 3 timer, og påstanden er dermed irrelevant.
Sådan tror jeg det hænger sammen :)

I see. Vil du så mene, at manden vil opbygge muskler i perioden efter et måltid, hvor han vil ligge i kalorieoverskud, mens han senere hen på dagen vil smide fedt, hvor kroppen ligger i kalorieunderskud?

@Phra: Du er tilsyneladende den eneste med store forståelsesproblemer. Eksemplet er enormt enkelt og tænkt. Der skal ikke mere tillægsviden til. Hvordan du kan fluekneppe dig frem til emner som dekonditionering og varierede træningscykluser er mig uforståeligt. Jeg kan slet ikke forstå, du bliver ved med at skrive i og ødelægge en tråd, du finder så latterlig.

Brugeravatar
Noceo
Expert
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Indlægaf Noceo » 24 maj 2010 09:02

I see. Vil du så mene, at manden vil opbygge muskler i perioden efter et måltid, hvor han vil ligge i kalorieoverskud, mens han senere hen på dagen vil smide fedt, hvor kroppen ligger i kalorieunderskud?

I det store hele ja.

Forstår ikke helt hvordan der er blevet så stor en diskussion ud af noget så simpelt, men hyggeligt nok at der sker lidt på forumet.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

ChristianR
Strandløve

Indlægaf ChristianR » 24 maj 2010 15:23

Noceo skrev:

I det store hele ja.

Forstår ikke helt hvordan der er blevet så stor en diskussion ud af noget så simpelt, men hyggeligt nok at der sker lidt på forumet.

I den forstand siger du jo sådan set, at man godt kan gaine muskelmasse, selvom man ikke ligger i et dagligt kalorieoverskud samt at man kan smide fedt uden at ligge i et gennemsnitligt kcal-underskud.

Det er da interessant.

DanishViking
Newb

Indlægaf DanishViking » 25 maj 2010 16:26

jeg syntes tager folk teorien for sort/hvidt med hensyn til muskelvækst/fedttab ved kalorieoverskud/underskud. mange går i den tro at den eneste fremgangsmåde, som konsekvens af denne teori, er cut/bulk. i praksis holder det self ikke

hvis en utrænet person som du beskriver betynder at træne og hverken har kalorieoverskud eller underskud, så vil han alt andet lige have tydelige resultater efter 1 år.

alt den teoretiske biologi snak vil jeg overlade til en læge.. faktum er at cut/bulk ikke er ''the one and only'' måde at blive større og mere markeret på

edit: og til dig som bragte spørgsmålet op... jeg forstod med det samme hvad din pointe var, og eksemplet var meget nemt at forstå. fik en lille griner over hvor kringlet folk ville gøre spørgsmålet til, but nevermind :)

Ham den fede
Diskopumper
Geografisk sted: Birkerød - Storkøbenhavn
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 27 maj 2010 01:18

Well, teoretisk vil han se præcis ens ud, da ligevægtsindtaget skal beregnes udfra hans aktivitetsniveau. Ergo vil han hverken tabe sig eller tage på - teoretisk.. :b
Det handler jo alt sammen om energibalancen. Hvis man har en energibalance der er præcis ligevægtig (unlikely), vil man jo i teorien ikke ændrer sig, da man kun har fået dne energi ens krop skal bruge for at holde sig kørende.. Man vil naturligvis blive stærkere i kraft af de neurale adaptationer, men en decideret muskelmasseforøgning vil ikke finde sted... I teorien :wink:

*edit* Hmm... Forudsat selvfølgelig, at man ikke regner den forøgning i forbrug af kcal med, som selve hypertrofien kræver... Bumbum... Der må jeg sgu være svar skyldig..

DanishViking
Newb

Indlægaf DanishViking » 27 maj 2010 16:14

Ham den fede skrev:Well, teoretisk vil han se præcis ens ud, da ligevægtsindtaget skal beregnes udfra hans aktivitetsniveau. Ergo vil han hverken tabe sig eller tage på - teoretisk.. :b
Det handler jo alt sammen om energibalancen. Hvis man har en energibalance der er præcis ligevægtig (unlikely), vil man jo i teorien ikke ændrer sig, da man kun har fået dne energi ens krop skal bruge for at holde sig kørende.. Man vil naturligvis blive stærkere i kraft af de neurale adaptationer, men en decideret muskelmasseforøgning vil ikke finde sted... I teorien :wink:

*edit* Hmm... Forudsat selvfølgelig, at man ikke regner den forøgning i forbrug af kcal med, som selve hypertrofien kræver... Bumbum... Der må jeg sgu være svar skyldig..

Personen har haft et perfekt ligevægtsindtag (ja det svært men det er et hypertetisk eksempel). Derfor vil han hverken have tabt sig eller taget på. Men det er på ingen måde ensbetydende med at han ser ens ud!?

person ville efter 3 års træning uden tvivl have en lavere fedt% og større muskler

hvis personen tager en proteinshake efter træning, vil kroppen og musklerne have det der skal til for at skabe hypertrofi. også selvom det totale energiindtag hen over dagen er lig med energiforbruget

du får det til at lyde som om at man er NØDT til at være i kalorieoverskud over en periode, for at få større muskler. og at man er NØDT til at være i kalorieunderskud for at smide fedtet væk. den klassiske bulk/cut metode

det holder bare ikke i praksis!

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 28 maj 2010 13:47

Det er derfor jeg skrev teoretisk, da det er sådan jeg synes man må forholde sig til et tænkt eksempel... Men jeg er alt andet lige uenig med dig. Selvom han spiser udelukkende protein en hel dag, og energien derved optaget svarer præcis til hans ligevægtsindtag, bliver proteinen jo netop ikke brugt til at opbygge muskler, men bliver forbrændt til energi for at holde hans krop kørende ved den givne vægt... Du kan ikke både forbrænde protein OG bygge muskler af det samtidig.. Så om han drikker 10 shakes efter træning kan jo være ligegyldigt, så længe hans energiindtag ikke overskrider hans ligevægt. Er man præcis på ligevægtsindtag er der ikke noget at bygge muskler af. Som skrevet før i denne tråd, kan man ikke bygge et hus uden mursten. Input = output.

ChristianR
Strandløve

Indlægaf ChristianR » 28 maj 2010 14:44

Ham den fede skrev:Det er derfor jeg skrev teoretisk, da det er sådan jeg synes man må forholde sig til et tænkt eksempel... Men jeg er alt andet lige uenig med dig. Selvom han spiser udelukkende protein en hel dag, og energien derved optaget svarer præcis til hans ligevægtsindtag, bliver proteinen jo netop ikke brugt til at opbygge muskler, men bliver forbrændt til energi for at holde hans krop kørende ved den givne vægt... Du kan ikke både forbrænde protein OG bygge muskler af det samtidig.. Så om han drikker 10 shakes efter træning kan jo være ligegyldigt, så længe hans energiindtag ikke overskrider hans ligevægt. Er man præcis på ligevægtsindtag er der ikke noget at bygge muskler af. Som skrevet før i denne tråd, kan man ikke bygge et hus uden mursten. Input = output.

Du glemmer lidt argumentet med, at kroppen ikke ser på regnskabet, når dagen er omme. Selvom hver dag ender i et ligevægtsindtag vil der givetvis i løbet af dagen være perioder, hvor manden er i et overskudsstadie, ligesom han i perioder vil ligge i underskud.

Herfor kunne det jo godt tænkes, at han i perioderne med overskud ville opbygge noget muskelmasse, mens han i underskudsperioden ville tabe sig (primært fedt) Altså ville han efter 3 år nok veje det samme, da han ikke har haft mere indput end output, men der kan være byttet om på 'stenene' i huset, således at fedtprocenten er lavere.

Ham den fede
Diskopumper
Kontakt:

Indlægaf Ham den fede » 29 maj 2010 00:19

Argh, så giver den mere mening, det simplificerede eksempel jeg regnede med, hvor hele dagen forløb i præcis ligevægt var også lige rigelig... Jah, simpelt... :b

Tilbage til "Bodybuilding"