Dato og tid er 17 apr 2021 06:51

Et tænkt eksempel...

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
ChristianR
Strandløve
Indlæg: 451
Tilmeldt: 27 nov 2006 16:35

Et tænkt eksempel...

Indlægaf ChristianR » 21 maj 2010 09:54

For at udfordre klichéen med, at man skal ligge i kcal-overskud for at opbygge muskler og kcal-underskud for at tabe fedt, vil jeg godt høre folks syn på følgende hypotetiske eksempel.

En gut på 85 kg har lidt for meget på fedt på mave og bryst, mens han har meget tynde arme og generel mangel på muskelmasse.

Han begynder at bodybuilde et fornuftigt program 6 gange om ugen, og han supplerer endvidere med noget cardio et par gange om ugen. Hver eneste dag indtager han præcis sit ligevægtsindtag.
Hvordan ser manden ud efter 3 år? Har han så stadig tyk mave og tynde arme?

Alternativt kan man vel spørge, om han ved hård træning kan være ligeglad med, hvor mange kcal han indtager, da han vil være tilfreds med såvel fedttab som opbygning af muskelmasse og derved kan spise mere eller mindre som det passer ham, så længe han ikke bevæger sig alt for langt væk fra sit ligevægtsindtag?

Byd ind!

phra
Kagearm
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 feb 2010 09:39

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf phra » 21 maj 2010 09:58

Han begynder at bodybuilde et fornuftigt program 6 gange om ugen, og han supplerer endvidere med noget cardio et par gange om ugen. Hver eneste dag indtager han præcis sit ligevægtsindtag.
Hvordan ser manden ud efter 3 år? Har han så stadig tyk mave og tynde arme?

Alternativt kan man vel spørge, om han ved hård træning kan være ligeglad med, hvor mange kcal han indtager, da han vil være tilfreds med såvel fedttab som opbygning af muskelmasse og derved kan spise mere eller mindre som det passer ham, så længe han ikke bevæger sig alt for langt væk fra sit ligevægtsindtag?

Elendigt eksempel som ved moderat tilegnet viden kan besvares af diverse konfirmander.

1. hvis personen (du?) starter op på træning med 6 gange styrketræning og cardio 2 uger efter er han/hun gået død i det efter 2-3 måneder.
Alternativt kan det postuleres at fullbody 3 gange om ugen giver det fundament som der bør ligge til grund for styrketræning/BB. Dette kan sagtens suppleres med cardio træning.

2. Hvis personen har læst og tilegnet sig viden vil denne ikke have tyk mave og tynde arme efter 3 år, men hvis personen tror at træning er nok for at få en flot og veldefineret krop tager personen nok fejl - træn lidt mindre, og brug den tid i køkkenet.

3. Ja du kan spise lige hvad du vil - men ikke alt er lige godt for kroppen.

Hvorfor fa'en spørger du om dit tænkte eksempel?
Senest rettet af phra 21 maj 2010 10:07, rettet i alt 1 gang.
Yeah Buddy !

ChristianR
Strandløve
Indlæg: 451
Tilmeldt: 27 nov 2006 16:35

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf ChristianR » 21 maj 2010 10:07

phra skrev:Elendigt eksempel som ved moderat tilegnet viden kan besvares af diverse konfirmanter.


Du skal da være velkommen til at slå dig løs i stedet for at prale i arrogant stil. Del dog ud af visdommen eller lad være med at besvar.

ChristianR
Strandløve
Indlæg: 451
Tilmeldt: 27 nov 2006 16:35

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf ChristianR » 21 maj 2010 10:16

phra skrev:1. hvis personen (du?) starter op på træning med 6 gange styrketræning og cardio 2 uger efter er han/hun gået død i det efter 2-3 måneder.
Alternativt kan det postuleres at fullbody 3 gange om ugen giver det fundament som der bør ligge til grund for styrketræning/BB. Dette kan sagtens suppleres med cardio træning.

Det er ikke mig, og det er et tænkt eksempel. Så du skal ikke lægge så meget i, om det hypotetiske program er overkill. Lad os antage personen starter på et fulbody 3 gange ugentligt og svar ud fra det.

2. Hvis personen har læst og tilegnet sig viden vil denne ikke have tyk mave og tynde arme efter 3 år, men hvis personen tror at træning er nok for at få en flot og veldefineret krop tager personen nok fejl - træn lidt mindre, og brug den tid i køkkenet.

Du svarer ikke på det spørgsmål 'enhver konfirmand vil kunne svare på'. Lad mig skære det ud i pap:
- Hvis du træner et fornuftigt BB-program flere år i streg, hvor du udelukkende indtager dit ligevægtsindtag hver dag. Hvordan ser kroppen så ud efter denne periode?

Hvorfor fa'en spørger du om dit tænkte eksempel?

Fordi jeg er interesseret i svaret.

phra
Kagearm
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 feb 2010 09:39

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf phra » 21 maj 2010 10:58

Jeg vil ikke mene at samme program bør trænes kontinuerligt uden variation.

Hvis du ligger på dit ligevægtsindtag konsekvent vil muskelerne ikke opnå den tilsigtede vækst som jeg vil formode er målet, det kræver et moderat kcal overskud at opnå masse/muskel vækst - ihvertfald det der postuleres i diverse artikler.

Af egen erfaring kan jeg sige at jeg i ca. 10 måneder trænede et 2 split program - i denne periode voksede jeg, men i begrænset omfang, hvilket også var tilsigtet.

Herefter har jeg trænet ibodybuilder programmet fra t-muscle, i den periode har jeg været i kcal overskud, masse er der kommet ca. 5kg mere af, deraf synes jeg det er beskedet hvor meget af det der er fedt.

Således kan jeg konkludere at personens genetik spiller en stor rolle - min træningsmakker har taget 9 kg på og han mener selv at 5 af de kg er fedt.

Men du skriver at personen ligger på sit ligevægtindtag - hvis denne gør det, er det ikke ligemeget hvad personen spiser for at opnå sit ligevægtsindtag. Protein er en af af de ting som er vigtig hvis musklerne skal vokse.

men efter en længere periode med træning kan princippet Dekonditionering bruges, vil umildbart mene at uanset om du har ligge på ligevægtsindtag eller ej vil kroppen have gavn af dette.
Yeah Buddy !

ChristianR
Strandløve
Indlæg: 451
Tilmeldt: 27 nov 2006 16:35

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf ChristianR » 21 maj 2010 11:07

phra skrev:Jeg vil ikke mene at samme program bør trænes kontinuerligt uden variation.

Hvis du ligger på dit ligevægtsindtag konsekvent vil muskelerne ikke opnå den tilsigtede vækst som jeg vil formode er målet, det kræver et moderat kcal overskud at opnå masse/muskel vækst - ihvertfald det der postuleres i diverse artikler.

Ok, du har misforstået hvad jeg vil frem til. Det behøver ikke være så teknisk. Selvom din pointe med variation naturligvis er rigtig, så tænk ikke på det. Lad os antage, at manden kører optimale, varierede programmer på de 3 år.

Men du skriver at personen ligger på sit ligevægtindtag - hvis denne gør det, er det ikke ligemeget hvad personen spiser for at opnå sit ligevægtsindtag. Protein er en af af de ting som er vigtig hvis musklerne skal vokse.

Og lad os antage, at hans proteinbehover dækket samt, at han i øvrigt spiser sundt.

men efter en længere periode med træning kan princippet Dekonditionering bruges, vil umildbart mene at uanset om du har ligge på ligevægtsindtag eller ej vil kroppen have gavn af dette.

Det er klart, men det er igen ikke så tekniske aspekter, der var målet med eksemplet. Vi behøver ikke at lave en komplet kost- eller træningsplan for manden.

Lad os udelukkende fokuserer på, om han taber fedt eller opbygger muskelmasse, hvis han over en årrække fastholder en fornuftig BB-træning og ligger på præcist sit ligevægtsindtag, som består af sund kost og hele mandens proteinniveau.

Er ked af, hvis det efterhånden er blevet så kringlet, at det er ligegyldigt. Jeg synes selv udgangspunktet var forholdsvist simpelt.

Brugeravatar
Noceo
Expert
Indlæg: 2549
Tilmeldt: 24 feb 2004 21:19
Geografisk sted: 2300 Kbh S.

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf Noceo » 21 maj 2010 11:12

Dit spørgsmål bliver alt for hypotetisk, eftersom det ikke kan lade sig gøre at ligge i kcal underskud konstant (medmindre du får mad gennem en slange). Yderligere kunne man spørge sig selv om ikke kroppen kunne bruge energi fra fedtforbrænding til proteinsyntesen, såfremt der var protein nok til rådighed (jeg gætter bare, hvis der er nogen der kender til undersøgelser af dette så kom endelig med dem). Så hvad der end sker, så vokser han nok, og forbrænde formentlig også noget fedt.
There's a point in every fathers life, where he blows up his daughters room.

phra
Kagearm
Indlæg: 85
Tilmeldt: 05 feb 2010 09:39

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf phra » 21 maj 2010 11:14

det er blevet kringlet for du putter flere og flere informationer på personen.

Efterhånden kan vi konstatere at manden har styr på alt. lækkert :D .

manden vil ikke have fed mave og tynde arme!

Men cardio vil hæmme musklernes evne til hypertrofi.

-------------------------------------------------------------
Yeah Buddy !

ChristianR
Strandløve
Indlæg: 451
Tilmeldt: 27 nov 2006 16:35

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf ChristianR » 21 maj 2010 11:24

phra skrev:det er blevet kringlet for du putter flere og flere informationer på personen.

Efterhånden kan vi konstatere at manden har styr på alt. lækkert :D .

manden vil ikke have fed mave og tynde arme!

Men cardio vil hæmme musklernes evne til hypertrofi.

-------------------------------------------------------------

Jeg synes nu at eksemplet var forholdsvist enkelt. Det var dig, der kom ind på alverdens detaljer, der gjorde det hele mere kompliceret ;)

Mht. cardioen er jeg som udgangspunkt uenig. Cardioen hæmmer kun musklernes evne til hypertrofi i det omfang, at Cardioen hiver ens samlede kcal-regnskab ned. Men eftersom vi går ud fra, at der indtages et præcist ligevægtsindtag, så har cardioen efter min overbvevisning ingen hypertrofinedsættende effekt.

Brugeravatar
MrtW
Barbell-Baron
Indlæg: 573
Tilmeldt: 03 mar 2005 16:46
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf MrtW » 21 maj 2010 19:27

Muskler kan stadig blive opbygget selvom man ikke er i kalorieoverskud. Hvis du træner voldsomt, vil musklerne bare tage næringen fra andre steder i kroppen, sådan indretter kroppen sig jo hele tiden. Du kan jo også tit se folk der er veltrænede selvom de spiser helt normalt, og aldrig har rørt et par håndvægte eller været i et træningscenter, men fx. har et meget hårdt fysisk krævende job.
:drue: Mac :training:

Brugeravatar
Garik
Hercules
Indlæg: 4111
Tilmeldt: 15 sep 2009 22:08
Geografisk sted: Århus C

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf Garik » 21 maj 2010 20:08

MrtW skrev:Muskler kan stadig blive opbygget selvom man ikke er i kalorieoverskud. Hvis du træner voldsomt, vil musklerne bare tage næringen fra andre steder i kroppen, sådan indretter kroppen sig jo hele tiden. Du kan jo også tit se folk der er veltrænede selvom de spiser helt normalt, og aldrig har rørt et par håndvægte eller været i et træningscenter, men fx. har et meget hårdt fysisk krævende job.


Du postulerer simpelthen, at kroppen finder resurser, når bare man træner hårdt nok? Du har aldrig overvejet, at folk, der har et hårdt, fysisk arbejde, ofte spiser mere end en kontornusser?

Har du hørt om genetik? Og veltrænet er jo et vidt begreb... For nogle er det veltrænet at være mega tynd, mens vi andre mener, det er at være veltrænet, når man har muskler på kroppen - ikke skind og ben...

Det, du skriver, er noget af det dummeste - hvis ikke det dummeste - jeg nogensinde har hørt... Sorry..

Det svarer til at sige, at du godt kan bygge et hus, der kræver 400 mursten, af 200 mursten, hvis bare man "arbejder hårdt nok" på det...

Mener du også, at man som marathonløber godt kan forbedre sin ydeevne/kondition uden at indtage ekstra føde end folk, der aldrig rører sig?
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Snailfist
Arnold
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 07 jan 2010 10:00

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf Snailfist » 22 maj 2010 06:20

bare lige et indspark, JO dit eksempel er super enkelt og ligetil.

Min logik siger mig også at din person ville se væsentligt bedre ud efter 3 års korrekt træning og sund men ikke optimal kost.
Men er noget virker logisk gør det ikke nødvendigvis rigtigt. og mange af dem med resultater siger jo netop at de har bulket og cuttet, så så længe man ikke ved andet så lytter jeg til dem.
Men de har jo også trænet hårdt... så måske er det bare det der gør det.
Når du hører folk debatere og kommer med påstande må du jo bare lytte til den med de bedste argumenter, du finder nok aldrig ud af om tingene er 100% rigtig, men du kommer da langt :)

Jeg gad bare godt at vide hvor mange af alle de sandheder der er om træning, er blevet det fordi de er blevet sagt så mange gange, at alle folk tror på det, og selv siger det videre :) (ligesom religion :P)

Fitnielsen
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 apr 2009 11:04
Geografisk sted: København N

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf Fitnielsen » 22 maj 2010 12:49

Ja... Det er lidt et dumt eksempel, når der er så mange faktorer,
der ikke bliver medtaget, som bevægelse i arbejde og fritid, og
hvad manden overhoved propper i hovedet.
Ligevægt i kcal-indtag? -Er det i forhold til hvad han spiste før, eller i
forhold til hvad han spiser imens han er igang med sit nye træningsprogram?
Men hvis jeg skal give et kvalificeret bud, vil jeg mene at han vil
ligne en godt veltrænet sportsmand.
Han vil være tyndere, måske endda slank, men slet ikke bodybuilder-stor.

ChristianR
Strandløve
Indlæg: 451
Tilmeldt: 27 nov 2006 16:35

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf ChristianR » 22 maj 2010 14:08

Det er da et meget enkelt eksempel. Bevægelse på arbejde og i fritid er som sådan forholdsvist irrelevant, da han jo indtager nok mad og drikke til at dække hans ligevægtsindtag. Det er også blevet pointeret, at maden er forholdsvis sund og proteinbehovet bliver opfyldt. Så der er ingen grund til at gøre det mere indviklet end nødvendigt.

Ligevægtsindtaget er ikke i forhold til hvad han spiste før. Det er hver dag de 3 år, han indtager præcis samme antal kalorier, som han forbrænder. Det er ikke så indviklet.

Snailfist ser ud til at have forstået spørgsmålet til fulde. Min logik siger mig nemlig også, at man på den måde bør se væsentligt bedre ud efter 3 år. Det strider dog mod argumentet om, at man ikke kan opbygge muskler uden at være i kcal-overskud eller smide fedt uden at være i kcal-underskud.

BåB
Gummi-Tarzan
Indlæg: 118
Tilmeldt: 09 nov 2009 13:53

Re: Et tænkt eksempel...

Indlægaf BåB » 22 maj 2010 14:51

Det er ret enkelt ja :)
Man vil se langt bedre ud efter 3 år. Påstanden om kalorieoverskud/underskud og opbyggelse af muskler/tab af fedt mener jeg generelt er misforstået. Den er sand, men den er aldrig gældende i det virkelige liv. Hvis den skal gælde skal man jo indtage nøjagtig samme energimængde konstant - ikke bare samme energimængde i løbet af en hel dag.
Tror også det var det Noceo mente med føde gennem slange.
Hvis man f.eks. spiser et stort måltid kl 10 og der så går 3 timer inden næste måltid, har man ikke haft samme energitilførsel i bare de 3 timer, og påstanden er dermed irrelevant.
Sådan tror jeg det hænger sammen :)


Tilbage til "Bodybuilding"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 137 gæster

cron