Daniel H skrev:Ved godt det ikke helt rammer dit spørgsmål, men ud fra mine erfaringer (egen krop / venner), så har overvægtige nemmere ved at tage muskler på, end mange tynde personer, fordi de overvægtige som udgangspunkt allerede ligger i kalorieoverskud eller har meget nemt ved at komme i det, da de ellers ikke burde være overvægtige? Hvorimod mange tynde personer simpelthen ikke kan komme i et ordentligt kalorieoverskud uden stort besvær.
Du tager fejl

Nu sakser jeg lidt fra en konkurrerende side, men Anders Nedergaard er en kapacitet på området.
Anders Nedergaard skrev:Man tager mere fedt på, jo
• større energioverskud man er i
• mindre/dårligere man træner
• højere fedtprocent man starter med
• jo længere tid man har været i energioverskud
Fede mennesker behøver ikke være i et energi/kcal-overskud. Hvis deres vægt ligger stille, rammer de deres ligevægtsindtag. Såre simpelt. Det er ikke
nemmere for nogle grupper, at komme i energi-overskud. Det handler om at spise for meget (overskud), tilpas (ligevægt) eller for lidt (underskud) i forhold til sin vægt og sit mål.
Så at sige, at fede mennesker lettere kan komme i overskud, fordi de er fede, er ikke sandt. De skal stadig spise mere end de forbrænder, for at tage muskelmasse på. Og ifølge Anders Nedergaard, har de faktisk sværere ved det end folk med lav fedtprocent.
Anders Nedergaard skrev:Man tager mere muskel på, jo
• større energioverskud man er i
• mere/bedre man træner
• lavere fedtprocent man starter med
• jo kortere tid man har været i energi overskud
Tynde mennesker kan sagtens tage på. De fleste overvurderer bare, hvor meget de spiser. Tre gulerødder og en skål havregryn om dagen kan man ikke bygge en krop på. Få et realistisk billede af mad og de kan bygge en krop. Ifølge Anders Nedergaard har de rent faktisk nemmere ved det.
Daniel H skrev:Mht. dit spørgsmål, så mener jeg at når kroppen mangler energi, vil den først bruge af fedt depoterne og derefter musklerne. Hvis man derfor er meget tynd, har man ikke så meget fedt, og det vil derfor gå i større grad ud over musklerne. Dette vil i mit hoved, altså kun være et problem hvis man ikke sørger for at være i kalorieoverskud, da det kun er i underskud at kroppen vil bruge muskler/fedt som energi?
Igen forkert. Hvis man har en utrolig lav fedtprocent, vil kroppen begynde at tage 50/50 af muskel/fedt. Til sidst dør man.
Hvis du ligger i energiunderskud, altså mangler energi, vil kroppen tænke sig om. Den overvejer, hvilken situation du er i. Hvis du ligger i et virkelig stort underskud, vil den forsvare sig selv, forberede sig på en eventuel sult-situation. Her vil den tære på muskelmassen, da denne masse kræver mere energi end samme mængde fedt.
Hvis du derimod ligger i et moderat underskud, vil kroppen tære mere på fedtet end på musklerne - men stadig begge dele.
Det er rigtigt, at kroppen ikke bruger muskler/fedt som energi, når du er i overskud. Så bruger den jo bare den energi, du tilfører den. Er der så mere, kan det bruges til at opbygge muskler, såfremt man træner. Ellers sætter det sig som fedt.