Dato og tid er 25 jan 2021 20:07

Opdeling af min mavetræning?

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
MightyMikl
Newb
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27 maj 2011 09:52

Opdeling af min mavetræning?

Indlægaf MightyMikl » 02 jan 2012 13:17

Heysan alle jer på getbig. Well, nu er januar måned skudt igang, og efter en forholdsvis dårlig december-måned, set med træningsbrillerne på, er jeg nu klar til atter at gå amok i træningscentret. Jeg har trænet et sted mellem 2-3 år, hvor jeg i størstedelen af tiden, har kørt enten én muskelgruppe dagligt, eller et 2-split program. Nu vil jeg dog prøve lykken med et 3-split program, da jeg har hørt gode ting om dette, og da det også vil passe godt ind i min hverdag.

For lige kort at give et indblik i programmet, ser det således ud;

Mandag; ben, skulder, nakke
Tirsdag; Ryg, biceps, underarme
Onsdag; Bryst, triceps
Torsdag; ben, skulder, nakke
Fredag; Ryg, biceps, underarme
Lørdag; Bryst, triceps
Søndag; fri.

Planen er desuden, at ligge hvert et træningspas ud med en omgang cardio af en eller anden art. Men! Som den kvikke læser nok har spottet, er der ingen mave nævnt i ovenstående program, og det er her I kommer ind i billedet, for her er jeg sgu lidt lost. Jeg havde oprindeligt tænkt at slutte hver af de seks træningsdage med de samme maveøvelser (4-5 styks), men er det hensigtsmæssigt og produktivt? Jeg har flere steder læst mig frem til, at man nærmest ikke kan overtræne maven, imens andre siger, at maven kræver samme mængde restitution som resten af kroppens muskler, - så hvad skal man tro?

Ganske kort; vil I anbefale at jeg kører mave dagligt, eller er det muligt at opdele maven, så jeg måske mandag og fredag kører de øvre mavemuskler, tirsdag og torsdag de skrå, og onsdag og lørdag de nedre?

På forhånd tak! :-)

Mr.Lindbaum
Barbell-Baron
Indlæg: 583
Tilmeldt: 15 mar 2011 08:36
Geografisk sted: Nykøbing F

Re: Opdeling af min mavetræning?

Indlægaf Mr.Lindbaum » 02 jan 2012 15:18

MightyMikl skrev:Heysan alle jer på getbig. Well, nu er januar måned skudt igang, og efter en forholdsvis dårlig december-måned, set med træningsbrillerne på, er jeg nu klar til atter at gå amok i træningscentret. Jeg har trænet et sted mellem 2-3 år, hvor jeg i størstedelen af tiden, har kørt enten én muskelgruppe dagligt, eller et 2-split program. Nu vil jeg dog prøve lykken med et 3-split program, da jeg har hørt gode ting om dette, og da det også vil passe godt ind i min hverdag.

For lige kort at give et indblik i programmet, ser det således ud;

Mandag; ben, skulder, nakke
Tirsdag; Ryg, biceps, underarme
Onsdag; Bryst, triceps
Torsdag; ben, skulder, nakke
Fredag; Ryg, biceps, underarme
Lørdag; Bryst, triceps
Søndag; fri.

Planen er desuden, at ligge hvert et træningspas ud med en omgang cardio af en eller anden art. Men! Som den kvikke læser nok har spottet, er der ingen mave nævnt i ovenstående program, og det er her I kommer ind i billedet, for her er jeg sgu lidt lost. Jeg havde oprindeligt tænkt at slutte hver af de seks træningsdage med de samme maveøvelser (4-5 styks), men er det hensigtsmæssigt og produktivt? Jeg har flere steder læst mig frem til, at man nærmest ikke kan overtræne maven, imens andre siger, at maven kræver samme mængde restitution som resten af kroppens muskler, - så hvad skal man tro?

Ganske kort; vil I anbefale at jeg kører mave dagligt, eller er det muligt at opdele maven, så jeg måske mandag og fredag kører de øvre mavemuskler, tirsdag og torsdag de skrå, og onsdag og lørdag de nedre?

På forhånd tak! :-)


Hvorfor kører du cardio før styrketræningen?

Med henhold til det med mave træningen, så er det ikke skide smart, at du træner mave hver dag. Maven bør maks trænes med 48 timers mellemrum. I øvrigt vil det være lidt overkill, hvis du har tænkt dig, at træne 5 maveøvelser.
Desuden får du også aktiveret maven igennem forskellige øvelser såsom squat og dødløft.

MightyMikl
Newb
Indlæg: 32
Tilmeldt: 27 maj 2011 09:52

Re: Opdeling af min mavetræning?

Indlægaf MightyMikl » 02 jan 2012 16:36

For at varme muskler og lede op, inden jeg begiver mig ud i alverdens tunge styrkeøvelser? Jeg har da altid fået at vide, samt læst mig frem til, at det er en fordel lige at få pulsen op og forbrænde et par hundrede kalorier, inden man giver sig i kast med de tunge sager, men dette er du måske uenig i?

Jeg ved også godt, at maven aktiveres igennem en række andre øvelser, men det vil da aldrig nogensinde være tilstrækkeligt, hvis der virkelig skal ske noget med muskulaturen i maveregionen, vil det?

De fem øvelser ville kun gøre sig gældende, hvis maven ikke er opdelt, og hvor det hele altså køres på én gang. I min verden lyder fem øvelser til maven ikke er meget, hvis man vil ramme både de øvre, nedre og skrå, men der er måske noget jeg har misforstået.

På forhånd tak.

- Flere svar modtages gerne!

Mr.Lindbaum
Barbell-Baron
Indlæg: 583
Tilmeldt: 15 mar 2011 08:36
Geografisk sted: Nykøbing F

Re: Opdeling af min mavetræning?

Indlægaf Mr.Lindbaum » 05 jan 2012 08:49

MightyMikl skrev:For at varme muskler og lede op, inden jeg begiver mig ud i alverdens tunge styrkeøvelser? Jeg har da altid fået at vide, samt læst mig frem til, at det er en fordel lige at få pulsen op og forbrænde et par hundrede kalorier, inden man giver sig i kast med de tunge sager, men dette er du måske uenig i?


Man kan sagtens køre en 5min. cardio før styrketræningen, hvis det bare er for at få pulsen op. Jeg vil dog mene at et par opvarmningssæt ville være bedre med hensyn til styrketræningen.

MightyMikl skrev:Jeg ved også godt, at maven aktiveres igennem en række andre øvelser, men det vil da aldrig nogensinde være tilstrækkeligt, hvis der virkelig skal ske noget med muskulaturen i maveregionen, vil det?


Hvis du ved det, så burde du også vide det ikke er nødvendigt med mere end højst tre maveøvelser.

MightyMikl skrev:De fem øvelser ville kun gøre sig gældende, hvis maven ikke er opdelt, og hvor det hele altså køres på én gang. I min verden lyder fem øvelser til maven ikke er meget, hvis man vil ramme både de øvre, nedre og skrå, men der er måske noget jeg har misforstået.


Du har selv svaret! Øvre, nedre og skrå:

Crunches, øvre
Leg raise, nedre
Twisting crunches, skrå

Bum! Og der finds mange flere og enkelte øvelser rammer stort set hele maven(dragonflags)

Husk: maven skal trænes som enhver anden muskel.

Bodywerkz.dk
Kagearm
Indlæg: 68
Tilmeldt: 10 maj 2011 01:05

Re: Opdeling af min mavetræning?

Indlægaf Bodywerkz.dk » 06 jan 2012 20:05

Mr.Lindbaum skrev:
MightyMikl skrev:For at varme muskler og lede op, inden jeg begiver mig ud i alverdens tunge styrkeøvelser? Jeg har da altid fået at vide, samt læst mig frem til, at det er en fordel lige at få pulsen op og forbrænde et par hundrede kalorier, inden man giver sig i kast med de tunge sager, men dette er du måske uenig i?


Man kan sagtens køre en 5min. cardio før styrketræningen, hvis det bare er for at få pulsen op. Jeg vil dog mene at et par opvarmningssæt ville være bedre med hensyn til styrketræningen.
At få pulsen op og hæve ens kernetemperatur er en rigtig god idé. Det katalyserer blandt andet enzymaktivitet, hvilket under styrketræning (kan) føre til øget udholdenhed

MightyMikl skrev:De fem øvelser ville kun gøre sig gældende, hvis maven ikke er opdelt, og hvor det hele altså køres på én gang. I min verden lyder fem øvelser til maven ikke er meget, hvis man vil ramme både de øvre, nedre og skrå, men der er måske noget jeg har misforstået.


Du har selv svaret! Øvre, nedre og skrå:

Crunches, øvre
Leg raise, nedre
Twisting crunches, skrå
Man kan ikke stressforskyde mellem "øvre" og "nedre" mave - det er én lang muskel! Hvad angår twists i crunches, er den primære bevægelse stadig en crunch, og primus motor er derfor stadig den lige mavemuskel :-)

Bum! Og der finds mange flere og enkelte øvelser rammer stort set hele maven(dragonflags)

Husk: maven skal trænes som enhver anden muskel.


Tilbage til "Bodybuilding"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 155 gæster