Dato og tid er 15 okt 2019 02:26

kritik af program ønskes

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
junak
Kagearm
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18 feb 2004 12:47

kritik af program ønskes

Indlægaf junak » 18 feb 2004 14:14

Som der står i overskriften så ønskes der kritik af følgende program:

Dag 1: Bryst, Skulder & Triceps + mave

Bænkpres 3 sæt
Incline dumbbell presses 3 sæt
Military presses 3 sæt
Side laterals 3 sæt
Rear laterals 3 sæt
Dips 3 sæt
Fransk pres 3 sæt
Kneeling Crunch 3 sæt

Dag 2: Ben, Ryg & Biceps +nakke

Squat 3 sæt
Leg curls 3 sæt
Dødløft 3 sæt
Chins 3 sæt
Rows 3 sæt
Srugs 3 sæt
Dumbell curls 3 sæt
Læg 3 sæt


Den 1. uge : (Bryst, mave)=let & (Skulder, Triceps)= tung
(Ryg,nakke)=tung & (Ben,biceps)= let

Den 2. uge : (Bryst,mave)=tung & (Skulder, Triceps)= let
(Ryg,nakke)=let & (Ben, Biceps)= tung

Den 3. uge : normal for alle muskelgrupper

let = 10 rep ( for mave er 12 rep let)
normal = 8rep ( formave er 10 rep normal)
tung = 6rep ( for mave er 8 rep tung)

Grunden til jeg gøre det sådan er det at jeg ungår at træne tungt for alle muskelgrupper samme dag og undgår også at skulle træne let for alle muskelgrupper samme dag.

overarmen
Champ
Indlæg: 1605
Tilmeldt: 17 feb 2004 11:52

Indlægaf overarmen » 18 feb 2004 14:31

Hvorfor ikke saatte noget progression ind ligesom i HST.
F.eks. saa tag to uger med 10 reps, 2 uger med 8 reps, 2 uger med 6 reps og 2 uger med 5reps eller noget i den stil.
Saa tager du maaske 2,5-5 kg over din 8rm og ligger det til og koerer op mod det.
F.eks. er din baenk 8rm 89, saa tager du saa og ligger 5kg til saa det bliver 85 og saa taeller du ellers ned fra den vaegt du vil slutte paa, i dette tilfaelde 85, saa det bliver 77,5-80-82,5-85 paa de to uger, og saa fremdeles koerer du.
"En USB Cock-varmer Til den ensomme nørd der fryser foran sin comp.
Så er der lunken frankfurther også selvom kæresten hedder .....jpeg"

junak
Kagearm
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18 feb 2004 12:47

Indlægaf junak » 18 feb 2004 15:19

overarmen:
"Hvorfor ikke saatte noget progression ind ligesom i HST"

Det kune jeg måske også man jeg skal lige først finde ud af hvad jeg løfter i de forskelige ovelser.
Hvis jeg gøre det på den måde hvor jeg køre to uger tung, to uger normal osv. ,så kommer jeg til at træne alle muskelgrupper fks. tungt samme dag og det havde jeg prøvet at undgår...
Kunne jeg så lave progression for hver muskelgruppe for sig selv sådan så jeg undgår det nævnte problem.

Tr0lle
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18 feb 2004 16:22
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Tr0lle » 18 feb 2004 16:28

overarmen:
"Hvorfor ikke saatte noget progression ind ligesom i HST"

Det kune jeg måske også man jeg skal lige først finde ud af hvad jeg løfter i de forskelige ovelser.
Hvis jeg gøre det på den måde hvor jeg køre to uger tung, to uger normal osv. ,så kommer jeg til at træne alle muskelgrupper fks. tungt samme dag og det havde jeg prøvet at undgår...
Kunne jeg så lave progression for hver muskelgruppe for sig selv sådan så jeg undgår det nævnte problem.

Du behøver ikke kende dine maks-løft for at lave en fornuftig progression ala HST. Dét du kan gøre er at starte med nogle vægte, hvor du uden problemer kan tage omkring 15 gentagelser og herefter øger du løbende vægten fra gang til gang i små spring - så er problemet løst. Du kan i slutningen af en sådan cyklus finde dine maks-løft og bruge dem til at planlægge progressionen i din næste cyklus.

Brugeravatar
ugh togoth
Nasty
Indlæg: 927
Tilmeldt: 16 feb 2004 21:55
Geografisk sted: København

Indlægaf ugh togoth » 18 feb 2004 18:17

Jeg synes, at det ser ok ud. Der kan dog sættes spørgsmålstegn ved military press og rear laterals.

Military, da jeg i forvejen synes, at du har nok til anterior deltoid med de to presseøvelser og dips. Skuderskader er meget udbredte er noget af det sidste, man ønsker. Så jeg ville foretrække en øvelse som lateral raise, da din anterior deltoid højst sandssynligt nok skal få nok tæsk af disse fire øvelser.

At du har rear laterals med bevirker, at du får trænet posterior deltoid begge dage ved henholdsvis rear laterals den ene dag og chin-ups og rows og den anden.
Personligt finder jeg det ikke nødvendigt med en specifik øvelse som rear laterals til posterior deltoid, men det er jo din egen vurdering.

Derudover synes jeg ikke, at din tung let variation er specielt effektiv.
Eksempelvis så starter du med at køre (skulder, triceps tung) hvorefter du ugen efter kører samme øvelser let. Du konditionerer derved musklerne til en høj intensitet (i mindre grad selvfølgelig), hvorefter du ugen efter kører med mindre vægt, hvilket går mod princippet omkring progressiv overload. Det giver umiddelbart ingen mening at gøre sådan hypertrofi-mæssigt.

Derudover så bevirker denne approach også, at du eksempelvis nogen uger kører (ryg, nakke let) og (ben, biceps tung). Da biceps også aktiveres i rygøvelser, så vil du i flere af ugerne ikke få meget ud af denne synergi effekt, da du også her vil konditionere dine muskler til en højere vægt, og de derfor ikke vil vokse synderligt på den lave vægt, som de udsættes for i de andre øvelser.
Hvis jeg var dig, så ville jeg være mere konsekvent og køre med en mere ensartet intensitet igennem hel programmet.
Som minimum ville jeg i hvert fald parre lette og tunge uger anderledes, såsom (ryg, nakke let) med (skulder, triceps tung) og (ben, biceps let) med (bryst, mave tung), hvis du forstår.

junak
Kagearm
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18 feb 2004 12:47

Indlægaf junak » 18 feb 2004 19:46

Trolle:
"Du behøver ikke kende dine maks-løft for at lave en fornuftig progression ala HST. "
Ja det er. rigtig nok jeg kan jo bare går igang meg progression med det samme.

ugh togoth
"Derudover synes jeg ikke, at din tung let variation er specielt effektiv. "

Jeg dropper bare det der med at træne forskellige muskelgrupper med henholdsvis tung/ let og i stedet træner 2 uger tung, 2 uger normal, og 2 uger let , hvor jeg øger progressionen som overarmen har forslået.

Tak for svarende alle sammen :D


Tilbage til "Bodybuilding"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster

cron