Dato og tid er 14 okt 2019 12:18

5x5/3x8

Diskussion af bodybuilding relaterede emner
John McClane
Hjemmetræner
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

5x5/3x8

Indlægaf John McClane » 18 feb 2004 21:05

I øjeblikke træner jeg 5x5, og det har givet godt i styrke, men massen syntes jeg halter lidt bagefter. Så derfor har jeg tænk på at skiftevis for hver uge køre 5x5 og 3x8. Er dette en god ide.
Sådan set mit program ud:

3 sæt chrunges
5 sæt chins
5 sæt bencurls
5 sæt dødløft
4 sæt close bench
4 sæt sidende dumbell curls
5 sæt laterral raises
4 sæt dips
5 sæt flad bænkpres.

5 rep i alle øvelser.

På forhånd tak.

Smeden
Champ
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Smeden » 18 feb 2004 21:51

Husk altid større øvelser før små. Jeg ville vælge nogen andre øvelser.

5 sæt chins
5 sæt squat
5 sæt bænk
5 sæt dødløft
4 sæt military
4 sæt rows
4 sæt dips
4 sæt sidende dumbell curls
5 sæt laterral raises
3 sæt chrunges

Hvad med noget læg?

Hvorfor snupper du ikke bare en 5*5 med progression i? Spiser du nok (og rigtigt)?

John McClane
Hjemmetræner
Kontakt:

Indlægaf John McClane » 18 feb 2004 22:09

Har ikke mulighed for squat. Og hvor stor indflydelse har rækken af øvelsernes rækkefølge? har dem som de er da dette passer mig bedst.
Mit læg har en fin størrelse.
Hvorfor ville du skifte close bech ud med millitary?

Lige en ting til har hørt at man vil øge sin styrke bedre hvis man udføre den positive løft så hurtigt som muligt passer det?

Nimbus
Newb

Indlægaf Nimbus » 19 feb 2004 12:24

Så vidt jeg har forstået så kan man firkantet sige at man mht. styrketræning træner "eksplosivt", dvs. løfter og sænker generelt hurtigere end bodybuilding. Mht. Bodybuilding skal man "sejtrække" med langsommere bevægelser.

Du ka læse noget om det og andet i denne artikel http://getbig.dk/vis_artikel.asp?id=426
En skide god artikel efter min mening...

Taget fra artiklen:
"Træner man for styrke, så bør man ALTID udføre den koncentriske fase så eksplosivt som muligt"

Nimbus

Smeden
Champ
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Smeden » 19 feb 2004 15:04

Jeg ville heller ikke skifte den ud, men jeg ville fjerne close grip, da du har en tricepsøvelse (dips) der er mere effektiv. Så ville jeg tilføje military for at give skuldrene lidt ekstra (også funktionalitet).

Kan du ikke sætte to skærebukke eller nogen olietønder op til squat? Ellers bør du have benpres med.

Brugeravatar
IPT
Barbell-Baron

Indlægaf IPT » 19 feb 2004 15:33

John McClane skrev:...Og hvor stor indflydelse har rækken af øvelsernes rækkefølge?

Et godt træningsprogram, bør efter min mening efter, bygges op med hovedvægten på de store muskelgrupper - compound øvelser. Hertil vil jeg også mene, at rækkefølgen har en vis indflydelse, og jeg ville derfor træne de størreste muskelgrupper først.

Etc. ved 2-split

Ben - Ryg - Biceps

Bryst - Shulder - Triceps

Hvor stor indflydelse, kommer vel an på så meget, men jeg kan da eksempelvis nævne, at da jeg trænede HST, der var min sidste øvelse i programmet biceps curl, og eneste isolations-øvelse til biceps. Jeg mindes, at bagefter, at jeg var færdig med programmet, ingen fremgang havde mht. biceps.
Om dette hovedsagligt skyldes rækkefølgen, antal sæt, progressionen, eller kun pga. denne éne øvelse, det ved jeg ikke. Men jeg vurderer, at hvis jeg eksempelvis havde taget øvelsen tidligere i programmet, så havde jeg muligvis også hvade haft flere kræfter til at fokusere ordentligt på biceps :lol:
I morgen er i dag i går, men i morgen er i går i dag

overarmen
Champ

Indlægaf overarmen » 19 feb 2004 15:38

Ja havde faktisk samme prob med biceps, der var ret lille fremgang i denne muskel, men nu har jeg ogsaa altid vaeret en dejarm i biceps.
"En USB Cock-varmer Til den ensomme nørd der fryser foran sin comp.
Så er der lunken frankfurther også selvom kæresten hedder .....jpeg"

John McClane
Hjemmetræner
Kontakt:

Indlægaf John McClane » 20 feb 2004 15:08

Ok så skifter jeg close bænk ud med fransk pres. men mangler stadig svar på om det skiftevis fra en ugen til anden at køre 5x5 og 3x8.

John McClane
Hjemmetræner
Kontakt:

Indlægaf John McClane » 21 feb 2004 13:16

Er fyldt med spørgsmål, her er lige et til: Er det klogt barefor lidt ekstra styrke at tage 3 singels i dødløft og bænkpres?

Brugeravatar
IPT
Barbell-Baron

Re: 5x5/3x8

Indlægaf IPT » 21 feb 2004 14:29

John McClane skrev:I øjeblikke træner jeg 5x5, og det har givet godt i styrke, men massen syntes jeg halter lidt bagefter. Så derfor har jeg tænk på at skiftevis for hver uge køre 5x5 og 3x8. Er dette en god ide.

Jeg vil råde dig til, at færdiggøre dit program med 5x5 - og hvis du stadigvæk mener, at massen halter, så vi ville jeg som et alternativ køre 3x8 i f.eks. 10 uger med passende progression.

At køre skiftevis 5x5 og 3x8 fra ugen til anden, tror jeg bl.a. mht. til progressionen, bliver en smule problematisk, men selvfølgelig med den rette program-planlægning, kunne det måske virke...

Er det klogt barefor lidt ekstra styrke at tage 3 singels i dødløft og bænkpres?

Ja, singels er meget effektiv mht. styrke, men hertil skal du bare huske, at køre højere progressions-%'er, der som, udgangspunkt ligger tættere på dine 1RM.
I morgen er i dag i går, men i morgen er i går i dag

John McClane
Hjemmetræner
Kontakt:

Indlægaf John McClane » 21 feb 2004 17:02

ok takker :D

Tilbage til "Bodybuilding"