Dato og tid er 28 nov 2020 00:29

Jeg er over-overvægtig. Hjælp

Diskussion af vægttabs relaterede emner

Redaktør: Jackson

JegerPeter
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Jeg er over-overvægtig. Hjælp

Indlægaf JegerPeter » 13 jan 2008 00:50

Som titlen siger så er jeg mere end overvægtig..

Jeg er en 17 årig dreng som vejer over de 100 kg (!!!!!!!!!!!!!!!!) og jeg er mellem 175 og 180 høj. (er ikke blevet målt længe)

Det jeg mangler hjælp til er at finde ud af den nemmeste måde at tabe over 15-20kg.

Har brugt det sidste år på at sidde hjemme og ellers bare sidde her på computeren og så drikke en masse cola, gerne over 2 liter (nerd!!)

Jeg er nu begyndt at gå i skole igen og har også tænkt mig at nu skal de mange kilo altså væk.

Min "kostplan" lige nu er:
Morgenmad: Havregryn, gerne 1-2 potioner for at gøre mig mæt.
Skolegang: En flaske vand. Regner med at begynde at spise en grov bolle med tun.
Efter skole: noget mad som jeg kan finde, for det meste toast brød.
Aftensmad: hvad der kommer på bordet, men mange gange spiser jeg til at jeg er mæt.

Jeg æder nogle gange slik, men ikke som jeg gjorde før jeg begyndte i skole.
Cola er jeg også gået ned på, drikker måske cola 1-2 gange om ugen.

Kan godt se hvis de fleste af jer ser dette som en joke, men vil helst ikke ende op med sukkersyge.

Har tænkt på at starte at træne, men nok det nemmeste ville være at, starte med at gå lange ture, gerne i hurtigt tempo. Og så lade være med at spise til jeg er mæt.

De fleste vil sikkert også gerne vide hvad jeg laver på skolen. Jo, jeg sidder ned det meste af dagen, men bevæger min en smule i pauserne.

Men som de fleste kan gætte vil jeg gerne have råd fra alle de "erfarne drenge" (og piger) der er herinde.

Rettelse: Har tidligere trænet med vennerne og sådan, men stoppede pga. jeg ikke havde lysten.

Brugeravatar
Misterhamper
Champ

Indlægaf Misterhamper » 13 jan 2008 01:41

Det er godt du har indset dit problem og vil gøre noget ved det!

Hvis jeg var dig ville jeg spise nogenlunde ala det her

Morgenmad kl 7: 1 portion havregryn

Frokost kl 10: 1 skive rugbrød

Frokost kl 12: 1 skive rugbrød, 1 ekstra æg

Middag kl 15: 1 proteinshake, et ekstra glas mælk

Aftensmad kl 18: mest kød, mest grøntsager, færrest kartofler og paste, mindst sauce

Aftensmad kl 20: 1 skive rugbrød

Natmad kl 22: 1 skive rugbrød, et stort glas mælk

Også begynd på Fundament Træning For Begyndere herinde fra. Læs også CUTS her. Og på bodybuilding .dk læser du også deres Cut til sommer. Og deres Kosten fra A til Aa og deres Vejen til en muskuløs og veltrænet krop. Og læs Are you a beginner II på t-nation.com's forum. Og træn hårdt!!!! Og husk god teknik. Og gå tidlig i seng! Hvis du spiller WoW, så drop det - det sænker din testeteron!

JegerPeter
Kontakt:

Indlægaf JegerPeter » 13 jan 2008 02:09

WoW? - Har aldrig prøvet spillet, men har tidligere spillet CS, men hvad er forskellen, det er stadig et spil.

Jeg går "normalt" (hverdage) i seng kl. 22-23 og står op kl. 06. Weekenden sidder jeg gerne oppe til kl. 3-4 stykker, og står så op omkring kl. 12 eller 13.

Måden jeg kommer i skole hver dag er med bus, desværre.

Har læst lidt af de artikler der er herinde og har da fået en masse jeg kunne bruge, men må da prøve at læse dem du skriver.

Takker for dit svar, nu vil jeg gå i gang med at læse.

NoGoodPunk

Indlægaf NoGoodPunk » 13 jan 2008 10:58

JegerPeter skrev:WoW? - Har aldrig prøvet spillet, men har tidligere spillet CS, men hvad er forskellen, det er stadig et spil.

Jeg går "normalt" (hverdage) i seng kl. 22-23 og står op kl. 06. Weekenden sidder jeg gerne oppe til kl. 3-4 stykker, og står så op omkring kl. 12 eller 13.

Måden jeg kommer i skole hver dag er med bus, desværre.

Har læst lidt af de artikler der er herinde og har da fået en masse jeg kunne bruge, men må da prøve at læse dem du skriver.

Takker for dit svar, nu vil jeg gå i gang med at læse.

Hvor langt har du i skole? Er det for langt til at cykle?

Det er godt at du har fået mod på at tabe dig:)

qazws
Hercules
Geografisk sted: Norring
Kontakt:

Indlægaf qazws » 13 jan 2008 14:15

Sæt dig ned og gæt på hvor meget du måler rundt om livet. Så mål det med et målebånd bagefter. Det vil forhåbentlig være en øjen-åbner ;)
Held og lykke med det !

JegerPeter
Kontakt:

Indlægaf JegerPeter » 13 jan 2008 15:11

NoGoodPunk skrev:Hvor langt har du i skole? Er det for langt til at cykle?

Det er godt at du har fået mod på at tabe dig:)

I følge Krak så er der 6.5 km. hvis man tager motorvejen, og meget længere hvis man køre ind gemmen Aalborg. Kunne vel sagtens cykle derud, men det er lige lidt langt :)

Barsøe

Indlægaf Barsøe » 14 jan 2008 20:02

hey.

Jeg er selv helt ny på forummet eller har da kigget med.
Jeg har selv været temmelig overvægtig. Januar 2007 vejede jeg godt 110 kilo og er en 189 høj.
Jeg begyndte at træne tre gange om ugen udfra det program jeg fik i centret og i juni var jeg nede omkring de 102-3 kilo. Jeg ændrede slet ikke ved min kost - hyggede groft med venner og kæresten.
Var glad for at jeg ahvde tabt mig men det var ikke nok - min kæreste er tynd og jeg ville derfor også gerne se bedre ud i hendes øjne så jeg fik mod på at starte med de frie vægt og opbygge lidt ekstra muskler omkring august og d. 1/10 lagde jeg så min kost om. Senere begyndte jeg at løbe to gange om ugen for at få formen på plads og få lidt ekstra til vægttræningen.

Nu vejer jeg omkring de 95 kilo og ser faktisk meget normal ud og musklerne kan da også ses. Nu er jeg altid tændt på at løbe og få vægtene til at flyve. Selvfølgelig ryger der stadig en burger end en dag efter druk eller når der skal hygges men normalt ser mine kost retningslinier sådan ud, som er noget under mit ligevægtsindtag:

Havregryn med rosiner og skummetmælk - ingen sukker!
1 stk. jern+c vitamin tablet.
max. 5 stykker rugbrød med varieret pålæg, de fordeles udover dagen. - ingen smør.
Ingen hvidbrød, som toast da det ikke er godt for maven.
Slik eller lækkersult slukkes med en agurk eller gulerod. De skal bare ligge klar til at æde så det ikke bliver nemmest at tage et stykke slik istedet!
Aftensmaden er som min mor laver den men jeg har sagt jeg skal have mindst en slags grøntsag som fyld.
Mest grøntsager, et styk kød. nogle kartofler også ingen sovs eller dressing! Så må jeg max. spise en enkelt portion og er der plads til mere bliver det kun grønt så føler man sig heller ikke ulækkert mæt bagefter.

jeg går ligesom dig i skole. jeg cykler så der til men det er kun 1 kilometer. Du skal have gang i noget motion også få noget ordentligt søvn. Aftal med dig selv du sover senest kl 22 også op kl 6. i weekenderne synes jeg det er fint man er længe oppe men drop at sidde oppe til kl 04 for at spille computer. hop i seng så du også får noget ud af din dag mens det stadig er lyst!
Er du ikke i god form så tror jeg de lange gåture du snakker om er godt - gå tre gange om ugen i 40 min til 1 time og hør noget god musik i mens også efter en lille måned begydn på lidt løb hvis du ser det er vejen frem.
det handler om at prøve sig frem til det man også har lysten til!

håber det kan bruges

Dysp
Hjemmetræner

Indlægaf Dysp » 14 jan 2008 20:31

Min anbefaling er nok 100% af fokusere på vægttab, indtil du når en vægt, hvor overvægten ikke irriterer dig mere. Lad være med at tænke på muskler lige foreløbelig; det kan du tage til den tid.

Derfor synes jeg ikke du skal tage kosttilskud, som MisterHamper fx anbefaler dig, men bare lære at spise ordenligt.

Lav en seriøs kostplan hvis du vil tabe dig; sæt dig ind i tingene(som du jo også gør) og lad være med at tro at "det nok virker". Nej, du skal vide præcis hvad du laver og præcis hvad du spiser. Du behøver ikke vide alt om kost, du skal bare vide det basale.

Vi er her for at hjælpe dig. Lav eventuelt en kostplan og eventuel træningsplan som vi kan vurdere på.
At tabe sig ligger 99% i kosten. Motion er blot et værktøj til at gøre det lettere.

emilaamand
Newb
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Jeg er over-overvægtig. Hjælp

Indlægaf emilaamand » 28 jan 2008 11:46

så stolt af jer mennesker, som sætter sig et mål :D SÅDAN!!!

lige et ekstre råd, husk at drikke masser af vand. det sætter forbrændingen i gang.
og så lad vær med at træne så hårdt at du bliver forpudstet, men træn længe.

og held og lykke,

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 28 jan 2008 11:53

emilaamand skrev:så stolt af jer mennesker, som sætter sig et mål :D SÅDAN!!!

lige et ekstre råd, husk at drikke masser af vand. det sætter forbrændingen i gang.
og så lad vær med at træne så hårdt at du bliver forpudstet, men træn længe.

og held og lykke,

Hvorfor dog det?

emilaamand
Newb
Kontakt:

Indlægaf emilaamand » 28 jan 2008 13:22

hvorfor det med vand? eller lang og sej træning?

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 28 jan 2008 16:14

emilaamand skrev:hvorfor det med vand? eller lang og sej træning?

Det jeg havde markeret ;)

og så lad vær med at træne så hårdt at du bliver forpudstet, men træn længe

emilaamand
Newb
Kontakt:

Indlægaf emilaamand » 28 jan 2008 23:22

mente han ikke skal træne cardio, men fedt forbrænde.. :)

det sker jo ved en lang og ikke så hård træning, hvis vi snakker løbe ture og den slags.

qazws
Hercules
Kontakt:

Indlægaf qazws » 29 jan 2008 08:23

emilaamand skrev:mente han ikke skal træne cardio, men fedt forbrænde.. :)

det sker jo ved en lang og ikke så hård træning, hvis vi snakker løbe ture og den slags.

Jamen hvad er dit bevis for dette?

det sker jo ved en lang og ikke så hård træning

emilaamand
Newb
Kontakt:

Indlægaf emilaamand » 29 jan 2008 09:09

hmmm.. der er da masser af beviser for dette. kan bare ikke give en artikkel.

Tilbage til "Vægttab"