Dato og tid er 10 aug 2020 10:03

presser jeg for mig selv for hårdt?

Diskussion af vægttabs relaterede emner

Redaktør: Jackson

imo
Newb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 aug 2011 20:53
Geografisk sted: Albertslund - Denmark

presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf imo » 03 aug 2011 21:05

jeg er 30 , 180 og vejer 130 kg

når jeg kører crosstræneren ligger min puls på de 170 + i 20 min
er dette for meget ?
jeg er glad for at tabe mig men syntes selv min puls virker høj

har smidt 12½ kg på 2 måneder uden at ligge andet i min kost om end at droppe sukkerholdigt sodavand

Steve
Nasty
Indlæg: 959
Tilmeldt: 28 nov 2010 12:02
Geografisk sted: København

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Steve » 03 aug 2011 21:24

Det er svært at sige. Personligt har jeg også tit en puls på 180 eller derover, hvis jeg giver den gas. Når folk hører det, synes de også det lyder voldsomt - synes jeg personligt også - men mit helbred fejler umiddelbart ikke noget.

Medmindre nogen kan give dig et svar med noget fakta til at bakke det op, kan du jo altid spørge din læge..
Problemet med socialisme er, at før eller siden løber man tør for andre menneskers penge.

Log: viewtopic.php?f=6&t=25702

imo
Newb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 aug 2011 20:53
Geografisk sted: Albertslund - Denmark

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf imo » 03 aug 2011 21:26

ja det kan godt være jeg skal snakke med ham.. det har vel også en masse med blodtryk og kolestrol af gøre

Brugeravatar
Caesar
Hjemmetræner
Indlæg: 235
Tilmeldt: 29 mar 2011 21:59

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Caesar » 03 aug 2011 21:34

Fedttab bliver styret af pulsen, så jeg vil personligt sige at det er godt - Hvis pulsen derimod er så høj som den er, så vil kroppen gå i katabolsk tilstand, og derefter nedbryde dine muskler. Så hvis du stadig vil holde din muskelmasse, så vil jeg råde dig til at gå ned til 120-130, der er stadig et solidt vægttab, og minimum tabt muskelmasse.

Det er muligvis lidt belastende for din krop, og der kan muligvis komme opkastning eller noget lignende. Jeg kører det selv 2 gange om ugen, og jeg kører det ca. 30-40 min hver gang :)

Brugeravatar
Bergmann
Newb
Indlæg: 39
Tilmeldt: 16 jul 2011 17:47
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Bergmann » 03 aug 2011 22:51

Caesar skrev:Fedttab bliver styret af pulsen, så jeg vil personligt sige at det er godt - Hvis pulsen derimod er så høj som den er, så vil kroppen gå i katabolsk tilstand, og derefter nedbryde dine muskler. Så hvis du stadig vil holde din muskelmasse, så vil jeg råde dig til at gå ned til 120-130, der er stadig et solidt vægttab, og minimum tabt muskelmasse.

Det er muligvis lidt belastende for din krop, og der kan muligvis komme opkastning eller noget lignende. Jeg kører det selv 2 gange om ugen, og jeg kører det ca. 30-40 min hver gang :)


Er det kun når man gør det over længere tid?, syntes jeg er faldet over en masse artikler om at man skal træne med høj intensitet fordi så forbrænder man også flere kcal bagefter træningen, Jeg følger lige lidt med i denne tråd, da min gennemsnitspuls er når jeg træner også langt over 120-130, den render ofte op i 160-180. alt efter humør og speed.

Brugeravatar
Caesar
Hjemmetræner
Indlæg: 235
Tilmeldt: 29 mar 2011 21:59

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Caesar » 04 aug 2011 11:01

Bergmann skrev:
Caesar skrev:Fedttab bliver styret af pulsen, så jeg vil personligt sige at det er godt - Hvis pulsen derimod er så høj som den er, så vil kroppen gå i katabolsk tilstand, og derefter nedbryde dine muskler. Så hvis du stadig vil holde din muskelmasse, så vil jeg råde dig til at gå ned til 120-130, der er stadig et solidt vægttab, og minimum tabt muskelmasse.

Det er muligvis lidt belastende for din krop, og der kan muligvis komme opkastning eller noget lignende. Jeg kører det selv 2 gange om ugen, og jeg kører det ca. 30-40 min hver gang :)


Er det kun når man gør det over længere tid?, syntes jeg er faldet over en masse artikler om at man skal træne med høj intensitet fordi så forbrænder man også flere kcal bagefter træningen, Jeg følger lige lidt med i denne tråd, da min gennemsnitspuls er når jeg træner også langt over 120-130, den render ofte op i 160-180. alt efter humør og speed.


Du skal selvfølgeligt lige skubbe kroppens forbrænding igang, og derefter går det smooth. Det er sandt at man forbrænder flere kalorier med højere intensitet, men du forbrænder også en del muskelmasse, og det vil jeg personligt have på et minimum. Så derfor kør efter dit eget personlige behov, et eksempel kan være:

Cut efter bulk med minimal tab af muskelmasse, gågang/løb, 120-130 puls/min
Fedttab med en del muskeltab, høj intensitet/løb, 150+

Jeg håber at du har fået et eksempel på dette i hoved, siden det er ekstremt vigtigt at vide under vægttab. Du kan også sætte pulsen længere ned, og midste endnu mindre muskelmasse, men også mindre fedt, og så tager gå der self længere tid før målet er nået.

Brugeravatar
Garik
Hercules
Indlæg: 4111
Tilmeldt: 15 sep 2009 22:08
Geografisk sted: Århus C

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Garik » 04 aug 2011 11:06

Jeg vil gerne se en kilde, der beviser, at kortvarig høj-intensitets cardio er mere katabolsk end langvarig steady-state cardio?

Optimal fedtforbrænding opnåes, i mine øjne, gennem cardio som eksempelvis HIIT eller tabata.

http://stronglifts.com/cardio-fat-loss- ... io-cardio/
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Brugeravatar
Caesar
Hjemmetræner
Indlæg: 235
Tilmeldt: 29 mar 2011 21:59

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Caesar » 04 aug 2011 11:50

Det bliver besværligt at finde kilden, siden det er UG viden det her, men jeg kan kopiér en lidt mere brugervenlig tekst :)

Men det går simpelthen ud på at din FFA er styret af din puls, og IKKE sværhedsgraden af dit cardio.
- Forbrænder vi så ikke mere ved at løbe end feks. at gå? Jo, absolut, men ikke nødvendigvis mere fedt, men bare både fedt og muskel. For stresser vi kroppen med HIT-cardio som mange jo har det med at gøre, hvor man tonser afsted, så danner kroppen simpelthen et protein, som vil være med til at nedbryde din muskelmasse, og tære på den.

Ved en rask gåtur, kan du sagtens ramme tæt på den samme fedtforbrænding som ved løb og andet, men du kan undgå at komme i en katabolsk tilstand.


Det er rigtigt at optimalt fedtforbrænding opnåes via. HIT osv.
Men så ryger der også en del muskler med.

Brugeravatar
Garik
Hercules
Indlæg: 4111
Tilmeldt: 15 sep 2009 22:08
Geografisk sted: Århus C

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Garik » 04 aug 2011 12:27

Caesar skrev:Det bliver besværligt at finde kilden, siden det er UG viden det her, men jeg kan kopiér en lidt mere brugervenlig tekst :)

Men det går simpelthen ud på at din FFA er styret af din puls, og IKKE sværhedsgraden af dit cardio.
- Forbrænder vi så ikke mere ved at løbe end feks. at gå? Jo, absolut, men ikke nødvendigvis mere fedt, men bare både fedt og muskel. For stresser vi kroppen med HIT-cardio som mange jo har det med at gøre, hvor man tonser afsted, så danner kroppen simpelthen et protein, som vil være med til at nedbryde din muskelmasse, og tære på den.

Ved en rask gåtur, kan du sagtens ramme tæt på den samme fedtforbrænding som ved løb og andet, men du kan undgå at komme i en katabolsk tilstand.


Det er rigtigt at optimalt fedtforbrænding opnåes via. HIT osv.
Men så ryger der også en del muskler med.

Hvor har du det fra om jeg må spørge? Det er på ingen måde UG viden, da mange sværger til HIIT-træning, netop fordi det er en overlegen træningsform i forhold til at blive "ripped".

http://www.sparkpeople.com/resource/fitness_articles.asp?id=621 skrev:HIIT appears to limit muscle loss that can occur with weight loss, in comparison to traditional steady-state cardio exercise of longer duration.


Når det så er sagt, er kosten selvfølgelig alpha og omega. Får du ikke et ordentligt post-WO meal efter din træning, vil muskelmassen selvfølgelig rammes hårdt - af AL cardio/træning.
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Brugeravatar
Garik
Hercules
Indlæg: 4111
Tilmeldt: 15 sep 2009 22:08
Geografisk sted: Århus C

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Garik » 04 aug 2011 12:55

Kan lide smide den her i puljen:

http://www.simplyshredded.com/fit-with- ... ardio.html

The bonus to all this research is discovering that shorter exercise sessions will allow you to hold on to more muscle. Pro physique competitors often have to walk a fine line between just enough and too much steady-state cardio because the usual prescription of 45-60 minutes, sometimes done twice a day precontest, can rob muscles of size and fullness. Short, hard bursts of cardio, on the other hand, will help you preserve your hard-earned muscle mass. To illustrate the point, think about the size of a marathon runner’s legs compared to a sprinter’s legs–the sprinter, whose entire training schedule revolves around HIIT, possesses significantly more muscular thighs. In the event you choose cycling as your primary method of HIIT cardio, you can actually add leg mass because of the increased recruitment of the growth-crazy, fast-twitch fibers in your thighs.
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

Brugeravatar
Caesar
Hjemmetræner
Indlæg: 235
Tilmeldt: 29 mar 2011 21:59

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Caesar » 04 aug 2011 14:05

Garik skrev:
Caesar skrev:Det bliver besværligt at finde kilden, siden det er UG viden det her, men jeg kan kopiér en lidt mere brugervenlig tekst :)

Men det går simpelthen ud på at din FFA er styret af din puls, og IKKE sværhedsgraden af dit cardio.
- Forbrænder vi så ikke mere ved at løbe end feks. at gå? Jo, absolut, men ikke nødvendigvis mere fedt, men bare både fedt og muskel. For stresser vi kroppen med HIT-cardio som mange jo har det med at gøre, hvor man tonser afsted, så danner kroppen simpelthen et protein, som vil være med til at nedbryde din muskelmasse, og tære på den.

Ved en rask gåtur, kan du sagtens ramme tæt på den samme fedtforbrænding som ved løb og andet, men du kan undgå at komme i en katabolsk tilstand.


Det er rigtigt at optimalt fedtforbrænding opnåes via. HIT osv.
Men så ryger der også en del muskler med.

Hvor har du det fra om jeg må spørge? Det er på ingen måde UG viden, da mange sværger til HIIT-træning, netop fordi det er en overlegen træningsform i forhold til at blive "ripped".

http://www.sparkpeople.com/resource/fitness_articles.asp?id=621 skrev:HIIT appears to limit muscle loss that can occur with weight loss, in comparison to traditional steady-state cardio exercise of longer duration.


Når det så er sagt, er kosten selvfølgelig alpha og omega. Får du ikke et ordentligt post-WO meal efter din træning, vil muskelmassen selvfølgelig rammes hårdt - af AL cardio/træning.


Det er der forskellige historier om, og jeg kører for det meste ikke på sources, men erfaringer. Jeg faster personligt DIREKTE efter 40-80 min rask gåtur, og jeg oplever ikke massiv tab af muskelmasse. Jeg taber muskelmasse, men om jeg taber ekstremt meget muskelmasse, NEJ!

Det er næsten umuligt ikke at tabe muskelmasse med de kendte former for vægttab, og cardio uden ekstra supplementer såsom, steroider. Sidste gang jeg cuttede, så røg jeg fra 15% ned til 8% på 6-8 uger, og der var jeg ekstremt fanatisk, men det virkede ordenligt. Jeg kørte en normal low-carb kur (Jeg holdte mig til under 10g) og styrketrænede, og løb jævnligt. Jeg gider ikke at gå ind i detaljer angående cardio, og træning.

Det skal siges at næsten gang, at jeg vil tabe mig, så vil jeg få diverse mål, og vægt på de forskellige ting, så det kan give support til denne teori...
Senest rettet af Caesar 04 aug 2011 14:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Garik
Hercules
Indlæg: 4111
Tilmeldt: 15 sep 2009 22:08
Geografisk sted: Århus C

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf Garik » 04 aug 2011 14:07

Selvfølgelig ryger der altid muskelmasse, men jeg synes ikke personligt, jeg har været ramt hårdere af det, efter jeg gik over til HIIT. Derudover fik vægttabet/fedttabet et spark i den rigtige retning i ret høj grad, hvor ændret cardio-form var nærmest eneste faktor.

Så kan personligt anbefale det :)
Loggen

My workout is your warm up!

Sundere.org

imo
Newb
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 aug 2011 20:53
Geografisk sted: Albertslund - Denmark

Re: presser jeg for mig selv for hårdt?

Indlægaf imo » 04 aug 2011 14:38

tak for de mange inlæg til mit spørgsmål :)

lige for tiden køre jeg cardio 1 gang om ugen og kombineret cardio og styrketræning 2 gange om ugen for at bygge videre på mine muskler. min vægt falder af den grund ikke så hurtigt mere men min tøjstørrelse gør 8)


Tilbage til "Vægttab"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster