Dato og tid er 26 jan 2021 21:47

Er det et paradoks ?

Diskussion af vægttabs relaterede emner

Redaktør: Jackson

lani
Newb
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 mar 2008 16:55

Er det et paradoks ?

Indlægaf lani » 28 feb 2012 20:29

Ok hør lige her. Jeg er ca. 188 cm. og vejer omkring 94 kg. Jeg er i princippet spinkel bygget, har ikke specielt let ved at tage muskelmasse på, men det kan lade sig gøre husker jeg fra da jeg i starten af 20érne. Nu er jeg 37.
Jeg har besluttet at jeg vil være i bedre form når jeg er 40 end da jeg var 30.
Langt størstedelen af mit overflødige fedt sidder på maven, rundt om livet og desværre nok også omkring mine organer. Jeg vil gerne ned og have en fedtprocent så lav som muligt, uden at det skal blive ekstremt. I øjeblikket er min fedtprocent ca. 22 ud fra den badevægt jeg har som kan måle dette.
Jeg er begyndt at træne cardio i ca. 45 min. 3 gange om ugen og full body vægttræning (basis øvelser) ligeledes 3 gange om ugen. Det har jeg gjort i omkring 7 uger nu. I starten tabte jeg mig ca. 1 kilo om ugen, men på det sidste er min vægt stagneret.
Jeg har læst artiklen om cuts og jeg forsøger at være i kalorie underskud hver dag. I anden anledning talte jeg med min læge om det og hun sagde at det formentlig var fordi at jeg pga. min træning opbyggede muskler og det var det der snød vægten, så hun syntes jeg skulle måle mig om livet i stedet for at veje mig.
Jeg svarede hende at jeg altid havde hørt at man ikke kunne omdanne fedt til muskler og at man skulle være i kalorie overskud for at opbygge muskelmasse. til det svarede hun at musklerne godt kunne omdanne fedt til energi, som så kunne bruges til at danne muskelmasse med.

Så nu er jeg forvirret. Er der en herinde der VED hvad han taler om og fortælle mig lidt om hvad der er sandt og falsk i den forklaring min læge har givet mig. jeg er ikke interesseret i at få svar fra allemulige der tror eller har hørt nede i centeret om hvordan verden er skruet sammen.

på forhånd tak

Lasse

Storfod
Hercules
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 02 jan 2008 23:09
Geografisk sted: 5854 Gislev

Re: Er det et paradoks ?

Indlægaf Storfod » 28 feb 2012 20:35

Der er noget der hedder begynder-gains..
Altså når du starter med at træne, så kan du godt opbygge lidt masse
uden at være i kalorie-overskud..

Men ellers har fedtet og musklerne intet med hinanden at gøre, what so ever!
Jeg vil dog give din læge ret i at du skal fokusere mere på spejlet og målebåndet,
fremfor vægten, og ellers så vej dig med større mellemrum, f.eks. hver 3. uge eller noget.
Board moderator

lani
Newb
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 mar 2008 16:55

Re: Er det et paradoks ?

Indlægaf lani » 28 feb 2012 20:44

ok, hvor længe vare denne periode med begynder gains ? og hvor mange kilo taler vi om der kan "byttes" rundt ? Når den periode er overstået, bør jeg så trappe ned med vægttræningen og op for cardioen indtil jeg har fået en acceptabel fedtprocent og så derefter nedtrappe cardioen for at optrappe vægttræningen ?

Snailfist
Arnold
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 07 jan 2010 10:00

Re: Er det et paradoks ?

Indlægaf Snailfist » 28 feb 2012 20:48

Få målt din fedtprocent og bekræft/afkræft myten selv :)

En bodybuilder skal køre bulk/cut/bulk/cut i højere grad, når han kommer tættere og tættere på sit genetiske maks . Almindelige mennesker kan godt ændre deres kropsammensætning ved at omlægge deres kost og begynde at træne med høj intensitet. Især hvis man er overvægtig og aldrig har gået meget op motion.

Det sker altid i de der amerikanske "the biggest loser" programmer, at en eller anden knokler hele ugen og spiser sundt og så kun taber sig 100g, og de står alle sammen "oh no, a week wasted" og man sidder bare og græder over hvorfor de ikke kan værdsætte at tage lidt muskler på og kommer i bedre form, uden det nødvendigvis kan ses på vægten.

Storfod
Hercules
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 02 jan 2008 23:09
Geografisk sted: 5854 Gislev

Re: Er det et paradoks ?

Indlægaf Storfod » 28 feb 2012 20:49

Ingen kan sige dig hvor længe det vil/kan stå på, da ingen af os jo er ens..

Det er uden tvivl en god idé at fortsætte med vægttræningen,
dels fordi det er sundt for kroppen, dels fordi musklerne så vil blive lettere
synlige når du forbrænder fedtet, og dels fordi det sætter din kalorieforbrænding op..
Board moderator

Snailfist
Arnold
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 07 jan 2010 10:00

Re: Er det et paradoks ?

Indlægaf Snailfist » 28 feb 2012 20:55

lani skrev:ok, hvor længe vare denne periode med begynder gains ? og hvor mange kilo taler vi om der kan "byttes" rundt ? Når den periode er overstået, bør jeg så trappe ned med vægttræningen og op for cardioen indtil jeg har fået en acceptabel fedtprocent og så derefter nedtrappe cardioen for at optrappe vægttræningen ?


Den varer 'vel' indtil kroppen er begyndt at kunne klare niveauet af aktivitet og du er blevet nogenlune normalvægtig.

Vægttræning > cardio
Jeg ville dog hellere gå efter en semitung cardio form. En kropsvægt eller kettlebell serie, eller noget bear complex, det er hårdt og det virker.

Men kan det ikke være lige meget med den vægt - gi den gas, træn det du kan li, og spis sundt, du har over 2 år til at nå dit mål, du skal nok nå det. Så betyder det vel ikke så meget hvilken rækkefølge det kommer i.

Bodywerkz.dk
Kagearm
Indlæg: 68
Tilmeldt: 10 maj 2011 01:05

Re: Er det et paradoks ?

Indlægaf Bodywerkz.dk » 29 feb 2012 02:17

lani skrev:Ok hør lige her. Jeg er ca. 188 cm. og vejer omkring 94 kg. Jeg er i princippet spinkel bygget, har ikke specielt let ved at tage muskelmasse på, men det kan lade sig gøre husker jeg fra da jeg i starten af 20érne. Nu er jeg 37.
Jeg har besluttet at jeg vil være i bedre form når jeg er 40 end da jeg var 30.
Langt størstedelen af mit overflødige fedt sidder på maven, rundt om livet og desværre nok også omkring mine organer. Jeg vil gerne ned og have en fedtprocent så lav som muligt, uden at det skal blive ekstremt. I øjeblikket er min fedtprocent ca. 22 ud fra den badevægt jeg har som kan måle dette.
Jeg er begyndt at træne cardio i ca. 45 min. 3 gange om ugen og full body vægttræning (basis øvelser) ligeledes 3 gange om ugen. Det har jeg gjort i omkring 7 uger nu. I starten tabte jeg mig ca. 1 kilo om ugen, men på det sidste er min vægt stagneret.
Jeg har læst artiklen om cuts og jeg forsøger at være i kalorie underskud hver dag. I anden anledning talte jeg med min læge om det og hun sagde at det formentlig var fordi at jeg pga. min træning opbyggede muskler og det var det der snød vægten, så hun syntes jeg skulle måle mig om livet i stedet for at veje mig.
Jeg svarede hende at jeg altid havde hørt at man ikke kunne omdanne fedt til muskler og at man skulle være i kalorie overskud for at opbygge muskelmasse. til det svarede hun at musklerne godt kunne omdanne fedt til energi, som så kunne bruges til at danne muskelmasse med.

Så nu er jeg forvirret. Er der en herinde der VED hvad han taler om og fortælle mig lidt om hvad der er sandt og falsk i den forklaring min læge har givet mig. jeg er ikke interesseret i at få svar fra allemulige der tror eller har hørt nede i centeret om hvordan verden er skruet sammen.

på forhånd tak

Lasse


Jeg tager lige dit topic i bidder :) De andre har givet nogle fine besvarelser, men måske lidt mere struktur ville gøre det mere overskueligt.

Jeg har besluttet at jeg vil være i bedre form når jeg er 40 end da jeg var 30.
Tillykke - godt for dig! :)

angt størstedelen af mit overflødige fedt sidder på maven, rundt om livet og desværre nok også omkring mine organer. Jeg vil gerne ned og have en fedtprocent så lav som muligt, uden at det skal blive ekstremt. I øjeblikket er min fedtprocent ca. 22 ud fra den badevægt jeg har som kan måle dette.
Pas på med at stole på din badevægt! Metoden den benytter hedder bioelektrisk impedans-metode, og går i al sin enkelhed ud på at sende strøm igennem dig. Ud fra den modstand elektronerne møder, estimerer vægten din fedt%. Problematikken er, at strøm som bekendt altid går den korteste vej, og i og med, at polerne er henholdsvis højre og venstre fod, når strømmen aldrig op i overkroppen! Din badevægt har derfor ingen chance for at måle din fedt% på overkroppen, og din samlede fedt% kan således snildt være højere end de 22%. Du siger jo selv, at dit fedt primært sidder på maven og det er således sandsynligt, at vægtens estimat er for lavt! Hvis du skal have en mere troværdig måling, kan du eventuelt finde et sted, hvor du kan blive målt med elektroder på både hænderne og fødderne.

Jeg er begyndt at træne cardio i ca. 45 min. 3 gange om ugen og full body vægttræning (basis øvelser) ligeledes 3 gange om ugen. Det har jeg gjort i omkring 7 uger nu.
Du har fat i den lange ende. Grunden til, at denne metode er optimal findes i muskelvævets passive egenskaber. Det kraver langt mere energi, at holde muskelvæv i live, end det gør for fedtvæv. Dit ligevægtsindtag vil derfor (relativt) stige i takt med, at du får mere muskelmasse på kroppen.
Desuden er en kombination af kardiotræning og styrketræning optimalt, da man ved styrketræning opnår en forhøjet efterforbrænding, imens kardiotræning primært henter energi fra direkte forbrænding.

Det har jeg gjort i omkring 7 uger nu. I starten tabte jeg mig ca. 1 kilo om ugen, men på det sidste er min vægt stagneret.
Der kan være mange grunde til, at dit vægttab stagnere.

- For det første, kræver det ikke længere samme mængde energi at udføre alle dagens småopgaver. At gå tur med hunden, slå græs, gå op ad trapperne og lignende kræver ikke længere samme energi, da du slæber rundt på færre kg. Dette bidrager på sigt i høj grad til et faldende ligevægtsindtag.

- For det andet kræver det (fedt)væv du har smidt ikke længere energi. Et kg fedt kræver 19KJ - eller 4,5Kcal - om dagen. Det er ikke umiddelbart meget, men det kan løbe op og resultere i mærkbart lavere ligevægtsindtag.

- For det tredje kan den fødeinducerede termogenese (den mængde energi det kræver at optage næring fra maden) i sidste ende relativt være negativ set i forhold til førhen, qua mindre mængder. Dette vil så medføre et lavere ligevægtsindtag.

- For det fjerde producerer kroppen mindre stoftskiftehormon når den er i kalorieunderskud, hvilket medfører mindre forbrænding - altså et lavere ligevægtsindtag.

Som du kan se, er der altså rigtig mange faktorer, der taler for at regne med et jævnt faldende ligevægtsindtag.
Udover det kan din læge sagtens have ret i, at muskelopbygningen snyder vægten og før/efter-billeder og omkredsmålinger er klart at foretrække.

Jeg svarede hende at jeg altid havde hørt at man ikke kunne omdanne fedt til muskler og at man skulle være i kalorie overskud for at opbygge muskelmasse. til det svarede hun at musklerne godt kunne omdanne fedt til energi, som så kunne bruges til at danne muskelmasse med
Du er ramlet ind i en af de mest udbredte misforståelser i fitnesskulturen.
Skeletmuskulaturen og fedtvævet er to helt separate energisystemer. Det er derfor ikke så sort/hvidt som folk gerne tror.
Du kan ganske rigtigt ikke omdanne fedt til muskelmasse, men fedtvævet er en energireserve, og kroppen kan under de rette forhold godt tage energi herfra og utilisere det til at dække et energideficit. Med høj nok fedt% og som nybegynder indenfor styrketræning, vil denne process forekomme helt af sig selv. I takt med, at man kommer længere imod sit naturlige genetiske maksimum, vil kroppen være mindre "ivrig" efter at opbygge muskelmasse (qua hormonbalancen), og denne process skal derfor fordres med korrekt timing af ens kalorieindtag.
Det er som sagt en udjævning af hormonbalancen, der på sigt nedsætter den naturlige tendens til at ofre fedt til fordel for muskelmasse (groft sagt), og det er således svært at sige præcis, hvor skillelinien går. Det er dog et faktum, at det ved korrekt timing og energifordeling er muligt at bulke lean, godt op imod ens naturlige maksimum.

Så i bund og grund: Du har ret i, at man ikke kan omdanne fedt til muskler, men man kan udnytte energien fra fedtlagrene til at opbygge muskelmasse. Afhængig af, hvor store henholdsvis muskler og fedtlagrer man har, vil kroppen være mere eller mindre tilbøjelig til at udnytte energien sådan. (groft sagt).

(Til andre: diskussionen om lean bulking tager jeg med glæde (igen), men lad os gøre det i en anden tråd, hvis det er :) )

lani
Newb
Indlæg: 23
Tilmeldt: 14 mar 2008 16:55

Re: Er det et paradoks ?

Indlægaf lani » 29 feb 2012 08:52

Tak for et godt og uddybene svar


Tilbage til "Vægttab"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster

cron