Dato og tid er 20 sep 2019 22:23

Jeg er stofmisbruger

Diskussion af vægttabs relaterede emner

Redaktør: Jackson

Motivation

Jeg er stofmisbruger

Indlægaf Motivation » 01 nov 2012 23:10

Hej,

Mit navn er Sarah, og jeg er 23 år. Gennem de seneste to år har jeg taget ca. 20 kg på. :doubt:

Jeg er stofmisbruger - dvs. Jeg spiser utrolig meget sukker. Hvordan slipper jeg af med den trang og vane. Tager en kold tyrker? Sukker giver mig ro i hjertet og får til at slappe af. Uhyggeligt ikke? Hvordan erstatter jeg dette?

Da jeg ikke er særlig høj 153 cm skal jeg især passe på min vægt. Derfor vil jeg gerne høre, om i eventuel kan hjælpe mig med at komme de 20 kg til livs. Kan jeg nå at tabe mig inden februar, da min far fylder år? Og vil I kunne hjælpe mig med dette?

I kan godt høre, at jeg er frustreret, og det er jeg også. Jeg har virkelig brug for en sparringspartner. En som holder med i ørene og som jeg måske er i daglig kontakt med.

Er der måske en af jer, der selv skal tabe kilo? Og hvor mange kalorier må jeg få pr dag.

Lige i øjeblikket holder jeg et sabbatår og har derfor mulighed for at træne en masse. Men det skal også siges, at jeg arbejder også som afløser på et plejehjem - hvilket er et meget fysisk krævende arbejde.

Mvh Sarah.

aaroe
Newb
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Jeg er stofmisbruger

Indlægaf aaroe » 02 nov 2012 09:42

Hej Sarah,

Hvis jeg var dig, så ville jeg starte med at kigge lidt her:
http://www.getbig.dk/artikler

Der er en masse gode artikler især også om mad og vægttab!

Dernæst ville jeg prøve at finde ud af hvad der moltivere dig, er det tænken om en pænere krop, sundere krop, bedre selvværd, eller måske bare et ordenligt los i røven??

Efter en længere pause med træningen havde jeg også voldsomt svært ved at tage mig sammen til at komme igang igen, men så fandt jeg et trænings program jeg kunne følge, som krævede jeg trænede X antal dage om ugen, dertil satte jeg så nogle dage af som faste trænings dage, så jeg vidste de kom!

Vedr. sukker problemet, så har jeg selv været STOR tilhænger af sukker, men tog mere eller mindre en kold tyrker og droppede det alt hvad der hed slik og chips.. spiste snack gulerødder og frugt istedet :) der gik ikke længe før jeg ikke savnede det længere.

Det kan måske hjælpe dig at starte i et motions center, hvor en træner kan lave et program til dig, som du så skal følge.

Held og lykke med det!

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 05 nov 2012 19:53

Velkommen i klubben af stofmisbrugere..

Jeg har trænet 3-5 gange om ugen i 6 år nu, men render stadig rundt med "ølvom"
og halvsmå muskler, fordi jeg ikke kan stoppe mit misbrug (af sukker!) :(
Det er EKSTREMT svært at skille sig helt af med sukkeret, men det gælder altså
bare om at få sig noget rygrad og så holde fast!!

Sørg for at få mest magert kød og grøntsager, lidt frugt (men ikke for meget),
hold dig så vidt det er muligt fra diverse brød og mejeriprodukter,
spar på sovsen til maden (og undgå den helst helt),
og så giv dig selv EN dag om ugen hvor du må slikke den (uden at gå over gevind) :)

Vej dig en gang om ugen, så kan du holde øje med om det går fremad..

Jeg er selv ved at tabe mig lige nu, og har smidt 6 kg på 2 måneder (jeg er nu ikke voldsomt overvægtig)
jeg startede på 111 kg og skal gerne ned på 95 kg, jeg måler 198 cm,
men min kammerat som startede på 135kg for 2 måneder siden har smidt 15 kg nu!
Han styrketræner en time og laver en halv time cardio 3-4 gange om ugen,
og så holder han sig til kød og grøntsager..
Board moderator

suc

Indlægaf suc » 15 nov 2012 23:19

Træning og ordentlig kost. Lyder nemt, ik?
Meld dig ind i et center og få lavet et ordentligt program. Efter et par uger med introtræning gir du den gas med tunge basis-øvelser, gerne ned til 6-8 gentagelser. Det SKAL gøre ondt.

Samtidig begynder du at gå power-walks, gerne om morgenen inden morgenmad. Musik med beat 140 i ørerne hjælper dig til at holde et højt tempo. Turene skal vare fra 40 min til 90 min og gerne hver dag.Alternativt om eftermiddagen hvor du i stedet for at fylde i hovedet hjemme på sofaen tager din poewer-walk. Udover god motion, lys tager det utroligt nok også din sukkertrang. Du får aktiveret de samme centre i hjernene som kalder på sukker. Så du kan faktisk vælge at være aktiv hver gang din hjerne kalder på sukker
3-4 gange om ugen gir du den gas med højintens cardio - om set skal være på hold, løbetur i det fri eller en maskine i centret bestemmer du selv.
Kalorie-mæssigt skal du nok ligge omkring 1500 kalorier i starten. Du kunne sagtens ligge lavere men så går du nok død i projektet for så lavt kalorieindtag gør at man konstant er sulten.
Du ska indtænke to gram protein pr kg kropsvægt pr dag så 20-25 gram protein til alle 5-6 måltider, kun små portioner grove pastaer, brune ris,grovbrød og kartofler, masser af grøntsager i alle afskygninger samt protein i form af kød fra okse, mager gris, fisk, fjerkræ, mælkeprodukter med højt indhold af protein eks hytteost, fromage blanc, skyr. Sundt fedt fra fede fisk, fiskeolie, rapsolie, andre olier, advokado og nødder. Et godt program på nettet er madlog.dk hvor du kan indtaste alt hvad du spiser og holde øje med dit indtag. OG SØDEMIDDEL samt KRYDDERIER
Til den søde tand kan du prøve alternative opskrifter med høj andel af protein. Mener der er en side der hedder proteinopskrifter. dk ellers prøv at google. Bruger selv følgende:

"2 dåser baked beans - bare de billige fra Netto
80 gram chokolade protein pulver
20 gram kakao pulver
20 gramkokos mel
5 gram vaniliesukker
5 teske sødemiddel
4 store skefulde peanutbutter
Evt mandel eller rom essens

Bønnerne skylles helt fri af tomatsovs(herefter kan soven ikke smages)
Alt andet blandes i.Man kan vælge at bruge eks to teske fulde af den ene eller den anden essens i halvdelen af portion for romkuglesmag eller mazerinsmag. At blande det er nemmest med plastichandske på og så skal det bare æltes, herefter på køl. Efter et par timer på med en ny handske og så er det ligetil at lave små mundrette "fudge"kugler, der lægges på madpapir i dåse og opbevares på køl.

God appetit og håber du kan bruge nogle af disse råd

Tilbage til "Vægttab"