Dato og tid er 06 aug 2020 14:07

30 år og vil begynde forfra...men hjælp

Diskussion af vægttabs relaterede emner

Redaktør: Jackson

tamtort

30 år og vil begynde forfra...men hjælp

Indlægaf tamtort » 14 nov 2013 16:01

hejsa jeg er en ung mand på 30 som har sat mig for at smide ca 15 -20 kg

jeg er 180 og vejer 108,
har en drøm om at komme ned på de 90-85 kg og samtidig have mine muskler til at stå noget mere frem.
jeg har lavet helt om på mine spise vaner og lever nu som sådan

morgen mad : ca 150-200 gram havregryn med lidt nødder/rosiner

så går jeg 2 km i rask tempo på arbejde og for det meste 2 km hjem igen (før var det bilen)
i løbet af dagen får jeg gerne noget groft knækbrød samt æbler eller gulerødder.

til middag laver jeg gerne en omelet af 3 æg samt lidt kylling eller bruner 400 gram oksekød.

aftensmad spiser jeg med omtanke, det vil sige ingen kartofler. hvis der en sjælen gang ryger pasta eller ris ned er det grov eller fuldkorns, hvis jeg bliver små sulten i løbet af dagen er det frugt eller gulerødder.

jeg træner to til tre gange om ugen hvor jeg løber/jogger i 15-20 min og så crosstrainer i 15-20 min, her efter styrke træner jeg på de forskellige maskiner der nu findes i sådan et center, træner gerne hele kroppe på den måde at jge tager 3 gang 12 ved vær maskine også til næste maskine og igen 3 gange 12 ca seks forskellige maskiner, jeg bruger ingen former for protein pulver eller andre ting af den slags,
gør jeg det på en fornuftig måde eller er der nogen ændringer der måske skal ind
( hvis i bruger de forskellige udtryk som at cutte osv i jeres svar så lige en advarsel... forstår dem ikke:-)

sidste spørsgmål på falderebet.
når jeg er i træningscenteret hvad er så forskelle fra at bruge de maskiner der træner bryst også håndvægte?? kan se mange bruge vægte osv.. giver maskinerne ikke nok eller hvordan hænger det samme??

beklager stave fejl osv

staybig
Hjemmetræner

Re: 30 år og vil begynde forfra...men hjælp

Indlægaf staybig » 14 nov 2013 17:30

Hej, godt at høre du har ændret din livsstil til det bedre :)

Et vægttab som du er gået igang med er rimelig simpelt. Det bliver måske svært, meget svært endda. Men det er faktisk lige til. Alt afhænger af din kost. Du skal simpelthen forbrænde mere energi end du indtager. Hvis din krop forbrænder 2000 kalorier på en dag, skal du altså indtager under 2000 kalorier for at tabe dig. Hvis din krop forbrænder 3000 skal du indtage under 3000 kalorier, så nemt er det.

Du taber dig ikke alene af den grund at du spiser sundere end du gjorde før. Du taber dig som sagt ved at spise mindre end din krop forbrænder. Den nemmeste måde at vide om ens vægttab går som det skal, er ved at veje dig. Gerne ofte og om morgenen. Du sigter efter at smide 500+ gram om ugen.

Når du har tabt dig tilstrækkeligt, kan du begynde at opbygge muskler. Når din krop skal opbygge muskler, skal du indtage mere energi end du forbrænder. Altså omvendt af hvad du gjorde da du ville tabe dig. Du kan altså ikke tage muskelmasse på og tabe dig på samme tid.

Med hensyn til maskiner og frie vægte (håndvægte og stænger osv.) lægger forskellen i at med frie vægte, tvinges din krop til at bruge en masse stabiliserende muskler, og du får sværere ved at isolere en muskel. Du som begynder bør benytte frie vægte.

Benyt dig af begynder forummet her på siden og læs nogle artikler :)

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 14 nov 2013 18:00

Sørg for at styrketræne før du løber/jogger osv. (måske lige 10 minutter opvarmning på crosstraineren, men ikke mere).
Ellers opbruger du al den energi du skal bruge til at træne dine muskler :wink:

Det sværeste ved et stort vægttab, er at holde det. Især hvis man, som jeg, har en sød tand :|
Jeg har selv været gået fra 116kg til 95kg, og nu ligger jeg på ca. 103kg og prøver desperat at kæmpe mig ned under de 100kg igen :)
Board moderator

tamtort

Indlægaf tamtort » 14 nov 2013 18:37

staybig
hvis jeg forstå dig ret skal jeg så vente med at bruge de forskellige styrketræningsmaskine til jeg har tabt mig det jeg vil også begynde på dem??
også holde mig til at løbe cykle crosstraine osv??

staybig
Hjemmetræner

Indlægaf staybig » 14 nov 2013 18:46

Nej det siger jeg ikke. Du kan fint styrketræne nu, og også benytte crosstrainer, cykel, løb osv. Du skal bare ikke regne med at tage meget masse på, da det kræver et kalorieoverskud og for at tabe dig, som du skal først, skal du være i underskud.

Mht. maskiner og frie vægte, skal du i så mange øvelser som muligt, benytte frie vægte. Hvis du vil have en godt program så se under begynder forum.

tamtort

Indlægaf tamtort » 14 nov 2013 18:53

oki på den måde.. sider lige pt og kæmper mig igennem begynder forum.. lidt svært som ordblind med alle de sjove ord der bliver brugt men håber at finde noget:)

staybig
Hjemmetræner

Indlægaf staybig » 14 nov 2013 19:24

hehe, fair nok. Du spørger bare hvis det er :)

tamtort

Indlægaf tamtort » 14 nov 2013 19:26

men i bund og grund er det så et fornuftig program for at tabe mig???... hvad jeg kan se skal jeg gøre mest ud af cardio og stå styrke træne for at holde musklerne ved lige også spise sundt og ikke over spise som altid har været mit problem.
benytter en app som hedder shapeup til at holde styr på mit mad forbrug

staybig
Hjemmetræner

Indlægaf staybig » 14 nov 2013 20:18

Det er fornuftigt at du holder styr på kalorierne, men igen vej, vej dig, vej dig, det er det der tæller.

Du skal finde et program, som består af en række basisøvelser med frie vægte.

Eksempel:
begyndere-se-her-standard-fullbodyprogram-t25154.html

Storfod
Hercules
Geografisk sted: 5854 Gislev

Indlægaf Storfod » 14 nov 2013 20:56

Det er en stor fordel at styrketræne når man taber sig, da kroppen bruger energi (kalorier)
på at genopbygge musklerne :)
Board moderator

Tilbage til "Vægttab"