Dato og tid er 20 sep 2019 21:48

Meget lavt BMR - Hvad nu??!

Diskussion af vægttabs relaterede emner

Redaktør: Jackson

Thordal

Meget lavt BMR - Hvad nu??!

Indlægaf Thordal » 17 jan 2014 14:48

Hej alle :)

Så kom dagen hvor jeg fik målt alt og resultatet blev ikke som håbet :(

Køn: Kvinde
Alder: 24
BMI: 26,8 (15 kg overvægt)
vægt: 81

Dette er jo noget at kunne føle på, men det chokerende var at mit BMR er lavt (1515 kcal)

Jeg dyrker motion 2-3 gange i ugen i fitness world (spinning og styrketræning) og holder mig under 2000 kalorier. Dette har indtil nu ikke virket. :doubt:

Mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre nu, for at tabe mig? Er der nogle forholdsregler jeg kan tage?

Håber på nogle eksperters svar!

Vh Thordal

staybig
Hjemmetræner

Re: Meget lavt BMR - Hvad nu??!

Indlægaf staybig » 17 jan 2014 15:12

Spis færre kalorier, eller øg dit aktivitetsniveau.

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

Indlægaf TanjaQ34 » 17 jan 2014 17:00

hvad spiser du ? det er jo ikke helt ligegyldigt hvad de kcal man spiser består af.. selvom man holder sig under en vis mængde kcal dagligt...

Thordal

Indlægaf Thordal » 17 jan 2014 17:35

TanjaQ34 skrev:hvad spiser du ? det er jo ikke helt ligegyldigt hvad de kcal man spiser består af.. selvom man holder sig under en vis mængde kcal dagligt...

Jeg får gennemsnitsligt 1800 kalorier med gode ting. Jeg spiser som regel frugt, grønt, kød og fuldkornsprodukter. i ny og næ, kan jeg godt spise hvidt brød, men ellers tror jeg det er meget fornuftigt?

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

Indlægaf TanjaQ34 » 17 jan 2014 18:26

hvis jeg var dig ville jeg skrue ned for frugten..... max 1 om dagen og skrue op for de grove grøntsager som kål og rodfrugter.

start dagen med et godt protein måltid eks. skyr blandet med natural yoghurt lidt akasie honning blåbær og lidt ristede mandler

spis 3 hovedmåltider om dagen og 1-3 små mellemmåltider for at holde forbrændingen oppe.

spis protein til alle dine måltider... æg, kød, fisk, fjerkræ, skaldyr (rejer) fedtfattig kødpålæg, fisk på dåse ol.

drik vand - 1,5 - 2 liter om dagen eller evt danskvand

spis groft brød med mange kerner men max 2 skiver om dagen.

skru helt ned for hvedemel, sukker, hvidt brød og søde drikke (også light)

byt hvide ris og pasta ud med brune og spis ikke mere end 1 dl kogt om dagen.

sørg for at få gode fedtstoffer fra oliven olie, nødder, avocado, fed fisk. (fedtstoffer er vigtige for en god forbrænding og for at kroppen fungere)

sørg for at få 8 timers søvn om natten... og undgå stress... :-)

og giv den gas med mere cardio træning de dage hvor du normalt ikke styrke træner kan du med fordel give den gas minimum 30 minutter med cardio..

evt med 1 - 2 dages pause om ugen
Senest rettet af TanjaQ34 17 jan 2014 18:32, rettet i alt 2 gange.

staybig
Hjemmetræner

Indlægaf staybig » 17 jan 2014 18:29

TanjaQ34 skrev:hvis jeg var dig ville jeg skrue ned for frugten..... max 1 om dagen og skrue op for de grove grøntsager som kål og rodfrugter.

spis groft brød med mange kerner men max 2 skiver om dagen.

byt hvide ris og pasta ud med brune og spis ikke mere end 1 dl kogt om dagen.

Hvor får du dog alle de regler fra.

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

Indlægaf TanjaQ34 » 17 jan 2014 18:37

staybig

fordi jeg igennem mange års erfaring ved at det virker.... hvis man får langsomt optagelige carps fra rodfrugter og kål blandt andet... så holder man blodsukkeret stabilt og dermed taber man sig nemmere. end hvis blodsukkeret flyver op og ned... og det gør det hvis man eks. spiser et æble til mellemmåltid... blodsukkeret ryger op i en fart, men daler også hurtigt, hvilket øger sulten. på den måde jeg råder til, holder man sig jævnt mæt igennem dagen uden de store udsving.

(hvide pasta og ris er også hurtige carps som rykker uhensigtsmæssigt ved blodsukkeret.. ) hvis man skal tabe sig...

samtidig indeholder hvide ris og pasta ingen nævneværdige næringsstoffer, i modsætning til kål og rodfrugter som er sprængfyldt med gode sager...

jeg har hjulpet rigtig mange med at tabe sig og fælles for dem er at de holder vægten mig selv inc.

Bengt-BIG-BEN
Hjemmetræner

Indlægaf Bengt-BIG-BEN » 18 jan 2014 08:27

Ens kropvægt har noget at gøre med ens livstil. Hvad mig selv angår så spiser jeg sundt mandag til fredag, og så spiser jeg hvad jeg har lyst til i weekenden ellers bliver det sku for kedeligt :-) hvad træning angår så er det vigtigt at finde noget du syntes er sjovt så det bliver af lyst og ikke pligt du træner. Og træn når du træner !!!! det vil sig drop facebook, sms ovs. det tar mere tid end du tror, pulsen skal op du du skal svede.

Et par gode råd når du skal på indkøb, bare fordi der er tilbud på 3 plader chokolade til 30 kr så betyder det ikke at man skal købe det, køber du det så er der stor chance for at du også spiser det :-) 2 liter cola til 10 kr. er stadigt meget dyre end 2 liter vand fra hanen. Hygge er ikke ens betydning med sukker :-) gulerødder og nødder er den perfekte snack for mig :-)

TanjaQ34
Gummi-Tarzan

Indlægaf TanjaQ34 » 18 jan 2014 11:25

Bengt-BIG-BEN skrev:Ens kropvægt har noget at gøre med ens livstil. Hvad mig selv angår så spiser jeg sundt mandag til fredag, og så spiser jeg hvad jeg har lyst til i weekenden ellers bliver det sku for kedeligt :-) hvad træning angår så er det vigtigt at finde noget du syntes er sjovt så det bliver af lyst og ikke pligt du træner. Og træn når du træner !!!! det vil sig drop facebook, sms ovs. det tar mere tid end du tror, pulsen skal op du du skal svede.

Et par gode råd når du skal på indkøb, bare fordi der er tilbud på 3 plader chokolade til 30 kr så betyder det ikke at man skal købe det, køber du det så er der stor chance for at du også spiser det :-) 2 liter cola til 10 kr. er stadigt meget dyre end 2 liter vand fra hanen. Hygge er ikke ens betydning med sukker :-) gulerødder og nødder er den perfekte snack for mig :-)

Super gode råd :-)

Tilbage til "Vægttab"